کد خبر: ۱۵۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۷ - ۲۷ دی ۱۴۰۰

اختصاص بودجه‌های میلیاردی برای بازسازی تخریب سیل در بیرم

نماینده مردم شهرستان لارستان از اختصاص ۵ میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان برای بازسازی شهر بیرم خبر داد و گفت: ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز از سوی بنیاد برکت به پروژه‌های اشتغال‌زایی اختصاص یافت.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سامانه بارشی در ۱۲ و ۱۳ دی ماه منجر به بروز سیل در مناطق جنوبی استان به ویژه شهر بیرم شد. براساس آمار رسمی سیل اخیر در جنوب استان فارس بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان به بخش کشاورزی و بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های زیر بنایی و زیرساخت‌های آب، برق، گاز و مخابرات خسارت وارد کرد.

هزار و‌۳۸۰ واحد مسکونی شهری و روستایی در سیل تخریب شده و نیازمند بازسازی و احیا هستند. با وجود گذشت نزدیک به ۳ هفته از ورود سامانه بارشی که منجر به بروز سیل و سیلاب در مناطق جنوبی استان به ویژه شهر بیرم لارستان شد، آثار سیل بر زندگی مردم این منطقه همچنان جاری است، آثاری که پای بسیاری از مسئولان کشوری را به این نقطه از استان فارس باز کرد.

در پی وقوع سیل در جنوب استان فارس بسیاری از منازل، زمین‌های کشاورزی، دام‌ها، راه‌های مواصلاتی و معابری شهری و روستایی آسیب دید و تخریب شد. میزان خسارت در شهر "بیرم" بیش از دیگر شهر‌ها و روستا بود؛ به گونه‌ای که حسین حسین‌زاده نماینده مردم لارستان در مجلس آنچه در بیرم رخ داده را یک فاجعه دانست.

حسین‌زاده معتقد است که همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها باید تلاش کنند درد مردم کاهش یابد و امیدواریم که مصوبات سفر‌های مسئولان کشوری هرچه سریعتر اجرایی و عملی شود.

حال پس از فروکش کردن بارش‌ها و بازگشت زندگی به روال عادی حسین حسین‌زاده در آخرین وضعیت شهر بیرم را شرح داد و گفت: گروه‌های مختلف برای کمک به مردم بیرم پای کار آمدند که شامل دستگاه‌های دولتی، غیردولتی، شهرداری شیراز و ستاد اجرایی فرمان امام و گروه‌های جهادی می‌شود.

او با بیان اینکه عزم ملی برای جبران خسارت سیل در شهر بیرم وجود دارد، گفت: در حال حاضر آواربرداری از این شهر شروع شده و بنیاد مسکن نیز ستاد خود را برای ارائه تسهیلات در این شهر مستقر کرده است.

نماینده مردم لارستان، خنج، اوز و گراش در مجلس با بیان اینکه کمک‌ها دو جنبه دارد، گفت: بخشی از کمک‌ها به بازسازی منازل و رفع تخریب‌هایی است که انجام شده و بخش دوم نیز تامین و بازسازی زیرساخت‌ها و تاسیسات و باز کردن جاده‌ها است که ماشین‌آلات از دستگاه‌های مختلف مشغول انجام این کار هستند.

حسین‌زاده با بیان اینکه با توجه به سامانه بارشی شدید باید آمادگی بیشتری در این منطقه وجود داشته باشد، گفت: استحکام دیواره سدها، سیل‌بندها، بندها، لایروبی مجدد روخانه‌ها و مسیل‌ها بخشی از اقداماتی است که باید انجام شود و در حال انجام نیز هست.

او با بیان اینکه شغل مردم این منطقه دامداری است و دام بسیاری از مردم در سیل تلف شده است، گفت: اختصاص دام یکی از کمک‌هایی بود که دولت برای این منطقه در نظر گرفته که هم این موضوع و هم ارائه تسهیلات در هیئت دولت تصویب شده و پیگیری برای اختصاص آن در حال انجام است.

نماینده مردم لارستان، خنج، اوز و گراش در مجلس با بیان اینکه رایزنی‌ها همچنان برای جبران خسارت بیرم ادامه دارد، گفت: بنیاد مستضعفان قول قطعی برای ارائه کمک ۱۵ میلیارد تومانی برای مناطق سیل‌زده استان فارس و ۵ میلیارد تومان هم ویژه بیرم را داده است.

او با اشاره به سفر رئیس بنیاد برکت و نماینده ویژه رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به مناطق سیل‌زده جنوب فارس گفت: در این سفر نیز ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به پروژه‌های اشتغال‌زایی اختصاص داده و بنا شد که دام و لوازم خانگی نیز به بخش زیادی از آسیب‌دیدگان اهدا شود.

بازسازی مدارس تخریب‌شده، تامین بخشی از هزینه‌های خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن و خودرو آتش‌نشانی برای بیرم و درز و سایبان و اختصاص ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای بازسازی زیرساخت‌ها به شهرداری بیرم بخش دیگری از کمک‌های ستاد اجرایی است که حسین‌زاده به آن اشاره کرد.

به گفته او، گروه‌ها جهادی که شامل متخصصان عمرانی هستند در روز‌های آتی در این شهر حضور پیدا می‌کنند و نسبت به رفع خرابی‌های اقدام خواهدند کرد علاوه بر آن بسته‌های معیشتی و بهداشتی و ۲ هزار لباس گرم نیز از سوی ستاد به سیل‌زدگان اهدا می‌شود.

انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان