کد خبر: ۱۵۲۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
فرمانده ارشد آجا در فارس و کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با شیرازه:

خودکفایی و بومی سازی تجهیزات نظامی بزرگترین دست آورد انقلاب اسلامی است

امیر رضایی در خصوص دستاوردهای تسهیلاتی و آمار تجهیزات عنوان کرد: در زمینه تجهیزات، چه دفاعی و چه امنیتی و تاسیسات،ن یروهای مسلح و ارتش از هر زمان دیگری در بهترین شرایط به سر می برند بنابراین در بخش ادوات، بهینه سازی و ساخت قطعات نظامی نیز هیچ گونه مشکلی نداریم، همچنین در حوزه موشک، پهپاد، ساخت هواپیما، ساخت ناوهای جنگی و حتی در بحث تاکتیک، بومی سازی کرده ایم و کاملاً به روز هستیم که می توان این خودکفایی در تجهیزات نظامی را یکی از دست آورد های بزرگ انقلاب اسلامی دانست.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، دوران رژیم گذشته جنگی نبود، تحریم نبود و فشار‌های اقتصادی وجود نداشت، رژیم پهلوی روزانه شش میلیون بشکه نفت می‌فروخت و ایران تنها ۳۰ میلیون نفر جمعیت داشت با این وجود فقر در کشور بیداد می‌کرد و خبری از پیشرفت‌های در زمینه های مختلف نبود و اگر هم اقدامی انجام میشد قطعا منفعت و سودش به جیب بیگانگان میرفت.

وابستگی شدید ایران در همینه زمینه‌ها دیده می‌شد حتی در حوزه نظامی، همه تجهیزات و تسلیحات ارتش ایران از آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی تامین می‌شد. با وجودی که تسلیحات زیادی در دوران رژیم شاه خریداری شده بود، اما بیشتر آن‌ها بدون حضور مستشاران نظامی آمریکایی قابل استفاده نبود.

در سال ۱۳۵۶ نزدیک به چهل هزار مستشار آمریکایی در ایران وجود داشتند که حقوق همه آن‌ها از جیب مردم ایران پرداخت می‌شد.

نکته دردناک ماجرا اینجاست که این مستشاران برای خدمت در ایران حق توحش می‌گرفتند!

ارتش ایران در زمان رژیم شاه مستقل نبود تا جایی که فرماندهی این ارتش نیز با آمریکایی‌ها بود و رژیم شاه هیچ اختیاری در این زمینه نداشت.

تنها اگر بخواهیم در زمینه نظامی میان دوران رژیم گذشته و پس از انقلاب را مقایسه کنیم، دستاورد‌های نظامی انقلاب اسلامی در طول ۴۳ سال عمر انقلاب بسیار فراتر از آن چیزی است که رژیم شاه با وابستگی شدید به آمریکا کسب کرده بود.

ایران در طول این سالها با وجود تحریم‌های نظامی توانست روی پای خود بایستد و در بسیاری از نیاز‌های دفاعی و نظامی به خود کفایی برسد، اما رژیم شاه دلار‌ های نفتی را برای خرید سلاح اختصاص می‌داد که کارایی لازم را هم نداشت.

این که ادعا می‌شود ایران در دوران شاه ژاندارم منطقه بود، گزافه گویی است، چرا که اگر آمریکا سایه حمایت خود را از سر ایران برمی‌داشت و جنگی علیه ایران رخ می‌داد، رژیم شاه توان مقابله با آن را نداشت چرا که تجهیزات و تسلیحات خریداری شده نیز کارایی نداشت و کاربرد آن‌ها با اجازه افسران و مستشاران نظامی آمریکا بود.

اما پس از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران با تجربه ۸ سال جنگ تحمیلی توانست در زمینه ساخت سلاح و تجهیزات نظامی پیشرفت کند و بتواند مؤلفه قدرت و بازدارندگی خود را افزایش دهد.

امیر سرتیپ ابوالقاسم رضایی فرمانده ارشد آجا دراستان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد در خصوص توانمندی ها و دستاوردهای نظامی، دفاعی و امنیتی سالهای پس از انقلاب در گفتگو با خبرنگار شیرازه، عنوان کرد: متأسفانه امروز دشمن در فضای مجازی به شدت در حال فعالیت و کار کردن بر علیه انقلاب و دستاوردهای انقلاب است و اگر ما نتوانیم جواب شبهات خانواده ها، کارکنان و مردم ایران را بدهیم سردرگم می شوند، چون فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی فضاهایی هستند که به شدت بر روی افکار عمومی مردم فشار وارد آورده و آن را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی افزود: اگر روزانه موضوعی تکرار شود ملکه ذهن مردم شده و فکر می کنند درست است و  اینجاست که کار رسانه‌ها سنگین‌تر شده و باید در فضای مجازی خوب کار کنند و به بیان دستاوردهای انقلاب بپردازند.

امیر رضایی با بیان اینکه مدتها است با نزدیک شدن به دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی از دستاوردها و اقدامات پهلوی در شبکه های بیگانه زیاد سخن می گفته می شود، اظهار کرد: گرچه شاید برخی از آنها درست باشد و در یک مقطع زمانی و کوتاه کشور را رو به جلو حرکت داده باشد اما اگر تاریخ را مرور کنیم و فقط دزدی های خاندان پهلوی را بررسی کنیم که چه سرمایه هایی را از ایران عزیز خارج کرده‌اند و چه پول های هنگفتی که در تملک فرح همسر شاه بود متوجه جنایات این رژیم خواهیم شد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران شاید نمونه ترین انقلاب در دنیا باشد چون انقلاب های بزرگی مثل انقلاب فرانسه و روسیه داشتیم که بعد از چند سال شکل آنها تغییر کرد یا در همان حد باقی ماند اما اینکه ما همیشه جشن می گیریم و از انقلاب نام می بریم و با بیانیه مقام معظم رهبری گام دوم را آغاز کرده‌ایم نشان از این است که ما هنوز برای این انقلاب هدف داریم.

انقلاب هدف بسیار والا برای زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر(عج) است

عالی ترین مقام ارتش در فارس در ادامه به تاریخچه مختصری از تشکیل ارتش اشاره کرد و گفت: همانطور که همگان می‌دانند یکی از دلایل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی خود ارتش بود.

وی با طرح این پرسش که ارتشی که صددرصد غربی است و غربی ها آن را بنا نهاده اند و وابسته به کشورهای خارجی است و سلسله مراتب آن دوره دید های کشورهای غرب هستند چه اتفاقی می‌افتد که سریع و سیر جذب بدنه انقلاب می شوند؟ گفت: این امر علل زیادی داشت و یکی از علت‌های آن این بود که بدنه اصلی ارتش و نیروهای اصلی آن همه مسلمان بودند به گونه‌ای که برخی از ارتشیان در زمان پهلوی حتی نماز شب خوان و اهل مسجد و روحانیت بودند و ظلم و ستم و مسائل را به خوبی درک می کردند.

رضایی با اشاره به اینکه متاسفانه بین سلسله مراتب فرماندهی و نیروهای ارتش فاصله طبقاتی بسیاری بود که همین امر موجب شد که بدنه اصلی ارتش به انقلاب اسلامی ملحق شود، اظهار کرد: اگر آمار زندانیان رژیم پهلوی را نگاه کنیم متوجه می شویم که بیشترین آمار زندانیان سیاسی از بین ارتشیان بود و این امر نشان می‌دهد که بدنه ارتش از شرایط موجود ناراضی بود چون ایرانی، مسلمان و از همین ملت بودند.

به گفته این مقام نظامی قبل از انقلاب ارتش ما از لحاظ پوسته ظاهری یک ارتش بسیار قوی بود ولی صد در صد وابسته، یعنی ما هرچه می خواستیم باید توسط آمریکایی ها تامین و تجهیز و ساخته می شد و تنها  قطعات یدکی را به متخصصین ما می دادند حتی نیروهای ما حق نگاه کردن و یادگیری از آنها را نداشتند و روند کار به گونه‌ای بود که کارشناس مربوطه می ایستاد تا نیروهای متخصص ما قطعه ای را تعویض کنند و وقتی جنگ تحمیلی و دفاع مقدس شروع شد، درست زمانی که احتیاج داشتیم، هیچ یک از کشورهای دنیا به ما کمک نکرد حتی سیم خاردار هم به ما ندادند ولی به لطف خدا با تمام فراز و نشیب هایی که وجود داشت پیروزی از آن کشور ما شد.


امیر رضایی ارتش فارس

با اقتدار می‌توانیم ادعا کنیم که بر روی پای خود ایستاده ایم و اتکایی به خارج نداریم

امیر رضایی با بیان اینکه نیروهای مسلح  اکنون هم در بحث نیروی انسانی هم تجهیزات و هم تاکتیک و عملیات و تفکر نظامی و صنعت با اقتدار می‌توانیم ادعا کنیم که بر روی پای خود ایستاده ایم و اتکایی به خارج نداریم، تصریح کرد: اگر تکنولوژی جدیدی در دنیا ساخته شود ما نیز دنبال آن را خواهیم گرفت و آن را با تفکر نیروهای عملیاتی خود بومی سازی خواهیم کرد به گونه‌ای که بسیاری از مهمات و سلاح ها و ادوات سنگین که ساخت کشورهای غربی و خارجی بود اکنون توسط نیروهای خودمان ساخته می شود.

وی که معتقد است امروز فرایند تبدیل یک ایده به صنعت و امتحان آن در میدان عمل و عملیات بسیار فرایند کوتاهی دارد، عنوان کرد: صنعت ما به حدی رسیده که وقتی یک رزمنده در شرایط کنونی می تواند مثمر ثمر باشد و ایده پردازی کند،صنعت بلافاصله آنرا برای تبدیل یک وسیله انتخاب می کند و آن را در میدان رزم آزمایش کرده و اگر کارایی داشت در اختیار کارکنان نیروهای مسلح قرار می دهد.

فرمانده ارشد ارتش در استان به این نکته اشاره کرد که امروز هم ارتش، هم سپاه و نیروهای انتظامی و هم صنایع دفاع ما در وضعیت بسیار مطلوبی در بین سازمانها قرار دارند به گونه ای که اگر بقیه صنایع مهم مانند می توانست همانند صنایع دفاعی کاری انجام دهد بسیاری از مسائل کشور قابل حل بود.

این فرمانده نظامی بر این باور است که همه باید دست به دست هم دهیم تا بر کم و کاستی ها و مشکلات فائق آییم و هرکسی به نوبه خود گام موثری بردارد و کار مثمرثمری انجام دهد.

 وی با اشاره به برگزاری دوره های بصیرت افزایی در بین خانواده‌های کارکنان، تاکید کرد: برای سربازانی که در این ارگان خدمت می‌کنند کلاس برگزار کرده روشنگری می کنیم و دستاوردهای به وجود آمده را برای شان شرح می دهیم تا وقتی خدمت مقدس سربازی تمام شد با یک آگاهی قابل قبول و خوبی از مجموعه ارتش خارج بشوند اما هنوز این احساس را داریم که کارهای انجام شده در راستای معرفی دستاوردهای انقلاب بسیار کم است و مدارس  هم باید به صورت ویژه و فوق العاده بر روی این مبحث کار کنند تا مسائل را برای نسل جدید تبیین کند چرا که امروز مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود جهاد تبیین را مطرح کرده و تاکید نمودند که همه باید شفاف‌سازی و روشنگری کنیم و در این مسیر بیشتر گام برداریم تا جوان‌های ما آگاهی پیدا کنند.

امیر رضایی در ادامه اشاره‌ای به دوران نوجوانی خود کرد و با ذکر یک خاطره حال و هوای آن زمان را توصیف و اظهار نمود: یادم است که در دوران راهنمایی به سر می بردم و هنوز چند مدتی تا پیروزی انقلاب اسلامی باقی مانده بود و حال و هوای تظاهرات و راه پیمایی در کوچه و خیابان های شهر حاکم بود و بسیاری از این راهپیمایی ها از مدارس شروع می‌شد.

فرمانده ارشدآجا در استان فارس خاطرنشان کرد: یکی از همکلاسی هایمان عکس شاه رفت که در کلاس نصب شده بود  از روی دیوار برداشت و آن را شکست، اگر چه ابتدا این اقدام برای همه تعجب آور و وحشتناک بود اما آرام آرام این ترس از بین رفت و باعث شد بقیه نیز شروع کنند به شعار دادن و شعار نویسی و اقداماتی از این قبیل و در این راستا برخی از معلمان نیز به دانش آموزان کمک کرده و ما را راهنمایی می کردند و برخی از شعارها را به ما یاد می‌دادند؛ برای ما بچه ها حال و هوای بسیار جذابی بود به خصوص قشری که به لحاظ مالی بسیار ضعیف و مستضعف بودند با دیدن این صحنه ها خوشحال می شدند.

وی در ادامه با اشاره به رشادت های نیروهای ارتش در قبل و بعد از انقلاب به ویژه در دوران مقدس  گفت:حدود ۵ هزار نیروی ارتش به ویژه نیروی زمینی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند اما آنچه می توان در خصوص ارتش در استان فارس عنوان کرد، تیپ ۵۵ هوابرد و تیپ زرهی است که در دفاع مقدس به خوبی درخشیدند به گونه‌ای که تیپ هوابرد به تنهایی در دوران جنگ تحمیلی حدود ۲۳۵۰ شهید تقدیم انقلاب کرده است یعنی در مجموع یک تیپ کامل به شهادت رسیده و از نوع بازسازی شده است.

رضایی  با اشاره به اینکه ارتش چیزی حدود ۱۱ هزار جانباز و ۱۲۰۰ نفر آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، ادامه داد: تیپ ۵۵ هوابرد در جبهه های جنگ و میدان رزم در تمام عملیات ها حضور داشته و حدود ۸۶۰ بار در منطقه جابجا شده که این یک رکورد بی نظیر در جنگ به شمار می رود، همچنین تیپ ۳۷ زرهی شیراز با توجه به شواهدی که وجود داشت، چند ماه قبل از جنگ به منطقه می رود و چند سال بعد از جنگ از منطقه عملیاتی بازمی‌گردد، از طرفی نیز پشتیبانی منطقه دو استان فارس در زمان جنگ کل منطقه جنوب را پشتیبانی و لجستیکی می‌کرد و اینها تمام افتخاراتی است که برای استان فارس مانده است. یعنی یک ارتش کوچک در استان فارس وجود داشت.

فرمانده ارتش استان فارس اظهار کرد: اکنون نیز ارتش در بسیاری از زمینه ها علاوه بر اینکه ماموریت ذاتی خود را انجام می دهد در ماموریت‌های استنتاجی هم که به آنها محول می شود پیش قدم است، مثل زمان سیل، زلزله و بلایای که در گوشه و کنار استان و کشور حادث می گردد نیروی ارتش پیشگام بوده و و گام های موثری برداشته اند.

امیر رضایی در ادامه در خصوص دستاوردهای تسهیلاتی نیروهای مسلح ایران بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، عنوان کرد: در تمامی ابعاد چه در زمینه تجهیزات، چه دفاعی و چه امنیتی و تاسیسات، نیروهای مسلح و ارتش از هر زمان دیگری در بهترین شرایط به سر می برند و در مجموع تحرک نیروی زمینی در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد است؛ در ادوات، بهینه سازی و ساخت قطعات نیز هیچ گونه مشکلی نداریم در حوزه موشک، پهپاد، ساخت هواپیما، ساخت ناوهای جنگی و حتی در بحث تاکتیک، بومی سازی انجام شده و کاملاً به روز هستیم که می توان این خودکفایی در تجهیزات نظامی را یکی از دست آورد های بزرگ انقلاب اسلامی دانست.

انقلاب اسلامی به فضل الهی پایدارترین انقلاب است و زمینه ساز حکومت عدل مهدوی در کره زمین می شود

فرمانده ارتش در استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود به اتحاد انسجام و همدلی که بین نیروهای مسلح به ویژه ارتش و سپاه وجود دارد اشاره کرد و گفت: آنچه که اکنون واقعیت دارد این است که اگر قرار باشد در کشور به عنوان نماد همدلی چیزی را تابلو و نمودار کنند می‌توان اتحاد و همدلی نیروهای مسلح را مثال زد و علت آن این است که همه ما یک فرمانده واحد داریم که در مسیر دستورات ایشان گام بر می داریم، گرچه بعضی از ماموریت ها باید از یکدیگر جدا باشد و تفاوت‌هایی دارد اما کاملا در مسیر رهبری و ولایت  که ستاد کل نیروهای مسلح مشخص کرده گام برمی‌داریم و فوق العاده نزدیکیم و به همدیگر کمک می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در بسیاری از موارد چه به لحاظ فیزیکی و مکانی و چه به لحاظ آموزشی اگر نیازی باشد هر یک از این سه ارگان نظامی پای کار آمده و به یکدیگر کمک می کنند، اگرچه دشمن سعی کرده این انسجام و همدلی را زیر سوال ببرد اما بنده با قاطعیت اعلام می‌کنم که متحد ترین و همدل ترین سازمان ها در دنیا نیروهای مسلح هستند که همگام و هم دل در مسیر رهبری و فرمانده معظم کل قوا قدم بر می دارند.

امیر رضایی در پایان جمله ای در خصوص انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: این انقلاب به فضل الهی پایدارترین انقلاب است و انشاءالله خود را وصل می کند به ظهور آقا امام زمان و زمینه ساز حکومت عدل مهدوی در کره زمین می شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: ارتش ، فارس ، امیر رضایی
نظرات بینندگان