کد خبر: ۱۵۱۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۷ دی ۱۴۰۰
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خنج خبر داد:

احیا قناتی خشک پس از ۲۰۰ سال در دهنو خنج

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: قنات روستای دهنو با سابقه چندصد ساله پس از 200 سال خشکیدگی و مخروبه بودن دوباره احیا شد.
به گزارش سرویس اقتصادی شهرستانهای شیرازه، علی علیپورمدیرجهاد کشاورزی شهرستان خنج با اشاره بر اهمیت و جایگاه قنات به عنوان یک منبع تامین آب پایدار برای کشاورزی و دیگر مصارف در مناطق جنوب،تصریح کرد؛ با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و همکاری خیرین محلی و با نظارت و مشاوره فنی توسط کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی در حال احیا و مرمت می باشد.

وی ادامه داد: این قنات در سالیان دور منبع تامین آب مزارع، باغات و دامداران منطقه بوده که بالغ بر 200 سال کاملا خشک شده بود که با احیا و مرمت صورت گرفته تاکنون دبی آب به 8 لیتر برثانیه رسیده است که با ادامه این روند پیش بینی می شود تا  حدود20 لیتر بر ثانیه افزایش یابد.

علیپور اظهار کرد: در پی خشکسالی های چند سال اخیر و همچنین برداشت بی رویه از چاه های زیرزمینی به وسیله چاه های عمیق موجب افت شدید و کاهش شدید آبدهی چاه ها، قنوات و چشمه ها شده است.

علی پورمدیرجهاد کشاورزی شهرستان خنج در پایان با بیان اینکه شهرستان خنج دارای 35 رشته قنات بوده، افزود: امیدواریم خیرین و مردم شهرستان بیش از قبل به اهمیت موضوع احیا قنوات که یکی از میراث نیاکان و گذشتگان بوده واقف بوده تا با تلاش بتوان برای آبادانی و رونق محصولات کشاورزان گامی برداشت.

انتهای پیام/س
برچسب ها: جهاد کشاورزی ، خنج ، قنات
نظرات بینندگان