کد خبر: ۱۵۲۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»:

یاد مرگ و خواندن قرآن چگونه باعث دوستی با امام زمان(عج) می شود؟

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح سبک زندگی مهدوی و عوامل مختلف دوستی با امام زمان (عج) پرداخت و نوشت:

بحث ما در هفته های گذشته در این بود که چگونه میتوانیم ثابت کنیم که شیعه حقیقی امام زمان عج هستیم؟
اگر می گوییم «یا صاحب الزمان عج»، واقعاً با صاحب الزمان عج باشیم؛ بگونه ای که زندگی ما، اقتصاد ما، معیشتمان، رفت وآمدهایمان، حرف زدن و نشست و برخاستمان را امام زمان عج بپسندند. اگر این گونه زندگی کردیم، می توانیم بگوییم دوستدار واقعی امام عصر عج هستیم، و گفتیم اولین صفت از اوصاف دوستداران واقعی امام زمان رعایت تقوای الهی ،دوم تلاش و کوشش در راه خدا ، سوم صداقت و راستگویی، چهارم امانتداری، پنجم سجده های طولانی، ششم کثرت یاد خدا و هفتمین آنها همسایه داری بیان شد. اما امروز و در ادامه به سه مورد دیگر از اوصاف منتظران راستین امام عصر عج از کلام امام عسکری ع اشاره نموده و این بحث راجمعبندی می نماییم.

*هشتم: یاد مرگ*
ویژگی دیگری که امام ع به عنوان انتظار خود از شیعیان امام زمان عج نام می برد، به یادِ مرگ بودن است. باور یک شیعه و دوستدار امام زمان عج این است که، روزی باید از همه ی تعلّقات دنیوی جدا شد و به سفر آخرت رفت و لذا به یاد مرگ بوده و خود را برای رسیدن آن روز آماده م کند.
رسول اکرم ص به اباذر غفاری فرمودند:
«یَا اباذر! إِذَا أَصْبَحْتَ فَلَا تُحَدِّثْ نَفْسَکَ بِالْمَسَاءِ ؛ روز خود را که آغاز می کنی، وعده ی شب به خودت نده».
چه ضمانتی است که ما شب را صبح، و یا صبح را به شب برسانیم؟ چه تضمینی است که اگر از منزل خارج شدیم، سالم به منزل بازگردیم؟
برخی از ما، مردن را فراموش کردیم که عمل صالح در زندگیمان به حاشیه رفته است! اگر کسی ایمان به مرگ و مردن داشته باشد و به یاد لحظه ی رفتنش از این عالم باشد، چنان چه مدیون و یا بدهکار باشد، خوابش نمی برد. این که گاهی مدیون هستیم و راحت سرمان را روی بالش گذاشته و م خوابیم، به این علت است که از یاد مرگ غافل هستیم.

*خاطره؛ جوانی که به یاد مرگ بود*
روزی، جوان متدیّنی که هنوز ازدواج نکرده و حدود 26 سال سن داشت، به من مراجعه کرد و گفت: حاج آقا! من می خواهم به کربلا بروم و مبالغی خمس بدهکار هستم که قبلاً با شما دستگردان کرده بودم. این چک ها را از من قبول کنید. من شاید رفتم و دیگر باز نگشتم (جوان مجرّدی چنین به یاد مرگ است و بسیار هستند پیرمرد و پیرز هایی که مرگ را از یاد برده اند). چک ها را داد و گفت: حاج آقا! من می خواهم یک احتیاطی هم بکنم که شاید در امر نمازهایم سستی کرده باشم. چون می دانم نماز را هنگامی می توان نیابت کرد که فرد مرده باشد. کارت خود را داد و گفت: پول نیابت 5 سال نماز را نزد شما به امانت می گذارم. اگر رفتم و بازنگشتم، نماز را به مدت 5 سال برای من به نیابت انجام دهند و اگر هم که بازگشتم، مبلغ را بازپس می گیرم، چون باید خودم بخوانم. گفتم: جوان، پولت را بردار. ان شاءالله سالم باز می گردی و خودت نمازهای قضا شده ات را به جا می آوری. گفت: حاج آقا! از شما خواهش می کنم، شاید رفتم و باز نگشتم.
اما برخی را نیز می بینید که خروارها بدهکارند اما عین خیالشان نیست. علت هم فراموشی مرگ است. یکی از نشانه های دوستی با اهل‌بیت ع، یادِ مرگ است.
*نهم: خواندن قرآن*
امام عسکری ع می فرماید شیعیان راستین امام زمان عج و دوستداران اهل‌بیت ع، اهل تلاوت قرآن بوده و با این کتاب آسمانی انس و الفت دارند.
واضح و مبرهن است که منظور امام ع از تلاوت، خواندن قرآن و عمل به آیات آن است؛ وگرنه کسانی که قرآن را می‌خوانند اما در زندگی و در اعمالشان دستورات آن را انجام نم دهند، جزء مؤمنین و پیروان ائمه ع توانند باشند. چنان که امام باقر ع، قاریان قرآن را به سه گروه تقسیم فرموده و انگیزه های هریک از آ ها را از تلاوت قرآن بیان نموده و می‌فرمایند:
«1- کسانی که قرائت قرآن را وسیله ای برای امرارمعاش و تقرّب و نزدیکی با پادشاهان و سلاطین و فزونی طلبی نسبت به مردم قرار داد اند.
2- کسانی که قرآن را می خوانند و تنها حروف آن را گرفته و حدود آن را ضایع می کنند.
3- کسانی که قرآن را تلاوت نموده و با دستورات شفابخش آن، بیماری
 های قلبی و فکری خویش را درمان می نمایند. شب ها با تلاوت قرآن مأنوس بوده و روزها در صحنه های زندگی از آن ها الهام می گیرند و به خاطر انس با قرآن، پهلو از رختخواب تهی می کنند. پس خدا به خاطر این گروه از حاملان معارف قرآن، بلا را از اجتماعات دور کرده و به خاطر ایشان، باران رحمت خود را فرو م فرستد. به خدا قسم این دسته در جامعه، از کبریت احمر کمیاب تر هستند» .

*دهم: صلوات بر پیامبر ص*
در ادامه ی حدیث، امام عسکری از یکی دیگر از انتظارات خود از شیعیان پرده برداشته و می فرماید دوستداران و تابعین امام زمان عج و ائمه ی هدی ع، زیاد صلوات بر پیامبر می فرستند و به ذکر صلوات مداومت دارند. سپس امام ع یکی از دلایل مداومت به صلوات را بیان کرده می‌فرمایند:
«فإن الصَّلاةَ عَلى رَسُولِ اللّهِ عَشْرُ حَسَنات؛ از پی هر صلواتی، 10 حسنه برای انسان نگاشته می شود».
این دستورالعمل امام عسکری ع، برکات بسیاری دارد که یکی از آن ها، جنبه ی ذخیره ای آن است. کسانی که به دنبال ذخیره ی حسنات هستند، از بهترین اذکار برای این کار، صلوات است.
در روایتی از امام هشتم علی بن موسی‌الرضا ع نقل شده که:
شخصی به ایشان عرض کرد: گناهی از من سر زده که به واسطه‌ی آن، از مغفرت الهی مأیوس شده ام. اینک باید چه کنم؟
علی بن‌موسی‌الرضا ع فرمودند: «مَنْ لَمْ یقْدِرْ علی مَا یکفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیکثِرْ مِنَ الصَّلاةِ علی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّهَا تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً؛ کسی که توانایی ندارد کاری انجام دهد که کفاره ی گناهانش شود، پس بسیار صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد، زیرا صلوات، گناهان را نابود می کند نابودکردنی» .
و نیز در عظمت و بزرگی صلوات به لحاظ جایگاه و رتبه در بین اعمال روایتی از امام صادق ع نقل شده که فرمودند:
«أَثْقَلُ مَا یوضَعُ فِي الْمِیزَانِ یَوْمَ الْقِیامَةِ الصَّلاةُ علي مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیتِهِ ؛ سنگین ترین عملی که روز قیامت در ترازو[ی اعمال] گذاشته می شود، درود بر محمد و اهل بیت اوست».
 مجموعه مواردی که در چند هفته نگاشته شد، بخشی از انتظارات اهل‌بیت ع از شیعیان منتظر امام زمان عج بوده که ائمه ع اوصاف مطیع و محبّ خود را این گونه به تصویر می کشند. آن چه محبّ و دوستدار واقعی امام عصر عج می بایست بعنوان برنامه ی زندگی جهت جلب رضای امام خود انجام دهد.
نظرات بینندگان