کد خبر: ۱۵۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۷ دی ۱۴۰۰
عضو شورای نگهبان:

مودت و دلبستگی بین ما و هر یک از معصومین یک واجب الهی است

شب زنده دار با تصریح اینکه این مودت و دلبستگی بین ما و هر یک از معصومین یک واجب الهی است که پیامبر(ص)، این را اجر رسالت خود به حکم وحی و فرمان خداوند قرار داده است، بیان کرد: اجر رسالت و این زحمات جانفرسا عبارت است از مؤدت یک دلالت واضح برای همه در پی دارد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان عصر پنج‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت زهرا(س) گفت: دی‌ماه امسال مشحون از وقایعی است که هر کدام سر فصل بحث مهم و حساسی هستند؛ از یک طرف شهادت حضرت زهرا(س) و ایام سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان آن‌ها است و همچنین شهدای تفحص شده که سراسر کشور را عطرآگین کرده است.

وی تصریح کرد: مرجع علمی و راه منحصر به‌فرد برای به دست آوردن احکام، معارف و آموزه‌های وحیانی مراجعه به ۱۴ معصوم بزرگوار است چون عصمت آن‌ها تضمین شده و اتصالشان به عالم غیب مسلم است بنابراین در هر مسئله‌ای از مسائل مختلف معارف، مرجعیت آن‌ها قطعی و مسلم است.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه اداره کردن جامعه و تطبیق قواعد در جامعه و به تعبیر دیگر حکومت‌داری نیز در اسلام بر عهده ۱۳ نفر از این ۱۴ نفر معصوم بزرگوار قرار دارد، اظهار کرد: مسئله مهم دیگر عبارت است از علاقه‌مندی، مودت، محبت و دلبندی انسان به هر یک از این ۱۴ بزرگوار؛ یعنی اسلام، قرآن، خداوند و پیامبر(ص) این را از ما خواستند که باید مؤدت و محبت و دلبستگی به این ۱۴ نور پاک داشته باشیم.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه بیان کرد: پیامبر(ص) همانند پیامبران سابق که قرآن کریم، کلام آن‌ها را نقل فرموده است می‌فرمودند «... لا أَسأَلُكُم عَلَيهِ أَجرًا.‌‌..»، (آیه ۲۳ سوره شوری) بر این راهنمایی‌هایی که می‌کنم و مطالب وحی را برای شما تبیین و روشن می‌کنم و برای همه زحماتی که در راه رشد شما خرج می‌کنم در مقابل از شما پاداشی نمی‌خواهم؛ این امور به‌صورت رایگان در اختیار جامعه بشری قرار داده می‌شود اما پیامبر مکرم(ص) یک اجر خاصی را نیز از جامعه اسلامی خواسته است و آن «إِلَّا المَوَدَّةَ فِي القُربىٰ» است.

شب زنده دار با تصریح اینکه این مؤدت و دلبستگی بین ما و هر یک از معصومین یک واجب الهی است که پیامبر(ص)، این را اجر رسالت خود به حکم وحی و فرمان خداوند قرار داده است، بیان کرد: اجر رسالت و این زحمات جانفرسا عبارت است از مؤدت یک دلالت واضح برای همه در پی دارد.

وی با بیان اینکه اجر باید تناسب داشته باشد با آن چیزی که اجر را برای آن قرار می‌دهند، گفت: اگر اجر رسالت مودة ذی‌القربی است باید این مودة ذی‌القربی و این ارتباط درونی، محبت و میل آنقدر عظیم‌الشأن در سعادتمندی انسان باشد که بتواند اجر رسالت قرار بگیرد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار اظهار کرد:  اگر به این نکته توجه شود که اگر  رسالت را از آفرینش جدا کنیم یعنی خدای متعال انسان‌ها را با این استعدادها و قابلیت‌ها بیافریند اما به واسطه انبیا و معصومین، بشر را راهنمایی نکند و راه را به آن‌ها نشان ندهد، آیا این خلقت لغو و عبث نیست؟ ما در بحث نبوت می‌گوییم برای اینکه خلقت و آفرینش معنا پیدا کند، رسالت لازم است، اگر رسالت نبود آفرینش بی معنا بود، حال اگر اجر رسالت با این اهمیت که حذف رسالت مساوی با لغویت آفرینش و خلقت است، مودة ذی‌القربی قرار گرفته است قطعاً و مسلماً هم به حسب ظاهر و هم به حسب روایات و آموزش‌های دینی در این ذی‌القربایی که مؤدت ما نسبت به آن‌ها لازم است، صدیقه طاهره(س) داخل است و از نزدیکی و خویشاوندی با رسول‌الله احدی در عالم از صدیقه طاهر(س) خویشاوندتر و نزدیک‌تر نخواهد بود بنابراین به نص لازم قرآن کریم، این محبت و دلدادگی نسبت به صدیقه طاهره(س) امری لازم و واجب و مسلم است.

این عضو فقهای شورای نگهبان با مطرح کردن این سؤال که این مودة ذی‌القربی چه نقشی در سعادتمندی انسان‌ها ایفا می‌کند، گفت: این نکته بسیار مهمی است که مقصود از این علاقه‌مندی چیست، این علاقه‌مندی یک باطن و یک ظاهر دارد؛ اگر به بطن عالم و آینده زندگی بشریت در عوالم بعد توجه شود، آموزه‌های دینی به ما می‌گوید این ارتباط درونی و احساسی با هر شی در عالم دیگر مظهر دارد، حتی اگر انسان در این دنیا به یک سنگ علاقه‌مندی، دلبستگی و مودت پیدا کند، روایات می‌فرماید خدای متعال در قیامت او را با همان سنگ محشور خواهد کرد.

وی بیان کرد: طبق این روایت، محبت به اولیای الهی و صدیقه طاهره(س) و هر یک از این ۱۴ نور پاک به این معنا است که کسی که به آن‌ها مؤدت داشته باشد در قیامت با تجمع ظاهر شرایطی که از معارف الهی استفاده می‌شود حشرش با آن‌ها خواهد بود، بنابراین در ادامه حیات انسان و در عالم بقا این محبت اثر فراوان و ارزشمندی دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه اگر ظاهر این مطلب را نگاه کنیم سؤالی مطرح می‌شود که آیا این مؤدت به خاطر پیامبر(ص) است، افزود: پیامبر(ص) فرمود این مؤدتی را که از شما خواسته‌ام اینگونه نیست که فواید آن برای من باشد این برای خود شماست، انسان وقتی محبت و مودت به کسی داشته باشد، باعث می‌شود اعمال، رفتار و فکر او رنگ آن شخص را پیدا کند.

وی با تأکید بر اینکه یک محبت واقعی و حقیقی که از قلب نشئت گرفته باشد انسان را به پیروی واقعی وا می‌دارد و حتی باعث می‌شود تا پای جان انسان ایستادگی می‌کند، افزود: شهدا جان و بالاترین سرمایه خود را در طبق اخلاص گذاشتند و در راه اهل بیت و حر‌های آنان و دفاع از اسلام و انقلاب صرف کردند، اگر دقت شود زیر بنای همه این‌ها علاقه درونی، مودت و ارتباط بین افراد و اولیا الهی است البته جهات دیگر هم مثل معرفت، ترس از عذاب الهی، رفتن به بهشت و غیره نقش دارد ولی آنچه که نقش اهم دارد و کار را برای انسان بسیار سهل می‌کند و ظرفیت را بالا می‌برد و عمل را پاک می‌کند، زیبایی مؤدت، محبت و دلدادگی است.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان