کد خبر: ۱۵۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۲۵ دی ۱۴۰۰
«شیرازه» گزارش می دهد:

کوچ دلالان اعضای بدن به شبکه های اجتماعی/ هیچ پیوند اعضایی از فرد غریبه در شیراز انجام نمی‌شود

سری به سایت های خرید و فروش اعضای بدن زدم گر چه تعدادشان نسبت به سال‌های گذشته اندک شده بود اما هنوز هستند دلالان و سوداگرانی که خرید و فروش کلیه و اعضای بدن در شبکه های اجتماعی و اینستاگرام را تبدیل به پاتوق دیجیتالی اعضای بدن انسان کرده اند و در این فضا جان می فروشند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، چند روز پیش برای خرید نان به یکی از نانوایی های شهر شیراز رفته بودم که تکه کاغذی که بر روی دیوار نصب شده بود توجه ام را جلب کرد، روی کاغذ جمله ی یک عدد کلیه سالم با قیمت مناسب به فروش می‌رسد هک شده بود، جمله ای که در ابتدا فقر و نیازمندی  فروشنده را به ذهن متبادر می‌کرد، برای همین با صدایی که یکی از مشتریان هم شنید با خود تکرار کردم کار به جایی رسیده که مردم مجبور هستند اعضای بدن خود را برای گذران زندگی بفروشند.

مرد میانسالی که جلو من در صف ایستاده بود گفت: دخترم معلوم است برای اولین بار به این نانوایی و محله مراجعه کرده ای درست است؟

پرسیدم چطور مگر؟ گفت: از این نوع آگهی ها معمولاً در طول هفته ماه و سال بسیار بر روی در و دیوار این نانوایی و اطراف آن دیده می‌شود و چیز عجیبی هم نیست معمولاً دلالان و سوداگران از خدا بی خبر با استفاده از نیاز بیماران و افرادی که می‌خواهند کلیه، کبد یا یکی از اعضای بدن خود را که قابل اهدا یا فروش است به بیماران نیازمند بدهند این آگهی ها را بر روی در و دیوار  نصب می‌کنند.

 بعد از این گفت و شنود یادم به صحبت یکی از دوستانم افتاد که چند روز قبل گفت: با گذری به سایت دیوار، شیپور و دیگر سایتهای اینترنتی رایج، آگهی های اینچنینی زیاد به چشم می‌خورد.

به گفته دوستم، اگر چه باورش سخت است اما پای فروش فوری کلیه و مغز استخوان و بخشی از کبد خیلی وقت است به فضای مجازی و سایت ها و آگهی های در و دیوار شهر باز شده است. شاید تا چند سال پیش با دیدن تبلیغ فروش اعضای بدن سرمان گیج می رفت اما حالا بخشی از تبلیغات خیابانی و سایت دیوار به خرید و فروش تکه هایی از بدن اختصاص یافته است.

کافیست به چند وبلاگ و سایت فعال در بازار خرید و فروش کلیه سر بزنید تا دستتان بیاید که چقدر خون ‌فروشی، فروش کلیه و حراج مغز استخوان آسان است و کشیده شدن پای دلالان به این بازار صورت مسئله را به نفع آنها تغییر داده چنانچه گاهی برای خرید یک کلیه باید به اندازه خرید یک خودروی لوکس پول کنار گذاشت در سایت دیوار شیراز هم کم و بیش ردپای آگهی هایی از این دست پیدا می‌شود.

سری به سایت های خرید و فروش اعضای بدن زدم گر چه تعدادشان نسبت به سال‌های گذشته اندک شده بود اما هنوز هستند دلالان و سوداگرانی  که خرید و فروش کلیه و اعضای بدن در شبکه های اجتماعی و اینستاگرام را تبدیل به پاتوق دیجیتالی  اعضای بدن انسان کرده اند و در این فضا جان می فروشند.

کوچ دلالان اعضای بدن به شبکه های اجتماعی/ هیچ پیوند اعضایی از فرد غریبه در شیراز انجام نمی‌شود

گر چه سن فروشندگان از ۲۰ سال شروع می شود و گاه به سنین ۵۵ سال هم می رسد اما اکثر فروشندگان به دلیل اعتیاد، فقر و بزهکاری مجبور به فروش اعضای بدن خود هستند چرا که کسانی که نیتشان خیر است، قطعاً از مسیرهای مرسوم و قانونی و استاندارد اقدام می‌کنند.

طبیعی است وقتی تنور کارهای غیرقانونی داغ شود، پای دلالان و سوداگران هم به این عرصه باز خواهد شد و در این بین سودجویان سعی می کنند با ترفندهای کاسبی حداکثر قیمت را به جیب بزنند و برایشان فرقی نمی کند پای مرگ و زندگی یک آدم در میان است.

 عده‌ای از پزشکان معتقد هستند تبلیغات پیرامون فروش اعضای بدن کار بیهوده ای است کسانی که اقدام به این کار می‌کنند آگاهی و اطلاعات کافی ندارند که این تبلیغات را در سایت دیوار و یا کاغذ های نصب شده بر روی در و دیوار شهر انجام می‌دهند.

به منظور اطلاع از مسیر واقعی و قانونی پیوند اعضای بدن به خصوص کبد، کلیه و مغز استخوان، به سراغ مدیر واحد فناوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفتیم .

سیاووش غلامی در گفتگو با خبرنگار شیرازه، به مردم هشدار داد و گفت: چندین سال است که در استان فارس هیچ گونه خرید و فروش کلیه، کبد و یا اعضای بدن انجام نمی شود و بیش از ۱۰ سال است که تمامی پیوند ها از طریق جسد بیماران مرگ مغزی و یا فامیل درجه یک انجام می‌شود.

غلامی با بیان اینکه سالانه بيش از 900 پيوند در بيمارستان پيوند اعضای شيراز انجام می‌شود، پیش از این به خبرنگار ما گفته بود: از سال ٧٢ تا پايان فروردين ٩٨ حدود چهار هزار و ٩٣٣ پيوند كبد و نزديك به پنج هزار پيوند كبد طي این ٢٦ سال گذشته در فارس انجام شده است.

وی شیراز را پیشتاز در پیوند اعضاء در کشور و حتی جهان توصیف و اظهار کرد: نخستين پيوندهاي اعضاي ايران در شيراز انجام شده است.

این عضو انجمن پیوند بیمارستان پیوند اعضا شیراز بیش از ٨٥درصد پیوندهای کبد بيمارستان پيوند اعضاي شيراز را موفقيت آميز عنوان و خاطرنشان کرد: بیش از۹۰ درصد از پیوندها از فامیل انجام شده که معمولا مربوط یه کلیه و کبد هستند و ۱۰ درصد مابقی هم از مرگ مغزی انجام میشود.

وی با بیان اینکه در فارس پیوند کیله، کبد، پانکراس، ریه، قلب و حتی پوست و قرنیه انجام میگردد، به هم استانی ها هشدار داد که به هیچ عنوان پیوند از فرد غریبه صورت نمی گیرد و تمامی پیوند ها از فامیل درجه یک مثل فرزند پدر مادر خواهر و برادر و در مرحله بعد اگر پیدا نشد از خاله عمه عمو دایی پدربزرگ و مادربزرگ انجام می شود در غیر این صورت بیمار باید در لیست انتظار باقی بماند تا از مرگ مغزی پیوندی مناسب با وی یافت شود.

سخن آخر اینکه ...
تعدادی از افراد نیازمند پیوند کلیه به دلیل خروج از چارچوب‌های قانونی و به‌رغم اطلاع‌رسانی انجمن حمایت از بیماران کلیوی، نه‌تنها مال خود را باخته‌اند بلکه جان آنها نیز در معرض خطر قرار گرفته است.

مناسب است تا مسئولان قضایی و انتظامی با صدور دستور توقیف سایت‌های اینترنتی و کانال‌های تلگرامی فعال در این زمینه و برخورد انتظامی با دلالان و گردانندگان این شبکه‌های غیرقانونی، مانع از بروز مشکلات جدی برای بیماران نیازمند کلیه شوند.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان