کد خبر: ۱۵۱۷۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۰۱ دی ۱۴۰۰

پنج کلید طلایی برای داشتن غذای سالم

تغذیه مناسب عاملی مهم برای حفظ و ارتقای سلامت در دوران زندگی است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، لیلا مرادی کارشناس گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت شیراز گفت: دسترسی به غذای سالم و ایمن در طول حیات از مراحل قبل از تولد تا سالمندی برای رشد جسمی، تکامل روانی، عملکرد و بهره وری، توسعه پایدار، سلامت و رفاه ضروری است.

وی بیان کرد: در طول دهه گذشته پدیده جهانی شدن، افزایش مسافرت ها، توسعه گردشگری و افزایش مصرف غذا در خارج از منزل، جا به جایی‌های جمعیتی و گسترش تجارت مواد غذایی در جوامع مختلف، بیماری‌های قابل انتقال از غذا را به عنوان یک مشکل جهانی به ویژه در کشور‌های در حال توسعه مطرح کرده که یکی از علت‌های مرگ و میر، مانع جدی برای توسعه اقتصادی اجتماعی از طریق تضعیف سیستم‌های مراقبت بهداشتی و آسیب رساندن به اقتصاد ملی، گردشگری و تجارت در سرتاسر دنیا محسوب می‌شود.

مرادی تصریح کرد: بیماری‌های قابل انتقال از راه مواد غذایی به دو دسته عمده از جمله مسمومیت‌های غذایی و عفونت‌های غذایی تقسیم می‌شود و عوامل این آلودگی باکتری ها، توکسین ها، ویروس‌ها و انگل‌ها هستند.

نشانه‌های بالینی بیماری‌های قابل انتقال از راه غذا

نشانه‌های بالینی در اغلب بیماری‌های قابل انتقال از راه غذا شامل اسهال، تهوع، استفراغ و کرامپ‌های شکمی است این نشانه‌ها به طور متوسط در مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عفونت ظاهر شده و برای یک تا دو روز ادامه می‌یابد.

اما این بیماری‌ها ممکن است باعث ایجاد مشکلات طولانی مدت در سلامتی شود.

بیماری‌هایی  مانند سرطان، آرتریت و اختلالات عصبی می‌توانند در اثر مصرف غذا‌های آلوده ایجاد شود.

در کودکان، بیماران، زنان باردار و افراد سالخورده عواقب بیماری‌های ناشی از مواد غذایی، شدیدتر بوده و حتی با خطر مرگ همراه است.

 برخی از این بیماری‌ها می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود و کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند نیز ممکن است در تماس با افرادی که مبتلا به ناخوشی‌های ناشی از غذا هستند، بیمار شوند.

با وجود تنوع بیماری‌های قابل انتقال از راه غذا و تنوع راه‌های انتقال آن ها، این بیماری‌ها با رعایت یک دسته از دستورات بهداشتی و آموزش بهداشت به افراد جامعه به راحتی قابل پیشگیری هستند.

۵ گام تا دستیابی به غذای سالم‌تر و ایمن‌تر

 همیشه باید نظافت را رعایت کنیم، زیرا دستان آلوده از عوامل انتقال عوامل بیماری زا به مواد غذایی است.

بنابراین تاکید می‌شود با شستن دست‌ها قبل و بعد از غذا تمام سطوح و تجهیزات مورد استفاده برای آماده سازی مواد غذایی را بشوییم  و از فضای آشپزخانه و مواد غذایی در برابر حشرات و آفات  محفاظت کنیم.

 غذا‌های خام را از غذا‌های پخته جدا کنیم، کنار هم قرار دادن مواد پخته و خام می‌تواند غذا‌های پخته را آلوده کرده و موجب بیماری شود.

مواد غذایی را خوب بپزیم. پخت مناسب مواد غذایی می‌تواند اغلب میکروارگانیسم‌های خطرناک را نابود کند.

پخت غذا تا دمای ۷۰ درجه سانتیگراد سبب اطمینان از ایمن بودن غذا برای مصرف می‌شود، در این دما تعداد زیادی از میکروارگانیسم‌ها در مدت ۳۰ ثانیه از بین می‌رود.

نگهداری غذا‌ها در دمای کمتر از ۵ درجه سانتیگراد و یا دمای بیشتر از ۶۰ درجه سانتیگراد باعث کاهش یا متوقف شدن رشد میکروارگانیسم‌ها می‌شود.

از نگهـداری غـذا بـه مـدت طـولانی حتـی درون یخچـال پرهیز و  غذا‌های پخته شده نباید بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق نگهداری شود و باید در اسرع وقت مصرف شود. اگر غذا در دمای اتاق نگهداری شود میکروارگانیسم‌ها می‌تواند در آن به سرعت تکثیر شود.

باقیمانده غذا نباید بیشتر از سه ۳ روز در یخچال باقی بماند و همچنین نباید بیش از یک بار، مجدد گرم شود.

 همیشه از آب سالم و مواد خام سالم برای تهیه غذا استفاده کنیم.

برای شست و شوی دست ها، ظروف و تجهیزات مورد استفاده برای پختن و خوردن غذا، شست و شوی میوه و سبزی‌ها و تهیه نوشیدنی یا یخ باید از آب سالم استفاده شود.

در صورتی که آب مورد استفاده سالم نباشد، از روش‌های سالم سازی آب (جوشاندن، افزودن ۵-۳ قطره کلر به ازای هر یک لیتر آب) استفاده کنیم.

آب تصفیه و سالم سازی نشده رودخانه‌ها و کانال‌ها حاوی پاتوژن‌ها و انگل‌هایی است که می‌تواند منجر به ایجاد اسهال، حصبه و یا اسهال خونی شود. این آب برای مصرف ایمن و مناسب نیست.

در مجموع رعایت دستورات بهداشتی و آموزش بهداشت به افراد جامعه به ویژه افرادی که در آماده سازی، تهیه و توزیع مواد عذایی نقش دارند، می‌تواند گام موثری برای پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال از راه غذا باشد. 

انتهای پیام/
برچسب ها: شیرازه ، غذا ، سالم ، سلامت
نظرات بینندگان