کد خبر: ۱۵۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶:۲۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۰

این خانه سینما به کار انقلاب نمی آید

بیانیه خانه سینما در حمایت از بازداشت شدگان ، خوراک تبلیغاتی مناسبی بود برای رسانه های بیگانه نظیر رادیو اسرائیل، رادیو آمریکا، BBC  و دیگر شبکه‌های ضدانقلاب و با استقبال بسیار این رسانه‌ها رو به رو شد.

وزارت اطلاعات چندی پیش با بازداشت گروهی از عوامل مخفی وابسته به شبکه‌ دولتی انگلیس (bbc)، اعلام کرد این افراد از طریق فعالیت های زیرزمینی و غیرقانونی در قبال دریافت وجوه کلان از مجاری پنهان و با روش‌های پیچیده پولشویی، مأموریتهای ضدملی محوله از طرف ستاد ارتباطات پوششی و مرکز عملیات روانی سرویس اطلاعاتی انگلیس را دنبال می‌کردند.

خانه سینما روز گذشته بیانیه‌ای منتشر کرد که طی آن حمایت خود را از متهمان پرونده فوق‌الذکر که توسط وزارت اطلاعات به اتهام جاسوسی و اقدامات ضد امنیت ملی بازداشت شده اند، اعلام کرد.

بیانیه خانه سینما در حمایت از بازداشت شدگان ، خوراک تبلیغاتی مناسبی بود برای رسانه های بیگانه نظیر رادیو اسرائیل، رادیو آمریکا، BBC  و دیگر شبکه‌های ضدانقلاب و با استقبال بسیار این رسانه‌ها رو به رو شد.

از دیگر سو این هنرمندان متعهد و دست اندرکاران عرصه فرهنگی کشور و نیز صاحب نظران و چهره های سیاسی کشور بودند که با هوشیاری به موقع ضمن اتخاذ مواضع صریح و انقلابی در برابر بیانیه خانه سینما،نسبت به حمایت‌های این تشکل به اصطلاح هنری از اقدامات ضد امنیتی تحت لوای هنر و مقوله فیلم‌سازی هشدار دادند.  

شورجه: «خانه سینما» همچنان دنبال ورود به بازی‌های سیاسی است

در همین حال جمال شورجه کارگردان و تهیه‌کننده متعهد و نامی کشورمان در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره بیانیه خانه سینما  مبنی بر عدم حمایت دولت از مستندسازان و فروش فیلم‌هایشان به شبکه‌های خارجی گفت: خانه سینما یک تشکل صنفی است و نباید وارد مباحث سیاسی و امنیتی شود. علیرغم این که، اولین‌بار نیست که خانه سینما بیانیه‌های سیاسی ارایه می‌دهد.

وی با اشاره به این که «خانه سینما» دلش به حال مستندسازان نسوخته و همچنان به‌دنبال سیاست است، گفت: این تشکل اگر قصد داشت مشکلات مستندسازان را حل کند می‌توانست در سکوت به رایزنی بپردازد.

شورجه ادامه داد: «خانه سینما» باید به مباحث صنفی و مشکلات صنوف مختلف بپردازد و این معضلات را مرتفع نماید.
 
وی در ادامه افزود: افرادی که مستندهایی را برای ارایه به شبکه‌های ماهواره‌ای مانند BBC  و VOA ارایه می‌دهند از تلخی‌ها و ناکامی‌های کشور به صورت اگزجره و اغراق‌شده تصاویری را تهیه می‌کنند و برای پخش ارایه می‌کنند و حرکت سیاسی و ضد امنیت ملی را صورت می‌دهند.

کارگردان «33 روز» در ادامه گفت: از آن سو شبکه‌های ماهوار‌ه‌ای مانند BBC  و VOA از بیانیه خانه سینما حمایت می‌کند و مورد تشویق قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه مدت‌هاست خانه سینما این رویه را در پیش گرفته و به جای حل مشکلات صنفی اهالی سینما به حوزه امنیتی و سیاسی کشور وارد می‌شود.

شورجه در خاتمه افزود: خانه سینما اگر قصد دارد مشکلات این مستندسازان را حل و فصل نماید می‌تواند بدون ارایه بیانیه و در سکوت خبری به رایزنی بپردازد و در حل مشکل اقدامی صورت دهد. اما با ارایه بیانیه‌هایی این چنینی، جز دامن زدن به شائبه‌های سیاسی، فرآیند دیگری به چشم نمی‌خورد و به نظر می‌رسد دل «خانه سینما» برای همین مستندسازان هم نمی‌سوزد و مدیرانش بیشتر به‌دنبال منافع سیاسی خود هستند. 

 خانه سینما تشکل صنفی نیست،باشگاه سیاسی کاران است

همچنین سهیل کریمی مستند ساز کشورمان در واکنش به حرکت خانه سینما گفت: خانه سینما یک باشگاه سیاسی است، عملکرد این تشکل هم واضح و مبرهن است با برگزاری جشن‌ها و ارایه بیانیه‌ها آب به آسیب دشمن ریخته است که بالاخره باید یک جایی کار اصلاح شود.

وی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره بیانیه خانه سینما  مبنی بر عدم حمایت دولت از مستندسازان و فروش فیلم‌های به شبکه‌های خارجی گفت: خانه سینما یک تشکل سیاسی است و ربطی به هنر و اهالی سینما ندارد و مشکلات صنفی اهالی سینما در این تشکل صنفی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. یک جماعت نان به نرخ روز خور در کنار هم جمع شدند و فعالانی در زمینه سیاسی هستند که به مناسبت‌های مختلف بیانیه‌هایی را ارایه می‌دهند. ما (البته اگر ما را این جماعت هنرمند بدانند) در طول این سال‌ها فعالیتی در خصوص رفع مشکلات صنفی هنرمندان ندیدیم.

کریمی در ادامه گفت: خانه سینما بیش از آنکه از حقوق هنرمندان دفاع کند بیشتر به فعالیت سیاسی پرداخته است و رفع مشکلات هنرمندان در این خانه  به جوک شبیه است. بیشتر مواضع خانه سینما سیاسی است و افراد به ظاهر هنرمندی که برای این شبکه BBC فعالیت کردند با مواضع این شبکه آشنایی لازم  را دارند، BBC شبکه فعال انگلیس است و تمام این شبکه اطلاعاتی است و مواضع آن درقبال نظام کاملاً واضح و مشخص است.
 
وی در ادامه گفت: در زمان فتنه انتخابات نیز این شبکه افراد بسیاری را به صورت پیاده نظام در حوزه فرهنگ اعزام نمود تا برای این شبکه با فضای سیاسی خاص خود خوراک تهیه و آماده نمایند.

کریمی در ادامه به عملکرد خانه سینما اشاره کرد و گفت: متاسفانه عملکرد برخی از افراد در حوزه فرهنگ آب در آسیب دشمن ریختن بود و هیچ فعالیت درستی در این زمینه شاهد نبودیم. عملکرد خانه سینما هم واضح و مبرهن است با برگزاری جشن‌ها و ارایه بیانیه‌ها آب به آسیب دشمن ریخته است که بالاخره باید یک جایی کار اصلاح شود.

وی به مستندسازان دستگیر شده اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد مسئولین باید خیلی زودتر با عواملی که برای این شبکه‌ها فعالیت می‌کردند برخورد جدی می‌نمودند. اما در خصوص مستندسازان باید به این نکته اشاره کنم یا این افراد از نوع کار این شبکه و فعالیت‌های آن آگاهی دارند و یا بدون آگاهی این فعالیت را انجام داده‌اند که باید مشخص شود و به نتیجه رسید.

خانه سینما کانون منحرفین است/ اقدام وزارت اطلاعات تحسین‌برانگیز است

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز با بیان اینکه خانه سینما کانون منحرفین شده است، افزود: اقدام وزارت اطلاعات در شناسایی مرتبطین BBC تحسین‌برانگیز است.

سید محمد جواد ابطحی عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس ضمن تمجید از اقدام اخیر وزارت اطلاعات در شناسایی شبکه مستندساز وابسته به بی‌بی‌‌سی اظهار داشت: به اعتقاد بنده وزارت اطلاعات باید ارتباط این افراد را با خانه سینما هم مورد پیگیری قرار دهد.

وی تاکید کرد که بیشترین فساد و انحراف از خانه سینما شکل می‌گیرد؛ لذا باید ارتباط خانه سینما با اپوزیسیون خارج از کشور روشن شود و نهادهای امنیتی روی این مسئله بیشتر کار کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: البته این دغدغه از قبل وجود داشت که برخی مستند‌سازان داخلی در محافل زیر‌زمینی خود سعی در تدوین فیلم‌هایی داشتند که نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهند که این مسئله با اقدام به موقع وزارت اطلاعات ناکام ماند.

وی جعفر پناهی را یکی از مستند‌سازانی معرفی کرد که سعی در ناکارآمد جلوه دادن نظام دارد و گفت: کسانی که از هنرمندان دفاع می‌کنند باید بدانند هنرمندی که دل در گروه میهن و کشورش ندارد هنرمند نیست.

نماینده مردم خمینی‌شهر با تاکید بر این مسئله که هنرمند باید نسبت به مملکت و کشورش پایبندی داشته باشد اظهار داشت: مجلس حمایت خود را از وزارت اطلاعات در رابطه با اقدام اخیر در شناسایی شبکه جاسوسی وابسته به بی‌بی‌سی اعلام می‌کند.

ابطحی بی‌بی‌سی را رسانه‌ای ضد ایرانی معرفی کرد که سعی دارد با هر حربه‌ای نظام جمهوری اسلامی را تضعیف کند.

خانه سینما "نقش اول نمایشنامه" سفارت انگلیس را بازی می‌کند

همچنین انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران با صدور بیانیه‌ای به مواضع اخیر برخی افراد حاضر در خانه سینما اعتراض کرده و خواستار برخورد قضایی با آنان شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اظهارات سیاسی برخی افراد حاضر در خانه سینما خواستار برخورد قضایی با این افراد شدند.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم رب الذی ینتقم من القوم المنافقین بظهور المهدی(عج)
سال‌هاست می‌شنویم جشنی برگزار می‌شود که در آن بازیگران و ارباب هنر سینما و تلویزیون به بهانه اینکه از یکدیگر تقدیر کنند و برای همدیگر سوت و کف بزنند در آن جشن دور هم جمع می‌شوند و البته این روزها کار دیگری نیز دارند و آن همنوایی با رسانه‌های بیگانه و نوکری برای سیا و MI6 است. و چه جای حسرت است از این خانه ضد سینما، از این خانه که امروز پاتوق اهالی فتنه شده و جز ضربه زدن به نظام به هیچ چیز نمی‌اندیشد.
 
خانه‌ سینما در اصل متشکل از صنوف سینمایی و اهالی سینما اعم از بازیگر و کارگردان و فیلمنامه‌نویس و ... است و تشکلی است که در قالب آن باید به مشکلات اهالی سینما رسیدگی کرد، اما سؤال اینجاست آیا تریبون دادن به  شخصی با گرایشات کمونیستی، کف و سوت زدن برای فیلمسازان ضد انقلاب که حوادث پس از انتخابات پرده از چهره خبیثشان برداشت و نیز همکاری با رسانه دولتی و دروغگوی انگلیس و فیلم‌سازی برای صدای آمریکا و... رسیدگی به مشکلات اهالی واقعی، متعهد و  مظلوم سینماست؟
 
آیا قابل قبول است در شرایطی که ملت ایران رویاروی آمریکا و انگلیس  ایستاده است ،کسی در داخل سنگ آن‌ها را به سینه بزند؟ امروز بر کسی پوشیده نیست که بسیاری از افراد حاضر در خانه سینما بازیگران نقش اول نمایشنامه‌هایی هستند که سفارتخانه انگلیس آن‌ها را نوشته است.
 
سؤال ما از آقای عسگرپور این است که چرا همواره صدای فتنه همیشه از این خانه بلند بوده است؟! مگر نه این است از هر فیلمی در جشن خانه سینما تقدیر شده سر از جشنواره‌های ضد انقلاب و معاند در آورده است، و چه حسرت بزرگی است که عده‌ای نان این کشور را بخورند و به ملت آن پشت کنند و به نوکری آمریکا و انگلیس مشغول شوند.
 
واقعا این عملکرد، این سؤال را به ذهن متبادر می‌سازد که آقای عسگرپور را باید آقای مدیر عامل دانست یا عامل مدیر دیگری که از جای دیگری دستورات را دیکته می‌کند؟
 
از آغاز ریاست عسگرپور بر این خانه متوهم، این خانه جز اتهام پراکنی به ملت ایران کارنامه پسندیده‌ای نداشته است؛ از گفتن از "حصار اقتصادی" گرفته تا امروز که در اتهامی آشکار جمهوری اسلامی را به بی قانونی و بی عدالتی متهم می‌کند.
 
ما دانشجویان عضو انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران از قوه قضاییه خواستاریم تا قاطعانه با عوامل بی‌بی‌سی  ر ایران برخورد کند و نگذارد جریان سینمایی منحرف که البته در اقلیت‌اند و به زبونی دچار شده‌اند بیش از این با وارد ساختن اتهام علیه مردم به سینه زدن زیر بیرق آمریکا مشغول شوند.
 
والسلام علی من اتبع الهدی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس
انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج

همکاری با رسانه رژیم سلطنتی انگلیس(BBC) اقدام علیه امنیت ملی است

در همین حال نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه در قانون مجازات اسلامی همکاری با شبکه‌ و رسانه‌های معاند و وابسته به دشمنان نظام جرم است، تأکید کرد: همکاری و کمک به رسانه رژیم سلطنتی انگلیس یعنی BBC، به دلیل رویکرد عنادی و ضد انقلابی این رسانه، اقدام علیه امنیت ملی است.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم و نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به بازداشت تعدادی از عوامل بی‌بی‌سی فارسی گفت: قطعاً همکاری با شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای ضد انقلاب براساس قوانین جرم است.

وی در این باره افزود: در قانون مجازات اسلامی کسانی که از شبکه‌های تلویزیونی معاند و وابسته به دشمنان نظام حمایت و به آنها کمک کنند، باید به در دادگاه حاضر شده و نهایتاً بنا بر نوع همکاری انجام‌شده، محاکمه و مجازات خواهند شد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: مجازات همکاری و کمک به رسانه‌های ضد انقلاب براساس نوع همکاری انجام شده حبس و محکومیت‌های سنگین است.

غضنفرآبادی ادامه داد: براساس قوانین موجود، همکاری و کمک به رسانه رژیم سلطنتی انگلیس یعنی بی‌بی‌سی، به دلیل رویکرد عنادی و ضد انقلابی این رسانه، اقدام علیه امنیت ملی است و مجازات‌های مختص به این جرم هم در قانون مشخص شده است.


بی‌بی‌سی جاسوس‌پروری می‌کند/تقدیر از اقدام وزارت اطلاعات

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به دستگیری مرتبطین با BBC فارسی اشاره کرد و گفت: وزارت اطلاعات به خوبی دخالت ژورنالیستی BBC فارسی را مورد پیگیری قرار داد و این خود موفقیت بزرگی است.

فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با بیان اینکه BBC فارسی برای دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران ایجاد و بر روی آن سرمایه‌گذاری شد، اظهار داشت: این شبکه به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تربیت جاسوس پرداخته و عده‌ای را در قالب خبرنگار آموزش و به داخل کشور می‌فرستد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه وزارت اطلاعات به خوبی این موضوع را رصد و گلوگاه آن را به طور مستند و محکم شناسایی کرد، افزود: وزارت اطلاعات به خوبی دخالت ژورنالیستی BBC فارسی را مورد پیگیری قرار داد و این خود موفقیت بزرگی است.

وی بر همین اساس به برخورد وزارت اطلاعات با کلیه مرتبطین با این شیکه جاسوس‌پروری اشاره و اضافه کرد: وزارت اطلاعات با شناسایی این عوامل خواست ملت ایران را تحقق بخشیده است.

آلیا در خصوص بازداشت‌ مرتبطین و همکاران با BBC فارسی اظهار داشت: بازداشت‌شدگان دو دسته هستند؛ دسته اول فریب‌خوردگانی که برای دریافت تحصیلات دروغین فریب این شبکه جاسوسی را خورده‌اند و دسته دوم نیز آگاهانه در این مسیر قدم نهاده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: قطعاً این شبکه منحرف چه در شبکه فیلم‌سازی و مستند سازی و چه بیرون از آن باشد وزارت اطلاعات اهلیت و صلاحیت شناسایی، بررسی و برخورد با آنها را دارد.

وی تأکید کرد: وزارت اطلاعات با فریب‌خوردگان و یا آنهایی که آگاهانه با BBC فارسی ارتباط داشته‌اند برخورد و در اختیار دستگاه قضایی قرار می‌دهد؛ چراکه وظیفه قوه قضائیه تعیین مجازات و برخورد با عاملان این مفسده سیاسی علیه ملت است.

آلیا با بیان اینکه استعمار پیر انگلیس همواره علیه ملت ایران چه نظامی و چه به صورت جنگ نرم دشمنی می‌کند، خاطر‌نشان کرد: این اقدام انگلیس مهر تأییدی بر رسوایی این کشور در سطح بین‌المللی بود.


دستگیری مرتبطین با بی‌بی‌سی فارسی آغاز کار بود/"BBC" یک تشکیلات اطلاعاتی است

وزیر اطلاعات نیز امروز اعلام کرد که اطلاعات مهمی از همکاران و مرتبطین بی بی سی فارسی در ایران بدست آمده و وزارت اطلاعات ضمن احضار تعداد دیگری از عناصر مرتبط با این شبکه ظاهرا رسانه ای، با جدیت در حال پیگیری موضوع است.

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر اطلاعات در پاسخ به سوالی درباره علت ورود وزارت اطلاعات به موضوع همکاران و مرتبطین بی بی سی فارسی در ایران افزود: نکته اساسی آن است که سرویس اطلاعاتی انگلیس در پوشش بی بی سی، فاز جدیدی از فعالیت‌های مخرب و ضد ایرانی را شروع کرده بود و ورود وزارت اطلاعات علاوه بر ایجاد سد در برابر فعالیت‌های مخرب انگلیس، به منزله پیشگیری از آلوده شدن افراد بیشتری در دام سرویس اطلاعاتی آن کشور بود.

وی افزود: بازداشت ها را در حداقل انجام دادیم، اما این اقدامات اغاز فعالیتهای ما در این مسئله است وهر جا لازم باشد با کسی تعارف نداریم و با قاطعیت به وظیفه خود عمل خواهیم کرد.

وی درپاسخ به سوالی در باره واکنشها به بازداشت شماری از مرتبطین وهمکاران بی بی سی فارسی گفت: ما کلیه واکنش ها را زیر نظر داریم هم در خارج و هم داخل کشور. برای ما فرقی نمی کند کدام فرقه و گروه و جریان در این ماجرا تحریک کننده باشد چون ما کلیه واکنشها را در اقدامات آتی مورد توجه قرار می دهیم.

وزیر اطلاعات با اشاره به واکنش های ناشیانه و شتابزده مسئول بی بی سی فارسی گفت که یکی از انها در یک روز 4 بار مصاحبه انجام داد و با چهره ای کاملاً گرفته و عصبی سعی کرد از یک طرف پیامهایی را به ما منتقل کند و از طرف دیگر به همکاران بی بی سی در داخل کشور دلداری و خط بدهد. 

مصلحی با درخواست بی بی سی از نهادهای حکومتی و دولتی انگلیس و حتی امریکا خاطرنشان کرد: انها در حالیکه خود را رسانه مستقل می خوانند تلاش می کنند با حمایت دولت انگلیس و امریکا و سازمانهای بین المللی جلوی ادامه اقدامات ایران را بگیرند اما نمی توانند. واکنش بی بی سی فارسی به بازداشت مرتبطان این شبکه در ایران؛ خیلی سریع و واضح داعیه های دروغین مستقل بودن، بی طرف بودن آن و حتی رسانه بودن بی بی سی را افشا و برملا کرد و این نشان می دهد که اقدام وزارت اطلاعات چقدر مهم، دقیق و کاری بوده است.

وزیر اطلاعات در پاسخ به سوالی در باره اینکه آیا در گذشته ممنوعیت همکاری با بی بی سی اعلام شده بود یا نه تصریح کرد: این ممنوعیت که به علت پاسداری از منافع ملی ایران ایجاد شده است قبلا بارها و بارها، مستقیم و غیرمستقیم اعلام شده بود چون اساسا بی بی سی یک رسانه نیست بلکه تشکیلاتی است که فقط پوشش آن رسانه ای است، اما هویت آن بهایی - صهیونیستی و ماموریت های آن سیاسی - اطلاعاتی است .

وزیر اطلاعات با اشاره به اقدام بی بی سی درصحنه گردانی اغتشاشات مقطع فتنه 88 به عنوان یکی از ماموریتهای عملیاتی بی بی سی گفت: از طرف دیگر بی بی سی فراگیرترین کانون تجمع انواع و اقسام عناصر و گروهک های ضدانقلاب است و معاندترین و محارب ترین عناصر گروهک ها در آنجا جمع شده اند. از حزب بهائیت که شاکله اصلی بی بی سی را تشکیل می دهد تا سلطنت طلبان، منافقین، عناصر توده ای، پژاک، کومله، دموکرات و عناصر شاخص فتنه، که اخیرا شیطان پرستان نیزبه آنها اضافه شده اند.

وزیر اطلاعات تاکید کرد به همه عناصری که در فکر و مسیرتماس یا هرگونه همکاری با این تشکیلات ضدایرانی و ضدانقلاب اسلامی هستند هشدار می دهیم که فریب ظاهر و شعارهای آن را نخورند. ما این ارتباطات را زیرنظر داریم و در زمان مناسب برخورد مقتضی را بعمل می آوریم.

مستندسازان اجازه فروش فیلم‌ به شبکه‌های معاند را نداشته و ندارند

در همین حال مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی گفت: قانون فروش فیلم به شبکه‌ها دو دهه است که وجود داشته و به وضوح مشخص است که مستندسازان اجازه فروش فیلم‌هایشان به شبکه‌های غیرمجاز و معاند با نظام جمهوری اسلامی را نداشته و ندارند.

«علیرضا سجادپور» مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره تنظیم آیین نامه جدید پخش مستندها از شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: پس از صحبت‌های آقای شمقدری در مراسم افطاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گروهی را برای تنظیم آئین‌نامه جدید مشخص کردیم که کارشناسی‌های لازم صورت گیرد و آئین‌نامه‌ای جامع و کامل ارایه شود.  البته قانون در این باره کاملا روشن است و هیچ ابهامی وجود ندارد.

 وی تأکید کرد: در واقع قانون فروش فیلم‌های مستند به شبکه‌های ماهواره‌ای غیرمجاز حدود دو دهه است که به صورت روشن و واضح وجود داشته است و هیچ مشکلی در این‌باره نبوده است. البته در دهه اخیر میزان ارتباطات بالاتر رفته است و با توجه به شرایط روز آئین نامه تدوین می‌شود و به زودی به معاون سینمایی و وزیر ارشاد ارایه خواهد شد.

وی درباره حمایت از مستندسازان در ساخت آثارشان و اختصاص بودجه به آثار مستندسازان توضیح داد: آثار مستند از سوی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مورد حمایت قرار می‌گیرد که زیرمجموعه معاونت است.
سجادپور در پاسخ به این سؤال که بر اساس آنچه در «بیانیه اخیر خانه سینما» آمده است، «آیا مستندسازان نیاز مالی داشتند که فیلم‌هایشان را به شبکه ماهواره‌ای بی‌بی‌سی ارایه داده‌اند یا خیر؟» گفت: من در این باره اطلاعی ندارم اما قانون به وضوح مشخص است که مستندسازان اجازه فروش فیلم‌های‌شان به شبکه‌های غیرمجاز و معاند با نظام جمهوری اسلامی را نداشته و ندارند.
وی درباره زمان ارایه آئین‌نامه جدید پخش فیلم‌های مستند، گفت: زمان مشخصی را نمی‌توانم در این باره اعلام کنم زیرا این نوع کارها نیاز به کارشناسی دقیق و آماده سازی آئین نامه و ارایه به معاونت و وزیر دارد که زمان خاصی را نمی‌توان برای ارایه آئین‌نامه جدید معین نمود.

فارس

نظرات بینندگان