کد خبر: ۱۵۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰
شیرازه گزارش می دهد:

فارس؛ قطب پزشکی کشور در سال های پس از انقلاب اسلامی

انقلاب شكوهمند اسلامی در حوزه نظام سلامت و بهداشت ایران از زمان پیروزی انقلاب موفقیتی چشمگیر و غیرقابل انكار را در مسیر رشد و توسعه كسب كرده است و مجموعه بزرگ سلامت فارس به عنوان یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک و یکی از قطب های پزشکی کشور، در قالب هشت معاونت و پیشبرد سه هدف مهم ارتقای امر «بهداشت»، «درمان» و «آموزش پزشکی» فعالیت دارد که می توان گفت این رشد و پیشرفت پزشکی با پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی میسر شده است.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، پیروزی انقلاب اسلامی مردم ایران در بهمن 1357، پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه‌های مختلف به ارمغان آورد. یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت رقم خورد. بر اساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شده است.

انقلاب شكوهمند اسلامی در حوزه نظام سلامت و بهداشت ایران از زمان پیروزی انقلاب موفقیتی چشمگیر و غیرقابل انكار را در مسیر رشد و توسعه كسب كرده است. برای درك و آگاهی از دستاوردهای انقلاب در عرصه پزشكی و درمانی كشور پیش از بررسی آمار و ارقام، مشاهده و مرور وضعیت گذشته و حال نظام سلامت و درمان كشور نشانگر تحول آن است.

 اختصاص اصول 43، 30، 29، 21 و 3 قانون اساسی جمهوری اسلامی به وظایف دولت و حكومت در قبال تامین سلامت شهروندان نقش مهمی در توسعه سلامت و آموزش پزشكی، پس از انقلاب داشت.

افزايش تعداد بيمارستان‌ها و مراكز درمانی، توسعه بهداشتی، افزايش اميد به زندگی و كاهش مرگ و مير كودكان زير یک سال سال و کاهش مرگ و میر مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت و رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقاء تجهیزات پزشکی و درمانی و ... بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه پزشكی و بهداشت محسوب می‌شود.

استان فارس که یکی از استانهای پهناور کشور به شمار میرود نیز تحولات بسیاری را در این راستا شاهد بوده، به گونه ای که اکنون به یکی از قطب های مهم پزشکی کشور تبدیل شده است.

سید وحید حسینی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه به ترسیم سیمای سلامت فارس در ۴۳ سال انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: مجموعه بزرگ سلامت فارس به عنوان یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تیپ یک و یکی از قطب های پزشکی کشور، در قالب هشت معاونت و پیشبرد سه هدف مهم ارتقای امر «بهداشت»، «درمان» و «آموزش پزشکی» فعالیت دارد.

فارس؛ قطب پزشکی کشور در سال های پس از انقلاب اسلامی

وی افزود: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و تبیین اهمیت خدمت به مردم، به ویژه در مناطق کمتر برخوردار، به عنوان یکی از آرمان های رفیع انقلاب، تلاش شد تا این رویکرد در سراسر نظام سلامت کشور پیاده سازی شود که استان فارس نیز به مدد حضور فرزندانی انقلابی و با روحیه جهادی، همچنین اندیشمند و کوشا، در طی این سال ها در کشور پیشتاز بوده و عرصه سلامت فارس، سرآمدی خود را در بسیاری از عرصه ها به اثبات رسانده است.

توسعه خدمات درمانی فارس در آئینه انقلاب اسلامی

حسینی با ارائه برخی آمارهای مقایسه ای در طی بیش از چهل سال گذشته عنوان کرد: افزایش تعداد بیمارستان های استان از ۲۵ مورد به ۶۸ مورد، افزایش تخت های فعال بیمارستانی از دو هزار و ۲۴۰ مورد به هشت هزار و ۷۱۸ تخت فعال و تخت های ویژه از ۶ تخت به هزار و ۲۸۲ تخت ویژه، بخشی از این خدمات در حوزه درمان فارس طی سال های پیروزی انقلاب اسلامی بوده است.

وی دستیابی به توانمندی پیوند اعضا در سال های پس از انقلاب اسلامی و راه اندازی ۴۰۷ تخت پیوند اعضا و نام آوری در عرصه های جهانی پیوند اعضا را از دیگر عرصه های افتخارآمیز مجموعه سلامت فارس در طی این سال ها برشمرد که موجب شده تا اکنون به متوسط سالانه ۸۰۰ مورد پیوند اعضا دست یابیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سال 1357 تعداد پیوند اعضا در زمینه های پیوند کلیه، کبد،قلب،پانکراس،کلیه و پانکراس،معده و پیوند روده در هر مورد صفر بوده است، اعلام کرد: این آمار پس از انقلاب و تا سال 1400در زمینه پیوند کلیه 4هزار و 822 مورد،کبد 5 هزار و 801 مورد،قلب68 مورد،پانکراس 140 مورد،کلیه و پانکراس 200 مورد، معده 8 مورد و روده 55 مورد رسیده و این موفقیت در طی سال های پس از انقلاب اسلامی و با همت و توان جوانان برومند انقلابی به دست آمده است.

توسعه ناوگان اورژانس فارس در سال های پیروزی انقلاب اسلامی

مسوول ارشد حوزه سلامت فارس، راه اندازی ۹۴ پایگاه اورژانس جاده ای، افزایش تعداد پایگاه های اورژانس شهری از چهار مورد به ۶۱ پایگاه، افزایش تعداد آمبولانس های استان از ۱۳ مورد به ۳۵۶ آمبولانس، همچنین راه اندازی سه پایگاه هوایی اورژانس و تجهیز ناوگان اورژانس فارس به چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس، از دیگر دستاوردهای حوزه سلامت فارس در طی چهار دهه انقلاب اسلامی و با هدف توسعه عادلانه خدمات سلامت در استان بوده است.

تقویت زیرساخت های بهداشتی در اقصی نقاط فارس با هدف دسترسی عادلانه به خدمات سلامت

وی بخش مهمی از تمرکز حوزه سلامت فارس در طی این سال ها را در حوزه بهداشتی و با هدف تقویت امر پیشگیری و حفظ سلامت مردم استان دانست و اظهار کرد: در همین راستا تلاش شده تا با افزایش تعداد خانه های بهداشت از ۲۵۸ مورد به ۸۸۹ خانه بهداشت، افزایش تعداد مراکز بهداشتی و درمانی شهری از ۵۴ مورد به ۱۴۵ مرکز، راه اندازی ۲۵۴ پایگاه بهداشتی، افزایش تعداد مراکز بهداشتی و درمانی روستایی از ۸۹ مورد به ۱۵۳ مرکز، راه اندازی خانه بهداشت عشایری و پیشتازی فارس در ایجاد کانکس های خانه بهداشت عشایری و تاسیس 19 خانه بهداشت عشایری بخشی از توسعه زیرساخت های فیزیکی در این زمینه بوده است.

حسینی افزایش برنامه های مراقبتی در حوزه سلامت، به ویژه برای گروه های آسیب پذیر جامعه مانند کودکان، سالمندان و مادران باردار را از دیگر محورهای مهم خدمات حوزه بهداشت فارس در این سال ها برشمرد که موجب ارتقای قابل توجه شاخص های سلامت مردم فارس در طی بیش از چهار دهه گذشته شده و می تواند امیدبخش پرورش نسل های سالم تر برای فردای کشور باشد.

به گفته این مقام مسوول، کاهش شاخص مرگ و میر مادران باردار از ۱۴۰ در یکصد هزار تولد زنده، به ۲۴ مورد (بدون احتساب بیماری کووید۱۹) و به ۳۳ مورد (با احتساب بیماری کووید۱۹) در یکصد هزار تولد زنده، دستیابی به سطح توسعه یافتگی در شاخص مرگ نوزادان با کاهش میزان مرگ نوزادان از ۷۵ مورد به ۹ و ۵۹دهم در هزار تولد زنده و دستیابی به سطح توسعه یافتگی در شاخص مرگ کودکان زیر ۵ سال با کاهش میزان مرگ شیرخواران از ۹۳ به ۱۵ و ۲۳صدم در هزار تولد زنده و کاهش نسبت میزان مرگ کودکان زیر۵ سال از ۹۵ به ۱۷ و ۹۶صدم در هزار تولد زنده، نمایانگر این تلاش ها بوده است.

وی  در ادامه به بخشی از اقدامات  حوزه سلامت فارس در راستای راه اندازی مراکز مختلف اشاره کرد و گفت:راه اندازی 66 مرکز مشاوره تغذیه در سطح شهرستان ها در قالب طرح تحول نظام سلامت و ارائه خدمات مشاوره تخصصی تغذیه در این مراکز، راه اندازی 2 واحد آزمایشگاه شیمیایی اختصاصی با تجهیزات کامل و پیشرفته، راه اندازی و تجهیز 34 تیم آماده باش در مواقع بحرانی در سراسر شبکه های بهداشت و مرکز استان،راه اندازی 24 مرکز کلینیک شنوایی در مراکز خدمات جامع سلامت شیراز و شهرستان ها،راه اندازی  5 کلینیک سلامت روان از سال 93 در بیمارستان های نمازی، فقیهی، علی اصغر(ع)، ابن سینا و استاد محرری به منظور شناسایی و ارائه خدمات روانشناختی به بیماران بستری در بیمارستان ها، راه اندازی یک  مرکز سیار کاهش آسیب اعتیاد در حاشیه شهر شیراز و راه اندازی 4 تیم سیار امداد رسان کاهش آسیب اعتیاد در شهرستان های کوار، فیروزآباد، داراب و کازرون از جمله این اقدامات است.

حسینی ادامه داد: راه اندازی اولین کلینیک تخصصی طب و مراقبت های سالمندان در کشور، راه اندازی و توسعه اولین بیمارستان دوستدار سالمند در کشور، راه اندازی و توسعه  6 داروخانه دوستدار سالمند در بخش دولتی و خصوصی و راه اندازی اولین مرکز تحقیقات سالمندی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان اولین دانشگاه مجری در کشور، همچنین افزایش تعداد آزمایشگاه های باکتریولوژیکی آب آشامیدنی از 3 واحد به 33 واحد در استان کاهش بروز تالاسمی از 400 در صدهزار به 10 در صد هزار،  افزایش آزمایشگاه ها و مراکز نمونه گیری تحت پوشش استان به 234 مرکز در سال 1400 از دیگر اقدامات انجام شده در سالهای پس از انقلاب اسلامی است.

رشد سلامت مادران و تجهیزات سرمایه ای

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص سلامت مادران نیزعنوان کرد: زایمان در سال ۱۳۵۷ به صورت سنتی انجام می‌شد اما اکنون ۱۱۷ مرکز تک واحدی بلوک زایمان فعالیت دارند،همچنین تاسیس ۵ مرکز ناباروری با تعرفه دولتی  در سالهای پس از انقلاب صورت گرفته و اعظم زایمان‌ها در منزل توسط مامای محلی صورت می‌گرفت اما اکنون بیش از ۹۸ درصد زایمان ها در مراکز درمانی تخصصی انجام می گردد.

وی در ادامه افزود: در بخش تجهیزات سرمایه ای نیز به غیر از حوزه پزشکی هسته ای که در سال ۱۳۵۷ تنها یک مورد وجود داشت در دیگر زمینه ها پیشرفت چشمگیری داشتیم به گونه ای که ۲۴ دستگاه ام ار ای، ۳۹ دستگاه سی تی اسکن، ۱۳ دستگاه آنژیوگرافی قلب ۴،  دستگاه آنژیوگرافی عمومی، 8 دستگاه پزشکی هسته ای،5 دستگاه شتاب دهنده خطی، یک دستگاه براکی تراپی و یک دستگاه سیمولاتور از جمله این دستاوردها است.

تحقق خودباوری و استقلال جوانان؛ ۲ دستاورد انقلاب اسلامی در عرصه های علمی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از صحبت های خود، یکی از مهم ترین برکات انقلاب اسلامی را تقویت روحیه خودباوری و استقلال در جوانان کشور برشمرد که موجب دستاوردهای ارزنده ای در حوزه های علمی شده و به ویژه در خودکفایی ملی در زمینه های خدمات پزشکی و تولید تجهیزات پیشرفته پزشکی، نقش تاثیرگذاری داشته است.

وی در این زمینه اظهار کرد: تلاش های سازنده گروه های آموزشی پایه و بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و انجام جراحی های پیچیده پزشکی مانند جراحی جنین، کاشت حلزون شنوایی، جراحی دوقلوهای به هم چسبیده، درمان های پیشرفته و جراحی های پیچیده لاپاراسکوپی، جراحی های مغز و اعصاب، قلب و چشم، تنها گوشه ای از این نام آوری است که نام مجموعه سلامت فارس را در کشور و منطقه، زبانزد ساخته است.

حسینی بخش مهم دیگری از این توانمندی را در تلاش جوانان وطن در عرصه های پژوهشی برشمرد که در مجموعه سلامت فارس نیز با فعالیت ۱۷ دانشکده، ۶۴ مرکز تحقیقاتی و پژوهشی برجسته، ۱۸ شرکت دانش بنیان و نام آوری اساتید دانشگاه در زمره یک درصد اساتید برتر و پراستناد جهان، نمود یافته است.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز؛ پذیرای بیش از ۱۰ هزار دانشجو در ۲۳۶ رشته

وی دستاوردهای آموزش پزشکی در مجموعه سلامت فارس که این مرکز آموزش عالی را به یکی از مورد استقبال ترین مراکز دانشگاهی کشور برای تحصیل تبدیل ساخته است را بخش دیگری از افتخارات حوزه سلامت فارس در طی چهار دهه گذشته عنوان کرد و افزود: هم اکنون بیش از ۱۰ هزار دانشجو در ۲۳۶ رشته و در مقاطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی ارشد، MPH، دکترای حرفه ای، تخصصی و فوق تخصصی و تکمیلی تخصص در این مجموعه آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند که با تلاش های صورت گرفته در زمینه پرورش ابعاد مختلف این جوانان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز علاوه بر عرصه های علمی، در عرصه های فرهنگی، قرآنی، ورزشی و هنری در سطح کشور نیز همواره پیشتاز بوده و بر سکوهای نخست جای گرفته است.

تلاش برای حرکت به سوی دانشگاه های نسل سوم و چهارم با هدف توسعه سلامت ملی

این مقام مسئول رویکرد کنونی مجموعه سلامت فارس را در گذر از این دستاوردها، تلاش برای گسترش عرصه های خدمت به مردم با تقویت زیرساخت های موجود، گسترش برنامه های مراقبت فعالانه از جمعیت تحت پوشش و تمرکز بر امر حفظ سلامت جامعه پیش از مواجهه با انواع بیماری ها عنوان کرد و گفت: در عرصه های آموزشی نیز با نگاه به دانشگاه های نسل سوم و چهارم، می کوشیم تا سلامت، موهبتی دست یافتنی برای مردم کشور باشد که به راستی از آرمان های حقیقی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز بوده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با گرامیداشت این ایام الله مبارک که چهل و سومین بهار آن را سپری می کنیم، یادآور شد: در کنار همه این تلاش های شبانه روزی، مجموعه سلامت استان طی دو سال گذشته پاسداری غیورانه ای از کیان سلامت مردم داشته و همه همت خود را برای دفاع از جان مردم به کار بسته اند که در روزهای پرخاطره انقلاب اسلامی، یاد تمامی شهیدان این انقلاب شکوهمند و به ویژه شهدای سلامت کشور و استان را گرامی می داریم.

 انتهای پیام/س
 

نظرات بینندگان