کد خبر: ۱۵۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰
معاون توسعه و مدیریت وزارت جهاد کشاورزی:

رشد کم استان فارس در زمینه کشاورزی مناسب نیست/ فارس بستر ایجاد زنجیره ارزش محصولات باغی و گیاهان دارویی

تلاش جدی و دست یابی به رشد بالای ۱.۹ درصد از جمله اولویت است که متکان به آن اشاره کرد و افزود: این در حالیست که کشاورزی استانی که بستر کشاورزی ایران است این میزان رشد مناسب نیست و نیاز به تغییر وضعیت دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، علی اکبر متکان معاون توسعه و مدیریت وزارت جهاد کشاورزی امروز 20 آذر در جلسه تودیع و معارفه روسای جدید و قدیم سازمان جهاد کشاورزی فارس تاکید کرد: در انتخاب مدیران برای حوزه کشاورزی که با معیشت و سلامت مردم در ارتباط است سخت گیری های بسیاری داریم. 

وی با بیان فارس استانی پهناور و پر جمعیت و دارای اقلیم منحصر به فرد است، اظهار کرد: این تنوع اقلیمی موجب شده تا بستر مناسب برای کشت همه محصولات چه باغی، زراعی و چه حوزه دامپروری و شیلات زراعی وجود داشته باشد.

متکان افزود: اگر بخواهیم برخی برنامه های کشاورزی را تست کنیم می توانیم پایلوت آنرا در فارس قرار داده و پس از آن به سایر استان ها تعمیم دهیم. 

وی در ادامه  با بیان اینکه از نظر تولیدات باغی فارس در رتبه اول و در زارعی رتبه دوم کشور را دارد، عنوان کرد: چند سال اخیر باتوجه به تغییر اقلیم و خشکسالی ها و‌موضوع آب در حال حاضر با بحران آب مواجه است بنابراین مدیریت استان با مشارکت اساتید دانشگاه به ویژه در حوزه اقلیمی، کشاورزی و سازگاری با محیط تغییر اقلیم که امکان پذیر است این مشکل را برطرف کند. 

بنابه گفته متکان، از رییس جدید سازمان جهاد کشاورزی می خواهیم به برنامه‌های مذکور توجه ویژه ای داشته باشند و جزو اولویت کاری باشد.

تلاش جدی و دست یابی به رشد بالای ۱.۹ درصد از جمله اولویت های وی بود که به آن اشاره کرد و افزود: این در حالیست که کشاورزی استانی که بستر کشاورزی ایران است این میزان رشد مناسب نیست و نیاز به تغییر وضعیت دارد.
  
شتاب بخشی به جریان توسعه کشاورزی استان و اشتغالزایی، عملیات سازی الگوی کشت در استان از دیگر اولویت ها بود که متکان به آن اشاره کرد و گفت: به دلیل محدودیت های آبی باید به سمت کشاورزی قرار دادی  و اصلاح الگوی کشت برویم که اگر این موضوع انجام شود بسیاری از مشکلات کشاورزان که در موضوع بحران آب با آن مواجه اند حل می شود و این موضوع مشروط بر این باشد که این تضمین داده شود که محصول روی دست کشاورز نماند. 

اقدام مبتنی بر برنامه ریزی وزیر جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیاهان دارویی و زنجیره ارزش از دیگر موضوعات دیگری بود که وی به آن اشاره کرد و ادامه داد: این استان آمادگی دارد به ویژه در حوزه محصولات باغی و گیاهان دارویی زنجیره ارزش ایجاد کند به گونه ای که استان های همجوار و بوشهر را تحت پوشش گیرد، چرا که منطقه ای شدن این زنجیره ارزش هزینه کمتری دارد و صرفه جویی در زنجیره ارزش خواهیم داشت. 

وی در پایان  اظهار کرد: باتوجه به اینکه  فارس در گذشته تامین کننده غلات استان های همجوار همچون کرمان، اصفهان و یزد بوده است، بازگشت استان فارس به قله گذشته بویژه در حوزه تولید غلات  امری ضروری  است که باید به ان توجه جدی شود .

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان