کد خبر: ۱۵۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
استاندار فارس در دیدار وزیر کشاورزی برزیل:

اعلام زمینه‌های همکاری استان فارس و برزیل/ سفارت برزیل امکان تبادلات بانکی را تسهیل کند

استاندار فارس در نشستی که با حضور وزیر کشاورزی برزیل و هیئت همراه در اتاق بازرگانی استان فارس برگزار شد به بیان زمینه های متعدد همکاری مشترک این استان با کشور برزیل پرداخت.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس  در نشستی که با حضور وزیر کشاورزی برزیل و هیئت همراه در اتاق بازرگانی استان فارس برگزار شد، اظهارداشت: کشور برزیل یکی از دوستان بسیار ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در ۴۳ سال گذشته بوده، این کشور در شرایطی که ایران مورد تحریم آمریکا قرار گرفته به ویژه در امر تامین مواد غذایی، محصولات کشاورزی و دامی در کنار مردم ایران قرار داشته است. 

وی گفت: نه تنها در جایگاه مدیریت استان بلکه به عنوان یک پزشک این را می‌گویم که کمیت و کیفیت مواد غذایی اولین تاثیرات مفید را بر سلامت مردم خواهد گذاشت؛ بنابراین هر تلاشی که برای تامین کمی و کیفی مواد غذایی اتفاق بیفتد در راستای سلامت مردم تلقی می‌شود. 

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه کشور عزیز ما در زمینه کشاورزی و فعالیت‌های مرتبط با دام حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد، افزود: استان فارس استان اول باغداری، استان دوم کشاورزی و در بحث دامپروری نیز استان سوم کشور محسوب می‌شود؛ بنابراین کشاورزی استان فارس در رتبه‌های بالایی است. 

 ایمانیه با تشکر از سفر و بازدید هیئت برزیلی از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان فارس و تشکر از اتاق بازرگانی برای‌ برگزاری نشست این هیات با تجار استان، بیان کرد: آمادگی داریم در چند زمینه در استان فارس در خدمت شما باشیم و تقاضا این است که سفارت برزیل در جمهوری اسلامی ایران با همکاری اتاق بازرگانی، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت استان فارس تفاهم‌‌هایی که امکان همکاری را دارد رصد کنند و هر ۶ ماه این‌توافقات بازبینی شوند. 

استاندار فارس با بیان اینکه در چند زمینه بین فارس و کشور برزیل می‌تواند توافق‌هایی صورت بگیرد، گفت: بحث تهاتر کود شیمیایی که در کارخانه‌های پتروشیمی استان فارس تولید می‌شود با محصولاتی که برای جمهوری اسلامی ایران نیاز است مانند نهاده‌های دامی و محصولات گوشتی یکی از زمینه‌های همکاری است. 

وی با اشاره به دیگر زمینه‌های همکاری میان استان فارس و کشور برزیل، افزود: تهاتر کود شیمیایی با ماشین‌آلات کشاورزی و انتقال تکنولوژی تولید ماشین‌آلات کشاورزی به استان از دیگر موارد همکاری است و می‌توان از این تولیدات برای پاسخگویی به نیازهای استان فارس، سایر استان‌ها و کشورها استفاده کرد. 

 ایمانیه گیاهان دارویی را  یکی دیگر از زمینه‌های همکاری اعلام کرد و گفت: حتما گیاهان دارویی مورد استفاده مردم برزیل قرار خواهد گرفت و ما در بحث کشت، فرآوری، صادرات گیاهان دارویی و محصولات باغی شبیه به مرکبات، انار و غیره، آمادگی برای تهاتر داریم. 

استاندار فارس به توانمندی‌های علمی این استان در زمینه کشاورزی اشاره کرد و افزود: ۷ هزار نفر هیئت علمی در بحث آموزش مرتبط با محصولات کشاورزی،  ۳ هزار نفر هیئت علمی در بحث پژوهش‌های و تحقیقات کشاورزی و ۲۵۰ هزار نفر فارغ التحصیل در رشته‌های کشاورزی که قسمت قابل توجهی از آنان در استان فارس هستند از توانمندی‌های علمی این استان است که با توجه به این ظرفیت، آمادگی تبادلات علمی بین دو کشور را از طریق اساتید و دانشجویان دکترا داریم تا هم از توانمندی‌های علمی، مهارت و دانش کشور برزیل استفاده کنند و هم انتقال تجارب و دانش فارغ التحصیلان استان فارس صورت گیرد.  

ایجاد نمایشگاه‌هایی برای ارائه محصولات دو کشور یکی دیگر از مواردی بود که استاندار فارس مطرح کرد و افزود: می‌توان نمایشگاه‌هایی در کشور برزیل برگزار کرد و در مقابل نمایشگاه‌هایی در استان فارس برای انتقال تجارب دو کشور برگزار شود. 

کشت فراسرزمینی استان فارس در کشور برزیل

تبادل اطلاعات مرتبط با اصلاح بذر و اصلاح ژنتیک دام از دیگر مواردی بود که دکتر ایمانیه به آن اشاره و عنوان کرد: در این حوزه ها پیشرفت های خوبی هم در کشور برزیل و هم در استان فارس صورت گرفته است که میتوان با تبادل تجربیات به موفقیت های بیشتر دست پیدا کرد.

استاندار فارس با بیان اینکه موارد مربوط به قانون‌ها و تبادلات بانکی، مقداری نگرانی ایجاد می‌کند، گفت: 

در صادرات و تهاتر بین ایران و برزیل از ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۰  میزان صادرات ۲ برابر و میزان واردات ۴ برابر شده ولی در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به دلیل مشکلات بانکی مقداری کاهش پیدا کرده که از روشهای غیرمستقیم، تبادلات بین دو کشور اتفاق افتاده است؛ یکی از درخواست‌ها این است که سفیر برزیل در جمهوری اسلامی ایران و وزیر کشاورزی برزیل پیگیری کنند تا تبادلات بانکی تسهیل شود. 

وی با بیان اینکه این امکان دریافت ویزا برای اتباع برزیل در فرودگاه شیراز قابل وجود دارد، گفت: امیدواریم همین تسهیلات در زمینه دریافت ویزا برای بازرگانان، دانشجویان، اساتید و دیگر ایرانیانی که به برزیل می‌روند فراهم شود. 

نماینده عالی دولت در استان فارس در پایان ابراز امیدواری کرد که سفر وزیر کشاورزی برزیل شروعی برای همکاری‌های بیشتر این کشور با استان فارس باشد.

وی با تاکید بر اینکه کشور متمدن ایران متفاوت از کشورهایی است که در یکی دو قرن اخیر تشکیل شده اند، اظهارداشت: ایران کشوری است که هزاران سال با تمدن درخشان زندگی کرده است و امروز نیز آمادگی دارد که به صورت درخشان تر در دنیای جدید، خودش را نشان دهد. 

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان