کد خبر: ۱۵۱۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۵ دی ۱۴۰۰
در گفتگو با «شیرازه» مطرح شد:

فارس جزو زلزله خیز ترین استان‌های کشور/مقاوم سازی،مکان یابی، مانور و آموزش چهار رکن اصلی در پیشگیری از زلزله

آزادی با اشاره به اینکه بحث اصلی و قابل توجه در زلزله موضوع پیشگیری و اقداماتی است که باید انجام شود، عنوان کرد:اقداماتی که در رابطه با زلزله میتوان انجام داد اول مقاوم سازی و دوم مکان یابی مناسب ساختمان ها است، سومین اصل مانور و چهارمین مورد آموزش به مردم است که در هنگام زلزله چگونه برخورد کنند که خسارت کمتری به لحاظ جانی و مالی وارد شود .
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، ایمنی برای کاهش اثرات بلایای طبیعی بسیار مهم و قابل تامل است که از مهمترین این حوادث می توان به زلزله اشاره کرد که در اثر فرآیندهای بنیادین و قدرتمند زمین شناختی که خارج از حیطه کنترل بشر هستند، به وقوع می‌ پیوندند. این فرآیندهای غیرقابل پیش بینی در اثر فعل و انفعالات درونی زمین و برهم کنش مواد مذاب داخلی زمین است که علاوه بر آشوب های شدید در داخل زمین، بازتاب بیرونی نیز به وجود می آورند که پی بردن به ماهیت وجودی، علل پیدایش، زمان وقوع و قدرت زلزله به فناوری های بسیار پیشرفته نیاز دارد.

 اگرچه امواج زلزله‌ای ثبت شده، می تواند به ما اطلاع دهند که ارتعاش ‌های بسیار قوی تری در راه است اما به این اطلاعات، فقط چند دقیقه پیش از وقوع زلزله، می توان به آن دست یافت.

هرچند دانشمندان می ‌توانند بر پایه حرکت‌ های صفحه‌ ها در زمین و موقعیت منطقه‌های گسل، پیش بینی کنند که احتمال وقوع زلزله در کدام مناطق وجود دارد، همچنین می توان با تحقیق در تاریخ زمین لرزه‌ های روی داده در منطقه مورد نظر، زمان احتمالی وقوع زلزله را پیش بینی کرد و با این همه، این پیش بینی ها معمولاً بسیار ضعیف هستند اما پیش بینی دانشمندان درباره پس لرزه ها دقیق ‌تر است.

در کشور ما در سال های گذشته زلزله ها افزایش چشمگیری داشته اند که یکی از مهمترین آنها وقوع زلزله بم بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به همراه داشت.

و وقوع همین زلزله‌ ویرانگر بم سبب شد تا پژوهشگاه های بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با توجه به ضرورت ارتقای فرهنگ عمومی در برابر این بلای طبیعی، پیشنهاد کند تا پنجم دی سالروز این رخداد به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شود تا فرصتی برای آگاه ساختن عمومی و گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان این فاجعه تلخ باشد.

از آنجا که استان فارس نیز تقریبا یکی از استان های زلزله خیز کشور محسوب می‌شود، جهت اطلاع از اقدامات صورت گرفته توسط ستاد مدیریت بحران استان گفتگویی با  رحیم آزادی مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس  انجام داده ایم.

وی دردابتدا به تاریخچه نامگذاری ۵ دی ماه به نام روز ایمنی در برابر بلایای طبیعی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه سال ۱۳۸۲ زلزله بم اتفاق افتاد و خسارت زیادی در بر داشت، این موضوع  تجربه تلخی برای سراسر کشور ،مردم و مسئولین بود تا فکری به حال زلزله کنند به همین علت روز 5 دی ماه را روز ایمنی دربرابر زلزله و بلایای طبیعی نامگذاری کردند.

آزادی افزود: هر ساله علاوه بر کارهایی که به عنوان گرامیداشت سالروز زلزله بم انجام می‌دهیم، یک سری اقداماتی در سطح کشور نیز انجام میشود.


وی با بیان اینکه زلزله با شدت 4ریشتر تقریبا هر دو سال یک بار و زلزله با شدت 5 ریشتر هر 6سال یک بار اتفاق می افتد، اظهار کرد:با توجه به اینکه استان فارس هم تقریبا زلزله خیز است باید در این خصوص توجه بیشتری شود تا مانع از خسارات احتمالی به هنگام زلزله گردد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس  به اقداماتی که در این راستا انجام میشود، اشاره کرد و افزود: از آنجا که ریاست ستاد کل مدیریت بحران استان را استاندار و شهرستانها را فرماندار هر شهرستان بر عهده دارد، در سال هر سه ماه یکبار به صورت معمول این ستاد برگزار میشود اما در صورت بروز حادثه و بنا به نیاز در مواقعی اضطراری نیز تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بحث اصلی و قابل توجه در زلزله موضوع پیشگیری  و اقداماتی  است که باید انجام شود، عنوان کرد:اقداماتی که در رابطه با زلزله میتوان انجام داد اول مقاوم سازی و دوم مکان یابی مناسب ساختمانهاست، سومین اصل مانور و چهارمین مورد آموزش به مردم است که در هنگام زلزله چگونه برخورد کنند که خسارت کمتری به لحاظ جانی و مالی وارد شود .

آزادی اضافه کرد:مانور به صورت عملیاتی برگزار می‌گردد تا هم نیروهای خدمت رسان و مسئولین و هم مردم همواره آمادگی و آگاهی کافی داشته باشند.

آزادی در خصوص نقاط حادثه خیز استان فارس در زلزله اظهارکرد:  ما استان را به چند دسته، بسیار پرخطر، پر خطر،خطر متوسط و خطر نسبتا پایین تقسیم بندی کرده ایم که مشخص میکند چه شهرستانهایی در مسیر خطر بسیار بالا،کدام در مسیر های دیگر قرار دارند که بر اساس آن برنامه ریزی می‌کنیم چه اقداماتی در هر منطقه انجام شود تا کمترین میزان خسارت را داشته باشیم.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری فارس در ادامه اعلام کرد: رستم، ممسنی، کازرون و فراشبند در دسته خطر بسیار بالا، شهرستانهای جهرم، سپیدان، ارسنجانی و نیریز در دسته خطر بالا ، شهرستانهای خرم بید، اقلید و بوانات در گروه خطر متوسط و شمال آباده هم در رده خطر نسبتا پایین قرار دارند.

وی در انتها در خصوص بافتهای فرسوده و در معرض خطر شهرستان شیراز هم تصریح کرد: اگر چه این مکانها زیر نظر شهرداری شیراز است اما با هماهنگی های بین سازمانی این نقاط شناسایی و جهت مقاوم سازی یا پیشگیری از خطرات بیشتر برنامه ریزی می گردد.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان