کد خبر: ۱۵۱۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۰۶ دی ۱۴۰۰
شخصیت فرامنطقه ای سردار سلیمانی از زبان استاد تمام دانشگاه شیراز:

سردار سلیمانی شخصیتی کم نظیر با بُعد تقریب مذاهب و تقریب جریان های سیاسی/ تدریس نقش موثر امنیتی «سردار دل ها» در دانشگاه ها

اخوان کاظمی شهید سلیمانی را شخصیتی با بعد تقریب مذاهب و تقریب جریان های سیاسی کم نظیر دانست و افزود: به گونه ای که نه تنها در ایران بلکه در منطقه و فرا منطقه ای تیز این شخصیت اثر گذار بود چنانچه بعد از شهادت وی شاهد تشویش در منطقه خلیج فارس و بسیاری از کشورهای جهان اسلام بودیم که این نشان از همان شخصیت فرا ملی و منطقه ای است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه ، نقش بی مانند و تاریخی سردار سلیمانی در شکست بزرگترین و خشن‌ترین گروه تروریستی معاصر به اذعان حتی دشمنان ایران، غیر قابل انکار است. وی بارها تا مرز شهادت پیش رفت؛ پر واضح است که اقدام جنایتکارانه ایالات متحده در ترور «صلح سازترین ژنرال منطقه» و «فاتح نبرد علیه تروریسم»، ناشی از استیصال آمریکا در مقابل محور مقاومت، ایران و رشادت‌ها و شجاعت‌های ایشان بوده است.

شخصیت سردار سلیمانی به‌ عنوان اسوه ای انسانی و در راستای حمایت از مظلومان و مستضعفان، ابعاد وجودی وسیع و همه جانبه دارد و گستره شخصیت او فراتر از مرزهای ایران و جهان اسلام تعریف می‌شود؛ به تعبیر مقام معظم رهبری، ابعاد شخصیتی و وجودی این سردار شهید را باید به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس‌آموز نگریست و آن وقت قدر و قیمت این قضیه روشن خواهد شد.

اکنون که در آستانه دومین سالروز شهادت این سردار بزرگ هستیم در گفتگو با بهرام اخوان کاظمی استاد تمام دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز به بررسی ابعاد شخصیتی  و نقش موثر سردار حاج قاسم سلیمانی در امنیت ملی و فرا منطقه ای می پردازیم.

وی در ابتدا سخن گفتن از شخصیت والای این شهید بزرگوار را امری دشوار دانست و گفت: سردار سلیمانی یک سردار منطقه ای بین المللی و سردار جهان اسلام بود.

اخوان کاظمی با بیان اینکه ابعاد و رویکردهای امنیتی و اقدامات سردار سلیمانی  به گونه ای است که ما اکنون در دانشگاه در راستای همین موضوع کارهای علمی گسترده ای در حال انجام داریم، اظهار کرد: تا جایی که یکی از دانشجویان رشته علوم سیاسی دانشگاه شیراز موضوع پایان نامه خود را با عنوان سیاست های دفاعی، امنیتی حاج قاسم و بازتاب های منطقه ای آن انتخاب کرده و در روز ۱۳ دی ماه و همزمان با دومین سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از آن دفاع خواهد کرد.

این استاد تمام دانشکده علوم سیاسی ادامه داد: این شخصیت به گونه ای اثر گذار بود که به دور از شعار رویکردشان در دانشگاهها به صورت آکادمیک در حال تدریس و بحث و گفتگو است چراکه وی از فرماندهان عالی رتبه جنگ هشت ساله بوده و در عملیاتهایی  همچون کربلای چهار و پنج و... حضور موثر داشته است و جز قهرمانان ملی به شمار میرود.

اخوان کاظمی افزود: سردار پس از جنگ هم در حوزه تامین امنیت در شرق کشور در حوزه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر و زمانی که طالبان در افغانستان روی کار بودند سالها فعالیت مثمرثمر داشت و امنیت کشور را تامین می‌کرد وبعد از ان نیز به مدت ۲۲ سال تا زمان شهادت فرمانده سپاه قدس بود ودر غرب کشور و کشورهای عربی از جمله سوریه به دفاع از کشور و حریم اسلام پرداخت؛ به زبانهای مختلفی از جمله عربی تسلط کامل داشت و با تمام گروهای سیاسی منطقه ارتباط برقرار کرده بود به گونه ای که با عالی ترین نیروهای نظامی، سیاسی و امنیتی منطقه تعامل و ارتباط داشت.

بنابه گفته این کارشناس امور سیاسی، شهید سلیمانی علاوه بر اینکه ایران و حوزه ارتباطات فرامنطقه ای را فرماندهی می‌کرد، خود نیز از یک وجاهت منطقه ای برخوردار بود.

استاد تمام دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه شخصیت سردار سلیمانی یک شخصیت تک بعدی نبود، اظهار کرد: وی شخصیتی سرشار از هوش و ضریب هوشی امنیتی بالایی داشت و دارای رویکرد برنامه ریزی محور بود.

اخوان کاطمی شهید سلیمانی را شخصیتی با بعد تقریب مذاهب و تقریب جریان های سیاسی کم نظیر دانست و افزود: به گونه ای که نه تنها در ایران بلکه در منطقه و فرا منطقه ای تیز این شخصیت اثر گذار بود چنانچه بعد از شهادت وی شاهد تشویش در منطقه خلیج فارس و بسیاری از کشورهای جهان اسلام بودیم که این نشان از همان شخصیت فرا ملی و منطقه ای است که اشاره شد.

 وی عنوان کرد: سردار عاقلانه، هوشمندانه و با درایت  تمام تقریب مذاهب را در پیش گرفته و دارای تمام مولفه های تفکر سیاسی فوق العاده بود تا جایی که یکی از فرماندهان دخیل در شهادت وی گفته بود ما یک ژنرال، جنگجو، استراتژیسین و یک رهبر را از بین برده و به شهادت رساندیم یعنی سردار تنها یک فرمانده نظامی نبود بلکه یک استراتژیک بود.

این استاد دانشگاه  در پایان تصریح کرد: به حق که کلمه سردار دلها برازنده شخصیت والایش بود چون بر دلها حکومت میکرد و  یکی از دلایلی که لقب سردار دلها را به ایشان داده اند مهربانی، عطوفت وی با همه اقشار و سرکشی به خانواده و فرزندان شهدا و خدمت گذاری برای مردم بود.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان