کد خبر: ۱۵۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰
بازار حیرت زده از گرانی انواع تخمه و آجیل:

شب یلدای ایرانی با طعم گرانی/ دلخوشی های کوچکی که با دیدن قیمت ها رنگ می بازند

یک شهروند شیرازی با گلایه از گرانی میوه هر ساله در ایام شب یلدا، گفت: ظاهرا امسال قیمت ها گوی رقابت از یکدیگر ربوده اند و در ماراتن نفس گیر افزایش قیمت مردم را به حیرت واداشته اند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، چند روزی بیشتر به شب یلدا باقی نمانده است. آئینی که از دیر باز نزد ایرانیان گرامی داشته می‌شود و به واسطه طولانی‌تر بودن آن به نسبت دیگر ایام سال، به محفلی برای دورهمی خانواده‌های ایرانی و جمع شدن‌های خودمانی تبدیل شده است.

اگرچه شب یلدا یا شب چله یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که مردم را گرد یکدیگر جمع می‌کند تا این شب را با شادی و گفتگو سپری کنند و با خوردن آجیل‌های مخصوص، شیرینی و میوه‌هایی مانند انار و هندوانه که نمادی از برکت و فروانی و شادکامی هستند، جشن خود را کامل کنند، اما دو سالی است که مهمان ناخوانده و منحوس کرونا باعث شده تااین جمع های صمیمی کمتر ازگذشته گردهم جمع شوند و به حافظ خوانی و تفعل یلدا را به صبح رسانند.

از سوی دیگر نبز پای تورم و طعم گرانی به این جشن‌ها باز شده و کام مردم را تلخ تر از همیشه کرده است .

اما به گفته یکی از کسبه بازار روح اله شیراز، باوجود همه مشکلات روزهای منتهی به شب یلدا، بازار رنگ دیگری به خود میگیرد وتردد وخرید تنقلات شب یلدا شهروندان، حال وهوای یلدا را در شهر پراکنده میکند.

بازار را که بنگری می بینی برخی از مردم به دنبال خرید میوه و آجیل شب یلدا هستند و عده ای دیگر نیز در پی پیدا کردن تزئینات مناسب باشب یلدا ، اما در این میان عده زیادی هستند که فقط می توانند تماشاگر این بازار پر هیاهو باشند،چرا که با دیدن قیمت های سر به فلک کشیده آجیل، میوه و شیرینی شب یلدا تنها سهم شان از این زرق و برق بازار، نگاهی حسرت بار است و بس.

به چند مرکز خرید میوه در سطح شهر شیراز می‌رویم و با چند نفر از همشهریان که مشغول خرید میوه شب یلدا هستند هم کلام می‌شویم.
بانویی  که در بازار میوه دروازه کازرون در حال خرید میوه است گفت:قیمت ها آنقدر بالا است که جرات خرید یک کیلو میوه هم نداریم.
 
وی که مشغول خرید انار بود افزود: انار را در هفته گذشته می‌توانستیم در روز بازار‌های سطح شهر با قیمت مناسب ترتهیه کنیم اما انگار با رسیدن شب یلدا قیمتها نیز به پرواز درآمده اند.

دیگر شهروند شیرازی هم با گلایه از گرانی میوه هر ساله در ایام شب یلدا گفت: ظاهرا امسال قیمت ها گوی رقابت از یکدیگر ربوده اند و در ماراتن نفس گیر افزایش قیمت مردم را به حیرت واداشته اند.

یکی از شهروندان که به همراه فرزندانش به بازار آمده بود گفت: در این آشفته بازار قیمت‌های نجومی مردم گویی باید دور مرکبات و میوه هم خط بکشند آن هم در شب یلدا و مسئولان تنها حرف از نظارت می‌زنند، اما خبری از نظارت و رصد قیمت‌ها در بازار نیست و ما باید فقط با حسرت به برخی از میوه ها و خشکبار شب یلدا نگاه کنیم.

با گذری کوتاه درسطح شهر با انبوهی از گلایه ودرد دل های مردمی مواجه می شویم که  گر چه بر پایی آداب و رسوم و سنت کهن این سرزمین برایشان امری ضروری است اما افزایش روز افزون قیمت کالاها به یکی از غصه‌های مردم در شب یلدا تبدیل شده و این در حالی است که درآمد آنها ثابت مانده و افزایشی نداشته است.

به گفته یکی از شهروندان به طور میانگین هزینه سبد خرید آجیل و شکلات یک خانواده ۴ نفره از میزان ۲۵۰ هزار تومانی سال گذشته، به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان طی سال جاری رسیده است.

و اینجاست که برای مردم این سوال همچنان مطرح است که چرا و تا کی قرار است این آشفته بازار قیمتها وجود داشته باشد؟

 اگر چه به منظور اطلاع از قیمت بازار میوه و خشکبار و اقدامات دولت در راستای کنترل قیمتهای شب یلدایی با رئیس اتحادیه های میوه و تره با و خشکبار تماس گرفتیم، لکن موفق به گفتگو نشدیم به همین خاطر امروز مجدد به سراغ متولیان امر در حوزه اصتاف خواهیم رفت.

 انتهای پیام/س


برچسب ها: شب یلدا ، گرانی ، شیرازه ، کرونا
نظرات بینندگان