کد خبر: ۱۵۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰
با موافقت نمایندگان؛

شاخص ها و امتیازات موثر در فرآیند رتبه بندی معلمان تعیین شد/سنوات تحصیلی در دانشگاه های تربیت دبیر و معلم در رتبه بندی تاثیرگذار خواهد بود

نمایندگان مجلس ضمن تعیین شاخص ها و امتیازات در فرآیند رتبه بندی معلمان، مقرر کردند که دوره های ضمن خدمت تربیت دبیر، سنوات تحصیلی، مدیریتی و دانشگاه های تربیت دبیر و معلم نیز جزء این شاخص ها باشد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 24 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، با ماده 4 لایحه رتبه بندی معلمان و اصلاحات آن موافقت کردند.

بر اساس ماده 4 این لایحه؛ فرآیند رتبه بندی برای کلیه معلمان بر مبنای امتیازات ناشی از دوره های ضمن خدمت، سنوات تحصیلی در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر و شهید رجایی، شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای، عملکرد رقابتی، دانش تخصصی- تربیتی، پژوهشی، خلاقیت و نوآوری، سنوات تجربه معلمی، سوابق مدیریتی در آموزش و پرورش، آخرین مدرک تحصیلی و کسب امتیازات لازم در نظام رتبه بندی معلمان در یکی از رتبه های ماده (3) این قانون و مطابق آیین نامه اجرایی این قانون، حداکثر تا پایان سال 1400 انجام می شود.

براساس تبصره این ماده افرادی که با عناوین شغلی مندرج در بند (1) ماده (2) این قانون، در پست های اداری وزارت آموزش و پرورش اشتغال دارند، کماکان معلم هستند.

سلیمی به عنوان پیشنهاد دهنده رفع ابهام ماده 4 این لایحه گفت: قانون باید صریح و مشخص باشد، افرادی که از رتبه بندی انتفاع می برند معلوم باشد، و اینکه افرادی که امروز خارج از نظام آموزش و پرورش هستند و روزی با عنوان معلم استخدام شدند، آیا مشمول رتبه بندی می شوند یا خیر نیز مورد بحث است.

علی کریمی فیروزجایی درخصوص پیشنهاد رفع ابهام اظهار داشت: نمی شود مدیر مدرسه را مجبور کرد به کلاس برود، اما ما در آموزش و پرورش شاهدیم کسی با عنوان شغلی معلمی استخدام شده ولی پس از مدتی در بخش دیگری در همان دستگاه به کار گرفته شده است و یا در بدنه اداری آموزش و پرورش در شغلی نظیر رئیس اداره و یا مدیر یک بخش مشغول فعالیت است. لذا باید این موضوع را مدنظر قرار داد، کسانی که در خود آموزش و پرورش هستند شامل رتبه بندی بشوند اما کسانی که از آموزش و پرورش خارج شده اند و زمانی با رتبه معلمی استخدام شده اند، مشمول این مسئله نشوند.

رحمت الله نوروزی نیز تصریح کرد: آموزش و پرورش وزارتی است دانایی محور و نمی شود یک بخش در این وزارتخانه رشد کند و از بخش دیگر غافل شویم و اگر تنها به معلمان رسیدگی شود و از بخش های دیگر آموزش و پرورش غفلت کنیم، با این شرایط دیگر شاهد نخواهیم بود که افراد نخبه، برنامه ریز و توانمند در بدنه آموزش و پرورش ورود کنند، در حالی که برای توسعه آموزش و پرورش باید همه این سیستم به یک میزان رشد کنند؛ از مدیرکل تا سرایدار باید مورد توجه قرار گیرند.

جزئیات اعمال رتبه بندی معلمان در آئین نامه اجرایی دولت مشخص می شود

محمدرضا پورابراهیمی در تذکر آئین نامه ای به استناد ماده 141 و 142 آئین نامه داخلی، آئین نامه ای ضمن تشکر از رئیس مجلس ، هیات رئیسه و کمیسیون آموزش که لایحه رتبه بندی را به عنوان یکی از موضوعات مهم کشور در دستور قرار دادند، گفت: براساس این مواد رتبه بندی باید برای معلمی باشد که واژه معلمی بر وی صدق کند یعنی سرکلاس برود، درس دهد و کار آموزش انجام دهد. در نظام اجرایی فعلی به این شکل است که فردی که به عنوان مسئول آموزش و پرورش انتخاب می شود و حکم معلمی هم دارد، به جای 24 ساعت تدریس، 12 ساعت تدریس می کند یعنی یک دوم از تعهدات اصلی را انجام می دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در جریان رفع ابهام ماده 4 لایحه رتبه بندی باید مشخص شود که 12 ساعت تدریس مبنای رتبه بندی کامل قرار می گیرد یا تاکید بر مبنا قرار گرفتن 24 ساعت کار تدریس است، در حوزه دانشگاه بخشی از این زمان به عنوان حق مسئولیت جایگزین می شود.

وی ادامه داد: اگر کسی که حکم معلمی دارد کار معلمی هم می کند اما به واسطه مسئولیت اش کار تدریس وی کاهش پیدا می کند آیا رتبه بندی کامل یا به نسبت در مورد او اعمال می شود؟ روح حاکم بر رتبه بندی ارتقای معلمی است که سر کلاس تدریس می کند اما این موضوع باید مشخص شود.

قالیباف در پاسخ به تذکر این نماینده، گفت: برخی از جزئیات مرتبط با این موضوع در آئین نامه اجرایی دولت مشخص خواهد شد و سپس در هیات تطبیق مصوبات تعیین تکلیف می شود. رتبه بندی برای کسانی است که حکم معلمی دارند و معلم شناخته می شوند اما جزئیات آن را در آئین نامه اجرایی باید مشخص کرد.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان