کد خبر: ۱۵۲۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۱ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
مدیر کل بهزیستی فارس:

شیراز نیازمند یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت حداقل دو هزار نفر است

کشفی نژاد با بیان اینکه امروز نیازمند افزایش ۴ برابری ظرفیت مرکز ماده ۱۶ شیراز هستیم، افزود: شیراز نیاز به یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت حداقل ۲ هزار نفر دارد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، محمدصادق کشفی نژاد مدیرکل بهزیستی استان فارس امروز شنبه ۲۲ بهمن در یک نشست خبری مشترک با دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با بیان اینکه اعتیاد یک موضوع چند وجهی و پدیده ای پیچیده است که به عوامل مختلفی بستگی دارد، گفت: ابتدا باید انتظاراتمان را در موضوع ساماندهی معتادان در طرح جدید مشخص کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا با جمع آوری و درمان و ساماندهی مشکل معتادین متجاهر حل خواهد شد؟

وی در ادامه با بیان اینکه در همه تجارب گذشته خروجی قابل قبولی از طرح ها حاصل نشده است، افزود: از طرفی وجود این طرح ها در سطح شهر منجر شده که یک مطالبه عمومی در کل کشور اتفاق بیفتد و این مطالبه به این خاطر است که فاصله بین کنترل این افراد با تأخیر ایجاد شد.

کشفی نژاد با اشاره به اینکه پس از شیوع همه گیری کرونا اقدامات مقابله‌ای با معتادان با تأخیر مواجه گردید، اظهار کرد: همین موضوع باعث شد که شرایط حضور این افراد در جامعه حاد تر گردد به گونه‌ای که از بافت قدیم به مرکز شهر و خیابان های اصلی نیز رجعت کردند و کار به جایی کشید که به صورت آشکار و جلو شهروندان به مصرف مواد مخدر مبادرت ورزیدند.

مدیرکل بهزیستی فارس با اشاره به اینکه از بین ۴هزار و ۳۲۴نفر معتاد جمع‌آوری شده ۳۱۱ نفر به کرونا مبتلا بودند، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ رفتار معتادان نسبت به دوره های قبل متفاوت شد چون شنیدند در زمان کرونا مواجهه با این افراد به دلیل شیوع بیماری به تاخیر افتاده است.

 کشفی نژاد با اشاره به اینکه اکنون شرایط جمع آوری و ساماندهی معتادان با دوره‌های قبل متفاوت است، اظهار کرد: در شرایط فعلی دستور از دفتر ریاست جمهوری و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور صادر شده و تکلیفی است برگردن همه ما که برای اجرای آن می بایست ۵۰ درصد هزینه از محل منابع کشوری و ۵۰ درصد از منابع استانی تامین گردد.

وی در ادامه به هزینه یک روز نگهداری هر فرد معتاد در مراکز ماده ۱۶ اشاره کرد و گفت: هزینه غربالگری یک معتاد ۱۶۰ هزار تومان و هزینه خورد و خوراک او ۳۵هزار تومان در روز می باشد و این در حالی است که نزدیک به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بابت طرح قبلی از شهرداری شیراز مطالبه داریم.

کشفی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه موضوع اصلی معتادین فقط بیکاری نیست، گفت: فردی که به دلیل اعتیاد شغل خود را از دست داده، مشکلش بیکاری نبوده بلکه فرد معتادی که سه بار و بیشتر برای درمان به مراکز موجود منتقل شده، بیمار نیست، مجرم است، به همین خاطر جای برخی از معتادان بعد از چندین بار حضور در مراکز ترک اعتیاد، کمپ نیست.

مدیرکل بهزیستی فارس با تاکید براینکه بیماری اعتیاد خوب نمی‌شود، گفت: برخی با الفبای درمان آشنا نیستند. بخشی از افراد معتاد اینگونه زندگی را پذیرفته‌اند. ما متاسفانه با یک قشری سر و کار داریم که بخشی از آنها مجرم هستند، بنابراین رفتارمان با معتاد باید با علم و آگاهی توام باشد.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند افزایش ۴ برابری ظرفیت مرکز ماده ۱۶ شیراز هستیم، افزود: ظرفیت ماده ١٦ شیراز ٤٠٠ نفر است و برای اینکه معتادان متجاهر بیشتری را ساماندهی کنیم باید از ظرفیت کمپ ماده ١٥ استفاده کنیم. 

کشفی نژاد با تأکید بر اینکه شیراز نیاز به یک مرکز ماده ۱۶ با ظرفیت حداقل ۲ هزار نفر دارد، از ایجاد هماهنگی با ۶ کمپ مردان و ۲ کمپ زنان برای سم زدایی از معتادان وارد شده به مرکز ماده ۱۶ خبر داد و گفت: تاکنون پیمایش واقعی برای به دست آمدن آمار دقیق معتادان انجام نشده است.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان