کد خبر: ۱۵۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۷ دی ۱۴۰۰
به صرف یک فنجان آگاهی:

فرار از منزل دختر جوان را به سمت اعتیاد کشاند/کمبود محبت در خانواده، بی سوادی والدین و فقر فرهنگی مهمترین عوامل موثر در اعتیاد

یک روانشناس می‌گوید:کمبود محبت در خانواده، تبعیض بین فرزندان، بی‌سوادی وکم سوادی والدین و فقر فرهنگی از مهمترین عوامل خانوادگی موثر در اعتیاد است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، گاه آنقدر مشکلات، معضلات و گرفتاری های موجود در جامعه فراوان هستند که میتوان یک معضل را از چند بعد مورد تحلیل و بررسی قرار داد تا شاید راهکار مناسبی در جهت حل مشکل یافت شود.

مشکلاتی که هر کدام اگر چه برای شخص خاصی اتفاق میافتد اما می‌تواند در زندگی روزمره همه افراد جامعه اثر گذار باشد، چرا که جامعه و زندگی انسانها همانند زنجیری به هم متصل است که در صورت بروز مشکل برای یک حلقه قطعا دیگر اجزا دچار مشکل خواهند شد و به قول شاعر بزرگ سعدی شیرازی که می گوید؛«بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گروهند، چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار».

در جامعه امروزی که تکنولوژی و پیشرفتهای بشری بیش از هر زمان دیگری بروز و ظهور دارد، به واسطه همین ابزارها زندگی افراد نیز به هم پیوند خورده پس باید هر کدام در جایگاه خود تلاش کنیم تا بخشی از این مشکل و معضلات را مرتفع کنیم.

در همین راستا پایگاه تحلیلی خبری شیرازه از ابتدای تشکیل و راه اندازی، تا کنون رویکرد مطالبه گری، انعکاس و پیگیری مشکلات شهروندان و انتشار تجربه های زیسته افراد جهت الگو گرفتن دیگران را در پیش گرفته تا شاید به عنوان حلقه ای از زنجیره اجتماع بتواند بخش اندکی از این مشکلات را مرتفع کند.

در ادامه در پی بررسی و پیگیری علل مشکلاتی برآمدیم که معمولا بخشی از جامعه با آن در گیر هستند به همین خاطر تصمیم بر آن شده که در این رسانه قسمتی را با نام«به صرف یک فنجان آگاهی» به قصه های زندگی افراد از کف خیابان، اختصاص دهیم که مشکلات اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و حتی سیاسی جامعه را از زبان مردم شهر بیان می‌کند و به نوعی تجربه زیسته مردم می باشد و سپس به دنبال پیگیری و مطالبه آن از سوی مسئولان برویم.

اما در این میان برخی سرنوشتها و قِصه ها آنقدر پر  غُصه اند که موجب می شود آسیبی جدی بر پیکر جامعه و شخص وارد گردد که گاه گذرشان به مراکز پلیس،کلانتری ها و مرکز مشاوره می افتد.

آنچه در این مطلب می خوانید سرنوشت دختر جوانی است که به جای تعامل و همدلی با خانواده، با یک انتخاب اشتباه وارد قتلگاه اعتیاد شده اما پس از طی نمودن مسافتی طولانی، پی به انتخاب اشتباه خود برده و به منظور کمک جستن، به سراغ مشاور رفته تا از او استمداد طلب کند.

مهناز دختر جوانی که حدودا 23سال دارد با چهره ای رنگ پریده و مضطرب در اتاق مشاوره نشسته و مشتاق بود هر چه زودتر داستانش را بازگو کند تا شاید گرهی از مشکلش حل شود.

زهرا پورجمشید مشاور یکی از مراکز مشاوره شهر شیراز ابتدا از او می پرسد اهل شیراز ی یا ؟...

مهناز بی درنگ بی آنکه منتظر بقیه سوالات مشاور شود گفت: نه اهل شیراز نیستم اجازه بدهید من کل ماجرا را برایتان تعریف کنم شاید بهتر بتوانید مرا از این منجلاب نجات دهید و سپس ادامه داد: یک ساله بودم که پدر و مادرم فوت کردند دارای دو خواهر و دو برادر هستم که از اوایل کودکی در کنار آنها بزرگ شدم و هیچ وقت محبت واقعی را حس نکرده و همیشه بین ما مشاجراتی بوده و هزینه‌های زندگی همه ما را  برادر بزرگم با کارگری تامین کرده است مدتی برادر بزرگم به خاطر یک دعوا به زندان رفت و در مدت زمانی که در زندان بود، برادر کوچکترم مخارج زندگی ما را تأمین می‌کرد.

برادرم پس از مدتی از زندان آزاد شد اما دیگر کسی به خاطر سابقه دار بودنش به او کار مناسبی نمی داد و مجبور بود هر کاری کند تا شکم ما را سیر کند، بالاخره ما با شرایط سخت بزرگ شدیم و دو خواهر و یک برادرم ازدواج کردند و پس از این، احساس تنهایی من روز به روز بیشتر می شد سعی می کردم با درس خواندن تنهایی خود را پر کنم زیاد با برادرم رابطه خوبی نداشتم و تصمیم گرفتم برای فرار از این وضعیت درس بخوانم و دانشگاه راه دور انتخاب کنم و برای همیشه از این وضعیت رهایی یابم.

 بالاخره زمان کنکور فرا رسید و من بعد از آزمون و انتخاب رشته در یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور و بسیار دور از محل زندگیم قبول شدم و بسیار خوشحال بودم که به آرزویم رسیدم اما این خوشحالی طولی نکشید چون با مخالفت شدید برادرم برای رفتن به دانشگاه مواجه شدم.

 دیگر برایم دنیا به آخر رسیده بود و زندگی غیر قابل تحمل شده بود همه زندگیم دعوا و جر و بحث با برادران و خواهرانم بود می خواستم هر طور شده تا شروع کلاس ها آنها را راضی کنم اجازه بدهند به دانشگاه بروم، بالاخره بعد از کلی کلنجار رفتن با خودم، مهم ترین و احمقانه ترین تصمیم زندگی ام را گرفتم.

تصمیم گرفتم چند روزی را از خانه فرار کنم تا آنها مجبور شوند به خواسته من تن دهند و من را به دانشگاه بفرستند.

اما تازه ماجرا از اینجا شروع شد، به سراغ دوستم پریسا که مصرف کننده مواد بود رفتم و به او پناه بردم از همان شب اول کل ماجرای زندگی ام را برای او تعریف کردم،خیلی ناراحت و دل شکسته بودم، او به من پیشنهاد داد که برای رهایی از این همه مشکل و غم و اندوه یک بار هم که شده مواد مصرف کنم تا مشکلاتم را فراموش کنم اول تا چند روزی به شدت مقاومت کردم اما یک روز آنقدر غم و اندوه از دوران کودکی تا آن لحظه بر سرم آوار بود که توان مقابله با آنها را نداشتم و تصمیم گرفتم یک بار هم که شده مواد را تجربه کنم تا ببینم واقعاً به من آرامش می‌دهد یا نه با هروئین شروع کردم و از همان روز اول به آن وابستگی خاصی پیدا کردم، احساس سرخوشی عجیبی به من دست داد و همه مشکلاتم را فراموش کردم.

 بعد از چند روز که پولی برای پرداخت مواد نداشتم دوستم  مرا از خانه اش بیرون کرد من دوباره به خانه خودمان رفتم و دیگر هیچ بحثی با آنها نمی کردم و دور از چشم آنها مواد مصرف می‌کردم تا اینکه بعد از حدود یکسال آنها کم کم متوجه شدند و مرا به کمپ بردند و من ترک کردم و پس از ترک به خانه خواهرم رفتم و در آنجا هم مدام با خواهرم بحث می‌کردیم تا اینکه بعد از دوسال که هر روز خانه یکی از اعضای خانواده بودم از این وضعیت خسته شدم و تصمیم گرفتم برای همیشه خانواده را ترک کنم و به خانه همسایه دوران کودکیمان که خیلی با آنها صمیمی بودیم و حالا ساکن شیراز شده بودند پناه ببرم.

هر چند دو بار قبل از آن مواد را ترک کرده بودم اما از آنجا که مرد خانواده اعتیاد داشت من نیز وسوسه شدم و دوباره شروع به مصرف مواد کردم و بعد از آن هر چه طلا و وسایل فروختنی داشتم فروختم و یک آپارتمان کوچک در یکی از محلات پایین و حاشیه شهر رهن کردم ولی طولی نکشید که خواهرم آدرس مرا پیدا کرد و دوباره به آن غمکده برگشتم و باز قصه تکراری دعواهای من و خواهر و برادرانم شروع شد.

 دیگر در خود توان مقابله با آن همه بی حرمتی به خاطر استفاده از مواد مخدر را ندارم، واقعا دیگر خسته شده ام و قصد ترک اعتیاد دارم دلم می خواهد مثل خیلی از افراد زندگی خوب و رضایت بخشی داشته باشم دوباره درس بخوانم و به دانشگاه بروم، یکی از دوستانم که خود قبلا به این مرکز مراجعه کرده بود آدرسش را به من داد و حالا من آمده ام تا کمکم کنید.

مهناز اتاق را ترک کرد تا تحت مشاوره اختصاصی برای ترک قرار گیرد.

خانم پورجمشید مشاور یکی از مراکز مشاوره شیراز  معتقد است،هرگاه رشد روانی فرد به موازات رشد جسمی او انجام نگیرد و شخصیت فرد تکامل نیابد در معرض و هجوم بیماری ها و اختلالات روانی قرار می‌گیرد و به فردی بی اراده و تلقین پذیر و بی عاطفه تبدیل می‌شود در این هنگام در معرض خطر کجی و انحراف واقع می‌شود که اعتیاد به مواد مخدر یکی از این انحرافات می باشد.

این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد:این گونه افراد به دلیل عدم تکمیل شخصیت نمی توانند خود را با محیط سازش دهند علاوه بر آن دچار مشکلات احساسی و عاطفی می گردند و قدرت مقابله با مشکلات و ناکامی‌ها را ندارند و اعتیاد را تنها راه نجات خود می‌دانند و برای رهایی از ناراحتی ها و فشارهای روانی در جستجوی پناهگاه امن می گردند انحرافاتیکه به مواد مخدر  روی می آورند.

وی افزود: بین شخصیت و اعتیاد رابطه متقابل وجود دارد به طوری که فرد به علت وضع خاص شخصیتی و نیازها و شکست ها و ناتوانی ها در برخورد با مسائل و ناکامی ها در زندگی و عدم ثبات عاطفی به اعتیاد روی می‌آورد لذا مهناز نیز به دلیل اینکه دوران کودکی خوبی نداشته و لذت هایی را که باید در مرحله‌ای از رشد تامین می‌شده تجربه نکرده است باعث گردیده به مواد مخدر روی آورد و از طرفی نداشتن منبع حمایتی، احساس خلأ در زندگی، عدم وجود محبت از طرف والدین، ضعف اراده، محدود شدن از طرف خانواده و در نهایت انتخاب دوست ناباب وی را به سمت و سوی مصرف مواد سوق داده است.

پور جمشید افزود: کمبود محبت در خانواده، تبعیض بین فرزندان، بی‌سوادی وکم سوادی والدین و فقر فرهنگی از مهمترین عوامل خانوادگی موثر در اعتیاد است و این فرد نیز در زندگی به دلیل عدم وجود پدر و مادر و کمبود محبت از طرف اعضای خانواده دچار ضعف عاطفی شده و بهترین راه را برای حل مشکلات مصرف مواد مخدر انتخاب کرده است لذا داشتن مهارت حل مسئله در هنگام وقوع اختلافات خانوادگی به بهبود روابط درون خانواده به خصوص روابط بین فردی اعضای خانواده منتهی می شود، همچنین داشتن مهارت های دوست یابی و آگاه بودن از چگونگی برقراری ارتباطات اجتماعی، آگاه بودن از خطرات و آسیب اجتماعی در جامعه نیز می تواند فرد را از ناهنجاری‌ها دور کند.

این مشاور در پایان ابراز داشت: خانواده‌ها نیز می بایست در جهت رفع مشکلات فرزندانشان همواره تلاش کنند و به نظرات آنان احترام بگذارند و به خواسته‌های فرزند توجه جدی کرده و در صورت لزوم از وجود مشاوران متخصص و آگاه کمک بگیرن.

سخن آخر اینکه:

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه آماده شنیدن تجربیات و مشکلات شما مخاطبان از زبان خودتان می باشد و قطعا هر معضلی توسط این رسانه به مسئول مربوطه منتقل و درخواست ارائه راهکار و حل مشکل را دارد.


انتهای پیام/س
نظرات بینندگان