کد خبر: ۱۵۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۱۴ دی ۱۴۰۰
گفتگوی شیرازه با مدیر حوزه علمیه فارس؛

ولایت محوری، بصیرت، شناخت حق و باطل و شجاعت از مهم ترین ویژگی‌های بارز فرهنگ فاطمی

استوار میمندی ولایت محوری، بصیرت، شناخت وظیفه، شناخت حق و باطل و شجاعت را از مهم ترین ویژگی‌های فرهنگ فاطمی و حضرت زهرا(س) برشمرد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه،حضرت فاطمه زهرا بانوی مکرم جهان اسلام در عالم خلقت یک استثنا است که نظیر این بانو، دردانه رسول الله در عالم خلقت وجود ندارد.


نمی توان ویژگی مثبت اخلاقی را تصور کرد که این بانو نداشته باشد از این رو پدر ایشان رسول اکرم(ص) درباره ایشان فرمود دختر من بزرگ بانوی جهانیان از اولین تا آخرین است.

برای برشمردن ویژگیهای حضرت زهرا(س) باید به این نکته توجه کرد که وی درمقابل خداوند بنده ای به تمام معنای کلمه بود. حضرت فاطمه زهرا هرچه خداوند دستور داده عمل می کرد و هرچه نهی کرده ترک می کرد. از این رو خشم و خشنودی حضرت زهر را مظهر خشم و خشنودی خدا دانسته اند.


یکی از ویژگیهای اخلاقی مهم حضرت زهرا ولایت پذیری ایشان بود. در عین حال که خود معصوم بود و با پیامبر بزرگوار اسلام نسبت داشت، اما در ولایت پذیری از حضرت علی فوق العاده و استثنا بود.


حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه، یکی از ویژگی‌های بارز فرهنگ فاطمی را ولایت مداری و ولایت محوری دانست و اظهار کرد: حضرت صدیقه سلام الله علیها با محور قرار دادن ولایت و دفاع از ولایت در واقع نقش موثری را در دفاع از اسلام و معرفی اسلام راستین  ایفا کردند.


 وی در ادامه بیان کرد: اینکه فاطمیه در فرهنگ شیعی اهمیت بسیاری دارد، بیشتر به خاطر همین عنصر ولایت پذیری و محور بودن ولایت است که حضرت زهرا سلام الله علیها هم در جهت دفاع از ولایت ایثار کرد، هم ولایت و ولی را به درستی شناخت و هم جان خود را در آن مقام تقدیم کرد و به همه یاد داد که در دفاع از ولایت و در دفاع از دین خدا باید همه ملاحظات را کنار گذاشت و در خدمت دین خدا قرار گرفت.


استوار میمندی با بیان اینکه فرهنگ فاطمی علاوه بر ولایت مداری بیانگر چند ویژگی بسیار مهم دیگر است، عنوان کرد: مهم ترین ویژگی ها، بصیرت، شناخت وظیفه و شناخت حق و باطل است؛ حضرت زهرا سلام الله علیها با شناخت مسیر حق و شناخت دشمن و شناخت ولی خدا موفق شد وظیفه خود را به درستی بشناسد، مسیر را به درستی پیدا کند و بداند که باید در آن مقطع تاریخی چه عکس العملی نشان دهد و چه رسالتی را انجام دهد.

مدیر حوزه علمیه فارس شجاعت داشتن را از دیگر ویژگی های مهم فرهنگ فاطمی و قیام فاطمی برشمرد و گفت:حضرت زهرا سلام الله علیها شجاعت داشتند و در تشخیص مسیر حق با شجاعت کامل به  وظایف خود عمل کردند.


وی در پایان با تأکید بر اینکه دفاع از حریم امامت جزء برنامه این بانوی اسلام بود و در عفاف و حجاب الگویی برای تمام  مسلمانان جهان است گفت: رفتارهای وی با زنان و مردم، همان رفتاراسلامی است که به عنوان الگویی برای عالم بشریت درنظر گرفته است.


انتهای پیام/س
نظرات بینندگان