کد خبر: ۱۵۲۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و و‌رزشی شهرداری شیراز:

اجرای نقشه مهندسی فرهنگی در صدر اولویت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز

مشفقیان مهمترین برنامه و افق دید برای سازمان را تبدیل آن از یک اداره صرفا خدمات‌رسان و پشتیبان به یک سازمان خلاق و کنشگر در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری دانست و گفت: در دور جدید فعالیت سازمان، ما یک نقشه راه داریم به اسم نقشه مهندسی فرهنگی و مسائل، مشکلات و گره‌هایی که در آن ذکر شده و ما مکلف به پرداختن به آنها هستیم.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، مصطفی مشفقیان معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و و‌رزشی شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه به گوشه ای از برنامه ها و افق پیش روی این سازمان اشاره و مهمترین برنامه و افق دید برای سازمان را تبدیل آن از یک اداره صرفا خدمات‌رسان و پشتیبان به یک سازمان خلاق و کنشگر در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری دانست.

شیرازه؛ چه برنامه ها و افق دیدی برای سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ترسیم کرده اید؟

مشفقیان با بیان اینکه مهمترین برنامه و افق دید برای سازمان، تبدیل آن از یک سازمان صرفا خدمات‌رسان و پشتیبان به یک سازمان خلاق و کنشگر در زمینه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری است، گفت: متاسفانه دیدگاه رایج نسبت به سازمان فرهنگی شهرداری این است که این سازمان حکم یک دستگاه عابربانک و یا کارت‌خوان را بازی می‌کند که هر ارگان و یا سازمان مردم‌نهاد و یا حتی فعال فرهنگی و اجتماعی، اگر هر طرح و برنامه ای با هر هدفی داشته باشد و برای طرحش دنبال پول و اعتبار باشد، به سراغ آن می‌آید و سازمان هم خود را مکلف می‌داند بدون آنکه اولویت بندی خاصی و یا هدف و راهبرد مشخصی در عرصه‌های مختلف تعریف کرده باشد، از طرح های ورودی استقبال و در حد بضاعت، از هر رویدادی با هر هدف و خروجی و بهروری حمایت می‌کند تا به کم کاری متهم نشود!

رئیس سازمان فرهنگی،اجتماعی و و‌رزشی شهرداری شیراز ادامه داد:  در دور جدید فعالیت سازمان، ما یک نقشه راه داریم به اسم نقشه مهندسی فرهنگی و مسائل، مشکلات و گره‌هایی که در آن ذکر شده و ما مکلف به پرداختن به آنها هستیم. درواقع اولویت اول ما اجرای نقشه مهندسی فرهنگی و حل معضلات اساسی فرهنگی و اجتماعی و تقویت زیرساخت‌هاست و وقتی به تکلیف اصلی خود رسیدیم، همچنان به حمایت خود از رویدادهای مختلف شهری ادامه خواهیم داد.

شیرازه؛ همانگونه که واقف هستید این سازمان از سه بخش مختلف فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تشکیل شده، اولویت شما در کدام بخش است؟ و به نظر شما اکنون نیاز شهروندان شهر راز در کدام بخش بیشتر ملموس تر است؟

معاون شهردار شیراز، عنوان کرد: سازمان ما نه از سه بخش بلکه چهاربخش، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری تشکیل شده و ما در هر چهاربخش به یک اندازه تکلیف داریم و از هیچ بخشی نباید غفلت کرد. درواقع شهر شیراز امروز هم نیازمندی‌های جدی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی دارد و هم در عرصه های گردشگری و ورزشی، همچنین ما حدود ۴۰۰ کلان برنامه در سال ۱۴۰۱ در این ۴ عرصه تعریف کرده ایم که به نظر می‌رسد با اجرای آنها، سال جدید سال شکوفایی و اثربخشی فعالیت‌های سازمان فرهنگی شهرداری باشد.

شیرازه؛ در زمینه آسیب های اجتماعی در این سازمان چه گام هایی برخواهید داشت؟

وی با اشاره به اینکه همچنان که در جریان هستید، اداره ای تحت عنوان آسیب های اجتماعی ذیل شهرداری و با نظارت فرمانداری شیراز وجود دارد که مسئولیت مستقیم آسیب های اجتماعی را بر عهده دارد، اظهار کرد: اما سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری، در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی خود را متولی می داند و بر اساس پایش های صورت گرفته، در عرصه پیشگیری از آسیب در ۴ کلان‌حوزه ی طلاق، اعتیاد ، مصرف مواد مخدرو روابط نامشروع و نیز مصرف مشروبات الکلی برنامه ریزی های جدی برای سال ۱۴۰۱ درنظر گرفته‌ است.

شیرازه؛ آیا به کار های قدیمی نظیر چاپ کتاب و... بسنده خواهید کرد؟ از چه ابزار های در عصر دیجیتال برای ارتقا سطح فرهنگی شهروندان استفاده خواهید نمود و ایده های شما حول چه محور هایی است؟

معاون شهردار شیراز تصریح کرد: چاپ کتاب در دور گذشته فعالیت های سازمان یک ضرورت تشخیص داده و آثار فاخری نیز در این زمینه تولید شده اما در دور جدید فعالیت‌های سازمان، همچنان که چاپ کتاب همچنان اهمیت دارد اما دیگر در اولویت نخست نخواهد بود و ایجاد فضاهای تبلیغ بصری و مجازی شهری به منظور انتقال پیام فرهنگی در اولویت کاری ما خواهد بود و البته سازمان درصد خوبی از بودجه خود را برای پوشش و اجرایی کردن ایده های ناب فرهنگی و اجتماعی شهروندان کنار گذاشته است.

شیرازه؛ متاسفانه شاهد این هستیم که ایام میلاد و شهادت ائمه اطهار(ع) در سومین حرم اهل البیت (ع) نمود ویژه ای ندارد، برای این موضوع چه راهکاری دارید؟

مشفقیان با بیان اینکه  در دور جدید فعالیت های سازمان فرهنگی، بها دادن به مناسبت‌های مذهبی و ملی یک اولویت مهم است، عنوان کرد: در چند مناسبت گذشته، حجم هزینه‌کردها و خروجی‌های ملموس در کف شهر موید این ادعاست اما مسئله اصلی در شهر شیراز این است که شهرداری در فضاسازی‌های شهری بسیار تنهاست. یعنی اگر مجموعه سپاه و بسیج را کنار بگذاریم، حقیقتا هیچ ارگان دیگری فضاسازی فرهنگی و مذهبی در شهر را وظیفه خود نمی‌داند.

وی با طرح چند سوال اظهار کرد: در چنین شرایطی، شهری که ۲۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارد، شهرداری در مناسبتی چون ماه محرم چند میلیارد تومان باید هزینه کند تا شهر رنگ و بوی حسینی بگیرد؟ بقیه ارگان‌ها و سازمان‌های فرهنگی کجای پازل فضاسازی فرهنگی شهر هستند؟

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شهرداری شیراز اضافه کرد: ما فقط در شهر شیراز بیش از ۸۰۰ شعبه بانک داریم فرض کنید در ماه محرم هرکدام از این شعب، فقط یک بنر تبلیغی حاوی یک محتوای فرهنگی درخصوص شعائر حسینی از خود به نمایش بگذارد. چه حجمی از تبلیغ فرهنگی به سطح شهر افزوده می‌شود؟ همچنین از میدان نمازی تا میدان شهداء بیش از ۴۰ اداره دولتی و حاکمیتی وجود دارد اگر همین ادارات فضای تحت اشغال خیابان خود را در محور خیابان کریم خان زند در مناسبت‌های مختلف فضاسازی فرهنگی کنند، قلب اداری شهر چقدر تحت تاثیر قرار می‌گیرد؟ بنابراین سوال صحیح تر این است که بقیه دستگاه های متولی فرهنگ چه برنامه ای دارند؟

مشفقیان ادامه داد: البته سازمان فرهنگی در سال ۱۴۰۱ قصد دارد ۹۸۰ فضای اختصاصی صرفا برای تبلیغ شعائر اسلامی و فرهنگی در شهر شیراز ایجاد کند که ان‌شاءالله تحول بنیادین و اساسی در فضاسازی فرهنگی در شهر شیراز ایجاد خواهد کرد.


معاون شهردار شیراز با یان اینکه سازمان فرهنگی سهم خوبی از بودجه خود را برای دنبال کردن و اجرایی کردن ایده‌های صاحبان اندیشه و اساتید حوزه و دانشگاه و نخبگان فرهنگی و اجتماعی تخصیص داده است، گفت: در عین حال، با ایجاد معاونت پژوهش، اثر سنجی و آینده پژوهی در سازمان فرهنگی و راه‌اندازی میزهای تخصصی، تلاش می‌کنیم حداکثر استفاده ممکن از ظرفیت صاحبان اندیشه و ایده‌های ناب را داشته باشیم.

سخن آخر با مخاطبین شیرازه؛

مشفقیان اظهار کرد: حال شهر ما خوب نمی‌شود و شهر ما به تعالی فرهنگی نمی‌رسد مگر آنکه شهروندان ما خود را در قبال تحولات فرهنگی و اجتماعی این شهر مسئول و بلکه مطالبه گر بدانند. آنچه که تحت عنوان شهروند مشارکت‌جو در فرهنگ عامه شناخته می‌شود، همان موتور محرک و عامل پیش‌برنده اهداف فرهنگی است که اگر در شهر شیراز بتوانیم از وجود چنین شهروندانی بیش از گذشته بهره ببریم و این احساس مسئولیت و مشارکت مدنی را در شهروندان تقویت کنیم، شهر ما گام بلندی را در جهت تعالی فرهنگی برمی‌دارد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان