کد خبر: ۱۵۲۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۱۴ دی ۱۴۰۰

دفاع از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با محوریت «شهید قاسم سلیمانی» در دانشگاه شیراز

به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی از پایان‌نامه ای با موضوع « نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در سیاست های دفاعی –امنیتی ایران با تاکید بر محور مقاومت» دفاع شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی از پایان‌نامه ای با  موضوع « نقش سردار شهید قاسم سلیمانی در سیاست های دفاعی –امنیتی ایران  با تاکید بر محور مقاومت» دفاع شد.

در راستای پاسداشت خدمات بی نظیر قهرمان ملی ایران در 13 دی ماه همزمان با دومین سالروز شهادت  سردار شهید این جلسه دفاعیه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز برگزار گردید.

در ابتدای جلسه استاد دکتر بهرام اخوان کاظمی ضمن گرامیداشت یاد آن شهید بزرگ به خدمات سیاسی و امنیتی وی اشاره کرده و ایشان را سرداری نامیدند که جا دارد در خصوص خدمات سیاسی و امنیتی این شهید کتاب ها و مقالات متعدد نوشته شده و در اختیار علاقه مندان امروز و ایندگان قرار گرد.

دکتراخوان کاظمی به عنوان استاد مشاور این پایان نامه  با اشاره به علاقه وافر و پشتکار روح الله اژدری در تدوین این پایان نامه ، روز تشییع  این شهید در شهر کرمان  را مبدا و سرآغاز طرح موضوع پایان نامه دانستند و از تحقیقات گسترده و جامع در تدوین این پایان نامه تقدیر کرده و پیشنهاد چاپ این پایان نامه به صورت کتاب برای استفاده عموم مردم را ارائه دادند. همچنین دکتر هادی صادقی اول به عنوان راهنمای پایان نامه ضمن تاکید بر لزوم ارائه مقالات و کتب تحقیقی با نگاه علمی در رابطه با این شهید در مراکز دانشگاهی به کمبود منابع و دشواری تحقیق در این رابطه اشاره کرده و فعالیت و پشتکار ارائه کننده پایان نامه را ستودند و این پایان نامه را جزو اولین منابع  علمی در خصوص عملکرد دفاعی و امنیتی شهید سلیمانی در کشور دانستند. در ادامه جلسه اقای روح اله اژدری دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی  به ارائه پایان نامه پرداختند . 

  
شرح زندگی خانوادگی، نقش ایشان در دوران دفاع مقدس، تامین امنیت جنوب شرق کشور ، حمایت نظامی از مجاهدین افغانستان ، راهبردهای مواجهه امنیتی با حضور نظامی آمریکا در عراق و سوریه، راهبردهای عملیاتی و نظامی در جنگ با نیروهای تروریستی سلفی – تکفیری داعش و تروریست های سکولار در سوریه و عراق و فرماندهی جنگ 33روزه حزب الله با اسرائیل در کنار شهید عماد مغنیه، از جمله مهمترین مباحثی بود که این پژوهشگر به آن اشاره کردند. روح اله اژدری بیان داشتند که با توجه به بحرانهای مختلف از جمله اشغال افغانستان و عراق توسط آمریکا، بحران سوریه، ظهور گروه های تکفیری مثل داعش و جنگ 33روزه حزب الله با رژیم صهیونیستی، سردار شهید سلیمانی با بهره گیری از استراتژی های مختلف و با استفاده از راهبردهای متعدد جنگ نا متقارن، نیابتی و پیشگیرانه در صدد بر آمدند که از بحران ، فرصتی برای تشکیل شبکه های محور مقاومت، گفتمان سازی، مردمی کردن مقاومت، بسازند و جبهه مقاومت را در مقابل اشغالگری و صهیونیسم و دشمنان تکفیری تقویت نمایند. اکنون پس از گذشت بحران ها، به اعتراف کارشناسان متعدد داخلی و بین المللی، نفوذ منطقه ای ایران افزایش یافته و شبکه های محور مقاومت به عنوان نیروهای نیابتی ایران  در ارکان نظامی و سیاسی کشورهای منطقه مثل عراق، سوریه و لبنان مشارکت فعال دارند و منابع تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران، مثل داعش نابود و آمریکا نیز در جایگاهی برای تهدید و براندازی از طریق نظامی قرار ندارد. اقدام به شهادت سردار شهید سلیمانی ناشی از شکست سیاست های منطقه ای آمریکا و قدرت های منطقه ای وابسته به آمریکا بوده و ترس از مکتب امنیتی شهید سلیمانی که موجب تقویت قدرت منطقه ای ایران شد، موجب گردید که این اقدام جنایتکارانه صورت پذیرد. این پژوهشکر نتیجه عملکرد سردار شهید سلیمانی را به شرح ذیل بیان کردند.
1-توسعه نفوذ ژئوپلتیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه
2-توسعه کمی و کیفی شبکه های محور مقاومت
3- دور کردن تهدیدات بالقوه و بالفعل از مرزهای جمهوری اسلامی ایران
4- جلوگیری از تجزیه عراق و سوریه
5- توسعه گفتمان انقلاب اسلامی در منطقه
6-تحقق پیوند جغرافیایی محور مقاومت

همچنین  مولفه های مکتب امنیتی سردار سلیمانی و ارزیابی استراتژیک از ارتباط شبکه های محور مقاومت با جمهوری اسلامی ایران از مهمترین مباحثی بود که در ارائه این پایان نامه بدان پرداخته شد. در این جلسه دکتر علی شیرازی به عنوان داور  ضمن تقدیر از ارائه دهنده پایان نامه به واسطه انتخاب موضوع و گستردگی تحقیق و تسلط در ارائه، نکاتی را در خصوص محتوا و شکل تدوین پایان نامه بیان نمودند.

در پایان هیئت داوری وارد شور شده و پایان نامه مذکور را با رتبه عالی و نمره 20مورد قبول اعلام کردند.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان