کد خبر: ۱۵۱۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۱۸ آذر ۱۴۰۰
گفتگوی شیرازه با دانشجوی علوم پزشکی:

اولین فریضه یک دانشجو آرمان خواهی است/ دانشجو و مسئول باید شانه به شانه حرکت کنند نه سایه به سایه

یک دانشجوی فعال رسانه با اشاره به فرمایش رهبری که فرمودند:«دانشجو باید کمی ها، کاستی ها و کجی ها را ببیند و سوال کند»، گفت: اولین فریضه یک دانشجو آرمان خواهی است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، این روزها که به نام روز دانشجو نامگذاری شده، دیگر هیجان و شور شوقی برای دانشجویانی که دانشگاه را نه فقط برای کسب علم و نمره آوری بلکه مکانی برای یادگیری تجربیات و آموزه های عملی می‌دانند، نمانده است.

آنان معتقدند دانشگاه باید فضایی باشد که علاوه به تحصیل، دانشجو بتواند شنیده و دیده شود، بتواند حرف بزند و حرفش را به گوش جامعه برساند و قادر باشد غیر از علم، هنر وحرفه دیگری فرا گیرد و از مسئولین انتظار دارند همراه آنها باشند نه در مقابلشان.

بهاره ملک پوردانشجوی کارشناسی تغذیه و عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی در گفتگو با شیرازه عنوان کرد: 16 آذر روز دانشجوست. اما گرامیداشت این روز در تقویم ما نباید صرفا به برگزاری جلسات نمادین هم اندیشی با دانشجو و عرض تبریک مختصری خالصه شود.

وی معتقد است با دو دیدگاه دانشجویی و دانشگاهی باید به این روز نگریست.

 ملک پور افزود: دانشجوباید بداند که می‌تواند اثرگذار باشد و مسئولین دانشگاهی نیز باید یادآور شوند که جوانان میوه دل ملت هستند و از خود بپرسند آیا کسی هست قدر نخبه گانی که مانده اند و برای کشور خود فعالیت می‌کنند را بداند؟

 این دانشجوی فعال رسانه ای ادامه داد: طبق فرموده مقام معظم رهبری امروزه در دانشگاه ها به نسلی شجاع، متدین، با انگیزه و با ایمان نیاز است.

وی با بیان اینکه دانشجو و مسئول باید شانه به شانه حرکت کنند نه سایه به سایه، اظهار کرد: ما این همراهی را با عمق جان در واحد نشریات دانشگاه علوم پزشکی شیراز حس کرده ایم و همین همراهی و هم اندیشی مسئول و دانشجو سبب شد تا نشریات دانشگاه علوم پزشکی شیراز بتوانند در جشنواره تیتر که یکی از معتبرترین جشنواره های کشوری در حوزه نشریات است، مقام اول کیفی در بین دانشگاه های وزارت بهداشت و مقام اول کمی نشریات دانشگاهی و مقام دوم کیفی را کسب کند.

ملک پور در ادامه به برخی فعالیت های واحد نشریات دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره و اظهار کرد: خدا را شاکریم که به واسطه تلاش هایی که تا به اینجای کار صورت گرفته و علی رغم بعضی کم لطفی ها، توانستیم تا به امروز کارگاه هایی در سطح کشوری و دانشگاهي برای توانمندسازی هرچه بیشتر فعالین حوزه قلم برگزار کنیم و درحال حاضر نیز در حال تدوین برنامه برای برگزاری کارگاه های ویراستاری، طراحی، نویسندگی خلاق و... در واحد
نشریات هستیم.

وی اعلام کرد: به مناسبت روز دانشجو نیز از طرف دبیرخانه کمیته ناظر بر نشریات ،مسابقه ای با عنوان "آنکه آباد کند کشور ما دانشجوست" در سه بخش پادکست، یادداشت و عکس و کاریکاتور برگزار شده که علاقه مندان می توانند اثار خود را تا تاریخ 30 آذرماه به ادرس ایمیل دبیرخانه نشریات دانشگاه علوم پزشکی شیراز ارسال کنند.

عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی در ادامه عنوان کرد: از جمله رسالت های فعالین نشریات دانشگاه در دوران کرونا آگاهی سازی های علمی، فرهنگی و بعضا عملی و همچنین بیان مطالبات مردم بوده  که الحمدالله تا به اینجای کار به خوبی انجام شده است.

ملک پور با بیان اینکه قلم امانت آدم است، گفت:  الحق و الانصاف که دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز امانتداران خوبی هستند. چرا که گاه حتی برای انتشار متنی مستند از شرایط حواشی شهرشیراز و بیان مطالبات مردم در آن مناطق، یک ماه تمام برای جمع آوری اطلاعات و مصاحبه با افراد مربوطه وقت گذاشته اند.

وی در ادامه در رابطه با نشریات دانشگاه، تصریح کرد: نظر بر اینکه، کار فرهنگی در دانشگاه یک اصل است و نشریات شالوده این مهم است، توقع ما ارتقاء ارزش معنوی فعالین نشریات و تخصیص ارزش مادی برای زحمات آنهاست. چه بسا که همراهی معنوی مسئولین مارا بسی خوشحال ترمیسازد. اینکه اگر ما مطالبه ای داریم، لازم نباشد روزها پشت در بسته اتاق مسئول بمانیم.

این دانشجوی فعال رسانه با اشاره به فرمایش رهبری که فرمودند«دانشجو باید کمی ها، کاستی ها و کجی ها را ببیند و سوال کند.»، گفت: اولین فریضه یک دانشجو آرمان خواهی است.

ملک پور با بیان اینکه به عنوان یک دانشجوی علوم پزشکی انقدر درد و دل هست که در کتابی نیر نمی گنجد، به مهم ترین انها اشاره کرد و گفت: توجه بیشتر به رشته های حوزه پیشگیری چراکه اولین اصل سیاست های کلی سلامت به فرموده مقام معظم رهبری همین امر است. وزارت باید وزارت بهداشت و درمان باشد و نه فقط وزارت درمان.

وی به ثبیت جایگاه رشته ها و همراهی بیشتر با دانشجو در مسیر رسیدن به مطالبات شان نیز اشاره کرد و افزود: برای مثال مدت هاست دانشجویان رشته تغذیه در پی مطالبه حق بیمه هستند که حق مسلم آنهاست اما هیچ استاد یا مسئولی آنها را همراهی نمی‌کنند.

این دانشجوی تغذیه ادامه داد: مطالعات میان رشته ای دیگر خواسته ماست. چون دوره آنکه بگوییم دستت را روی کلاه خودت بگذار تا باد نبرد گذشته است. امروزه دانشگاه به ایجاد حلقه های مطالعات میان رشته ای نیازمند است.

ملک پور با بیان اینکه تثبیت و تببین آینده رشته های علوم پزشکی و ارتقا کیفیت آموزش های دانشگاهی نیز از دیگر خواسته های ماست، اضافه کرد: امروزه حال بسیاری از رشته های علوم پزشکی خوش نیست و این به دو دلیل است، اول اینکه هیچ کس جای خودش نیست و دوم اینکه آقایان دل خوش کرده اند به همان دیار گل و بلبلی که رابطان آنها می گویند و حرف دل دانشجو را نمی شنوند، پس خواهشمان از برخی مدیران این است که به خیرتان امید نیست، شر مرسانید.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان