کد خبر: ۱۵۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۰ دی ۱۴۰۰
مدیرکل تعاونی روستای فارس در گفتگو با شیرازه مطرح کرد:

راه اندازی سامانه بازرگام یکی از راه حل های حذف واسطه توسط دولت/ تلاش برای ارائه خدمات سامانه خرید اینترنتی اقلام تنظیم بازار در دیگر شهرهای فارس

پس از ایجاد هرج و مرج های بسیاری که سال گذشته در قیمت برخی اقلام ضروری مثل مرغ، شکر، روغن، تخم مرغ و ...وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت به منظور حذف دلالی های غیر ضرور و واسطه گری های ناسالم در شبکه توزیع اقلام ضروری و مورد نیاز مصرف مردم، سامانه ای با هدف با توزیع هوشمند این اقلام به صورت اینترنتی طراحی کند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، پس از ایجاد هرج و مرج های بسیاری که سال گذشته در قیمت برخی اقلام ضروری مثل مرغ، شکر، روغن، تخم مرغ و ...وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت به منظور حذف دلالی های غیر ضرور و واسطه گری های ناسالم در شبکه توزیع اقلام ضروری و مورد نیاز مصرف مردم، سامانه ای با هدف با توزیع هوشمند این اقلام به صورت اینترنتی طراحی کند.

این طرح در ابتدا در شهر های تهران، کرج و اصفهان با دو کالای مرغ و تخم مرغ طبق مصوبه تنظیم بازار از 18 آبان ماه آغاز به کار کرد و سپس شهرهای دیگری از جمله شیراز، کرمان، یزد، لواسان و استان خراسان رضوی به این طرح اضافه شد.

 ازآنجا که این طرح یک اقدام جدید محسوب میشود و استفاده از اینترنت ضرورت انجام کار است برخی از شهروندان در خصوص چگونگی استفاده از این سامانه پرسش هایی را به بخش ارتباطات مردمی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه ارسال کرده و خواستار گفتگو با مسئولان ذی ربط شده اند. حال به سراغ مدیر کل تعاونی روستایی استان فارس می رویم تا از آخرین جزئیات توزیع اینترنتی اقلام اساسی، تاثیر آن بر کنترل بازار و مهار گرانی با خبر شویم.

هدایت اله رحیمی رئیس سازمان تعاون روستایی فارس در خصوص سامانه توزیع اینترنتی اقلام تنظیم بازار و هدف از اجرای این طرح، گفت: راه اندازی سامانه خرید اینترنتی اقلامی نظیر مرغ، برنج شکر و روغن به عنوان یکی از راه حل های حذف واسطه توسط دولت انتخاب شده است که در برخی کلان شهرها از جمله شیراز در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح با چندین سامانه از جمله بازرگام کار میکنیم، افزود: در استان فارس در مرحله اول با مرغ منجمد و تخم مرغ شروع کردیم واگر شرایط فراهم شود تا قبل از عید نوروز توزیع مرغ گرم، شکر و برنج نیز انجام خواهد شد.

 رحیمی در پاسخ به این سوال که این سامانه در سراسر استان فعال است یا فقط شهر شیراز؟ گفت: اگر چه توزیع تنظیم بازار در فروشگاه ها در سراسر استان انجام میشود، اما چون توزیع به صورت سامانه ای و اینترنتی باید داری زیر ساختهایی باشد فعلا فقط در شهر شیراز انجام می‌شود ولی در صدد هستیم با تامین شرایط و امکانات لازم تا پایان امسال در دیگر شهرهای استان فارس هم این توزیع آنلاین را راه اندازی کنیم.

رئیس سازمان تعاون روستایی فارس در خصوص نحوه خرید در این سامانه عنوان کرد: کاربران پس از ورود به سامانه بازرگام و ثبت نام، وارد سایت خرید اقلام شده و اجناس مورد نیاز خود را که فعلا در شیراز توزیع می شود را انتخاب کرده گزینه پرداخت را فعال و هزینه را می پردازند و سپس به صورت اینترنت به درب منزل ارسال می‌شود.

رحیمی ادامه داد: در این طرح هیچ هزینه ای بابت حمل و نقل از خریداران دریافت نمی‌ شود و اگر مشکلی در کالای خریداری شده وجود داشته باشد امکان استرداد محصول وجود دارد، هم چنین در خرید اینترنتی محدودیتی برای مصرف کنندگان خانگی وجود ندارد و با ارسال لوکیشن، مکان خرید و خریدار مشخص می شود که این محصول برای مصرف خانگی یا غیرخانگی مورد استفاده قرار گرفته است.
 
وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که بنابر مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران  قوا در سال ۹۸، وظایف و اختیارات تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت واگذار شد که مهلت قانونی آن در تیرماه به پایان رسید و مجدد از دوم مرداد رسما تمامی اختیارات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی و حفظ امنیت غذایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.

لازم به ذکر است که با واگذاری اختیارات قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی در راستای تنظیم بازار از طریق بازاررسانی هوشمند محصولات کشاورزی بدنبال مهار گرانی و حذف واسطه های غیر ضرور است که براین اساس از ۱۸ آبان توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ در تهران آغاز شد که بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی از دهم آذر توزیع اینترنتی ۵ قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن و شکر با قیمت مصوب تنظیم بازار در سامانه بازرگام عرضه و رایگان ارسال گردید.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان