کد خبر: ۱۵۲۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۰

بزرگترین رویداد جهانی تالاب‌ها در بختگان/تالاب‌ها مولدترین محیط‌های جهان

مدیرکل سازمان محیط زیست فارس از برگزاری بزرگترین رویداد روز جهانی تالاب ها و انتخاب و معرفی قهرمانان تالاب ها در شهرستان‌ جدیدالتاسیس بختگان خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس امروز در نشستی با اصاحب رسانه گفت: ۱۳ بهمن مصادف با 2 فوریه، روز جهانی تالاب ها نام گرفته است و علت این نام گذاری این است که درسال 1349 خورشیدی در چنین روزی در شهر رامسر، معاهده ای بین المللی برای حفاظت از تالاب ها به تصویب رسید که به کنوانسیون رامسر مشهور شده است.

وی بیان کرد: تالاب ها از جمله مولد ترین محیط های‌ کره زمین است به صورتی که میتواند زیستگاه تعداد زیادی از پرندگان، جانوران، حیوانات و گیاهان مختلف بسیاری باشد تالاب ها همچنین نقش بزرگی در اکوسیستم و حیات بشری را دارا هستند بعنوان مثال برنج یکی از محصولات رایج تالابی، غذای بیش از نیمی از ساکنان زمین را فراهم می آورد.

ظهرابی اظهار داشت: تالاب ها از جمله مولدترین محیط های‌ جهان هستند، این اکوسیستم ها گهواره های‌ تنوع زیستی دنیا هستند که با فراهم ساختن آب و قابلیت زادآوری اولیه نقش مهمی در بقای گونه های‌ بی شماری از گیاهان و جانوران وابسته بخود ایفا می کنند.

مدیرکل سازمان محیط زیست فارس اظهار داشت: از کنوانسیون رامسر میتوان به عنوان قدیمی‌ترین معاهده بین المللی با تاکید بر حفاظت از محیط زیست در جهان نام برد، که این یک افتخار برای کشور ایران محسوب می شود.

ظهرابی گفت: طرف های معاهده در این کنوانسیون موظفند که تالاب های‌ حائز اهمیت خود را تعیین و با مدیریت صحیح بکوشند تا تعداد پرندگان آبزی را در تالاب های‌ ذکر شده افزایش دهند و منطقه رابه اکوسیستمی مفید و تحت حمایت تبدیل کنند.

وی افزود: نام دیگر کنوانسیون رامسر، "پیمان شناخت اهمیت جهانی تالاب‌ها، به ویژه به عنوان زیستگاه پرندگان آبزی" است.

ظهرابی خاطرنشان کرد: ۲۲ تالاب ایران و ۵ تالاب استان فارس، بین المللی و زیرمجموعه کنوانسیون رامسر به شما می آیند که اصطلاحا به آنها رامسر سایت گفته می شود که شامل تالاب های بختگان، طشک، کم جان، ارژن و پریشان می شود. 

این مسوول گفت: امروزه متأسفانه حال ۱۳ تالاب ثبت شده و ۵ تالاب بین المللی استان، هیچ خوب نیست و تالاب هایی مانند بختگان، طشک، کم جان، کافتر، مهارلو، ارژن و پریشان که هم در اقلیم خشک و نیمه خشک کشور قراردارند و هم به واسطه تغییر اقلیم و کاهش بارندگی و برداشت ها و فعالیت های غیر مجاز و فراتر از حد ظرفیت، در وضعیت ناگواری قرار دارند.

ظهرابی خلاصه ای از وضعیت تالاب های فارس ارایه کرد و گفت:حتی بعد از بارندگی های اخیر هم وضعیت این زیستگاه ها چندان فرقی نکرده است، پریشان که ظرفیت خود تالاب حدود ۲۵ میلیون متر مکعب آب است، برای رسیدن به سطح صفر نیاز به ۱۳۵ میلیون متر مکعب آب دارد و این باعث تاسف است که نشان از کشاورزی غیر اصولی و برداشت فراتر از ظرفیت تالاب است و در بارندگی اخیر هیچ تغییر وضعیتی نداشته است.

وی بیان کرد: تالاب ارژن هم که فعالیت های خدماتی و رستوران ها و مغازه داران محلی از یک طرف و تغییر کاربری های غیر مجاز و باغ و ویلا سازی از طرف دیگر، نفسش را بند آورده اند، در بارندگی های اخیر ۱۳ درصد آبگیری کرده که البته با توجه به ویژگی فیزیکی تالاب، به سرعت تخلیه می شود و طشک ۳۳ درصد و بختگان هم ۲۲ درصد آبگیری شده که با آفتاب و وزش باد و تبخیر به سرعت کاهش خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: حقابه بختگان از رود کر، قبل از سال ۱۳۸۶، سالانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب بود که با احداث سدهای سیوند و ملاصدرا و همزمانی بهره برداری آن دو با شروع خشکسالی ها، به صفر رسید و تالاب رو به خشک شدن گذاشت و بعد از پیگیری های زیاد در سال‌های ۸۸ و ۸۹ فقط ۱۰۰ میلیون متر مکعب، حقابه به تالاب روانه شد که تاثیر زیادی در کند شدن روند خشکی تالاب نداشت.

ظهرابی افزود: سطح کافتر که تالاب آب شیرین و کوهستانی است، فعلا با برف پوشیده شده و مشخص نیست چقدر آب گیری شده اما با پیگیری های اداره کل محیط زیست استان، مسیر رودخانه شادکام که روان اب ها را به سمت این تالاب هدایت می کند و با ساخت و سازهای غیر مجاز در بستر و حریم رودخانه مسدود شده بود، بازگشایی شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: وضعیت مهارلو از بقیه تالاب های استان بهتر است و هم اکنون ۶۱درصد آبگیری شده و علت آن هم نبودن سد در مسیر رواناب های منتهی به این تالاب است.

این مقام مسوول اظهار کرد: مشکل اصلی این تالاب، آلودگی و بهره برداری های کشاورزی است و نقش بسیار مهم این تالاب در کیفیت بخشی به هوای شهرهای اطراف و زمستان گذرانی پرندگان و جلوگیری از فرسایش بادی و جلوگیری از تشکیل هسته های تولید ریزگرد و گرد و خاک را نمی توان نادیده گرفت.  

ظهرابی در پاسخ این خبرنگاران که آیا حقابه امسال بختگان، رهاسازی خواهد شد یا نه گفت: یک برنامه پلکانی برای حقابه بختگان داریم که در حال پیگیری رها سازی میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب حقابه امسال هستیم.

ظهرابی  به همدلی و همراهی مردم و جوامع بومی محلی در حفظ حقابه در طول ۱۹۰کیلومتر مسیر، اشاره کرد و از این موضوع به عنوان بهترین اتفاق یاد نمود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، در پاسخ به خبرنگار فارس مبنی بر کنترل برداشت آب از چاه های غیرمجاز و برداشت غیرمجاز آب از چاه های مجوز دار اطراف تالاب ها هم گفت: متاسفانه بعد از ۵ سال از تصویب پلمپ چاه های غیر مجاز و نصب کنتور های هوشمند برای کنترل میزان بهربرداری از چاه های مجاز، هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی در ادامه به قیمت پایین نهاده ها و یارانه‌هایی در آب و کود و سم اشاره کرد و پیشنهاد داد: تا وقتی قیمت هر متر مکعب آب، ۲۰۰ ریال باشد، اراده جدی برای کنترل مصرف به وجود نخواهد آمد و بهتر است یارانه ها، روی محصول به کشاورزان پرداخت شود تا روی نهاده ها.

خبرنگار دیگری هم از علت کیفیت بد هوای شیراز پرسید که ظهرابی به این شکل پاسخ داد: عوامل دخیل در کیفیت هوا، هم منابع آلاینده است و هم شرایط اقلیمی.

وی ادامه داد: در روزهای سرد زمستان، وارونگی دما باعث بالا رفتن غلظت آلاینده ها در ساعات اولیه صبح می شود.

ظهرابی سهم آلایندگی خودروها در شهر شیراز را ۸۰ درصد اعلام کرد و گفت: متاسفانه نوسازی ناوگان عمومی به دلایلی عملیاتی نشد و نوسازی ناوگان هم متوقف شده ولی کیفیت سوخت در شهر شیراز یورو۴ و مناسب می باشد و در بحث انتقال صنایع هم محیط زیست با تمام قوا پیگیر است و به زودی کارخانه سیمان فارس، پشم شیشه و باقی مانده روغن نباتی، مثل ریشمک، منتقل خواهند شد.

وی تاکید کرد که ما با پایش شبانه روزی، وضعیت هوای شیراز را کنترل می کنیم‌ اما نباید به وضعیت امروز دلخوش باشیم زیرا صنعت در جنوب و جنوب غرب شیراز در حال رشد است.

ظهرابی از یک رویداد ملی خبر داد و گفت: در روز پنجشنبه ۱۴ بهمن ماه، برای معطوف کردن توجه مسئولین ملی به بحث تالاب ها و ورود مراجع بین المللی، مراسم روز جهانی تالاب در شهرستان جدیدالتاسیس بختگان برگزار می شود و قهرمانان تالاب در این مراسم معرفی می شوند.

وی ادامه داد: معاون رئیس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور و نمایندگان فائو و برنامه عمران ملل متحد(UNDP) و استاندار فارس و فرمانداران و مسئولین استانی، در این رویداد ملی، حضور خواهند داشت.

انتهای پیام/ ر

منبع: فارس
نظرات بینندگان