کد خبر: ۱۵۱۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۱۵ دی ۱۴۰۰
استاد دانشگاه در گفتگو با «شیرازه» مطرح کرد:

شهید سلیمانی یک انقلاب معرفتی است/ سردار دل ها نماد شخصیت انقلابی در تاریخ معاصر ایران

بیابان نورد به تبیین نقش گفتمانی سردار سلیمانی در جهان و منطقه پرداخت و گفت: سردار سلیمانی خود یک مکتب تمام عیار بوده که نیازمند مطالعه عمیقی می باشد و مهمترین دستاورد مکتب سردار سلیمانی مکتب گفتمان هویت محوری است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، علیرضا بیابان نورد عضو هیات علمی دانشگاه رئیس مرکز پژوهش های اسلامی حرم مطهر شاهچراغ (ع)و مدیر گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار این رسانه به تبیین نقش گفتمانی سردار سلیمانی در جهان و منطقه پرداخت و گفت: سردار سلیمانی خود یک مکتب تمام عیار بوده که نیازمند مطالعه عمیقی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: مهمترین دستاورد مکتب سردار سلیمانی مکتب گفتمان هویت محوری است که پایه های آن بر اساس انقلاب اسلامی استوار شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ما می توانیم سردار شهید قاسم سلیمانی را به عنوان نماد قدرت هویتی جمهوری اسلامی ایران و جهان اسلام مورد تحلیل قرار دهیم، افزود: شهادت سردار بزرگ انقلاب اسلامی شهید حاج قاسم سلیمانی را باید در چارچوب انقلاب و احیای هویت اسلامی ایرانی، چه در ابعاد نظری چه در بعد عملی و گفتمانی و رفتاری تفسیر و تبیین کنیم، چرا که شهید حاج قاسم محصول بعد معرفتی و انقلابی گری انقلاب اسلامی است.

بیابان نورد با بیان اینکه عمق معرفتی در انقلاب اسلامی سازنده شخصیت‌های معرفت محور، دین محور و ولایت محور است، اظهار کرد: انقلابی گری سازنده شخصیت‌های انقلابی، نظام‌مند و مقاوم است و شهید سلیمانی نماد شخصیت انقلابی و از طرفی نظام‌مند و مقاوم در تاریخ معاصر ایران به حساب می‌اید.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: انقلاب معرفتی یک وجه بی نظیر و ممتازی است که نتیجه نگاه عمیق رهبری انقلاب یعنی امام خمینی(ره) در ایران به حساب می‌اید و باعث شده که یک تحول اساسی در بنیان های معرفتی ایجاد کند، تغییر نظام مبتنی بر دانش در تمام سطوح و رویکردها باعث شده که قدرت جدید معرفتی به وجود بیاید که با نظام دانشی رژیم شاهنشاهی پهلوی تفاوت اساسی داشته است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی رحمت الله علیه بنیان های معرفتی در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی دینی را دچار تحول بنیادین می کند، ادامه داد:ولایت فقیه بزرگترین بنیان معرفتی دینی است که زمینه‌های تحول بعدی را فراهم کرده،دانش مبتنی بر این معرفت جدید دینی که امام خمینی رحمت الله علیه مطرح کرده سازنده اخلاق فرهنگ و نوعی رفتار انقلابی  است که جامعه را متحول کرده است ؛تحول اجتماعی که بعد از انقلاب ایجاد شده زاییده همین معرفت جدید دینی است،

رئیس مرکز پژوهش های اسلامی حرم مطهر شاهچراغ (ع) تصریح کرد: جهان بینی ایجاد شده درست است که  ریشه در  اسلام ناب محمدی  و ریشه در فرهنگ شیعی دارد، اما این شیوه بیان و شیوه‌ نویی است که انسان مسلمان ایرانی را در برابر تحولات جدید جامعه بشری مصون  کرده و فهم تازه‌ای از جهان را برای انسان ایرانی فراهم ساخت است.

بیابان نورد  اضافه کرد: جوانان ایرانی اعم از اینکه زن یا مرد باشند توانستند بعد از انقلاب تجسمی از این معرفت جدید را به نمایش بگذارند، سختی ها، جنگ، گرفتاری‌ها، مشکلات، کشمکش ها همه و همه باعث شدند که انقلاب متعالی تر، بالنده تر شود و به زمینه ای از تجربیات فردی و اجتماعی تبدیل و باعث شود که مقاومت در همه زمینه ها افزایش پیدا کند و سردار سلیمانی در این تحول معرفتی و انقلابی یک شاخص و معیار کامل است و در حقیقت محصول تام و تمام انقلاب معرفتی به رهبری امام خمینی و بعد از ایشان مدیریت انقلابی مقام معظم رهبری به حساب می‌آید.

وی سلیمانی را یک انقلاب معرفتی دانست و تاکید کرد: معرفتی مبتنی بر درایت عمیق، یک هوشیاری هدفمند یک تصمیم گیری به موقع، یک دشمن شناسی وسیع، یک ولایت محوری مومنانه، یک جهان‌بینی انقلابی و یک دیدگاه ملی منطقه‌ای و جهانی است؛ ساخت چنین شخصیتی در یک فرایند تحول انقلابی و اجتماعی کار ساده ای نیست، کاری نیست که به سرعت اتفاق بیافتد چون هم نیازمند زمان و هم نیازمند یکسری تجربه است. فرایند ساخت شخصیتی اشخاصی مثل سردار سلیمانی حکایتگر نوعی تربیت در زمان  و همچنین همزمانی ابعاد مختلفی که در زندگی تاثیر گذار است.

بنابه مدیر گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شیراز، سردار سلیمانی نه تنها به فنون جنگ و مقاومت  آشنا بوده بلکه یک انسان نظام‌مند در ابعاد مختلف زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و بین المللی بوده و کمتر شخصیتی در انقلاب های جهانی ما می توانیم ببینیم که اینقدر دارای ویژگی‌های جامع مثبت و متعالی باشد مخصوصاً یک فرد نظامی که این اندازه توانمند جنبه های مختلف زندگی خود را به صورت هماهنگ با هم پیش ببرد.

بیابان نورد ادامه داد: سردار سلیمانی در معرفت انقلابی که ما اشاره کردیم که امام ایجاد کرده، نقش اساسی داشته، چرا که خیلی از جریانهای اسلامی و انقلابی در جهان اسلام نتیجه همین تحول انقلابی است که امام در عرصه معرفت به وجود آورده، به طور مثال حزب الله لبنان یک نمونه از آن است و در فرایند چهل سالگی انقلاب ما شاهد ظهور حشد الشعبی در عراق  انصارالله در یمن هستیم و جوانان مقاوم در کشورهای دیگر که علیرغم گذر زمان این نشان دهنده زنده بودن معرفت انقلابی در ساختار فردی و اجتماعی در جهان اسلام است.

این تحلیل گر سیاسی با بیان اینکه سردار سلیمانی در این معرفت انقلابی نقش اساسی داشته است، تصریح کرد: سردار سلیمانی با تجسم بخشی در اخلاق و ایمان انقلابی بدون خستگی و ناامیدی، بزرگترین حرکت تاریخی و جریان ساز در تحولات منطقه‌ای را رهبری کرده است و به خاطر همین است که آمریکا با شناخت عمیقی که از ایشان پیدا کرده به دنبال  شهادت وی بود، چون آمریکا می دانست که بزرگترین دشمن و فردی که می‌تواند در مقابل قدرتش مقاومت کند و برنامه ریزی دقیقی در این راستا دارد سردار سلیمانی است.

وی در ادامه تاکید کرد: سردار سلیمانی در سایه همین معرفت انقلابی که در بستر اندیشه امام خمینی کسب کرده، تبدیل شده به یک سردار پیشگام و هدایت کننده برای مسلمانان منطقه و در خیلی از مناطق دیگر دنیا و به همین دلیل است که مردم و دولت مردهای بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی بعد از شهادت ایشان ناراحت شده و به سوگ نشستند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با بیان اینکه مکتبی که با سلیمانی در ابعاد مختلف نظامی، اجتماعی، تربیتی، آموزشی، دینی و فرهنگی به وجود آمد زمینه‌های شناخت سردار سلیمانی را مهیا کرد، افزود: به همین دلیل است که شهادت وی شهادت یک شخص نبود بلکه فقدان یک امت است.

این تحلیل گر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه ما نباید سلیمانی را در یک شخصیت نظامی خلاصه کنیم، تصریح کرد: وی تجسم یک انقلاب بزرگ است که در چهل سالگی به بلوغ خود رسیده پس باید مکتب سلیمانی و شخصیت سلیمانی را مجدد مورد مطالعه و مرور قرار دهیم.

بیابان نورد بر این باور است که برای بازخوانی شخصیت این سردار بزرگ، باید آن را با گفتمان ها و قرائت های مختلف مقایسه کنیم و گفتمان وی را به عنوان یک گفتمان اصیل معرفی کنیم.

 وی در پایان تاکید کرد: با این رویکرد است که می توانیم سردار سلیمانی را در حقیقت نماد تجدید هویت قدرتمند ایران و جهان در سایه انقلاب اسلامی بدانیم و در چارچوب فرهنگ مقاومت آن را به جهان معرفی کنیم.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان