کد خبر: ۱۵۲۷۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
جولان «اُمیکرون» در جامعه به بهانه سرماخوردگی:

جان گرفتن دوباره کرونا در سایه سهل انگاری مردم وبی توجهی دردسر ساز دولتی ها

با نگاهی به آمار روزهای اخیر و مقایسه آن با چندین هفته گذشته به خوبی به این موضوع پی می بریم که نه تنها عدم توجه مردم به شیوه نامه ها بلکه قانون ها و دستوالعمل های بر روی کاغذ مانده دولت و مسئولان نیز به این افزایش آمار و تلفات دامن زده است به گونه ای که اکنون نیازمند یک همت جمعی و خارج شدن از لاک دفاعی از عملکرد دولتی ها هستیم.

به گزارش سرویس سلامت شیرازه، خیابانهای شلوغ، ترافیک های سنگین، تردد و انبوه جمعیت در فروشگاه ها، جاده های پر رفت و آمد و پلاک های غیر بومی در سراسر شهر و استان، نشان از بی توجهی مسئولین در اعمال محدودیت های کرونایی و سهل انگاری مردم در جدی گرفتن شیوع دوباره کرونا است.

بررسی وضعیت شیوع بیماری کرونا طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که سویه امیکرون با شدت و سرعت بیشتری در حال گردش در کشور است.

به دنبال سهل‌انگاری‌های دولت درباره بازگشایی تمام فعالیت‌های منجر به تردد متراکم جمعیت و آزادسازی برگزاری هرگونه تجمع و چشم‌پوشی بر اجرا نشدن پروتکل‌های بهداشتی در تمام مناسبات اجتماعی و عمومی در سطح کشور، ابتلای کووید ۱۹ بازهم با شیب صعودی در حال افزایش است.

کرونا همچنان جان می گیرد و با این همه غم و اندوه و افزایش مبتلایان، همچنان بی توجهی ها در کوچه و بازار شهر موج می زند.رعایت دستورالعمل ها به شدت کاهش و فوتی ها مجدد رو به افزایش است، از طرفی نیز پایین آمدن آمار مبتلایان، نیازمند تسریع در واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی است. مقوله ای که هنوز توسط عده ای از شهروندان جدی گرفته نشده و از تزریق واکسن به خود و فرزندانشان به شدت خودداری میکنند.

این افزایش و شیب صعودی در حالی دوباره و بعد از گذشت چند هفته در حال وقوع است که حالا تعداد مبتلایان سویه امیکرون هم با شیب تندی افزایش یافته و این سویه ، در حال تبدیل به الگوی غالب همه‌گیری در مجموع اعداد روزانه از تعداد مبتلایان جدید کووید 19 در کشور است.

جدول‌ها و گزارش‌های روزانه و ادواری وزارت بهداشت از وضعیت همه‌گیری کووید ۱۹ در کشور نشان می‌دهد که آمار ابتلای جدید طی روزهای اخیر، به دلیل سهل‌انگاری‌هایی که در هفته‌های گذشته و با مجوز نانوشته مسوولان دولتی در سراسر کشور اتفاق افتاد، دوباره به شرایط نگران‌کننده‌ای رسیده و به دنبال افزایش تعداد مبتلایان، تخت‌های بیمارستانی در حال پر شدن از بیماران بد حال کرونایی و نیازمند بستری است و به سرعت رنگ آبی نقشه کشوری و استانی در حال تغییر رنگ به قرمز و نارنجی می باشد.

ماجرای جان گرفتن دوباره کرونا فقط به سهل انگاری ها و عدم رعایت پروتکل ها ختم نمی شود بلکه نکته قابل تامل اینجاست که طبق اعلام رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، از تمام افراد با علایم مشکوک و مشابه سرماخوردگی (به شرطی که به مرکز درمانی مراجعه کنند) تست امیکرون گرفته نمی‌شود چون به دلیل کمبود تست تشخیصی تخصصی، وزارت بهداشت پروتکلی برای استفاده از تست‌ها ابلاغ کرده است در حالی که سرایت‌پذیری و قابلیت انتقال ویروس امیکرون حدود ۶۰ برابر تخمین زده شده است. بنابراین، برای تخمین تعداد تقریبی مبتلایان امیکرون در کشور، باید هر تعداد جدید را در عدد ۶۰ ضرب کنیم که این تعداد مبتلای پنهان، مراجعه‌ای به مراکز درمانی ندارند و در سطح جامعه در حال تردد هستند.

این آما اما در برخی شهرها و استانها با شدت بیشتری رو به افزایش است چرا که تردد و مسافرپذیری برخی شهرها از جمله شیراز بیش از دیگر کلان شهر های کشور می باشد امری که مسئولین بهداشت و درمان استان باید به آن توجه بیشتری داشته باشند.

‌وضعیت وخیم ۱۶۵ بیمار مبتلا به کروناویروس در بخش های ICU بیمارستان های استان فارس گواه این ادعاست.

طبق آخرین اطلاعیه ای که از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز منتشر شده وضعیت کرونا در استان، روز گذشته سه شنبه 26 بهمن ماه به شرح زیر بوده است.

با بستری ۲۶۹ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون یک هزار و ۲۸۸ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۱۶۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند و در این بازه زمانی۱۷ مورد جدید فوتی کووید۱۹ در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و ۶۱۸ نفر رسید.

به گفته روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، دو میلیون و پانزده هزار و ۲۵۷ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۵۸۵ هزار و ۸۰۹ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۴۴۸ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۴۹۶ هزار و ۱۶۹ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۳۳۴ هزار و ۸۰۹ مورد تست سریع انجام شده و ۸۹ هزار و ۶۰۴ بیمار مثبت شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۵۵۶ هزار و ۸۲۱ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

به نقل از روابط عمومی این دانشگاه، در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و ۶۹۸ هزار و ۹۴۲ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۳۲۸ هزار و ۴۸۹ دُز نوبت اول، سه میلیون و ۳۶ هزار و ۷۹۰ دُز نوبت دوم و یک میلیون و ۳۳۳ هزار و ۶۶۳ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.

 سخن آخر:

با نگاهی به آمار روزهای اخیر و مقایسه آن با چندین هفته گذشته به خوبی به این موضوع پی می بریم که نه تنها عدم توجه مردم به شیوه نامه ها بلکه قانون ها و دستوالعمل های بر روی کاغذ مانده دولت و مسئولان نیز به این افزایش آمار و تلفات دامن زده است به گونه ای که اکنون نیازمند یک همت جمعی و خارج شدن از لاک دفاعی از عملکرد دولتی ها هستیم.

انتهای پیام/س

برچسب ها: کرونا ، فارس ، ا میکرون
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
0
حرف درست و حسابی زده اید
اما
وقتی برگزاری بعضی از مراسم آزاذ می شود
مردم این آزادی را به سایر مراسم و کارها تعمیم می دهند
و گرنه اوضاع خیلی خراب است ساعت ده شب به درمانگاه نرجس مراجعه کردیم 50 نفر در نوبت بودند مریضمان طاقت نیاورد به خانه برگشتیم دکتر اسنپی گرفتیم از راه دور نسخه داد بعد برای سرم همه داروخانه های والفجر را گشتیم نهایتا در زند پیدا کردیم