کد خبر: ۱۵۲۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
وزیر کشاورزی برزیل مطرح کرد:

هدف از سفر به ایران، افزایش صادرات و واردات و برابری در تبادلات اقتصادی

کریستینا، در نشست تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس در رابطه با ضرورت تعادل در تبادلات تجاری با ایران، مطرح کرد: در سفر به ایران ما می خواهیم ضمن صادرات به ایران واردات از این کشور را افزایش دهیم و به تبادلات اقتصادی برابری برسیم.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، ترزا کریستینا، وزیر کشاورزی برزیل امروز ۲۹بهمن ماه در نشست تخصصی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس در رابطه با ضرورت تعادل در تبادلات تجاری با ایران، مطرح کرد: در سفر به ایران ما می خواهیم ضمن صادرات به ایران واردات از این کشور را افزایش دهیم و به تبادلات اقتصادی برابری برسیم. 

وی با بیان اینکه هدف از سفر به کشور ایران این است که بتوانیم روابط دو جانبه بین دو کشور در زمینه کشاورزی را افزایش دهیم، اظهار کرد: برخلاف شرایطی که در دنیا وجود دارد، تمام دنیا باید کمک کنند تا مواد غذایی  با کیفیت و قیمت مناسب به جهان عرضه شود. 

وزیر کشاورزی برزیل با اشاره به اینکه صحبت‌های مستقیم و رو در رو می تواند به نتیجه دادن مسائل بین دو کشور کمک کند، ابراز کرد: به خاطر ظرفیت تکنولوژی و زمین‌هایی که ما داریم برزیل آمادگی این را دارد که که سرمایه‌گذاران ایرانی را جذب کند.

 کریستینا ادامه داد: بخش کشاورزی و دامپروری برزیل توسعه یافته و مدرن است؛ ظرفیت داشتن و پیشرفت در زمینه کشاورزی و مواد غذایی به آب و هوا و منابع ربط دارد؛ برزیل به عنوان کشوری که در این زمینه پیشرفت کرده است می‌تواند به سایر کشورها در زمینه امنیت غذایی کمک کند. 

وزیر کشاورزی برزیل با استناد به آمار سازمان خواربار جهانی فائو تاکید کرد: تا سال ۲۰۵۰ تا درخواست برای مواد غذایی ۶۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و کشورهای ارائه کننده مواد غذایی باید در این زمینه پیشرفت کنند و به روش‌های جدید برای کشت و برداشت در این حوزه دست یابند. 

وی با بیان اینکه شرایط تجاری برزیل با ایران مثلثی و از طریق کشورهای واسطه انجام می شود، افزود: این تجارت ها بر محصولاتی مانند ذرت، سویا و مواد مشابه متمرکز می‌شود؛ برای افزایش ظرفیت ها گروهی از بازرگان ها در تهران با من همراه هستند.

این مقام بلند پایه خارجی با اشاره به اینکه در  حال حاضر کشور برزیل مقادیری کود شیمیایی اوره از ایران خریداری می کند که برای بخش کشاورزی قابل اهمیت است، اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم علاوه بر افزایش حجم خرید این کود محصولاتی مانند پسته، بادام و زعفران نیز از ایران وارد کنیم.

وی با بیان اینکه ایران از کشورهای رقیب موادی را وارد می‌کند که ما در برزیل با قیمت رقابتی می‌توانیم صادر کنیم، افزود: برنج در حجم کم به ایران صادر می‌شود؛ شکر یا پنبه نیز به همین صورت که می‌توانیم در این زمینه تعامل بیشتری داشته باشیم.

وزیر کشاورزی برزیل با اشاره به اینکه از ابتدای شرایط بد اقتصادی اندمی کرونا این کشور در زمینه تولید و صادرات مواد غذایی رکورد زد، گفت: ما توانستیم شغل هایی را که وجود داشت سر جای خود نگهداریم و شغل های جدید نیز ایجاد کنیم؛ در زمینه کشاورزی توسعه به وجود آمد در حالی که در زمینه های دیگر مشکل اقتصادی وجود داشت و صادرات برزیل در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش داشته است.

کریستینا افزود: در حالی که ۴۰۰ درصد تولید افزایش پیدا کرده، سطح زیر کشت فقط ۴۰ درصد بیشتر شده است. 

وی با بیان اینکه کشور برزیل از تنها کشور های دنیاست که سه بار در سال کشت محصولات کشاورزی دارد، افزود: کشاورزی ما با کمک علم و به همراه ۲ هزار استارتاپی که وجود دارد ظرفیت این را دارد که به تمام دنیا به صورت پایدار مواد غذایی صادر کند.

این مقام خارجی در پایان خاطرنشان کرد:  برخی شرکت ها و بعضی از بانک‌های این کشور تمایل دارند روند تجارت با ایران را تسهیل و بخشی از مسائل موجود را حل کنند. امیدوارم در این سفر بتوانیم به نتایج مورد انتظار طرفین دست یافته و به نقطه مشترک برسیم. 

تبادلات مربوط به انتقال دانش و تکنولوژی، از جمله اهداف ارتباط با برزیل

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه تنوع اقلیمی در ایران قابلیت‌های منحصر به فردی را در بخش کشاورزی ما ایجاد کرده است، مطرح کرد: تولید محصولات ارگانیک سالم و رعایت دوره کارنس تنها بخشی از  توانمندی‌های ایران در حوزه کشاورزی است.

وی با اشاره به نقش تنوع اقلیمی ایران گفت: فارس یک استان چهار فصل است که توانسته  بزرگترین انجیر دیم، دشت گل محمدی دیم و کشت گیاهان دارویی از جمله شیرین‌بیان و زعفران را در سطح جهان به خود اختصاص دهد.

عسکری در رابطه اهمیت افزایش تراز تجاری ایران و برزیل در بخش کشاورزی، گفت: اعزام منابع انسانی متخصص و محقق به کشور برزیل، تبادلات مربوط به انتقال دانش و تکنولوژی، صادرات و واردات محصولات کشاورزی با تسهیل در فرآیند بانکی یا تهاتر کالاهای استراتژیک نظیر کود اوره، میعانات گازی، مشتقات نفتی، نفت خام و همچنین خشکبار و محصولات فرآوری شده کشاورزی از جمله موارد همکاری مشترک بین ملت، دولت و پارلمان دو کشور خواهد بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به دیپلماسی پارلمانی، بیان داشت: در مجلس دیپلماسی پارلمانی را فعال کرده‌ایم تا در کنار دیپلماسی سیاسی دولت در بخش اقتصاد بتواند مکمل توسعه تجارت و افزایش سرمایه‌گذاری ایران با کشورهای مختلف در افزایش همکاری‌ها در معاملات اقتصادی باشد.

عسکری گفت: تلاش داریم با همکاری سفارت ایران و برزیل فضای مناسب و هدفمندی را در زمینه توسعه تجارت با اعزام تجار بین‌المللی فراهم کنیم که اتاق بازرگانی در این زمینه نقش محوری و توسعه‌ای خواهد داشت. 

 فارس در صنایع تبدیلی و تکمیلی جایگاه سوم را در بین استان‌ها داراست

جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ‌و کشاورزی استان فارس در این نشست تخصصی مشترک در رابطه با جایگاه فارس به هیات برزیلی، اظهار داشت: فارس به عنوان چهارمین استان بزرگ کشور با ۳۶ شهرستان و ۵ میلیون نفر جمعیت بعد از بخش خدمات، بیشترین ارزش افزوده را در بخش کشاورزی دارد.

وی در همین راستا افزود: همچنین فارس در صنایع تبدیلی و تکمیلی جایگاه سوم را در بین استان‌هابا بالاترین میزان تنوع به خود اختصاص داده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با اشاره به اهمیت همکاری و تعاملات هدفمند ایران و برزیل در زمینه اقتصاد و توسعه تجارت، بیان داشت: فناوری اطلاعات، ارتباطات بانکی، توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در زمینه ماشین‌آلات سنگین با رویکرد هوشمندسازی، توسعه تجارت کودهای شیمیایی در مصارف کشاورزی، توسعه تجارت نهاده‌های دامی و طیور، صادرات و واردات محصولات کشاورزی و دامی، توسعه اگروتوریسم یا گردشگری کشاورزی با اعزام هیات تجاری و فنی توسط هر دو کشور و همکاری در کشت فراسرزمینی نیز می‌تواند از جمله موارد تفاهم و تعامل ایران و برزیل باشد.

رازقی گفت: اعزام هیات تجاری و بازرگانی توسط هر دو کشور یکی از اهداف اصلی معاملات اقتصادی خواهد بود که فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/س
نظرات بینندگان