کد خبر: ۱۵۱۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰
«شیرازه» پیگیری کرد:

مطالبات مراقبین سلامت استان فارس در دست بررسی است/ چالش پزشک خانواده هنوز ادامه دارد

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به تجمع مراقبین سلامت گفت: همه مشکلات یک روزه حل نمی شود اما مطالبات مراقبین سلامت در دست بررسی است و پس از پیگیری نتیجه اعلام خواهد شد.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، هفدهم اردیبهشت ماه سال گذشته بود که با خبر شدیم مراقبین سلامت درمانگاه های خصوصی و دولتی استان فارس پس از انتشار بیانیه ای جهت دریافت مطالبات خود و به نتیجه نرسیدن این درخواستها، مقابل دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تجمع کردند و از رئیس دانشگاه و متولیان امر  درخواست حل مشکلات خود را داشتند که متاسفانه نتیجه ای حاصل نشد و این مطالبات همچنان پا بر جا باقی ماند.

چند روز پیش نیز مطلع شدیم عده ای از مراقبین سلامت طرح پزشک خانواده مجدد با تجمع جلو این دانشگاه خواستار رسیدن به حق و حقوق واقعی خود شدند که با حضور معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جمع آنها قولهایی جهت رفع مشکلاتشان داده شده است.

 عباس رضائیان زاده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه طرح پزشک خانواده سال ۱۳۹۱ در استان فارس آغاز شد، گفت: در این طرح به غیر از پزشکانی که در بخش دولتی مشغول به کار هستند پزشکان بخش خصوصی نیز حضور پیدا کردند به گونه ای که حدود ۹۱ درصد از پزشکان استان فارس در حال حاضر در طرح پزشک خانواده فعالیت دارند.

رضائیان زاده افزود: با حضور در جمع معترضان و گفتگو با آن ها به مشکلات پی بردیم و بیشتر بحث ها و چالشها بر روی دریافتی ها و دستمزدها و بیمه آنها است.

 وی افزود: درگذشته مقرر شده بود از طرف بیمه سرانه هر نفر به پزشک مربوطه داده شود یعنی اگر پزشکی دو هزار نفر را تحت پوشش دارد سرانه بیمه این دو هزار نفر به حساب این پزشک واریز شود و سپس پزشک به حساب مراقب سلامت واریز کند.

بنابه گفته این مقام مسئول، تا به امروز پزشکان خانواده ۱۲ درصد از پولی که دریافت می کرده اند به حساب مراقبین سلامت واریزمی شده، اما آنچه چند روز پیش بین تجمع کنندگان و معترضین(مراقبین سلامت) که جلو علوم پزشکی شیراز تجمع کرده بودند عنوان می‌شد،این بود که از دریافت های خود راضی هستند.

رضائیان زاده اعتراض های چندباره مراقبین سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: معترضین ناراضی از حقوق، مزایا و حق بیمه خود بودند مقرر شده بود که بیمه ۱۲ درصدی را که قرار است به حساب پزشک واریز کند تا به مراقبت تعلق بگیرد این  به حساب پزشک واریز نشود و به طور مستقیم به مراقب سلامت پرداخت گردد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: از آنجا که بیمه نمی تواند مستقیم با دو نفر قرارداد ببندد و برابر با مقررات فقط پزشک را می شناسد قرار شده یک شرکت واسطی حضور داشته باشد تا مراقبین سلامت تحت پوشش آن قرار گیرند و شرکت مبلغ ۱۲ درصد به علاوه مبالغ دیگری که دانشگاه باید تأمین اعتبار کند به مراقب سلامت پرداخت شود.

چرا حق بیمه مراقبین سلامت ۱۵ روزه است؟

وی با اشاره به اینکه تعدادی از مراقبین سلامت ۱۹۲ ساعت برای مجموعه علوم پزشکی کار می کنند و حدود ۳۰۰ نفر نیمی از این ساعت را برای این مجموعه فعالیت دارند، افزود: شرکت آوای سلامت که همان شرکت واسط بین پزشک خانواده و مراقب سلامت است فقط بیمه ۱۵ روز را برای آنها در نظر می گیرد به همین خاطر برخی از مراقبین سلامت معترض هستند که چرا بیمه سی روزه را دریافت نمی کنند؛ این در حالی است که بیمه عنوان می کند برابر با قانون ما نمی توانیم برای فردی که در ماه نصف کارکرده بیمه کامل را پرداخت کنیم چون ممکن است بعد مدعی شوند که حقوق آنها نیز باید کامل پرداخت شود.

این مقام مسئول در دانشگاه با بیان اینکه روز تجمع بنده شخصاً بین آنها رفتم و صحبت های معترضین را شنیدم، اظهار کرد: همان روز نماینده بیمه تامین اجتماعی را به جلسه دعوت کردیم و خواستار رفع این مشکل شدیم، اما نماینده بیمه پس از صحبتهای بسیار با نماینده مراقبین سلامت همچنان قانع نشد که بیمه را به طور کامل به این مراقبین پرداخت کنند.

رضائیان زاده ادامه داد: موضوع دیگری که مورد اعتراض تجمع‌ک نندگان بود، بحث پرداخت حقوق است که ادعا می کردند تنها ماهیانه دو میلیون تومان به حساب آنها واریز می‌شود که این مبلغ بسیار ناچیز است، بنده به آنها اطمینان دادم که با پیگیری و بررسی، مشکلات آنها را تا حد امکان و تا جایی که قانون و مقررات اجازه دهد،مرتفع خواهیم کرد، چراکه هر طرحی پس از روی کار آمدن دارای ایراداتی است و قطعاً تغییر در پرداخت حقوق توسط پزشک و منتقل شدن آن به شرکت آوای سلامت دارای مشکل و ایراداتی است که با بررسی باید حل گردد.

وی از برگزاری یک جلسه با نمایندگان مراقبین سلامت در روزهای آتی خبر داد و گفت: قرار است این افراد با حضور در علوم پزشکی دیگر مشکلات را عنوان کنند و ما نیز پس از بررسی نتیجه را اعلام کنیم.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: به گفته این مراقبین سلامت سرجمع پولی که باید دانشگاه به حساب آنها واریز کند حدود ۵ میلیون و سیصد هزار تومان است و این در حالی است که پولی که از طرف بیمه برای آنها واریز می‌شود حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ تومان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه دانشگاه باید این مبلغ را از منبع درآمدهای دانشگاه تامین کند، تاکید کرد: در شرایطی که این مجموعه با بدهکاری بیش از دو هزار میلیارد تومان و کسری اعتبار مواجه است و در شرایط خاص اقتصادی کشور که در تحریم و تورم شدید قرار داریم تامین کردن این مبلغ بسیار دشوار است.

رضائیان زاده با تاکید بر اینکه اگر چه به آنها قول دادیم که مشکل را حل کنیم اما اینکه یک روزه مشکل حل شود این یک درخواست غیرمعقول است چون نیاز به بررسی دقیق دارد، عنوان کرد: معترضین درخواست داشتند که به جای قرارداد با شرکت آوای سلامت به طور مستقیم با دانشگاه قرارداد ببندند اما آنچه به آنها گفتیم این است که در شرایط کنونی به کارگیری یک نفر هم برای دانشگاه علوم پزشکی غیر ممکن است چه رسد به ۱۱۰۰ نیرو که این از عهده نه تنها علوم پزشکی بلکه از عهده وزارت بهداشت و درمان و حتی از بنیه مالی نظام هم خارج است که بتواند در حال حاضر و یکجا بیش از ۱۰۰۰ نفر را استخدام کند.

معاونت بهداشت دانشگاه همچنین اظهار کرد: اما باید مشکلات آنها برطرف شود چون آنها نیز در قبال زحمت و تلاشی که می کنند باید حقوق خود را به طور کامل دریافت کنند.

 وی درپایان عنوان کرد: طی دو روز آینده بازرس های تهران و عده ای از علوم پزشکی شیراز در درمانگاه ها و مراکزی که پزشک خانواده دارند حضور پیدا کرده و مشکلات را بررسی کنند تا با پرداخت حقوق و مزایای مراقبین سلامت هم دانشگاه متحمل ضرر و زیان نشود و هم این افراد به مطالبات خود برسند.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان