کد خبر: ۱۵۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۲ آذر ۱۴۰۰
بخش دوم میزگرد بررسی تصادفات در شیرازه:

شیراز بحرانی‌ترین شهر کشور در تصادفات منجر به فوت/ آغاز عملیات ایمن سازی جاده های مواصلاتی فارس در دی ماه/ معابر شهر شیراز در دست ایمن سازی است

شیرازه، در بخش دوم میزگرد تصادفات به بررسی مشکلات راه های مواصلاتی استان فارس، آمارتصادفات درون شهری و معضلات خیابان های شهر شیراز پرداخته است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، برای پاسخ به سوالات مخاطبان در خصوص جرایم کرونایی و دیگر مطالبات در حوزه راهداری راه های مواصلاتی استان تصادفات درون و برون شهری مشکل کمربندی و بلاتکلیفی چند ساله این مسیر میزگردی با حضور سرهنگ سلیمی رئیس پلیس راهور استان فارس سرهنگ به عنوان رئیس پلیس راه شمال استان اکبرپور مدیرکل مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز و یزدانی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس در شیراز برگزار شد که بخش اول آن روز شنبه منتشر و امروز در شماره دوم این میزگرد بخش دوم سوالات مخاطبان که توسط مدعوین پاسخ داده شده است منتشر می شود.

خبرنگار شیرازه، بخش دوم میزگرد را با این سوال آغاز کرد که عمده ترین علت تصادفات درون شهری و نقش نا ایمن بودن خیابان های شهر در این حوادث چیست؟

سرهنگ دهقانی رئیس پلیس راه شمال فارس در خصوص عمده ترین علت تصادفات درون شهری و نقش نا ایمن بودن خیابان های شهر در این حوادث، عنوان کرد: بر اساس آمار پزشکی قانونی در تصادفات ۷ ماهه نخست سال در حوزه درون شهری کلانشهر شیراز، قریب به ۳۳ درصد از متوفیان و جان باختگان حوادث موتورسیکلت سواران و ۴۶ درصد عابرین پیاده هستند.

دهقانی ادامه داد: این آمار یک زنگ خطر در حوزه عابرین پیاده محسوب می‌شود چون آمار کشوری در حوزه تصادفات عابرین پیاده بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده که ۲۱ درصد از تصادفات منجر به مرگ سایر وسایل نقلیه از جمله سواری است.

وی علت تصادفات را مورد توجه قرار داد و گفت: عدم رعایت حق تقدم، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه و عدم توجه به جلو از مهم ترین عوامل محسوب می‌شود، همچنین بیشترین تصادفات در بازه زمانی 9 صبح تا 14بعد از ظهر و تصادفات منجر به مرگ در بازه زمانی 18 عصر تا 24 شب رخ می دهد.


دهقانی با بیان اینکه در هفت ماهه نخست امسال در محور کمربندی 11نفر از متوفیان معتادین متجاهر بودند که به واسطه نداشتن یک سکونت گاه دائمی از بسترهای راه برای بیتوته کردن استفاده میکنند، تاکید کرد: نیاز است دستگاه های حمایتی و متولی ورود و این معتادین را ساماندهی کنند.

رئیس پلیس راه شمال فارس به سهم وسایل نقلیه در تصادفات نیز اشاره کرد و افزود: سهم وسایل نقلیه در تصادفات 65درصد سواری،14درصد موتورسیکلت 4درصد ناوگان حمل و نقل عمومی، 13درصد عابرین پیاده و 4  درصد سهم واژگونی خودرو است.

وی سهم گروه های سنی در تصادفات را مورد توجه قرار داد و گفت: 5درصد تصادفات مربوط به گروه سنی زیر 15 سال، گروه سنی 16تا 30 سال24درصد، 30تا 45سال 37درصد 45تا 60سال 25درصد و بالای 60 سال 19 درصد از تصادفات درون شهری را به خود اختصاص داده است.

دهقانی عنوان کرد: اگر گروه سنی ۱۵ تا ۴۵ سال را در نظر بگیریم قریب به ۵۱ درصد از متوفیان حوادث رانندگی نسلی هستند که باید مسئولیت آینده کشور را در دست بگیرند یعنی نسل مولد و نیروی انسانی کارآمد جامعه هستند که در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند.

دهقانی؛شش ماهه نخست ۱۴۰۰ کلانشهر شیراز بحرانی‌ترین شهر در حوزه تصادفات منجر به فوت در کشور بود/اکبرپور؛معابرشهر شیراز در دستایمن سازی است/یزدانی؛ از دی ماه عملیات بهسازی و ایمن سازی  جاده های مواصلاتی استان آغاز خواهد شد

رئیس پلیس راه شمال فارس با بیان اینکه حدود ۳ تا۴ سال در شهر شیراز با یک روند کاهشی تصادفات درون شهری روبرو بودیم، گفت: بین سال‌های ۹۵ تا ۹۸ روند کاهشی تصادفات را در سطح کلانشهر شیراز شاهد بودیم اما از پایان سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ این رقم تغییر کرد به گونه ای که در ماه‌های پایانی سال ۹۹ و شش ماهه نخست ۱۴۰۰ کلانشهر شیراز بحرانی‌ترین شهر در حوزه تصادفات منجر به فوت در کشور بود.

دهقانی در پاسخ به این سوال که بیشترین آمار تصادفات مربوط به کدام شهرستان های استان فارس بوده است عنوان کرد: علاوه بر شیراز سه شهر فسا،لامرد و آباده جز شهرهایی هستند که روند افزایشی تصادفات منجر به فوت را دارند و شهرهای لارستان جهرم و مرودشت شهرستانهای هستند که بهترین عملکرد را در کاهش تصادفات رانندگی و تعداد متوفیان تصادفات داشته‌اند

وی در خصوص اینکه چه اندازه عدم زیرساخت‌های شهری، بهسازی آسفالت ها و مشکلات خیابانهای شهر موجب تصادفات می‌شود، گفت:در حوزه علل شکل گیری تصادفات علاوه بر راه، انسان و وسیله نقلیه، شرایط محیطی همچون عدم ایمن بودن راه ها، عدم زیر ساخت لازم و سرعت دخیل است که سرعت مادر همه تصادفات است و هر کجا دوربین در خیابان ها یا جاده ها وجود داشته کاهش تصادف را شاهد بوده ایم.

وی با بیان اینکه هر جا که دوربین های کنترل سرعت وجودداشته ۲۷ درصد کاهش تصادفات را شاهد بوده ایم گفت: هر کجا که دوربین باشد و سامانه سرعت نظارت کند در کنار آگاه سازی و ارتقای فرهنگ عمومی مردم این نظارت ها و کنترل سرعت می‌تواند سهم به‌سزایی در کاهش تصادفات داشته باشد.

تنها عملیات بهسازی و اقدامات شهرداری نمی تواند منجر به کاهش خطرات و آمار تصادفات شود

در ادامه میزگرد اکبرپور مدیر کل اداره مطالعات سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در خصوص مکانهایی که مخاطبان شیرازه اشاره کرده بودند که دارای ایراداتی است از جمله تقاطع دستغیب در خیابان ۲۰ متری امام خمینی و بلوار پاسداران که به دلیل نا ایمن بودن باعث تصادف و خطر برای شهروندان می‌شود اظهار کرد: سال گذشته مطالعه کاملی در خصوص معابر عمومی شهر انجام دادیم طبق این مطالعه ۱۲ مورد از این معابر طرح ایمن سازی بر روی آنها انجام شد و عملیات اجرایی برخی دیگر از نقاط نیز آغاز شده است و امیدواریم تا یک سال آینده شاهد ایمن شدن تمام معابر شهری باشیم.

دهقانی؛شش ماهه نخست ۱۴۰۰ کلانشهر شیراز بحرانی‌ترین شهر در حوزه تصادفات منجر به فوت در کشور بود/اکبرپور؛معابرشهر شیراز در دستایمن سازی است/یزدانی؛ از دی ماه عملیات بهسازی و ایمن سازی  جاده های مواصلاتی استان آغاز خواهد شد

وی افزود: بلوار طلاییه،بلوار سیبویه، رحمت، امام رضا، چمران، امیرکبیر، فرهنگ شهر،بلوار پاسداران، سه راهی دستغیب در امام خمینی و چند مورد دیگر از جمله مکان هایی است که مورد بررسی و ایمن سازی قرار گرفته یا در دست اقدام است.

اکبرپور با اشاره به اینکه تنها عملیات بهسازی و اقدامات شهرداری نمی تواند منجر به کاهش خطرات و آمار تصادفات شود گفت :فرهنگ سازی بین مردم در استفاده از پل های عابر پیاده و معابر شهری عاملی است که باید به آن توجه شود اما شهرداری آرام‌سازی در مسیرعبور عابرین پیاده را به عنوان یک راهکار موثر در پیش گرفته است.

از دی ماه عملیات بهسازی و ایمن سازی  جاده های مواصلاتی استان آغاز خواهد شد

در ادامه این میزگرد طبق درخواست مخاطبان این رسانه به برخی از مشکلات جاده های مواصلاتی استان از جمله عدم خط کشی در جاده ها، تخریب و وجود چاله در برخی جاده های استان از جمله محور فیروزآباد به جم ایمن نبودن جاده اتوبان شیراز اصفهان به سمت آباده و نداشتن علائم مناسب راهنمایی در برخی از جاده ها و یا عدم دوربرگردان های ایمن از جمله مواردی بود که به آن اشاره شد که در این راستا یزدانی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس به برخی اقدامات انجام شده توسط راهداری استان در جاده ها اشاره کرد و گفت: اداره کل راهداری زمان‌بندی جدیدی را تعریف کرده است تا بتوانیم در حوزه ایمن سازی جاده های مواصلاتی اقدامات مناسبی انجام دهیم اما در سفر ریاست جمهوری به استان فارس حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای ایمن‌سازی جاده های مواصلاتی استان در نظر گرفته شد که راهداری اقدام به آغاز عملیات بهسازی و ایمن‌سازی جاده‌ها نموده است.


وی تصریح کرد: علاوه بر بحث فرهنگ سازی در رانندگی جاده ها، نیاز به همکاری و تعامل با دیگر دستگاهها است تا شاهد کاهش آمار تصادفات و تلفات جاده ای باشیم.

دهقانی؛شش ماهه نخست ۱۴۰۰ کلانشهر شیراز بحرانی‌ترین شهر در حوزه تصادفات منجر به فوت در کشور بود/اکبرپور؛معابرشهر شیراز در دستایمن سازی است/یزدانی؛ از دی ماه عملیات بهسازی و ایمن سازی  جاده های مواصلاتی استان آغاز خواهد شد

یزدانی در خصوص محور فیروزاباد به جم و مشکلات موجود در این جاده عنوان کرد: اقدامات اولیه از قبیل خط‌کشی و ایمن سازی ها انجام و پیمانکاری برای اجرای طرح در نظر گرفته شده و بهسازی های اولیه در دست اجراست که به محض دریافت اعتبار از دی ماه عملیات بهسازی و ایمن سازی این محور و دیگر جاده های مواصلاتی استان آغاز خواهد شد.

 معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس در خصوص دو بانده شدن محور فیروزآباد به جم نیز اظهار کرد: اگرچه گفتگویی در این خصوص صورت گرفته و پیشنهاداتی نیز داده شده است اما برای عملی شدن ان قولی نمی دهیم.

نتیجه:

با توجه به مطالبی که از سوی نمایندگان ادارات انجام شد به نظر می رسد کمربندی شیراز نیاز به مطالعات دقیق تر و عزمی جدی برای رفع این مشکل دارد، کمااینکه آمار های ارائه شده از سوی پلیس راه نیز قابل تامل و تفکر است.

عنوان بحرانی‌ترین شهر کشور در حوزه تصادفات منجر به فوت زیبنده سومین حرم اهل البیت(ع) نیست و متولیان امر باید به دنبال چاره جویی برای حل ریشه ای این معضل کنند.

جاده مرگ یا همان کمربندی شیراز سال ها است که موجب فوت انسان های بیگناه می شود که یکی از دلایل موضوع "راه" است. متاسفانه طی چند سال گذشته متولی خاصی کمربندی شیراز مشخص نشده و بین ادارات مختلف در حال پاسکاری است که با حضور وزیر راه در آبان ماه امیدی در دل ها روشن شد بنابراین جا دارد که اهتمام ویژه نسبت به این موضوع باشد.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان