کد خبر: ۱۵۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۲۹ آذر ۱۴۰۰
در گفتگو با «شیرازه» مطرح شد:

شیراز هتل آپارتمان معتادان و متکدیان استان های همجوار/حل آسیب های اجتماعی نیازمند همت بلند و مدیریت قوی در سراسر استان است

گدایان و معتادان وارداتی که با اتوبوس به صورت دسته جمعی به شیراز آورده می شوند تا با سوءاستفاده از عطوفت و دلسوزی مردم شیراز از یک سو و بی مدیریتی این کلانشهر در برخورد با آسیب های اجتماعی از سوی دیگر مهمان همیشگی کوچه و خیابانهای شهر شیراز باشند، اکنون تبدیل به معضلی شده که جمع کردن آن نیازمند یک همت بلند و مدیریت قوی درسراسر استان است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، یکی از آسیب های اجتماعی که سالهاست دامن کلان شهرهای بزرگ  کشور به خصوص شهر شیراز را گرفته است، وجود متکدیانی است که همه روزه در سطح شهر با شیوه های مختلف و با سوءاستفاده از مهربانی های اشتباه شهروندان دستشان در جیب مردم است.

آنچه سالهاست مورد توقع و مطالبه عمومی است ساماندهی این افراد توسط مدیران شهری و پیدا کردن راهکاری برای امرارمعاش این افراد توسط دولت است

تکدی گری معضلی اجتماعی است که هر روز با شیوه های متفاوت و جدید در سطح جامعه دیده می‌شود و شیراز ازجمله کلانشهرهایی است که با این پدیده دست و پنجه نرم می‌کند و بیش از دیگر شهرها پذیرای این متکدیان و معتادان وارداتی است

اگرچه در سال‌های نه چندان دور شیوه مرسوم گدایی، پوشیدن لباس‌های کهنه و مندرس و پاره و دست و پای شکسته و چشمان نابینایی بود که در گوشه ای کز کرده و درخواست کمک می‌کنند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی انگار شیوه های گدایی نیز نوین شده و متکدیان هر روز با سبک و چهرهای متفاوت دستان خود را در جیب همشهریانی می کنندکه از دیرباز به مهربانی و همنوع دوستی معروف بوده‌اند.

گدایان و معتادان وارداتی که با اتوبوس به صورت  دسته جمعی به شیراز آورده می شوند تا با سوءاستفاده از عطوفت و دلسوزی مردم شیراز از یک سو و بی مدیریتی این کلانشهر در برخورد با آسیب های اجتماعی از سوی دیگر مهمان همیشگی کوچه و خیابانهای شهر شیراز باشند،اکنون تبدیل به معضلی شده که جمع کردن آن نیازمند یک همت بلند و مدیریت قوی درسراسر استان است.

ضربه زدن به بدنه اقتصاد، غافل شدن از نیازمند واقعی، زشت شدن چهره اجتماع، بدبینی و بی اعتمادی مردم به مسئولان از جمله مشکلاتی است که تکدی گری ووجود معتادان متجاهر در سراسر شهر ایجاد می کند. می توان گفت یکی از دلایل رشد تکدی گری در جامعه و موفق نبودن طرح‌هایی همچون ساماندهی متکدیان، عدم آموزش فراگیر توسط آموزش و پرورش، صدا و سیما جراید و رسانه‌ها و دستگاه‌های متولی کمک به نیازمندان همانند کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی و خیلی‌ها دانشگاه و کمک مردم به نیازمندان غیر واقعی است.

رضا محمدیان رئیس کمیسیون شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) هفته گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی شیراز، اشاره مختصری به حضور متکدیان و معتادانی کرد که هر روز به صورت گروهی به شهر شیراز آورده می شوند و در این راستا از اعضای شورا خواست تا این موضوع را به صورت جدی تر دنبال کنند.

شیراز هتل آپارتمان معتادان و متکدیان استان های همجوار/جمع کردن آسیب های اجتماعی نیازمند همت بلند و مدیریت قوی درسراسر استان است
وی در حاشیه صحن علنی شورای اسلامی که روز گذشته برگزار شد در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: طبق پیگیری های انجام شده، افرادی که دستگیر می‌شوند(معتادان متجاهر و متکدیان) با هماهنگی شورای تامین با انجام صورت جلساتی به شهر و استان خود برگردانده و تحویل بهزیستی استان مربوطه شوند.

محمدیان افزود: اما این اقدام کافی نیست چون مجموعه مدیریتی استان همجوار ما که عملا خلاف مرتکب شده باید برخورد جدی تر با آنان گردد چون مسئله استان و شهر خود را پاک می‌کند و به استان ما ارجاع میدهد، پس باید یک تأمین دلیل یا دعوی قضایی از مسئولان آن استان یا شهر شود تا این موضوع تکرار نشود.

عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه شهر شیراز سالهاست که گرفتار این آسیب بوده و شاهد حضور متکدیان و معتادان استان های دیگر است، گفت: مردم شیراز مردم خوب، محجوب و دل رحمی هستند به همین خاطر مرتب برسر چهار راه ها به این افراد کمک می‌کنند به گونه ای که شیراز شده هتل این افراد، چرا که شهروندان شیرازی بنا به سابقه مهربانی و نوع دوستی که دارند به معتادان و گدایانی که در گوشه و کنار شهر هستند هم غذا و لباس میدهند و هم مبالغی به عنوان کمک که این خود یک آسیب جدی به شمار می رود.

بنابه گفته این مقام مسئول، در نهایت بازیافت سطل زباله های شهر هم جمع آوری کرده و به فروش می رسانند و به این ترتیب امرار معاش می کنند بی آنکه نگران باشند کسی مانع  آنها گردد.

محمدیان در ادامه اظهار کرد: در بسیاری از جلسات حتی هیئات مذهبی بارها از مردم درخواست کرده‌ام که اگر قصد دارید هر کمکی کنید به مراکز بازپروری تحویل دهید نه معتادان سر چهار راه و به مراکز هم بگویید، در ازای کمکی که میکنم یک معتاد را تحویل میدهم و شما  از او حمایت کنید و کمکش دهید تا ترک کند که به نظر این مسیر درست تری است. از طرفی نیز مسئولین هم باید به جد پیگیری کنند تا این معضل  چندین ساله حل شود

رئیس کمیسیون سومین حرم اهل بیت (ع) بر این باور است که باید برای معتادین متجاهری که پرخطر هستند و پزشک هم این مورد را تایید می‌کند، راه کارهای قانونی لازم در مجلس تعریف شود چرا که برخی از این افراد برای جامعه خطراتی را به همراه دارند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس باید با قوه قانونگذار تعامل کند و تنبیهی برای این افراد درنظر بگیرد،تصریح کرد: قوه قهریه برای برخورد با برخی از این افراد لازم است، چرا که معتادی که از یک طرف ترک میکند و روز دیگر در کف خیابانها مشغول مصرف مواد است فقط بودجه کشور را به هدر میدهد و بهداشت و سلامت روان جامعه و شهروندان را دچار خطر و آسیب می‌کند.

عضو شورای شهر شیراز در پایان با بیان اینکه شعار دادن آسان است و مشکلی باشعار دادن حل نمی شود، اظهار کرد: نیاز به یک همت دسته جمعی  و اقدامات امنیتی، قضایی، اجتماعی، درمانی و حتی فرهنگی  است تا مشکل ریشه ای حل شود.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان