کد خبر: ۱۵۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۰۲ دی ۱۴۰۰

رابطه بین مصرف میوه ها با دیابت و فشار خون

میوه ها به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا، ویتامین، مواد معدنی، فیبر ومحتوای فیتوشیمیایی دارای فوائد زیادی برای سلامتی انسان هستند. با این حال، میزان قند بالای آنها برای متابولیسم گلوکز، لیپیدها و اسید اوریک نگران کننده است. قند موجود در میوه ها ممکن است باعث افزایش سطح انسولین بعد از غذا شود که افراد را مستعد ابتلا به دیابت می کند و ممکن است تولید اسید اوریک را افزایش دهد، که با افزایش فشار خون و مقاومت به انسولین مرتبط است.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، میوه ها به دلیل داشتن آنتی اکسیدان بالا، ویتامین، مواد معدنی، فیبر ومحتوای  فیتوشیمیایی دارای فوائد زیادی برای سلامتی انسان هستند. با این حال، میزان قند بالای آنها برای متابولیسم گلوکز، لیپیدها و اسید اوریک نگران کننده است.

قند موجود در میوه ها ممکن است باعث افزایش سطح انسولین بعد از غذا شود که افراد را مستعد ابتلا به دیابت می کند و ممکن است تولید اسید اوریک را افزایش دهد، که با افزایش فشار خون و مقاومت به انسولین مرتبط است. مصرف میوه بدون جایگزینی سایر غذاها منجر به افزایش مصرف انرژی و افزایش وزن می شود که به نوبه خود منجر به افزایش فشار خون و سطح گلوکز خون می شود. افراد در معرض دیابت باید با میزان مناسب و نحوه مصرف میوه ها آشنا شوند تا بتوانند این عارضه را کنترل کنند.


تقریباً 80 تا 90 درصد توده میوه را آب تشکیل می دهد .میوه ها در کنار سبزیجات، غذایی غنی از فیبر هستند.گوشت میوه دارای مقادیر زیادی فیبر محلول است، در حالی که پوست میوه دارای مقادیر زیادی فیبر نامحلول است .میوه ها حاوی ویتامین های B ،C و E ، بتاکاروتن، فولات و مواد معدنی مانند منیزیم وپتاسیم  هستند. میوه ها به ندرت حاوی چربی، اسیدهای چرب اشباع، کلسترول و سدیم هستند (7و4).
میوه ها به دلیل داشتن فیبر و محتوای  آب و حجم انرژی پایین مطلوب هستند و برای سلامتی مفید تلقی می شوند. مواد مغذی مانند ویتامین C وE ، بتاکاروتن و مواد شیمیایی گیاهی دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند.در بیشتر موارد، میوه ها به صورت خام به عنوان دسر یا میان وعده مصرف می شوند و بنابراین، می توانند جایگزین تنقلات پر انرژی شوند(7) .ترکیبی از میوه ها و سبزیجات برای رژیم غذایی سالم توصیه می شود (8و5).

خوردن بیش از حد قند باعث افزایش وزن می شود که می تواند منجر به افزایش سطح قند خون یا پیش دیابت شود. به طور معمول، خوردن میوه به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم و شیوه زندگی نباید خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. اما مصرف بیش از میزان توصیه شده روزانه(RDA) میوه ممکن است به این معنی باشد که فرد در رژیم غذایی خود بیش از حد قند دریافت می کند(10).

علاوه بر این، قند موجود در میوه ها (فروکتوز، گلوکز و ساکاروز) ممکن است باعث افزایش سطح انسولین بعد از غذا شود که افراد را مستعد ابتلا به دیابت می کند و ممکن است تولید اسید اوریک را افزایش دهد، که با افزایش فشار خون و مقاومت به انسولین مرتبط است (7و6).

مصرف میوه بدون جایگزینی سایر غذاها منجر به افزایش مصرف انرژی و افزایش وزن می شود که به نوبه خود منجر به افزایش فشار خون و سطح گلوکز خون می شود.

علاوه بر این، آب میوه های فرآوری شده دارای مشخصات مغذی کمی متفاوت، از جمله سطح قند بالاتر و فیبر غذایی و سطوح فیتوشیمیایی پایین تر نسبت به میوه های خام هستند(5و1).

رژیم غذایی سرشار از قند، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی های اشباع شده احتمالاً بیشتر از رژیمی که حاوی مقادیر متوسط از این نوع مواد غذایی باشد، در معرض خطر است. انتخاب میوه تازه به جای میوه خشک و محدود کردن مصرف آب میوه یا اسموتی، می تواند مصرف شکر را کاهش دهد(10).
جدول1- دستورالعمل های مفید وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)  جهت مصرف میوه:

میزان معادل میوه میزان مصرف میوه در روز سن
*یک عدد سیب کوچک
* 32 عدد انگور
*یک عدد پرتقال بزرگ
*هشت عدد توت فرنگی بزرگ

*  یک فنجان آب میوه 100٪ 1 فنجان کودکان 2 تا 3 سال
1 تا 5/1 فنجان کودکان 4 تا 8 سال
5/1 فنجان کودکان 9 تا 13 سال
5/1 فنجان دختران 14-18 ساله
2 فنجان زنان19 تا 30 سال
5/1 فنجان زنان بالای 30 سال
2 فنجان پسران 14-18 ساله
2 فنجان مردان بالای 19 سال

*میوه های خشک شده بیشتر از میوه تازه یا یخ زده دارای قند هستند. نصف فنجان میوه خشک معادل 1 فنجان میوه به هر شکل دیگر است.
*میزان مصرف یک فرد به سن، جنس و میزان ورزش او بستگی دارد. برای افرادی که کمتر از 30 دقیقه ورزش متوسط انجام می دهند، موارد فوق توصیه می شود.
* افرادی که بیش از 30 دقیقه ورزش متوسط در روز انجام می دهند، ممکن است بتوانند بیشتر از افرادی که ورزش نمی کنند ، میوه بخورند(10).
-آیا افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت باید میوه کمتری بخورند؟
افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. یکی از دلایل اصلی افزایش وزن این است که فرد کالری بیشتری نسبت به کالری که می سوزاند بخورد. غذاها و نوشیدنی های قندی معمولاً کالری بالایی دارند. مصرف میوه بر حسب میزان توصیه شده روزانه (RDA) نباید خطر ابتلا به دیابت را در فرد افزایش دهد.

آب میوه دارای قند بالایی است اما نوشیدن بیش از یک فنجان آب میوه در روز می تواند مصرف قند را در محدوده سالم نگه دارد. بسیاری از غذاهای فرآوری شده یا پخته شده، مانند بیسکویت یا سس گوجه فرنگی، حاوی شکر افزوده هستند.با محدود کردن این غذاها، افراد می توانند میزان کالری و قند خود را کاهش دهند.

سطح قند خون افراد مبتلا به پیش دیابت بیشتر از حد متوسط است اما آنقدر بالا نیست که پزشک بتواند دیابت نوع 2 را تشخیص دهد .اگرچه پیش دیابت خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد، اما این بدان معنا نیست که فرد قطعاً به این بیماری مبتلا می شود.

ممکن است افراد مبتلا به پیش دیابت قند خون خود را کاهش داده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند.کاهش وزن و انجام ورزش روزانه می تواند به کاهش این خطر کمک کند.برخی از داروها همچنین می توانند خطر ابتلا به دیابت را در فرد کاهش دهند.

انجمن دیابت آمریکا خوردن میوه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم توصیه می کند .برای افراد مبتلا به دیابت، بخش مهمی از مدیریت بیماری آن ها رژیم غذایی آنها است و اغلب آنها باید برنامه غذایی خود را برنامه ریزی کنند.آنها ممکن است نیاز به نظارت بر میزان قند در رژیم غذایی خود داشته باشند یا از خوردن کربوهیدرات زیاد خودداری کنند. میوه حاوی کربوهیدرات و قند است. فرد مبتلا به دیابت ممکن است بخواهد این مقادیر را هنگام تنظیم یک برنامه غذایی بررسی کند.علاوه بر قندها و کربوهیدرات ها، میوه سرشار از فیبر است. هضم غذاهای حاوی فیبر بیشتر طول می کشد، بنابراین قند خون را کندتر از غذاهایی که فیبر کمتری دارند افزایش می دهد.غذاهایی که حاوی کربوهیدرات هستند سطح گلوکز خون را افزایش می دهند. برخی از غذاها این سطوح را بیشتر از بقیه افزایش می دهند. برخی افراد برای برنامه ریزی رژیم غذایی خود از شاخص گلیسمی  یا شاخص قندخون(GI) استفاده می کنند(10).

 -شاخص قندخون(GI) 
 
برای افراد مبتلا به دیابت ، یکی از راه های انتخاب میوه های ایمن و مناسب و سایر غذاهای پر کربوهیدرات، بررسی شاخص قند خون (GI) است. محدوده شاخص قندخون مواد غذایی در مقیاس 1 تا 100 است. عدد مقیاس نشان می دهد که مواد غذایی با چه سرعتی می توانند قند خون را افزایش دهند. غذاهای دارای GI بالا سریعتر از غذاهای با GI متوسط یا کم جذب می شوند. بار گلیسمی(GL)، شاخص قندخون  یک غذا به علاوه تعداد کربوهیدرات ها در یک وعده را در نظر می گیرد که  ممکن است روش دقیق تری برای ارزیابی نحوه تأثیر غذا بر مدیریت قند خون در طول زمان باشد. غذاهایی با شاخص قند خون (GI)  و بار گلیسمی(GL) پایین برای کنترل سطح قند خون ارجحیت دارند (10).


جدول 2- تقسیم بندی میوه ها بر اساس شاخص GI توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) (10)
  *میوه هایی با GI بالاتر از 70 (دارای  GL بالاتر از20  ) 
  میوه هایی با GI  متوسط( بین 56 تا 69) و دارای سطح GL زیر 10

میوه های دارایGI  و GL پایین( میوه ها دارای GI زیر 55 و GL زیر 10)
 
خرما GL بالا
 
هندوانه GL کم
 
خربزه عسلی
 
انجیر
  پاپایا
  آناناس
  سیب
  آووکادوها
  موز
  انواع توت ها
  گیلاس
  گریپ فروت
  انگور
  کیوی
  شلیل
  نارنجی
  هلو
  گلابی ها
  آلو
  توت فرنگی

  *میوه هایی با GI بالاتر از 70 دارای شاخص قند بالا و میوه هایی با GL بالاتر از 20 دارای بار گلیسیمی بالا هستند.در حالی که خوردن این میوه ها برای افراد دیابتی بی خطر است ، اما به جای آن خوردن مقادیر بیشتری میوه با GI پایین مهم است.


منابع                                                                                                                                                                     References   

1.Hyun, A P. Fruit Intake to Prevent and Control Hypertension and Diabetes
. Korean J Fam Med. 2021. 42(1): 9–16. 
2. Johnson RJ, Nakagawa T, Sanchez-Lozada LG, Shafiu M, Sundaram S, Le M, et al. Sugar, uric acid, and the etiology of diabetes and obesity. Diabetes. 2013; 62:3307–15. 
3. Klein AV, Kiat H. The mechanisms underlying fructose-induced hypertension: a review. J Hypertens. 2015; 33:912–20. 
4. Liu RH. Health-promoting components of fruits and vegetables in the diet. Adv Nutr. 2013; 4:384S–92S. 
5. Macready AL, George TW, Chong MF, Alimbetov DS, Jin Y, Vidal A, et al. Flavonoid-rich fruit and vegetables improve microvascular reactivity and inflammatory status in men at risk of cardiovascular disease-FLAVURS: a randomized controlled trial. Am J Clin Nutr. 2014; 99:479–89. 
6. Ministry of Food and Drug Safety. Korea nutrient database for standard reference. Cheongju: Ministry of Food and Drug Safety; 2020. 
7. Slavin JL, Lloyd B. Health benefits of fruits and vegetables. Adv Nutr. 2012; 3:506–16. [PMC free article] [PubMed] [Google Scholar]
8. Zhao CN, Meng X, Li Y, Li S, Liu Q, Tang GY, et al. Fruits for prevention and treatment of cardiovascular diseases. Nutrients. 2017; 9:598. 
9.https://www.mdlinx.com
10.https://www.medicalnewstoday.com

پژوهش از مهشید دریانی زاده

انتهای پیام/ ف

برچسب ها: سلامت ، میوه ، قندخون ، شیرازه
نظرات بینندگان