کد خبر: ۱۵۲۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۴ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۰

استحکام فکری، مهارت و ازخودگذشتگی الزامات قطعی راه جهاد تبیین است

علیرضا پناهیان: مجاهد عرصه تبیین باید به حدی به شبهات و پاسخ گویی تسلط فکری داشته باشد که فضا را همچون آن رزمنده ای که در میدان جنگ نظامی و تاریکی شب با تیر های متعدد رسام فضا را مشخص می‌کند، روشن کرده و مانع از ذبح حقیقت ها گردد.


به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در جمع فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج و فعالین فضای مجازی بسیج استان فارس، به تشریح و پردازش مولفه های جهاد تبیین پرداخت.


وی در این جلسه که به میزبانی سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس برگزار گردید  با تسلیت ایام شهادت حضرت زینب سلام الله علیها با اشاره به ترکیب دو کلمه جهاد و تبيين در ادبیات رهبر انقلاب اظهار داشت: مولفه های همه جانبه جهاد سخت در مقوله جهاد تبیین صدق می‌کند.


پناهیان افزود: شجاعت، از خود گذشتی، ایثار در راه خدا و... در جهاد نظامی، مولفه های حیاتی محسوب می‌شوند از این رو انسان های ترسو در معرکه جهاد جایگاهی ندارند.

وی با تعمیم مولفه های جهاد نظامی به عرصه جهاد تبیین تصریح کرد: باید همه مولفه های جهاد نظامی به علاوه نترسیدن از فدا شدن آبرو در این مسیر، از ویژگی های جهادگران عرصه تبیین باشد.


نویسنده کتاب تکبر پنهان با اشاره به روحیه ازخودگذشتگی مردان خدا، این مهم را عامل اثرگذاری دانست و افزود: در کنار هم قرار گرفتن دو کلمه جهاد و تبيين به همه سربازان خط مقدم این راه این پیام را می‌رساند که نباید ترس از دست دادن چیزی را به دل راه داد بلکه به دنبال شهادت با جان و آبرو در مسیر اقامه حاکمیت مطلق الله باشد.


پناهیان با اشاره به سوره مائده اظهار داشت: خداوند در قرآن به همگان می‌گوید که مؤمنین در راه من جهاد می‌کنند و از "سرزنش سرزنش کنندگان" هراسی ندارند؛ و شما وقتی وارد عرصه جهاد تبیین بشوید با انواع و اقسام حجمه ها و تمسخر ها مواجه خواهید شد، اما طبق آیه صریح قرآن هیچ گونه ترسی را نباید به دل راه داد.

وی با هشدار این مطلب که در عرصه تبیین نباید مطالبی که مورد تمسخر و خلاف منطق واقع شود بیان کرد گفت: حتی اگر بهترین کلام را به بهترین شیوه بیان کنید باز هم‌ عده ای حرف شما را مورد تمسخر و حجمه قرار میدهند، اما طبق دستور آشکار خداوند نباید ترسی به دل راه داد.


نویسنده کتاب شهر خدا با اشاره به برخی افراد که در برابر حمله دشمنان از مواضع حق خود عقب نشینی می‌کنند بیان کرد: انسان های مرعوب و ترسو نمی‌توانند در جهان تبیین حاضر شوند و باید توجه داشت که طبق آیات خدا و کلام اهل بیت پیرامون شرایط آخرالزمان، شجاعت و از خودگذشتگی دو ویژگی مهم مبارزه با قدرت های پوشالی در این دوران است.


پناهیان گفت: این که انسان با مخالفان خود به نیکی صحبت کند پسندیده است، اما برخی در این بین دچار محافظه کاری شده تا آنجا که مواضع حق خود را فراموش و از ابلاغ بدیهیات جبهه حق سرباز می‌زنند.

وی با بیان ویژگی بعدی عرصه جهاد تبیین، تقويت منطق و استحکام فکری را یکی از مهم ترین لازمه های جهاد تبیین دانست و افزود: زیر ساخت مستحکم لازمه ماندگاری است و برخورداری از مبانی فکری قوی و محکم به منزله عامل ماندگاری و جهش در راه تبیین قلمداد میشود.

نویسنده کتاب تکبر پنهان گفت: اگر در این راه منطق قوی نداشته باشید، شکست قطعی است و به همین جهت باید میزان کمی و کیفی مطالعات و تفکر خود پیرامون شبهات مطرح را افزایش دهید.


پناهیان با تشبیه فضلی غبار آلود عرصه تبیین و میدان جنگ‌ نظامی تشریح کرد: مجاهد عرصه تبیین باید به حدی به شبهات و پاسخ گویی تسلط فکری داشته باشد که فضا را همچون آن رزمنده ای که در میدان جنگ نظامی و تاریکی شب با تیر های متعدد رسام فضا را مشخص می‌کند، روشن کرده و مانع از ذبح حقیقت ها گردد.


وی افزود: مجاهد عرصه تبیین باید آنچیز که دیگران نمی بینند را ببیند و بین حرف های خوب خوب تر به آحاد مردم برساند.


پناهیان با تشریح ساز و کار دشمنان جبهه حق در جنگ روایت ها گفت: جبهه باطل در این عرصه هیچگاه حرف کاملا غلط نمی‌گوید و با دوپهلو گویی و به واسطه ترکیب حرف غلط و حرف درست فضا را غبارآلود کرده و به وسطه همین تاریکی فضا می‌تواند بهره های مختلف خود را ببرد.

وی ادامه داد: تقویت علمی نظری و منطقی سلاح پر قدرت جهاد تبیین است که با مطالعه و پژوهش محقق خواهد شد.


پناهیان با گلایه از عدم مطالعه منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی با بیان خاطره ای تصریح کرد: زمانی که سوم راهنمایی بودم یکی از معلمان قبل از انقلاب میگفت یک روحانی به نام سید علی خامنه ای در مشهد حرف های عمیق و جدیدی را بیان می‌کند و دانش آموزان را تشویق به پیگیری بیانات این حکیم فرزانه قبل از انقلاب می‌کرد.


وی افزود: امروز همان بیانات قبل از انقلاب در قالب کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی جمع آوری و تالیف شده است که در حال حاضر به عنوان پر استقبال ترین کتاب در میان دانشجویان و اساتید دانشگاه شناخته می‌شود.


نویسنده کتاب تکبر پنهان با بیان ویژگی های این کتاب تشریح کرد: این که کتاب طرح کلی که حرف های ۵۰ سال  پیش رهبری انقلاب است اینقدر مورد استقبال قرار می‌گیرد به واسطه حرف های جدید و عمیق است، حال که۵۰ سال مطالعه، تجربه و نظریه و... گوینده این کتاب افزون‌ شده، بی انصافی است که هوشمندی و دقت رهبر انقلاب را با مطالعه تفکر ایشان بهره مند نشویم.


پناهیان با بیان دیگر ویژگی جهاد تبیین، سخت کوشی را یکی از لازمه های این مسیر دانست و افزود:  اگر جهاد به صورت مستمر و دائمی باشد نه به صورت تفریحی و مقطعی، خستگی امری بدیهی است؛ اما خداوند به کسانی که به صورت خستگی ناپذیر در میدان حاضر باشند وعده نصرت و فتح داده است؛ این بدین معنی نیست که انسان خسته نمی‌شود، مفهوم کلام‌ یعنی انسان خستگی ناپذیر عمل کند.


وی یکی از ویژگی های لازم برای جهاد گران عرصه تبیین  را آرامش و اطمینان قلبی بالا دانست و افزود: اضطراب کارایی نیروی جنگی را تحلیل می‌دهد برای همین نیروی مجاهد باید در عرصه نبرد در کمال آرامش تفکر و عمل کند؛ در مواقع حساس و بزنگاه های انقلاب اسلامی همین آرامش امام و مقام معظم رهبری بار ها دل دشمنان را خالی کرده است.


نویسنده کتاب چگونه نماز خوب بخوانیم با اشاره به خاطره دیدار یکی از جانبازان و رهبر انقلاب تشریح کرد:  در آن دیدار وقتی آن جانباز عزیز با ابراز نگرانی مطالبی را پیرامون آینده بیان کرد، رهبر انقلاب در کمال آرامش و اقتدار بیان کردند که مسیر بسیار روشن است و همه این مشکلات به طبع مسیر سعودی انقلاب است.


پناهیان با اشاره به ویژگی بعدی، مهارت را یکی از حلقه های مفقوده این عرصه دانست و تصریح کرد: نمی‌شود کسی مهارت تبیین نداشته باشد اما خود را مجاهد عرصه تبیین بنامد. مهارت هایی نظیر سخنوری،  نویسندگی، شعر، ادبیات، هنر، سینما، رسانه، تصویرسازی و... مهارت های حیاتی عرصه تبیین است که امروزه بر همه دلسوزان انقلاب واجب است که در این زمینه ها آموزش دیده و فعال شوند.


وی با مورد خطاب قرار دادن طلاب اظهار داشت: به عنوان مثال آيت الله بروجردی با مطالعه ادبیات پیرامون آثار بزرگی نظیر گلستان سعدی نظرات دقیق و تخصصی ارائه می‌دادند؛ امروزه طلاب ما چقدر خود را به عنوان محور اصلی محافل تخصصی معرفی نموده اند؟


پناهیان با دعوت اقشار مختلف مردم به درک و آموزش سخنوری جریان‌ساز گفت: ناتوانی در مهارت ها ما را زمین می‌زند در صورتی که با کمترین هنر و تخصص حرف حق جلو خواهد رفت و گاهی ما همین کمترین را هم مشاهده نمی‌کنیم.


این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با یادآوری ماجرای جوان مبلغ حضرت امیرالمومنین، پاداشت الهی مجاهدان این عرصه را شهادت دانست و همگان را به حضور فعال و جدی در عرصه جنگ تبلیغاتی دشمن دعوت کرد.


انتهای پیام/م
نظرات بینندگان