کد خبر: ۱۵۱۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰
در میزگرد «شیرازه» مطرح شد:

مشخص کردن متولی کمربندی شیراز اولین گام حل مشکلات جاده مرگ است / پیگیری و بررسی جرائم کرونایی۸۰ هزار پلاک وسائل نقلیه در استان فارس/ بیش از ۱۹۰۰ تصادف در هفت ماهه نخست سال در کمربندی شیراز

میزگرد شیرازه برای پاسخ به سوالات مردم در خصوص جرائم کرونایی و دیگر مطالبات درحوزه راهداری، راه های مواصلاتی استان، تصادفات درون و برون شهری، مشکل کمربندی و بلاتکلیفی چند ساله این مسیر، میزگردی باحضور مسئولین استانی متولی برگزار شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، با شیوع ویروس کرونا در جهان و سرایت آن به کشور ما بخشی از مراودات، ترددهای بین شهری و برون شهری و به خصوص برون استانی محدود و در مقطعی از سال ممنوع شد.

 ممنوعیت هایی که علاوه بر پلیس راه ها توسط دوربین های بین راهی و درون شهری نیز کنترل و ثبت می‌شد.

در این بین اما عده ای از افراد شاغل در ادارات دولتی وخصوصی که مجبور به حضور درمحل کار بودند یا حرفه آنها به گونه ای بود که امکان تعطیلی یا دور کاری نداشتند به ناچار باید نقض قانون کرده و ترددهای بین شهری و برون استانی را انجام میدادند، دراین میان نیروی انتظامی اعلام کرد، پلاک خودروهایی که توسط دوربین ثبت و برای آنان پیامک جریمه ارسال شده است، پس از بررسی یا با در دست داشتن نامه ازمحل کار و حکم ماموریت بخشوده خواهد شد.

اما ظاهرا برخی از این جرائم پس از مراجعه به پلیس راه شامل بخشودگی نشده یا مدت زمان ومراحل انجام کار به گونه ای بوده که مالکین خودرو مجبور به پرداخت جریمه شده اند، درهمین راستا بسیاری از مخاطبان شیرازه با ارسال پیام به سامانه مطالبات مردمی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه خواستارپیگیری این موضوع از متولیان امر شدند.

این رسانه به منظور پاسخ به این سوال و دیگر مطالبات مردم درحوزه راهداری، راه های مواصلاتی استان، تصادفات درون و برون شهری، مشکل کمربندی و بلاتکلیفی چند ساله این مسیر، میزگردی باحضور سرهنگ سلیمی رئیس پلیس راهور استان فارس، سرهنگ دهقانی رئیس پلیس راه شمال استان، اکبر پورمدیرکل مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز و یزدانی معاون حمل و‌نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس برگزار کرده است.

میزگرد شیرازه

جرائم کرونایی و نحوه بخشودگی این جرائم

صادق سلیمی رئیس پلیس راهور استان فارس در خصوص جرائم کرونایی خودروها و نحوه پرداخت یا بخشودگی آنها، عنوان کرد: همزمان با شیوع بیماری کرونا برخی محدودیت ها و ممنوعیت ها در راستای تردد بین شهری و برون شهری اعلام شد که در صورت تخطی از این دستورالعمل ها و قوانین، خودرو متخلف شامل جرایم سنگینی می‌شد  چون تردد به جز برای خودروهایی که برگ ماموریت و نامه تردد از محل کارشان داشتند ممنوع شد.


وی افزود: این خودروها از طریق دستگاه های خدمت رسان و ادارات متولی اطلاعات شان جمع آوری و شماره پلاک هایشان به فرمانداری های هر شهرستان اعلام می شد تا در صورت جریمه شدن با مراجعه به لیست این خودروها اقدامات لازم جهت بخشودگی جرایم صورت گیرد، این اطلاعات پس از جمع آوری در فرمانداری برای پلیس راه ها نیز ارسال شد.

سلیمی اعلام کرد: طبق آخرین آمار بالغ بر ۴۸۰ هزار  پلاک خودرو در فارس از طریق فرمانداری ها جمع آوری شده و در قالب لوح فشرده به پلیس راه و پلیس راهور ارسال شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تا امروز حدود ۸۰ هزار پلاک بررسی و تخلفات آنها پیگیری و رسیدگی شده است، گفت: بقیه پلاک ها نیز تا پایان ماه ارسال و تعیین تکلیف می گردد اما برخی از پلاکها بنا به دلایلی در یک بازه زمانی خاص و پس از اعمال جریمه منع تردد ها، شکایتی بر روی پلاک گذاشته شده بود که اگر در این مدت زمان خودرویی توقیف گردد و به پارکینگ منتقل شود راهکاری در نظر گرفته شد که راننده خودرو با پرداخت سایر جرایم و تخلفات رانندگی به غیر از جریمه کرونایی، خودرو خود را از پارکینگ ترخیص کند و پس از بررسی و گذشت مدت زمان قانونی جریمه کرونا سلیمانی صفر شود.

سرهنگ سلیمی

سلیمی با بیان اینکه گستره استان فارس پهناور و جمع‌آوری اطلاعات از استان فارس، شهرستان های مختلف، دیگر استان های همجوار و سراسر کشور پروسه زمان‌بر و طولانی است، عنوان کرد: اگر کسی جرایم کرونایی دارد و نیاز است که تعویض پلاک انجام دهد و شماره پلاک به لیست مذکور اضافه شده اما جرایم صفر نشده باشد می‌تواند با مراجعه به پلیس راه، جریمه غیر کرونایی را پرداخت کند و خودرو خود را ترخیص کند.


رئیس پلیس راهور استان فارس در ادامه به بخشی از جرایم که در یک بازه زمانی مشخص اعمال شده است نیز اشاره کرد و گفت: در یک مدت زمان معین، تردد و عبور و مرور به برخی از شهرهای کشور که در شرایط هشدار قرار داشتند ممنوع گردید و حتی ممنوعیت و محدودیت به گونه‌ای بود که با در دست داشتن برگ ماموریت و مجوز تردد این جرایم اعمال می‌شد و این به منظور جلوگیری از شیوع کرونا در سراسر کشور بود این نوع جرایم شامل بخشودگی نمی‌شوند.


سلیمی در ادامه به برخی از پیامک ها که برای مالکین خودرو نیز ارسال شده بود اشاره کرد و افزود: در این پیامک ها جمله در حال بررسی ارسال شده که این پیامک ها شامل حال جریمه نشدند و بیشتر به منزله هشدار بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پنج مرکز پلیس به علاوه 10(پلیس +10) در شهر شیراز مشخص شده که شهروندان می‌توانند با مراجعه به این مراکز پیگیر جرائم کرونایی خودرو خود شوند، گفت: افراد با مراجعه به پلیس به علاوه 10کاوه واقع در بلوار مدرس، دفتر جهانگردی بلوار نصر، دفتر میدان معلم، دفتر هفت تنان و دفتر چهار راه ریشمک و ارائه مستندات خود و ثبت در سامانه می‌توانند پیگیر این جرائم باشند.

سلیمی؛ تا کنون جرائم کرونایی۸۰ هزار پلاک بررسی و تخلفات آنها پیگیری شده است/ دهقانی؛به ازای هر  دو کیلومتر 1.2نفر جان باخته در کمربندی شیراز/یزدانی؛کمربندی کار کرد خود را از دست داده است/اکبرپور؛بایدموانعی به عنوان کاهنده سرعت بر سر راه کامیون ها و خودرو های برون شهری قرار گیرد

بلاتکلیفی کمربندی و پاسکاری مشکلات آن بین ادارات متولی؛ عامل مرگ ده ها شهروند استان فارسی

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی رئیس پلیس راه شمال فارس در ادامه به بررسی عوامل تصادفات و ناایمن بودن کمربندی شیراز پرداخت و گفت: کمربندی شیراز که به طول ۴۵ کیلومتر از پل شهید اسکندری آغاز و تا تقاطع پل فسا ادامه پیدا می کند، در گذشته کمربندی بوده اما اکنون خاصیت و کاربرد کمربندی را از دست داده و تقریباً تبدیل به یک محور شریانی شده است.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات ما هم در حوزه کمربندی در بازه مسافتی ۸ کیلومتری از پل امام حسن مجتبی(ع) تا میانرود است، تاکید کرد: نداشتن متولی مشخص برای کمربندی بزرگترین مشکل است چون بستر راه با حوزه راهداری و حریم ها در حوزه شهرداری قرار دارد، پس اولین قدم برای اصلاح مشکلات کمربندی مشخص کردن اداره متولی است.

دهقانی گام دوم حل مشکلات کمربندی شیراز را احداث یک کمربندی جدید دانست و گفت: محور کمربندی کنونی در حال حاضر فقط کاربرد محور شهری دارد.

وی با بیان اینکه پلیس "نگاه ترافیکی" دارد، عنوان کرد: از نگاه پلیس فرقی نمی‌کند که چه کسی متولی باشد بلکه از نظر ما مهم این است که مولفه های ایمنی در کمربندی لحاظ شود تا بعد به مشکلات تصادفات و ایمنی جاده رسیدگی گردد.

ناهمگونی کمربندی یکی از عوامل اصلی خطر

رئیس پلیس راه شمال فارس در ادامه با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون بحث های بسیاری در خصوص کمربندی و حل مشکلات آن دنبال و جلسات متعددی برگزار شده است، اظهار کرد: اما هنوز آن نتیجه ای که باید و کارساز است که گرفته نشده چرا که بسیاری از شهرک های اقماری که در اطراف آن ساخته شده اند نیاز به راه دارند این شهرک ها دوربرگردان های ایمنی ندارند و دسترسی به کمربندی به صورت نا ایمن و خطرناک صورت می‌گیرد همچنین دارای مشکلاتی در حوزه روشنایی هستند.

دهقانی اضافه کرد: از طرفی نیز ترکیب تردد در کمربندی ناهمگون است یعنی مخلوطی و ترکیبی از تردد توسط عابرین پیاده، دوچرخه و موتور سوار، کامیون ها، تریلرهای سنگین ترانزیتی، اتوبوس، وانت و خودروهای شخصی از این معبر عبور می کنند گاهی حتی مشاهده می‌شود که  معتادان متجاهر در برخی از نقاط کمربندی سکونت پیدا کرده‌اند که ورود ناگهانی اینها به سطح راه باعث شده حوادث رانندگی و تصادفات در کمربندی افزایش پیدا کند.

بیش از ۱۹۰۰ تصادف در هفت ماهه نخست سال در کمربندی شیراز

وی در ادامه آماری از تعداد فوتی ها و تصادفات کمربندی در سال جاری ارائه داد و گفت: متاسفانه در هفت ماهه نخست امسال بیش از ۱۹۰۰ تصادف در این محور شاهد بودیم که از این تعداد حدود ۲۷ نفر متوفی و ۳۱۶ تصادف جرحی صورت گرفته یعنی در کمربندی به ازای هر  دو کیلومتر 1.2نفر جان باخته داریم که این اتفاق هیچ تناسبی با استاندارد های موجود در جاده های کل کشور ندارد.

رئیس پلیس راه شمال فارس ادامه داد: متاسفانه کمربندی شیراز یکی از پرحادثه ترین نقاط استان فارس و حتی کشور به شمار می‌رود  به گونه‌ای که استاندار فارس نیز در اولین فرصت پس از انتصاب خود به این ماجرا ورود کرده و خواستار این شدند که کمربندی از این بلاتکلیفی و مشکل و معضل خارج شود.

دهقانی در پاسخ به این سوال که چند درصد از این اتفاقات ناشی از جاده، زیر ساختها و معماری راه است، اظهار کرد: تصادف یک مولفه چند وجهی است که عواملی، چون راه، خودرو، انسان و حتی شرایط آب و هوایی در آن دخیل است و تفاوت و ناهمگونی کمربندی باعث ایجاد مشکلات بسیار شده است.

سلیمی؛ تا کنون جرائم کرونایی۸۰ هزار پلاک بررسی و تخلفات آنها پیگیری شده است/ دهقانی؛به ازای هر  دو کیلومتر 1.2نفر جان باخته در کمربندی شیراز/یزدانی؛کمربندی کار کرد خود را از دست داده است/اکبرپور؛بایدموانعی به عنوان کاهنده سرعت بر سر راه کامیون ها و خودرو های برون شهری قرار گیرد

 ناهمگونی کمربندی موجب اتفاقات خطرناک از جمله تصادف و مرگ عابر پیاده می‌شود

علی یزدانی معاون حمل و‌نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس در ادامه این میزگرد در خصوص مشکلات کمربندی و متولی گری این محور تردد عنوان کرد: کمربندی کار کرد خود را از دست داده چون قرار بوده یک محور برون شهری باشد که به واسطه ساخت و سازهایی که اطراف آن انجام شده کارکرد یک محور برون شهری و جاده ای را از دست داده است.

وی با بیان اینکه در کمربندی تقاطع ترافیک ایجاد شده است، افزود: به طور مثال یک کامیون که عادت به رانندگی با سرعت و در جاده های برون شهری دارد به ناگهان با تقاطعی برخورد می‌کند که عابر پیاده قرار است از آن عبور کند و همین ناهماهنگی و ناهمگونی موجب اتفاقات خطرناک از جمله تصادف و مرگ عابر پیاده می‌شود.

یزدانی ادامه داد: طبیعتاً باید تکلیف این محور مشخص شود یا برون شهری شود که قطعاً دیگر امکان آن وجود ندارد یا درون شهری باشد و واگذار شود به شهرداری تا مانند یک محور درون شهری با آن برخورد گردد.

بنابه گفته معاون حمل و‌نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس، اگر چه تاکنون چندین بار این محور به شهرداری واگذار شده و مقرر گردیده که مانند محور درون شهری با آن برخورد و اداره شود اما در نهایت به این فکر می‌کنند که پس اگر محور درون شهری است با کامیون هایی که از این مسیر عبور می‌کنند چه باید کرد و چه قانونی باید برای آنها اعمال کرد و علی رغم جلسات بسیاری که گرفته شد هنوز این مشکل حل نشده و متولی اصلی که مسئولیت تمام کمال این محور را برعهده بگیرد مشخص نیست. به همین خاطر تمام راه حل ها موقت و در راستای کاهش خطرات انجام می‌شود.

یزدانی با بیان این که اداره کل راهداری روشنایی های این محور و اقداماتی که در راستای ایمن‌سازی جاده است را انجام داده است، افزود: اما در نهایت مشکلی که وجود دارد این است که این راه حل ها راهکارهای دائمی نیستند و نمی‌تواند چندان موثر باشد.

وی اضافه کرد: علاوه بر ایمن سازی هایی که در گذشته انجام شده به تازگی نیز اعتباری جهت ایمن سازی این مسیر در نظر گرفته شده که امیدواریم با کمک همه دستگاه های ذیربط این مشکل را مرتفع کنیم تا شاهد کاهش آمار کشتگان در این محور خطرناک باشیم .

معاون حمل و‌نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ادامه داد: بخشی از کمربندی به شهرداری واگذار شده اما بخش دیگر آن هنوز بلاتکلیف مانده ، کمربندی شمال شهر هم که احداث شده، بخشی از ترافیک آن محور منتقل می‌شود اما همچنان ترافیک سنگین را در کمربندی فعلی داریم و مشکل همچنان باقی است.

یزدانی معتقد است که این مشکل بین بخشی است و قرار بود چندین تقاطع غیر همسطح در این محور احداث شود که به جز یکی دو مورد مابقی اجرا نشد، پس ادارات متولی می بایست هر کدام وظیفه خود را به درستی انجام دهند شاید گوشه ای از مشکلات کمربندی مرتفع گردد.

سلیمی؛ تا کنون جرائم کرونایی۸۰ هزار پلاک بررسی و تخلفات آنها پیگیری شده است/ دهقانی؛به ازای هر  دو کیلومتر 1.2نفر جان باخته در کمربندی شیراز/یزدانی؛کمربندی کار کرد خود را از دست داده است/اکبرپور؛بایدموانعی به عنوان کاهنده سرعت بر سر راه کامیون ها و خودرو های برون شهری قرار گیرد

تفکیک از طریق کند روها، میتواند راه حل مناسب جهت کاهش خطرات کمربندی باشد

مهدی اکبر پور مدیرکل اداره مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در ادامه با سوالی از رئیس پلیس راه شمال فارس مبنی بر اینکه علت عمده تصادفات در این محور چیست، صحبت خود را آغاز کرد و گفت: پس از تصدی در مطالعات حمل و نقل شهرداری شیراز، برای آشکار شدن علت تصادفات در کمربندی شیراز مشخص گردید که اکثر آنها بر اثر سرعت زیاد، واژگونی خودرو و برخورد عابر پیاده با وسایل نقلیه بوده است و راننده ای که از جاده های برون شهری وارد این محور می شود هنوز با تصور محور برون شهری از کمربندی، سرعت غیر مجاز دارد و به همین خاطر وقتی با یک محور درون شهری برخورد می کند دچار واژگونی یا تصادفات دیگر می شود.

وی افزود: پس اولین راهکار این است که موانعی به عنوان کاهنده سرعت بر سر راه کامیون ها و خودرو های برون شهری قرار گیرد.

اکبرپور در ادامه به بلوار مهندسین اشاره کرد و گفت: ساخت بلوار مهندسین در راستای کاهش سرعت خودروهایی بود که از بلوار امیرکبیر وارد کمر بندی می شوند.

وی با بیان اینکه باید کمربندی را در مسافت ۲ کیلومتر شبیه سازی کنیم، اظهار کرد: در بلوار امیرکبیر سرعت بیشتر از ۶۰ کیلومتر را شاهد نیستیم و باید همین اقدام در کمربندی نیز پیاده شود؛ اقدامی که در سالهای گذشته می‌توانست انجام شود و البته اکنون هم هنوز دیر نشده این است که اگر بخواهیم در کوتاه مدت راهکاری برای کمربندی در نظر بگیریم اولین اقدام کنترل سرعت است.

این کارشناس حوزه شهری با بیان اینکه در سال های گذشته و تاکنون تفاهم نامه های زیادی بین اداره راه و شهرسازی، راهداری و شهرداری منعقد شده است، اظهار کرد: تقاطع مهندسین، تقاطع استاد بهمن بیگی و تقاطع شهیدان یغمور اقداماتی بود که شهرداری طی این سال‌ها در راستای کنترل سرعت و تصادفات در کمربندی انجام داده و لغو ورودی ها و اصلاحات این محور از جمله راهکارهایی است که شهرداری در پیش گرفته است.

اکبرپور در پاسخ به این سوال شیرازه که آیا تمام اقدامات انجام شده به نوعی آزمون و خطا محسوب نمی شود؟ چراکه هنوز شاهد شدت تصادفات و مشکلات موجود در کمربندی هستیم، عنوان کرد: ما یک طرح کلی برای کمربندی پیش بینی کرده ایم و  اقدامات ذکر شده جزئی از آن است و اگر تقاطع، نواب به کمربندی، تقاطع سفیر به کمربندی و مطهری ساخته شود، کل دسترسی های نا ایمن قطع خواهد شد و بسیاری از سوانح موجود در این محور را دیگر شاهد نخواهیم بود.

وی اضافه کرد:  قرار بود سه مورد از این تقاطع ها در سال 94 توسط اداره راه و شهرسازی آغاز به ساخت شوند اما متاسفانه این کار انجام نشد که اگر چنین بود تاکنون میتوانستیم بحث دسترسی ها را نفکیک کنیم و بخشی از مشکلات موجود کمتر شده بود.

مدیرکل اداره مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز به دومین راه کاری که در راستای کاهش معضلات موجود در کمربندی میتوان انجام داد، اشاره کرد و گفت: تفکیک از طریق کند روها که در حال اجرا است میتواند یک راه حل مناسب باشد.

اکبر پور ادامه داد: اینکه چون شهرداری متولی نیست پس اقداماتی انجام نداده چندان درست نیست، چرا که  این مشکل بین بخشی است و تمام ادارات متولی باید کنار هم قرار بگیرند تا طرح و مصوباتی که عنوان می‌شود را با یکدیگر و همفکری دنبال کنند تا قادر به ایمن سازی این محور شوند، همه ما شهروند این شهر هستیم و می بایست در قبال مشکلات آن مسئول باشیم.

وی در ادامه اظهار کرد: شهرداری آمادگی خود را اعلام کرده که پس از تأمین اعتبار با پیگیری هایی که در حال انجام است بتوانیم اقداماتی را اجرا کنیم.

یک هزار میلیارد تومان جهت ایمن سازی، ساخت و ساز و رفع مشکلات کمربندی نیاز است

یزدانی معاون حمل و‌نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس در ادامه صحبتهای اکبرپور، اضافه کرد: یک هزار میلیارد تومان جهت ایمن سازی، ساخت و ساز و رفع مشکلات کمربندی نیاز است تا مشکل مرتفع شود و این در حالی است که راهداری چنین بودجه ای در اختیار ندارد و از طرفی هم نه راهداری و نه شهرداری نمی تواند کل شهر را تعطیل کند و تنها به مشکلات کمربندی بپردازد. کسری بودجه موجب اولویت بندی می‌شود و اگر اعتبار مورد نیاز در اختیار ما قرار گیرد ما نیز اقدامات موثر را انجام خواهیم داد.

اگر چه صحبت ها و توضیحات مدعوین این میزگرد را در راستای مشکلات کمربندی شنیدیم اما این سوال همچنان باقی است که واقعا تا کی مردم باید شاهد پاسکاری معضل بزرگ کلان شهر شیراز و کشته شدن شهروندان باشند و چه بازه زمانی نیاز است تا این محور یک متولی خاص پیدا کند تا بتواند مشکلات را با سرعت منطقی مرتفع کند ؟

و اما بخش دوم سوالات شیرازه از مدعوین، که به مشکلات شهروندان در راستای خیابانهای شهر شیراز، جاده های مواصلاتی استان فارس ، آمار تصادفات، جاده ای و شهرهایی که بیشترین آمار تصادفات را دارند، می‌پردازد را در شماره بعد این میزگرد که در روزهای آتی منتشر می‌شود.

در حال تکمیل ..../س

نظرات بینندگان