کد خبر: ۱۵۱۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰
مدیر شعب استان فارس بانک مهر ایران:

رتبه دوم استان فارس با پرداخت ۴۲ هزار تسهیلات قرض الحسنه در کشور/ بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم در اولویت بانک مهر ایران قرار دارد

شمس الدینی فعالیت ۲۱ شعبه بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان فارس را مورد توجه قرار داد و گفت: تاکنون ۴۲۰۶۰ فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد ریال به مردم شریف استان پرداخت شده است که رتبه دوم کشور توسط شعبه استان فارس بانک مهر ایران کسب شد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، بهزاد شمس الدینی مدیر شعب استان فارس بانک مهر ایران در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه با اشاره به چهاردهمین سالروز تأسیس نخستین و بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور گفت: قرض‌الحسنه یکی از سنت‌های نیکویی است که ریشه در شرع مقدس اسلام دارد و خداوند متعال در سوره‌های مبارکه بقره، مائده و حدید به این موضوع اشاره فرموده است.

وی با بیان اینکه وجود انگیزه های ارزشمندی همچون ایثار، پاداش اخروی، کسب اخلاق پسندیده و همچنین تعاون و همیاری برای این سنت حسنه است که بر اهمیت ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه می‌افزاید، تاکید کرد: بانک قرض الحسنه مهر ایران در 22 آذر سال 1386 آغاز به کار کرد و در حال حاضر با بیش از 530 شعبه فعال در سراسر کشور در حال ارائه خدمت به هموطنان عزیز است.

شمس الدینی افزود: بانک مهر ایران با تأكيد بر الگوي بانكداري اسلامي در راستاي توانمندسازي و تقويت توان اقتصادي اقشار مختلف مردم جامعه و همچنين تلاش براي فقرزدايي و رفع محروميت هاي اقتصادي به ويژه در مناطق كمتر برخوردار فعاليت مي كند که پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در حوزه های اشتغال و کارآفرینی، معیشت، ازدواج ، درمان و حمایت از مددجویان سازمان های حمایتی و سازمان های مردم نهاد از جمله خدمات این بانک است.

مدیر شعب استان فارس بانک مهر ایران پرداخت وام‌های قرض الحسنه به 10.5 میلیون نفر حاصل خدمات این بانک در طول 14 سال دانست و گفت:  در راستای توسعه بانکداری الکترونیک و تحقق بانکداری بدون کاغذ، بانک مهر ایران برنامه های اصلاح ساختار، الکترونیکی کردن عملیات اجرایی و ایجاد یک بانک تمام الکترونیکی را در دستور کار داشته و کارهای مختلفی در این حوزه انجام داده از جمله اتصال به سامانه ثبت احوال و احراز هویت بیومتریک، استفاده از پدهای امضای الکترونیکی و همچنین ارائه خدمات بانکداری نوین مانند افتتاح حساب و درخواست تسهیلات از طریق همراه بانک و احراز هویت غیرحضوری سجام در کنار سایر خدمات همراه‌بانک و اینترنت‌بانک فراهم شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با این اقدامات همه عملیات بانکی در این بانک به صورت غیرحضوری و بدون استفاده از کاغذ قابل انجام است. این موارد نقش مؤثری در حفاظت از محیط زیست، حذف رفت و آمدهای غیر ضروری و تسریع در ارائه خدمات بانکی به مشتریان دارد.

شمس الدینی با بیان اینکه بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: در این بین اقشار محروم و دهک‌های پایین درآمدی بیش از دیگران در مضیقه هستند بنابراین بانک مهر ایران به‌عنوان بانک تخصصی قرض‌الحسنه با اشراف به این مسئله، به‌طور ویژه تأمین مالی نیازمندان را از طریق وام‌های قرض‌الحسنه مد نظر قرار داده است.

بنابه گفته مدیرشعب استان فارس بانک مهر ایران، حمایت از مددجویان کمیته امداد، بنیاد برکت، بهزیستی و سایر سازمان‌های مردم‌نهاد و نهادهای حمایتی مد نظر این بانک بوده، به‌طوری که ضمن اعطای کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه به سیل‌زدگان با معرفی کمیته امداد امام خمینی(ره)، تسهیلات قرض‌الحسنه‌ای را نیز برای مددجویان ارائه کرده لذا 435هزار فقره تسهیلات به ارزش 40هزار و 285 ميليارد ریال به مددجویان کمیته امداد، 129هزار فقره تسهيلات قرض‌الحسنه به ارزش بيش از 22هزار ميليارد ريال از طریق بنیاد برکت به‌منظور ایجاد فرصت‌های شغلی در مناطق کمتر برخوردار و 11 هزار فقره تسهيلات به ارزش 2.520 ميليارد ريال به افراد تحت پوشش بهزیستی پرداخت شده است.

وی از اعطای 1400 ميليارد ريال تسهيلات به 50هزار زن سرپرست خانوار در همكاري با معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري خبر داد و گفت: بانک مهر ایران سعی کرده وام‌های قرض‌ الحسنه‌ای که به منظور تأمین مالی بنگاه‌های کوچک ارائه می‌کند، در راستای رونق کسب‌وکارهای داخلی و البته توسعه پایدار اقتصادی در سطح کلان باشد بنابراین برای رسیدن به این هدف، حمایت از صنایع دانش‌بنیان و متکی به فناوری بالا به‌طور خاص مد نظر بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌های دانش بنیان با همکاری بانک مهر ایران و صندوق و نوآوری و شکوفایی صورت گرفته و تا کنون نزدیک به 2.900 فقره تسهیلات به ارزش 1.035 میلیارد ریال به این شرکت‌ها پرداخت شده که حمایت از اشتغال‌زایی در مناطق محروم و روستایی و همچنین کمک به بهبود کسب‌وکار با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد مانند کمیته امداد، بنیاد برکت و بهزیستی از دیگر محورهایی است که بانک مهر ایران برای پرداخت تسهیلات به آن توجه داشته است.

شمس الدینی دیگر خدمات نوین و تاثیرگذار این بانک را مورد توجه قرار داد و گفت: بانک مهر ایران در چارچوب طرح کالاکارت، یک کارت اعتباری تا سقف 50 میلیون تومان به مشتریان خود پرداخت می‌کند که می‌توانند از پذیرنده‌های متنوعی کالاها و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. این کارت بدون نیاز به سپرده‌گذاری و با کارمزد بسیار پایینی ارائه می‌شود که می‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد و باعث شود قدری از دغدغه‌های مردم در این شرایط اقتصادی دشوار، کاهش یابد که خوشبختانه این طرح با استقبال روبرو شده و روز به روز بر تعداد فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک افزوده می‌شود، به‌طوری که تا کنون بیش از 27هزار کسب‌وکار در شهرهای مختلف پذرنده کالاکارت بانک مهر ایران شده‌اند که این موضوع می‌تواند قدرت انتخاب دریافت‌کنندگان کالاکارت را افزایش دهد. خوشبختانه این طرح با استقبال مردم مواجه شده و تا کنون حدود یک میلیون و 900هزار نفر کالاکارت بانک مهر ایران را دریافت کرده‌اند.

مدیرشعب استان فارس بانک مهر ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به حدود 11.5 میلیون نفر رسیده است،  گفت: این بانک تا پایان مهر ماه 115 هزار میلیارد تومان را در قالب تقریباً 10.5 میلیون فقره تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار داده است و تعداد تسهیلات پرداخت شده بانک در طول سال‌های گذشته روندی افزایشی داشته به‌طوری که از 500 هزار مورد در سال 1395 به دو میلیون و 300هزار فقره در سال گذشته رسیده است. در سال جاری نیز تا پایان مهرماه یک میلیون و 350هزار فقره تسهیلات به ارزش 25هزار میلیارد تومان از سوی این بانک پرداخت شده است.

بنابه گفته این مقام مسئول، بانک مهر ایران، با پیشتاز بودن در ارائه برخی خدمات الکترونیکی برای نخستین بار در شبکه بانکی کشور، گامی مهم در تسریع فرآیند ارائه خدمت به مشتریان خود و همچنین کمک به حفظ محیط زیست از طریق کاهش مصرف کاغذ و حذف مراجعات غیرضروری مشتریان به شعب برداشته است. این بانک برای نخستین بار خدمات افتتاح حساب، محاسبه معدل حساب و درخواست تسهیلات را به‌صورت آنلاین و از طریق همراه‌بانک ارائه کرده است. همچنین احراز هویت سجام که یکی از مراحل مورد نیاز برای ورود به بورس است، برای نخستین بار از سوی این بانک به‌صورت غیرحضوری ارائه شد.

وی معتقد است که بانک مهر ایران شفافیت را تنها یک شعار تلقی نمی‌کند، بلکه آن را اصلی لازم‌الاجرا می‌داند و نشان داده به استانداردهای ملی و بین‌المللی شفافیت پایبند است. از جمله اقدامات بانک در این حوزه می‌توان یادآور شد که صورت‌های مالی حسابرسی ‌شده سال‌های گذشته هم‌اکنون روی وب‌سایت بانک قابل دسترسی است.

شمس الدینی با توجه به افتخارات این بانک قرض الحسنه گفت: فعالیت‌های بانک مهر ایران در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه مورد توجه مسئولان مختلف قرار گرفته و تقدیر مقامات مختلف کشوری و حاکمیتی را در پی داشته است که این بانک موفق شد در سال‌های گذشته چند موفقیت مهم در عرصه بین‌المللی کسب کند که برای نظام بانکی کشور مایه افتخار است. بر اساس رتبه‌‌بندی برترین مؤسسات مالی اسلامی در جهان که توسط نشریه بین‌المللی بنکر در سال ۲۰۱۸ انجام شد، بانک مهر ایران به‌عنوان سومین بانک اسلامی برتر در سطح جهان شناخته شد علاوه بر این، جایزه «نخبه اقتصادی جهان اسلام» از سوی سازمان همکاری اسلامی نیز به این بانک تعلق گرفت. همچنین انتخاب طرح همیاران مهر به‌عنوان نامزد نهایی جایزه بانک توسعه اسلامی از دیگر افتخارات بین المللی بانک مهر ایران به شمار می‌رود.

مدیرشعب استان فارس بانک مهر ایران با اشاره به اینکه بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور هرگز از ایفای نقش خود در حوزه مسئولیت اجتماعی غافل نشده است بنابراین مهر ایران با چشم‌انداز «تلاش برای توسعه رفاه اجتماعی و دستیابی به جامعه توسعه يافته» برنامه‌های مسئولیت اجتماعی خود را به انجام رسانده است.

مشارکت در طرح شهید سلیمانی وزارت بهداشت و خرید 25هزار قلم تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا به ارزش 300 میلیارد ریال. گفتنی است در این طرح بانک مهر ایران برای نخستین بار در بین بانک‌های ایرانی، از منابع حاصل شده از دریافت جریمه دیرکرد برای حوزه مسئولیت اجتماعی و اقدامات عام المنفعه هزینه کرده است، تحت پوشش بیمه حوادث قرار دادن 500هزار خانه روستایی در سطح سه استان؛ مشارکت در بیمه حوادث 5میلیون و 300هزار خانه روستایی سراسر کشور در سال‌های 1400 و 1401؛ مشارکت در ساخت بیمارستان 300 تخت خوابه بیماران اعصاب و روان به اعتبار 25 میلیارد ریال؛ احداث 4 مدرسه و 3 خانه بهداشت روستایی آسیب دیده در زلزله کرمانشاه و پرداخت 2هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه؛ احداث مدرسه در استان سیستان و بلوچستان؛ پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای تسریع در تکمیل پروژه های بازچرخانی فاضلاب با هدف حمایت از محیط زیست؛ مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آنها با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازجمله اقداماتی بود که توسط بانک مهر ایران انجام شده و شمس الدینی در سخنان خود به آن اشاره کرد.

وی ادامه داد: همکاری با سازمان‌های حمایتی برای اعطای وام به نیازمندان و کمک بلاعوض به سیل‌زدگان هم از این جمله است. همچنین می‌توان به اجرای طرح همیاران مهر اشاره کرد. در طرح یاد شده، متقاضيان مبلغ مورد نظر خود را به‌صورت بلاعوض در حسابي نزد بانک مهر ايران واريز مي‌كنند. بانك نيز متعهد است مبالغ اهدا شده از سوي خيرين را به پرداخت تسهيلات به اقشار نيازمند جامعه در زمينه‌هاي اشتغال، تأمين معيشت جوانان، بانوان سرپرست خانوار، درمان، تحصيل و همچنين بازسازي و توسعه‌ روستاها و مناطق محروم و ... تخصيص دهد.

مدیر شعب استان فارس بانک مهر ایران با اشاره به برنامه‌های سال جاری این موسسه گفت: اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به بیش از دو میلیون نفر، کمک به رونق بازار از طریق تقویت تقاضا برای خرید کالاهای ایرانی با طرح کالا کارت؛  اجرای طرح‌های اشتغال و کارآفرینی؛ توسعه همکاری و حمایت از طرح‌های دانش بنیان برای کمک به اشتغال‌ زایی و کارآفرینی از برنامه های این بانک تا پایان سال جاری خواهد بود.

شمس الدینی توسعه خدمات برای ناتوانان جسمی، در راستای توسعه عدالت اجتماعی و ارتقای رفاه و امنیت اقتصادی همه اقشار جامعه را یکی از برنامه های شاخص این بانک برشمرد و تاکید کرد: خرسندیم از اینکه با روی کار آمدن دولت انقلابی، حل مسائل مردم و عدالت‌محوری بیش از پیش در دستور کار مسئولان قرار گرفته است. ما نیز در بانک مهر ایران تلاش می‌کنیم تا با پرداخت گسترده تسهیلات قرض‌الحسنه به اقشار مختلف، دسترسی مردم به تسهیلات نظام بانکی عادلانه‌تر از گذشته شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بانک قرض الحسنه مهر ایران در استان فارس دارای 21 شعبه در شهرهای استان است و تاکنون توانسته 42060 فقره تسهیلات قرض الحسنه به ارزش 14.233 میلیارد ریال به مردم شریف استان پرداخت کند، گفت: رتبه دوم کشور توسط شعبه استان فارس بانک مهر ایران کسب شد که در امر جذب منابع ۷۸ رشد از ابتدای سال صورت گرفته که این در مقایسه با ۱۴ سال گذشته بی سابقه بوده است.

انتهای پیام/ح



نظرات بینندگان