کد خبر: ۱۵۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۲۱ دی ۱۴۰۰
گزارش «شیرازه» از یک مصوبه جنجالی:

سفر اعضای شهرداری شیراز به نمایشگاه اکسپو دبی در اولویت نیست/ مصوبه هنوز به تایید فرمانداری نرسیده است

چند روز پیش مصوبه ای در صحن علنی شورای شهر شیراز به تصویب رسید و شهرداری شیراز ملزم شد تا با رعایت مقررات، اقدامات لازم جهت اعزام هیأتی بیست نفره متشکل از مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان فرهنگی و فنی به نمایشگاه اکسپو 2020 دبی را به عمل آورد. این مصوبه حواشی زیادی مخصوصا در فضای مجازی به دنبال داشت اما مهمترین سوالی که مطرح می شود این است که این سفر با توجه به بدهی ۷ هزار میلیارد تومانی امری ضروری است؟
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، یکشنبه هفته جاری 19دی ماه مصوبه ای در صحن علنی شورای شهر شیراز به تصویب رسید که حرف و حدیث ها و اختلاف نظر هایی را به همراه داشت. مصوبه ای که از کمسیون گردشگری و زیارت شورای شهر به صحن علنی آورده شد و بر اساس آن شهرداری شیراز اجازه داده شد تا در نمایشگاه اکسپو 2020 در کشور دبی در حال برگزاری است شرکت کند.

بر اساس این مصوبه 20 نفر از کارشناسان و مدیران شهری شهرداری می توانند در این سفر حضور داشته باشند. اگر چه این مصوبه با 11 رای موافق به تصویب رسید اما دو تن از اعضای شورا مخالفت خود را بنا به دلایلی عنوان کردند.

به غیر از این دو عضو شورا برخی از اقشار مختلف از جمله رسانه ها نیز به بررسی زوایای مختلف این طرح پرداخته و با طرح چند سوال خواستار شفاف سازی در خصوص این مصوبه شدند.

در ابتدا و مهم ترین موضوع چرایی و هدف از شرکت در این نمایشگاه، بود که با توجه به شرایط فعلی شهرداری و بدهی سنگینی که دارد آیا این اقدام منطقی و در اولویت برنامه های مدیریت شهری است؟ همچنین این سوال مطرح است که آیا خروجی قابل قبولی از چنین سفر هایی حاصل می شود؟

با یک رویکرد مقایسه ای و به منظور پاسخ به این پرسش ها ابتدا به سراغ علی اکبر سلطانی سخن گو و رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز و سپس محمد فرخ زاده رئیس کمسیون گردشگری شورا رفتیم.

علی اکبر سلطانی سخنگوی شورای شهر شیراز با بیان اینکه این طرح از کمیسیون گردشگری شورای شهر توسط یکی از اعضای شورا به  کمیسیون پیشنهاد و سپس به صحن شورا ارائه شده است و در نهایت مورد تصویب صحن شورا قرار گرفت، عنوان کرد: هدف از اجرای این طرح و اعزام نیروهای شهرداری به نمایشگاه دبی کسب تجربه، آموزش و تبادل در خصوص مسائل حوزه های شهری و گردشگری و حوزه های فرهنگی  است که می‌تواند برای شهرداری قابل استفاده باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ساز و کار مطلوبی برای خروجی از این برنامه ها وجود ندارد، تاکید کرد: معمولا افرادی که به این سفرها اعزام می شوند در نهایت خروجی قابل استفاده ای را برای شهر شیراز به همراه نمی اورند در حالی که شهرداری اگر بخواهد در چنین برنامه ها و سفرهایی شرکت کند باید از قبل مقدمات پیش‌بینی شود و به همان تناسب در حوزه بازدید نمایشگاه ها بایستی ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که نمایشگاه دارد و بر اساس نیاز های شهرداری، اقدامات از قبل صورت گیرد و یک گزارش توجیهی به شورا ارائه گردد و در آن توضیح دهد که چه استفاده هایی می تواند از نمایشگاه برده شود و چه سود و منفعتی برای شهر شیراز دارد.

سفر اعضای شهرداری شیراز به نمایشگاه اکسپو دبی در اولویت نیست/ مصوبه هنوز به تایید فرمانداری نرسیده است

سلطانی با اشاره به اینکه تبیین ضرورت حضور در چنین نمایشگاهی، گفت: سپس از ظرفیت اعزام افراد باید استفاده شود از طرفی این کار نیاز به مصوبه شورا هم ندارد بنابراین شهرداری خود می تواند تصمیم گیرنده باشد و بر اساس نیازهای خود ساز و کارهای لازم را پیش بینی کرده و اقدام کند.

سلطانی در پاسخ به این سوال که آیا این سفر می تواند خروجی قابل قبولی برای شهر شیراز داشته باشد اعلام کرد: در حال حاضر خروجی تعریف شده و مشخصی غیراز بازدید از نمایشگاه و استفاده کلان از ظرفیت نمایشگاه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به بدهی های کلان شهرداری شیراز آیا اجرای چنین برنامه ها و سفرهایی در اولویت کاری شهرداری و مدیریت شهری شیراز است؟عنوان کرد: بنده به عنوان عضو شورای شهر اعلام می کنم با توجه به اینکه جدیدا بر اساس جمع بندی ها بدهی شهرداری شیراز به 7 هزار میلیارد تومان رسیده است همچنین معوقاتی که شهرداری به پیمانکاران خود دارد با اینکه این نمایشگاه هر چهار سال یکبار برگزار می شود در حال حاضر در اولویت نیست.

نائب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا معتقد است: در کل بحث اصلاح اعزام افراد به سفر های خارجی علاوه بر شهرداری باید در دولت هم اصلاح شود و خروجی هایی که قابلیت به ‌کارگیری و بهره وری برای هم وطنان دارد را در دستور کار قرار دهیم و از طرفی هم باید ضرورت اینگونه سفرها و هم خروجی حاصل از آن برای شهروندان بازگو و تعریف شود.

سخنگوی شورای شهر شیراز در پایان گفت: در صورتی این سفرها می‌تواند ضرورت پیدا کند و مثمرثمر باشد که گزارشی از کل سفر در قالب مقاله های مدون و دارای ساز و کار ارائه شود و در آن نیز گزارش کاربرد این نمایشگاه و استفاده هایی که برای شهر دارد نیز ذکر و به مردم اطلاع داده شود.
 
شهر شیراز در حوزه تعامل با سایر کشورها و الگو برداری جزو ضعیف ترین کلان شهرها است

در ادامه محمد فرخ زاده رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز نیز در گفتگو با شیرازه به تبیین جنبه های مختلف این سفر پرداخت و گفت: این طرح در کمیسیون گردشگری مطرح شد و مورد بررسی و تصویب اعضا قرار گرفت و سپس به صحن شورا منتقل و با اکثریت آرا و با ۱۱ رای مصوب شد.

وی در ادامه در خصوص مخالفت دو تن از اعضای شورای شهر با این طرح، اظهار کرد: ذیل این مصوبه دو نکته ضروری ذکر شده است، اول اینکه کسی که قبلاً برای چنین نمایشگاه ها و سفرهای خارجی اعزام شده دیگر حق رفتن به این سفرها را ندارد و دوم می بایست کارشناسان کلیدی و افرادی که می‌توانند با مشاهده نمایشگاه طرح های موثری در حوزه گردشگری و مدیریت شهری ارائه دهند در این نمایشگاه شرکت کنند نه تنها مدیران شهرداری.

فرخ‌زاده در پاسخ به این سوال شیرازه که هدف از اجرای این طرح چیست و آیا قرار است خروجی قابل قبول و موثری برای شهر شیراز داشته باشد؟ عنوان کرد: از بیست و دو سال قبل که شهرداری لایحه بودجه خود را به شورا تقدیم می‌کند در این لایحه یک ردیف بودجه برای سفرهای خارجی در نظر گرفته شده که در قالب تحقیق، پژوهش،الگو برداری و تعامل با سایر کشورها پیش بینی شده که معمولا شهر شیراز در این زمینه جزو ضعیف ترین کلان شهرهای کشور است.

سفر اعضای شهرداری شیراز به نمایشگاه اکسپو دبی در اولویت نیست/ مصوبه هنوز به تایید فرمانداری نرسیده است

نایب رئیس کمیسیون ساماندهی حاشیه نشینی و رفع محرومیت مناطق کم برخوردار شورا ادامه داد: ضمن اینکه لایحه در شورا بررسی و مصوب میشود و بعد از آن به استناد همین ردیف بودجه سالیانه پیشنهادات خود را ارائه می‌کنند.

عضو شورای شهر شیراز در پاسخ به این سوال شیرازه که اجرای این طرح در شرایط فعلی که شهرداری با بدهی سنگین روبرو است چقدر ضرورت دارد؟ اظهار کرد: همانطور که شهرداری بودجه شهرسازی، خدمات شهری، عمرانی و دیگر بودجه ها را دارد و برای هر کدام هم ردیف بودجه جداگانه تعریف و در نظر گرفته، یک بخشی هم به بحث های آموزشی، تکنولوژی، الگو برداری و تعاملات فی مابین تعلق می گیرد فلذا هر کدام از اینها سر جای خود باید انجام شود.

فرخ زاده در پاسخ به این سوال که این سفر چه دستاوردی خواهد داشت؟ تصریح کرد: در شهرداری و در روابط بین الملل چارچوبی تعریف شده که به آنها می گوید وقتی به سفرهای اینچنینی می روند چگونه باید رفتار کنند، چه اقداماتی انجام دهند یا چگونه الگو برداری کنند و حتی به چه شیوه ای تصویربرداری کنند، در نتیجه متناسب با این دستورالعمل افراد حضور پیدا می کنند.

وی ادامه داد: شهرداری شیراز باید الگوبرداری، مذاکره، تنظیم قرارداد و یا هر موردی که نیاز است را انجام و در نهایت یک گزارش مکتوب و مصوب ارائه دهند و از دل این گزارش تعدادی پروژه تعریف کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگر شیرازه مبنی بر اینکه چه کسانی به این سفر خواهند رفت و چطور انتخاب می شوند؟ اظهار کرد: در این زمینه شورا تصمیم گیرنده نیست و شهرداری خود نیروهایی را انتخاب میکند اما شرایطی برای این افراد در نظر گرفته شده که شرط اول این است که باید از کارشناسان کلیدی و موثر استفاده شود کسانی که در تصمیم ها و تصمیم سازی ها انسان های موفقی هستند و این در حالی است که در گذشته نیز افرادی برای سفرها و نمایشگاه‌های این چنینی حضور پیدا کردند و یک سری الگوبرداری، انجام داده و طرح و ایده هایی را در حوزه های مختلف مثل حوزه صنایع دفاعی، انرژی هسته ای، حوزه  کشاورزی،نانو تکنولوژی و... کسب کرده و در در کشور به کار برده اند.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه درست است که در بعضی از حوزه ها نتوانستند موفقیت هایی کسب کنند و ما همچنان عقب هستیم، گفت: اما تاکید شده که در این سفر باید حتماً دستاوردها و یافته های خود را به صورت علمی و عملی پیاده کنند.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن که خداوند فرموده است «بروید دنیا را بگردید و عبرت آموزی کنید»، اظهار کرد: همچنین مقام معظم رهبری بارها در کلام خود اشاره کرده‌اند که بروید و از دانش و علم دیگر کشورها الگو برداری کنید و آن را در کشور اجرا نمایید و این امر نیز از این قاعده مستثنا نیست.

فرخ زاده با تاکید بر این که هنوز مصوبه به فرمانداری نرفته بنابراین مورد بررسی آنها قرار نگرفته و هنوز هزینه‌ای هم نشده است افزود: این وظیفه رسانه است که به مردم اعلام کنند تا روشنگری شود که هنوز سفری انجام نشده و مراحلی دارد که باید طبق قانون دنبال گردد.

به گفته رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز این نمایشگاه چند ماه است که در دبی برگزار شده و از کشورهای مختلف در آن شرکت کرده اند و ایده ها و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته اند.

وی در پایان با اشاره به اینکه شهری مثل تهران در نمایشگاه‌های بسیاری شرکت و تفاهم‌نامه‌های همکاری منعقد کرده است، عنوان کرد: تهران از همین سفر ها بود که اکنون طرح متروپلیس را در حال اجرا کردن است و ایده های خلاقانه و قابل اجرایی را از دل همین سفرها بیرون آورده اما شهر شیراز در این حوزه در تمام این سال‌ها به خاطر بحث های این چنینی همچنان ضعیف و عقب مانده است پس نیاز است در این راستا با یک نگاه کلان و ویژه تری به مباحث بنگریم.

گفتنی است، اکسپو به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد نمایشگاهی جهان گفته می‌شود که برای نمایش بهترین‌ دستاورهای کشورهای مختلف به‌خصوص در زمینه‌ فناوری، نوآوری و معماری به کار می‌رود و هر پنج سال یک‌ بار اتفاق می‌افتد.

شهر دبی میزبانی جدیدترین دوه این نمایشگاه را بر عهده دارد. این نمایشگاه جهانی از نظر اندازه، مدت‌زمان و تعداد بازدیدکنندگان، یک رویداد بین‌المللی بزرگ است که برای مدت ۶ ماه طول می‌کشد و پیش‌بینی می‌شود که ۲۵ میلیون بازدیدکننده داشته باشد. نمایشگاه دبی که اولین اکسپوی جهانی در منطقه‌ خاورمیانه، آفریقا و جنوب آسیا است، به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد در جهان عرب محسوب می‌شود.

اکسپو ۲۰۲۰ دبی از میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان استقبال کرده و از آن‌ها دعوت می‌کند تا مجموعه‌ای متنوع از فرهنگ‌ها، غذاها، فناوری‌ها و... را تجربه کنند. مردم از سراسر جهان گرد هم می‌آیند، با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، ایده‌هایشان را به اشتراک می‌گذارند، یاد می‌گیرند و نوآوری می‌کنند.

حرف آخر اینکه با سخنانی که مطرح شد به نظر می رسد باید در تامین بودجه سفر قدری تامل کرد و توجه داشت که با بدهی سنگین شهرداری شیراز آیا حضور در نمایشگاهی امری ضروری است؟ اولویت های شهرداری کدام است و از چه ردیف بودجه ای هزینه ها پرداخت خواهد شد؟

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان