کد خبر: ۱۵۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۲ دی ۱۴۰۰

۴۸۱ پژوهشگر ایرانی در زمره پراستناد یک درصد برتر دنیا

سرپرست موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت:۴۸۱ پژوهشگر ايراني در زمره پژوهشگران پراستناد يک درصد برتر دنيا قرار گرفتند.
محمدجواد دهقانی رییس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) گفت: کسب مرجعیت علم و فناوری در جهان اولین بند از سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است.

وی افزود: با یک نگاه راهبردی مرجعیت علم و فناوری بهترین هدف برای تبدیل علم به ثروت و قدرت است. هر چند نهضت جنبش علمی در طی چند سال گذشته در کشور شکل گرفته، اما مسیر دشواری تا دستیابی به مرجعیت علم و فناوری جهان وجود دارد.

بنابه گفته دهقانی، دستیابی به مرجعیت علم و فناوری جهان بدون ژرف نگری و برنامه ریزی ناممکن و دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور بایستی در حوزه دیپلماسی علم و فناوری و اثرگذاری اقتصادی گام‌های اساسی بردارند. دانشگاه‌های کشور نشان دادهاند که از توان علمی بسیار بالایی برخوردار هستند. در این گزارش آخرین فهرست پژوهشگران پر استناد کشور در پایگاه بین المللی کلاریویت آنالیتیکس (WOS-ESI) Essential Science Indicators)) ارائه شده است.

پژوهشگران پر استناد برتر کشور مستخرج از (ESI)

رییس ISC در ادامه گفت: یکی از وظایف اصلی ISC در راستای معرفی پرتألیف‌ترین و پر استنادترین مؤلفان، پژوهشگران و کشور‌های برتر علمی در جهان اسلام (بند ۱۰ ماده ۲ - وظایف و اختیارات - اساسنامه ISC)، فراهم آوردن امکان شناسایی و بررسی ضریب نفوذ تولیدات علمی پژوهشگران و پژوهشگران نخبه است. زیرا نخبگان علمی مهمترین عامل رشد و توسعه نظام‌های علمی هستند، از همین رو شناسایی آن‌ها از اهمیت بسزائی برخوردار است.

وی افزود: کشور‌های پیشرفته برای جذب نخبگان علمی از سرتاسر دنیا برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده و این امر باعث میشود تا این کشور‌ها به بزرگترین مقصد برای مهاجرت نخبگان علمی دنیا تبدیل شوند. نخبگان یک درصد برتر دنیا، ۱۴ درصد از کل علم دنیا را تولید و همین گروه ۲۴ درصد از کل استناد‌های دنیا را دریافت میکنند. معیار انتخاب پژوهشگران برتر تعداد استناد‌های صورت گرفته به تولیدات آن‌ها است.

این مقام مسئول با بیان اینکه بر همین اساس پژوهشگرانی که توانستهاند براساس تحقیقات خود به بالاترین سطح اعتبار بین المللی دست یابند در دسته پژوهشگران یک درصد و ۲۰ درصد برتر دنیا قرار میگیرند، تاکید کرد: هر چند مبتنی بر اصول علم سنجی میتوان تا پژوهشگران ۲۰ درصد برتر دنیا را در زمره نخبگان برتر علمی دنیا قرار داد. در واقع براساس آمار موجود، محققان ۲۰درصد درصد برتر دنیا ۶۶ درصد از علم دنیا را تولید کرده و همچنین ۸۵ درصد از استناد‌های دنیا را دریافت می‌کنند.

دهقانی گفت: فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر، گزارشی از پژوهشگران پراستناد در ۲۲ حوزه موضوعی علوم در پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) متعلق به شرکت کلاریویت آنالیتیکس (WoS) در بازه زمانی ۱۰ ساله است. به این ترتیب که پژوهشگران در هر رشته بر حسب تعداد استناد‌هایی که دریافت کردهاند مرتب سازی و سپس پژوهشگران یک درصد برتر بر اساس حدود آستانه استنادی ESI به عنوان نخبگان علمی در نظر گرفته میشوند؛ بنابراین معیار انتخاب پژوهشگران یک درصد برتر، تعداد استناد‌های صورت گرفته به تولیدات علمی آن‌ها است.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگرانی که توانستهاند بر اساس فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی خود در ده سال اخیر به بالاترین سطح اعتبار بین المللی دست یابند در دسته پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا قرار میگیرند، گفت: پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا را فراهم آورده است، اما هیچ اطلاعاتی به جز نام خانوادگی و شکل اختصاری نام کوچک پژوهشگر ارائه نمیکند. به عنوان مثال، حمیدرضا احمدی به صورت Ahmadi, HR ثبت میشود. وجود اسامی پرتکرار و رایج (که یک نام میتواند به چندین نفر اطلاق شود)، املا‌های مختلف نگارشی نام افراد، تنوع وابستگی‌های سازمانی پژوهشگران در بازه زمانی نسبتاً طولانی ۱۰ ساله، تنوع حوزه‌های پژوهشی و عدم استفاده برخی پژوهشگران از کد شناسایی پژوهشگر از جمله عواملی هستند که شناسایی دقیق همه مدارک منتسب به هر پژوهشگر را با چالش مواجه میکنند.

وی افزود: بررسی دستی و انسانی این مدارک اغلب منجر به شناسایی افرادی میشود که با نام یکسان بازنمایی میشوند، اما به صورت تفکیکی و برحسب حد آستانه استنادی واجد شرایط قرارگرفتن در فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر نیستند. این مسائل در پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) به دلیل هزینه بالای پردازش اطلاعات نادیده گرفته شده است. به علاوه، داده‌های سامانه ESI در بازه‌های دو ماهه به روز رسانی میشود و به همین طریق، حدود آستانه استنادی نیز متغیر و شناور است.

رییس ISC گفت: بنابراین موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) ناگزیر است که بر روی هر نام شناسایی شده در ESI پردازش‌های مختلفی را جهت ابهامزدایی و یکدست‌سازی این فهرست انجام دهد. از این رو، شناسایی پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر فرایندی پیچیده و زمانبر است. به این منظور، ابتدا نام-های پژوهشگران ایرانی که احتمال یک درصد برتر شدن آن‌ها زیاد است به همراه اطلاعات وابستگی سازمانی آن‌ها و مجموع استناد‌های دریافتی هر کدام (از طریق ادغام و اشتراک نام‌های پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا در ESI و پژوهشگران ایرانی نمایه شده در WoS و InCites در طول بازه زمانی ده ساله) شناسایی و استخراج میشود.

وی ادامه داد: سپس با یافتن سوابق تحصیلی و آموزشی پژوهشگر و نام دانشگاه موردنظر، مدارک پژوهشگر موردنظر در WoS (با انتخاب بازه زمانی ده ساله و نوع مدرک مقاله و مروری) بازیابی میشود. با تحلیل و پردازش‌هایی که انجام میگیرد در صورتی که پژوهشگر موردنظر در حداقل یک حوزه موضوعی دارای مجموع استنادات بیشتر از حد آستانه (ESI Threshold) باشد، پژوهشگر پراستناد یک درصد برتر در آن حوزه موضوعی شناخته می-شود.

دهقانی گفت: به مناسبت هفته پژوهش در آذر ماه ۱۴۰۰، فهرست پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا مستخرج از پایگاه (ESI-WoS) توسط موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) مورد تحلیل و پالایش قرار گرفت. در مرحله نخست از بین حدود ۱۰۰ هزار پژوهشگر یک درصد برتر دنیا در پایگاه ESI با استفاده از روششناسی پیشرفته و خودکار، بیش از ۱۴۰۰ نام پژوهشگر ایرانی شناسایی شد. بنابراین، کارشناسان پژوهشی ISC بر روی هر نام شناسایی شده در مرحله اول، پردازش‌های مختلفی را جهت ابهامزدایی و یکدست‌سازی این فهرست انجام دادند. در نتیجه، تعداد ۶۸۴ پژوهشگر با وابستگی سازمانی ایران در حوزه-های موضوعی مختلف شناسایی شدند.

وی افزود: سپس عملکرد پژوهشی و استنادی هر پژوهشگر در بازه زمانی ۱۰ ساله بر اساس پایگاه (WoS) بر اساس سه شاخص علم سنجی: ۱) نسبت تعداد کل استناد‌های دریافتی به تعداد کل مقالات استناد کننده، ۲) تعداد متوسط خوداستنادی به ازای هر مقاله، ۳) متوسط درصد خوداستنادی و ۴) نسبت تعداد کل استناد‌های دریافتی (بدون در نظر گرفتن خوداستنادی) به تعداد مقالات استناد کننده (بدون در نظر گرفتن خوداستنادی) یک نویسنده مورد ارزیابی قرار گرفت. لازم به ذکر است که این شاخص‌ها با داده‌های کلان جهانی تطبیق داده شد و مقادیر نرمال برای هر شاخص استخراج شد.

دهقانی گفت: در نهایت تعداد ۴۸۱ نفر از مجموع ۶۸۴ پژوهشگر شناسایی شده بر اساس شاخص‌های استنادی و علم سنجی فوق دارای رفتار استنادی نرمال و فاقد مقاله سلب اعتبار شده یا باز پس گیری شده هستند و به عنوان «پژوهشگران پر استناد یک درصد برتر» شناسایی و معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۱۳ نفر در دسته «نویسندگان گروهی» یا پژوهشگرانی که عضو گروه‌ها یا شبکه‌های بزرگ همکاری‌های علمی در سطح بین المللی (با بیش از صد‌ها یا هزار پژوهشگر سراسر جهان) مانند CERN، IEEE، IOP، ASME و ... هستند، خاطرنشان کرد: تنها پژوهشگرانی از این گروه در دسته «پژوهشگران پر استناد یک درصد برتر» فهرست شدهاند که پس از حذف استنادات و مقالات مشترک آن‌ها با گروه‌های همکاری علمی همچنان در حوزه‌های موضوعی مربوطه در جمع پژوهشگران یک درصد برتر قرار میگیرند.
سهم حوزه‌های موضوعی از پژوهشگران برتر کشور

دهقانی گفت: موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) بر روی هر نام شناسائی شده در طلایه داران علم آی. اس. آی پردازش‌های مختلفی را انجام داده و بدین ترتیب به طور تقریبی فهرست کاملی از نخبگان علمی کشور را تهیه کرده و بر این اساس ۴۸۱ نفر در زمره پژوهشگران یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

او بیان کرد: بر اساس آمار بدست آمده، توزیع پژوهشگران در رشته-های مختلف یکسان نیست. به طوری که ۱۷۰ نفر (حدود ۳۵ درصد) این پژوهشگران متعلق به حوزه مهندسی هستند. بعد از حوزه مهندسی، حوزه علوم کشاورزی دارای ۵۸ نفر پژوهشگر برتر (حدود ۱۲درصد) و حوزه موضوعی چند رشته‌ای با ۵۷ نفر (حدود ۱۲ درصد) پژوهشگر تاثیرگذار علمی کشور در بر می‌گیرد.

رییس ISC ادامه داد: حوزه‌های موضوعی شیمی با ۵۳ نفر (حدود ۱۱ درصد)، داروشناسی و سم شناسی با ۴۶ نفر (حدود ۱۰ درصد)، ریاضیات با ۲۰ نفر (حدود ۴.۱ درصد) به ترتیب در مرتبه‌های بعد قرار دارند. مابقی پژوهشگران برتر مربوط به ۱۶ حوزه علوم کامپیوتر، پزشکی بالینی، علم مواد، علوم گیاهی و جانوری، محیط زیست/بوم شناسی، علوم اجتماعی/کلیات، زیست شناسی و زیست شیمی، میان رشته ای، ایمنی شناسی، علم اعصاب و روان، میکروب شناسی، اقتصاد و تجارت، روانپزشکی/ روانشناسی، زمین شناسی، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، و فیزیک هستند.

او تصریح کرد: توزیع پژوهشگران در دسته نویسندگان گروهی به این ترتیب است که حدود ۸۳ درصد از پژوهشگران متعلق به حوزه پزشکی بالینی، ۱۵ درصد متعلق به حوزه چند رشته ای، حدود ۱ درصد متعلق به حوزه میان رشته‌ای و حدود ۱ درصدمتعلق به فیزیک هستند.

رییس ISC در ادامه گفت: همان طور که بیان شد برخی از پژوهشگران در بیش از یک حوزه موضوعی، حد آستانه استنادی لازم را کسب کردهاند که در تفکیک پژوهشگران به لحاظ حوزه موضوعی در دسته چند رشته‌ای قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: تعداد ۵۷ نفر از پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر در حوزه چند رشته‌ای (بیش از یک حوزه موضوعی) امتیاز لازم را کسب کردند که بر اساس تحلیل حوزه چند رشته ای، از میان این ۵۷ پژوهشگر، حوزه مهندسی با ۲۹ نفر، حوزه علوم کامپیوتر با ۱۵ نفر، حوزه پزشکی بالینی با ۱۳ نفر و حوزه‌های داروشناسی و سم شناسی و علوم اجتماعی/کلیات هر کدام با ۱۲ نفر بیشترین پژوهشگر را به خود اختصاص داده اند.

همچنین حوزه شیمی و حوزه علوم کشاورزی هر کدام ۱۱ نفر از پژوهشگران را به خود اختصاص دادهاند. مابقی پژوهشگران برتر در ۸ حوزه ریاضیات، زیست شناسی و زیست شیمی، علم مواد، محیط زیست/ بوم شناسی، میان رشته ای، ایمنی شناسی، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، و علم اعصاب و روان امتیاز لازم را کسب کرده اند.

در دسته نویسندگان، گروهی متعلق به حوزه چند رشته‌ای (بیش از یک حوزه موضوعی)، از میان ۱۷ پژوهشگر بیشترین آمار متعلق به حوزه پزشکی بالینی با ۱۵ نفر و حوزه علم اعصاب و روان با ۱۳ نفر می‌باشد. حوزه‌های شیمی و فیزیک هر کدام ۲ نفر، حوزه ایمنی شناسی و میان رشته‌ای هر کدام ۱ نفر از پژوهشگران را به خود اختصاص دادهاند.
سهم دانشگاه‌ها از پژوهشگران برتر کشور در ESI

رییس ISC در ادامه گفت: از مجموع پژوهشگران برتر، حدود ۴۲ درصد متعلق به دانشگاه‌های جامع، حدود ۲۰ درصد مربوط به دانشگاه‌های صنعتی و حدود ۲۳درصد مربوط به دانشگاه‌های علوم پزشکی است. ۱۵ درصدپژوهشگران نیز با وابستگی سازمانی دانشگاه‌های خارج از کشور (حدود ۱۰ درصد)، دانشگاه‌های آزاد اسلامی (حدود ۴درصد) و پژوهشگاه/موسسه (حدود ۱درصد) بودند.

او بیان کرد: تعداد پژوهشگران برتر و تاثیرگذار شناسایی شده در هر دانشگاه در جدول مشخص شده است. همانطور که ملاحظه میشود، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه صنعتی شریف به ترتیب دارای بیشترین تعداد پژوهشگر برتر هستند.

سهم دانشگاه‌ها از پژوهشگران یک درصد برتر و تعداد پژوهشگر برتردر هر دانشگاه نام دانشگاه به ترتیب زیر است:
۴۰ دانشگاه تهران
۳۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران
۲۳ دانشگاه صنعتی شریف
۱۹ دانشگاه تربیت مدرس
۱۹ دانشگاه آزاد اسلامی (از تمام واحد ها)
۱۸ دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی مشهد
۱۶ دانشگاه تبریز، دانشگاه فردوسی مشهد
۱۵ دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان
۱۲ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
۱۱ دانشگاه شیراز
۱۰ دانشگاه علوم پزشکی تبریز
۹ دانشگاه اصفهان، دانشگاه ارومیه
۷ دانشگاه سمنان
۶ دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج)
۵ دانشگاه‌های بوعلی سینا، رازی کرمانشاه، شهید بهشتی، مازندران، کاشان، علوم پزشکی شیراز
۴ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه کردستان
۳ دانشگاه‌های صنعتی شیراز، بین المللی امام خمینی، صنعتی نوشیروانی بابل، شهید باهنر کرمان، محقق اردبیلی، گیلان، زنجان، خوارزمی، شهرکرد، صنعتی کرمانشاه، آزاد اسلامی واحد لاهیجان، علوم پزشکی مازندران، علوم پزشکی اصفهان
۲ دانشگاه‌های صنعتی ارومیه، صنعتی شاهرود، شاهد، یزد، یاسوج، مراغه، علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، علامه طباطبائی، الزهرا (س)، آزاد اسلامی واحد قزوین، آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، علوم پزشکی البرز، علوم پزشکی ایران
۱ دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه علم و فناوری مازندران، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان، دانشگاه پیام نور سنقر (کرمانشاه)، پژوهشگاه مواد و انرژی، جهاد دانشگاهی/پژوهشکده علوم بهداشتی، دانشگاه صنعتی همدان، دانشگاه صنعتی قوچان، دانشگاه پیام نور بوشهر، دانشگاه قم، دانشگاه ایلام، دانشگاه گلستان، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رنگ (موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش)، دانشگاه صنعتی سهند، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، انستیتو پاستور ایران، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران، دانشگاه علم و فرهنگ، دانشگاه فسا، دانشگاه بناب، علوم پزشکی هرمزگان، علوم پزشکی یاسوج، علوم پزشکی زنجان، علوم پزشکی قم، علوم پزشکی اهواز، علوم پزشکی اردبیل، علوم پزشکی کاشان، علوم پزشکی آبادان، علوم پزشکی کرمانشاه، علوم پزشکی زابل، دانشگاه صنعتی شهدای هویزه، علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌های ماهشهر، اسلامشهر، قائمشهر، دامغان، تبریز، شهر قدس، نجف آباد، گیلان غرب (کرمانشاه)، تهران جنوب، شاهرود، رشت، لشت نشا- زیباکنار.

دهقانی در ادامه گفت: در بین دانشگاه‌های جامع، دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، تبریز و فردوسی مشهد دارای بیشترین تعداد پژوهشگر برتر هستند. از میان دانشگاه‌های صنعتی، بیشترین تعداد پژوهشگر تاثیرگذار به ترتیب در دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان و علم و صنعت ایران شناسایی شدهاند. همچنین، در میان دانشگاه‌های پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و مشهد دارای بیشترین تعداد پژوهشگر برتر هستند.

در میان ۴۸۱ پژوهشگر پراستناد یک درصد برتر، تعداد ۴۶ نفر دارای وابستگی اصلی خارجی (دانشگاه‌های خارج از کشور) هستند که از این میان ۴ نفر دارای وابستگی دوم ایرانی هستند و شامل دانشگاه فردوسی مشهد (۱ نفر)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز (۱ نفر) و دانشگاه علوم پزشکی تهران (۲ نفر) است.

سهم دانشگاه‌ها از نویسندگان گروهی
تعداد نویسندگان گروهی در هر دانشگاه نام دانشگاه
۲۶ دانشگاه علوم پزشکی تهران
۱۶ دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
۱۱ دانشگاه علوم پزشکی مازندران
۱۰ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
۵ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۳ دانشگاه علوم پزشکی بابل
۲ دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
۱ دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه یزد، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج)، دانشگاه مراغه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، دانشگاه جندی شاپور اهواز، دانشکده علوم پزشکی مراغه، دانشگاه علوم پزشکی قزوین

سهم هر یک از دانشگاه‌ها از پژوهشگران برتر کشور در حوزه‌های موضوعی مختلف

دهقانی در ادامه گفت: در حوزه چند رشته ای، دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۱۰ نفر، در حوزه ایمنی شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۳ نفر، در حوزه مهندسی دانشگاه تهران با ۲۱ نفر، در حوزه علوم کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر هر کدام با ۲ نفر، در حوزه شیمی دانشگاه اصفهان با ۶ نفر، در حوزه ریاضیات دانشگاه علم و صنعت ایران با ۳ نفر، در حوزه علم مواد دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه تهران هر کدام با ۳ نفر، در حوزه علوم کشاورزی دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان هر کدام با ۷ نفر، در حوزه محیط زیست/ بوم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه شیراز هر کدام با ۲ نفر، در حوزه علوم اجتماعی/کلیات دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۲ نفر، در حوزه پزشکی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۳ نفر، در حوزه علم اعصاب و روان دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز هر کدام با ۱ نفر، در حوزه داروشناسی و سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ۱۲ نفر، در حوزه زیست شناسی و زیست شیمی جهاد دانشگاهی، دانشگاه مازندران، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه تهران هر کدام با ۱ نفر، در حوزه علوم گیاهی و جانوری دانشگاه تربیت مدرس با ۲ نفر، در حوزه میکروب شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۲ نفر، در حوزه روانپزشکی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۱ نفر و در حوزه میان رشته‌ای دانشگاه فردوسی مشهد با ۲ نفر دارای بیشترین تعداد پژوهشگران برتر هستند.

وی افزود: همچنین ISC با تطبیق فهرست خود با فهرست سالیانه پژوهشگران پراستناد برتر دنیا در سال ۲۰۲۱ از طرف کلاریویت آنالتیکس (WoS) که اخیرا منتشر شده است، افراد مشترک را نیز مشخص کرده است. ۱۷ نفر مشترک با فهرست پراستنادترین پژوهشگران دنیا (Highly Cited Researchers) متعلق به WoS در سال ۲۰۲۱ که در دو دسته پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر (۱۲ نفر) و پژوهشگران پراستناد غیرنرمال (۵ نفر) قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان