کد خبر: ۱۵۲۴۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۷ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۰

بروکراسی اداری و قوانین دست و پا گیر مانع راه صادرات و تولید است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موانع صادرات و تولید افزود: بروکراسی اداری و قوانین متعدد دست و پا گیر دو مشکل عمده صادرکنندگان و تولیدکنندگان می‌باشد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در مراسم آیین بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان فارس در سال 1400 با تبریک روز ملی صادرات  عنوان کرد: اتاق‌های بازرگانی و تعاون باید بیش از پیش در میدان اقتصادی حضور داشته باشند و منفعل عمل ننمایند. همچنین حضور بازرگانان و تجار در مجلس ضروری به نظر می‌رسد و ای کاش 5 درصد نمایندگان مجلس از این قشر شریف بودند.

پاک فطرت افزود: ما باید برای 500 میلیون جمعیت کشورهای همسایه ایران، برنامه صادراتی داشته باشیم که متاسفانه مقدار ناچیزی را به خود اختصاص داده و به 2 درصد می‌رسد و به راحتی می‌توانیم به 5 درصد برسیم.

وی ادامه داد: یکی از موانعی که امروز بر سر راه تولید کنندگان و صادرکنندگان است بروکراسی اداری می‌باشد. سیستم اداری کشور ما بسیار فلج است و علت آن ازدحام کارمند در ادارات مختلف می‌باشد که تخصص لازم را ندارند و با جرئت می‌توان گفت میزان کارمندان اداری را تا یک پنجم می‌توان تقلیل داد و با مسامحه به نصف رساند. 

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد : مشکل دیگر ، متمرکز کردن تمام مسایل تصمیم‌گیری در مرکز کشور می‌باشد. اعتقادم بر این است که دولت مرکزی باید زانوی خود را از گلوی استان‌ها بردارد و بستر رقابت استان‌ها را فراهم کند. 

پاک فطرت با اشاره به قوانین متعدد مزاحم تصریح کرد: مشکل موجود دیگر، وجود قوانین متعدد دست و پا گیر و تصمیم‌های یک شبه در راه تولید و صادرات است. زمانی که این قوانین مانع امر تولید و صادرات شد، زمینه واسطه گری و دلالی ایجاد می‌شود.

وی افزود: مورد دیگر، منفعل بودن وزارت امور خارجه است که کاری به صادرکننده ندارد در صورتی که وزارت امور خارجه باید یک معاونت و سفرای بسیار قوی در بحث صادرات محصولات و اقتصادی داشته باشد. 

پاک فطرت من باب موانع تولید ادامه داد: مهمترین مسئله نیروی انسانی و نیروی کار است که در کشور یا وجود ندارد یا فعال نیستند و این وظیفه دولت و دستگاه‌های فرهنگی است که روی این امر تبلیغ صورت پذیرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل دار بودن قوانین کار تصریح کرد: قوانین کار و روابط بین کارگر و کارفرما بسیار مشکل دارد، ای کاش وزیر کار و تعاون از بخش خصوصی به رییس جمهور معرفی میشد تا در این صورت رفع مشکلات بهتر صورت می‌گرفت.

وی افزود: قوانین تسهیل تولید باید در مجلس مطرح شود و موضوع حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ریلی در سطح استان گسترش یابد و در سطح شعار باقی نماند.همچنین سیستم حمل و نقل جاده‌ای مانند آزادراه‌ها وبزرگراه‌ها در سطح استان فارس پایین می‌باشد و تعداد کامیون‌های مناسب کم است.

پاک فطرت ادامه داد: متاسفانه استان فارس به راه‌های دریایی دسترسی ندارد، به بنادر دسترسی ندارد و وضعیت حمل ونقل هوایی هم ناکارآمد است و به همین علت باعث ضربه خوردن در بحث حمل و نقل و صادرات خواهیم شد. 

این نماینده مجلس با گلایه از اعضای اتاق بازرگانی افزود: ای کاش افرادی از شما در شوراهای شهر حضور داشتند تا در تولید مسکن که آن هم نوعی از تولید است، جهشی به وجود آورید.

وی گفت: باید برای موضوع جام جهانی که در کشور همسایه برگزار خواهد شد برنامه داشته باشید. تا به حال چند جلسه در رابطه با این موضوع با استانداری و وزارت امور خارجه داشته‌اید؟ این جام فرصت صادراتی خوبی برای صنایع دستی کشور و استان فارس خواهد بود.

پاک فطرت در پایان عنوان کرد: طبق پیشنهادی که نماینده فیروزآباد و فراشبند داده‌اند، بازرگانان و پتروشیمی‌ها و بقیه اعضا اگر بتوانند تیم‌ها و فدراسیون‌های ورزشی را تحت حمایت خود درآورند، هم به تجارت خود کمک کرده‌اند و هم سطح ورزشی در کشور و جهان افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام/ ر
نظرات بینندگان