کد خبر: ۱۵۲۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۶ دی ۱۴۰۰
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری:

فاطمیه خط مقدم مسلمانان جهان/حضرت زهرا(س) نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز الگوی کاملی است

کلانتری گفت: اگر بنا باشد دفاع از کیان اسلام، دفاع از امامت و ولایت که یکی از ویژگی‌های بارز و مهم ایشان است، مورد توجه همگان قرار گیرد، باید در همه زمینه ها رفتار، کردار، ویژگی ها و خصوصیات این بانو را به عنوان الگوی خط مقدم خود تلقی کنیم و از سیره این بانوی بزرگ تبعیت و پیروی کنیم.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، ایام فاطمیه به روزهایی گفته میشود که شیعیان به‌مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س)، عزاداری می‌کنند و با توجه به اینکه دو قول ۱۳ جمادی‌الاول و ۳ جمادی‌الثانی درباره شهادت حضرت فاطمه(س) شهرت بیشتری دارد. روزهای یازدهم تا سیزدهم جمادی‌الاول، فاطمیه اول و روزهای سوم تا پنجم جمادی‌الثانی، فاطمیه دوم نامیده شده است.

امروز که به روایت معتبرتری  روز شهادت این بانوی بزرگ است به تبیین برخی از ویژگی های بارز ایشان و اینکه چرا می‌گویند  فاطمیه خط مقدم ما مسلمان است میپردازیم.

حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها الگوی برجسته و شاخصی برای زنان و مردان در همه تاریخ و جغرافیای جهان است؛ الگویی که تأسی به آن نه‌تنها آثار رنج و زحمت را از زندگی‌ها بیرون می‌برد، بلکه منشأ خیرات و برکات زیادی برای زندگی فردی و اجتماعی ما خواهد بود. در این میان، الگو بودن آن حضرت نکته‌ای نیست که تنها شیعیان به آن اذعان داشته باشند، بلکه وقتی منابع تاریخی و روایی را بررسی می‌کنیم با نمونه‌های بسیاری مواجه می‌شویم که حتی علمای غیر شیعی اعم از دانشمندان اهل سنت و حتی بزرگان مسیحیت و سایر ادیان به آن اشاره کرده‌اند.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه در گفت‌وگویی که با آیت‌الله علی اکبر کلانتری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، رئیس جامعه اساتید و استاد درس خارج حوزه علمیه فارس و پژوهشگر دینی، انجام داده به بررسی زوایایی از زندگی حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها پرداخته است. 

به گفته این کارشناس دینی و پژوهشگربرجسته، سخن گفتن در مورد صفات و ویژگی‌های حضرت زهرا سلام‌الله علیها کاری بسیار دشوار است چرا که ایشان جمعی از خصلت‌های نیکوی تمام نشدنی است.

کلانتری در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه فاطمه زهرا سلام الله علیها  دارای صفات و ویژگی های بارز و منحصر به فردی هستند، اما در میان همه صفات والای آن حضرت ویژگی ولایتمداری  و حمایت معنا دار و چند جانبه از امام زمان عصر  و ولی امر خود، بهترین ویژگی این بانوی بزرگ است.

وئ افزود: حضرت فاطمه زهرا(س) اولین شهیده ولایت و راه امامت تلقی می‌شوند و در میان همه ویژگی های این بانوی دو عالم، مسئله ولایت پذیری و ولایت محوری و جان فشانی در راه امامت مهم ترین جنبه زندگی حضرت زهرا س است که میتواند نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز می‌تواند الگوی کاملی باشد.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شهدا و رزمندگان ما هم در هشت سال دفاع مقدس و هم در دفاع از حرم، با اتکال  به همین ولایتمداری و امام محوری حضرت زهرا (س) حماسه آفریدند و در همه مشکلات و گرفتاری ها به آن بانوی دو عالم متوسل می شدند، گفت: بعضی های گمان می کنند که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تنها می تواند الگوی زنان باشد در صورتی که اینطورنیست ایشان الگوی تمام جامعه و حتی مردان نیز هستند.

  
عضوهیئت علمی دانشگاه شیرازدر ادامه عنوان کرد: حضرت مهدی موعود عجل الله نیز در این خصوص می فرمایند؛"الگوی ما فاطمه زهرا است و بر ین مطلب تاکید می‌کنند که ما حجت‌الله هستیم و فاطمه زهرا(س) حجت بر ما" و همین ها نشان می دهد که ویژگی‌ها و جنبه‌های والای این بانوی بزرگ باید بیش از پیش مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

این مولف و پژوهشگر دینی با تاکید بر اینکه دانشمندان، محققان، اندیشمندان و مورخان ما باید در این عرصه تلاشها و کارهای فراوانی انجام دهند، تا اقشار مختلف جامعه ما به معنای واقعی کلمه با ویژگی‌ها و شخصیت بی نظیر و والای حضرت فاطمه زهرا آشنا شوند تصریح کرد: اگر چه در مورد فاطمه زهرا سلام الله کتابهای زیادی نوشته شده است، اما به عقیده بنده باید در زمان ما این اتفاق در قالب فیلم، داستان، رمان، کلیپ و انواع و اقسام ابزارهای هنری انجام شود.

آیت الله کلانتری در پایان در پاسخ به این سوال که چرا حضرت فاطمه(س) را خط مقدم ما مسلمانان می‌گویند، اظهار کرد: مهم ترین دلیل آن  همین ویژگی های بارزی است که ذکر شد از طرفی نیزاگر بنا باشد دفاع از کیان اسلام، دفاع از امامت و ولایت که یکی از ویژگی‌های بارز و مهم ایشان است، مورد توجه همگان قرار گیرد، باید در همه زمینه ها رفتار، کردار، ویژگی ها و خصوصیات این بانو را به عنوان الگوی خط مقدم خود تلقی کنیم و از سیره این بانوی بزرگ تبعیت و پیروی کنیم.

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان