کد خبر: ۱۵۲۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۱ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۰

قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی تا ۵ نفر

کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و کشاورزی تا میزان ۵ نفر کارگر از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف می‌شوند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، کشاورز مدیر کل تامین اجتماعی استان فارس گفت: براساس قانونی که از سال ۱۳۶۲ تا ۱۳۹۹ اجرا می‌شد کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی، صنعتی، فنی و کشاورزی که از خدمات دولتی استفاده می‌کردند تا میزان ۵ نفر کارگر از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف و از ۵ نفر به بالا نسبت به مازاد ۵ نفر حق بیمه را پرداخت می کنند.

وی گفت: به علت کمبود اعتبار، کارگاه‌های جدید به مدت دو سال از معافیت بی بهره شده بودند؛ اجرای این طرح از امسال دوباره از سرگرفته شده است که کارفرمایان بخش کشاورزی از معافیت برخوردار می‌شوند.

مدیر کل تامین اجتماعی استان فارس خاطرنشان کرد: در استان  ۲۸ هزار کارفرما در ۳۸ رسته مختلف فعالیت می‌کنند و ۸۴ هزار نفر کارگر را تحت پوشش دارند  که سالانه دولت ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان یارانه و حق کار افرینی به این کار فرمایان کمک می‌کند.

وی افزود: در این طرح ۲۰ درصد سهم کارفرمایان از سوی دولت و با توجه به شرایط ذیل پرداخت می‌شود.

‌آیین‌ نامه اجرایی تبصره ۵ قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی

‌ماده  ۱ کارگاه از نظر این آیین‌نامه به واحد‌های تولیدی ـ صنعتی و فنی اطلاق‌می‌شود که حداکثر ۵۰ نفر کارگر داشته باشند، ‌ماده ۲  تمامی کارگاه‌هایی که مشمول قانون تامین اجتماعی قرار گرفته یا بگیرند و اداره آن‌ها به هر صورت (اشخاص حقیقی یا حقوقی) بوده و فعالیت یا خدمات‌آن‌ها جنبه تولیدی، صنعتی و فنی داشته باشد مشمول معافیت قانون مذکور  است.

‌ماده ۳ کارفرمایان مشمول این قانون که حداکثر پنج نفرکارگر دارند از پرداخت کل حق بیمه سهم کارفرما معاف و پرداخت این رقم به عهده دولت است.

در‌مورد کارفرمایانی که بیش از ۵ نفر کارگر دارند نسبت به متوسط حق بیمه (سهم کارفرما) کل افراد شاغل در هر ماه برای پنج نفر معاف بوده و پرداخت این مبلغ به‌عهده دولت خواهد بود و کارفرما موظف به پرداخت مابقی سهم خود است.

‌ماده ۴ سازمان تأمین اجتماعی مکلف است حق بیمه سهم کارفرمایان موضوع این قانون را که بایستی از طرف دولت پرداخت شود. براساس مقررات تأمین‌اجتماعی و این قانون ماهانه محاسبه و به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کند.

وزارت مذکور حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ اعلام مکلف به پرداخت آن‌ به سازمان تامین اجتماعی است.

‌ماده ۵  کارفرمایان مشمول این قانون مکلفند صورت مزد افراد شاغل در کارگاه خود و همچنین حق بیمه سهم آنان و مابقی حق بیمه سهم خود را براساس ماده ۲ این آیین‌نامه و قانون و مقررات تامین اجتماعی ظرف مهلت‌های مقرر به سازمان تسلیم و پرداخت کنند.

در غیر این صورت قبول پرداخت لیست‌های معوقه‌ موکول به بررسی و تایید سازمان است.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان