کد خبر: ۱۵۲۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
حسینیه «شیرازه»:

بیعت برادر بزرگ با برادر کوچک در اوج متانت

شاه‌چراغ نام حرم و آرامگاهی در شیراز که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی، پسر ارشد موسی کاظم و همچنین محمد بن موسی، از برادران علی بن موسی الرضا، در آن به خاک سپرده شده‌اند. این حرم پس از حرم علی بن موسی الرضا و معصومه بنت موسی سومین حرم پر اهمیت برای شیعه در ایران است هفدهم رجب مصادف با شهادت برادر امام غریبان بهانه ایی شد تا از کرامات این نواده پیامبر سخنی به میان اوریم.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، شاه‌چراغ نام حرم و آرامگاهی در شیراز که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی، پسر ارشد موسی کاظم و همچنین محمد بن موسی، از برادران علی بن موسی الرضا، در آن به خاک سپرده شده‌اند. این حرم پس از حرم علی بن موسی الرضا و معصومه بنت موسی سومین حرم پر اهمیت برای شیعه در ایران است هفدهم رجب مصادف با شهادت برادر امام غریبان بهانه ایی شد تا از کرامات این نواده پیامبر سخنی به میان اوریم.

احمد بن موسی بن جعفر(ع)، از فرزندان امام موسی كاظم(ع) معروف به سيد السادات و شاهچراغ است.

ایشان از بزرگان دین و مذهب شیعه و پرهيزكار بود. اطلاعات درباره زندگی وی  اندك و برخی از مقاطع زندگی او مبهم و در روایات خیلی در مورد زندگی ایشان اشاره ایی نشده است
تاریخ نویسان گزارش داده‏اند كه پس از شهادت امام كاظم(ع)، مردم مدينه  به در خانه او رفته و با وی بيعت كردند و او پيشاپيش جمعيت به مسجد پيغمبر رفت و خطبه‏ای خواند و به مردم گفت: ای كسانی كه با من بيعت نموده‏ايد! بدانيد كه من خودم با برادرم علی (علی بن موسی الرضا(ع)) بيعت كرده‏ام و او امام و رهبر ما هست  بر من و شما است كه از او اطاعت كنيم". سپس از منبر پايين آمده و به اتفاق همه مردم به در خانه برادرش رفته و با حضرت بيعت كردند.
درباره آمدن احمد بن موسی(ع) به ايران  گزارش‏های گوناگون وجود دارد و اين قسمت از زندگی وی خیلی روشن نیست.

برخی آورده‏اند كه عامل مأمون در نزديكی شيراز با او جنگيد. هنگامی كه ياران احمد شنيدند امام رضا(ع) شهيد شده است، متفرق شدند و به سوی شيراز رفتند.
مورّخان در خصوص شهادت و يا وفات و محل دفن احمد نيز اختلاف دارند. اين اختلاف مبتنی بر آن است كه وی به اسفراين رفته و در آن جا به شهادت رسيده و يا در شيراز وفات يافته و يا به شهادت رسيده است. برخی عقيده دارند وی در اسفراين به شهادت رسيد و در همان جا دفن شد و زيارتگاه او همان جا است. بر اين اساس قبر احمد در اسفراين و يا مكان‏های ديگر بوده و آرامگاه شيراز مربوط به احمد بن موسی نيست.

برخی ديگر باورد دارند كه احمد در شيراز در جنگ با عامل مأمون شهيد شد و يا اين كه در شيراز مخفی شد و بعد وفات نمود و در همان جا دفن گرديد. امين بعد از گزارش آنانی كه محل دفن احمد را اسفراين و يا مكان ديگر می‌داند، می‌نويسد: ... و هذا غريب مخالف للمشهور من ان مشهده شيراز...

اما بر اساس مستندات تاريخی و مدارك و مستندات و نبردهای شيعيان در آن منطقه در سال‌های حوالی ۲۰۰ تا ۲۰۵ هجری قمری ثابت می‌كند كه در آن قبر و آن مزار محترم، كسی جز احمد ابن موسی عليه اسلام نيست. محسن امين بعد از بيان عقيده آنانی كه محل دفن احمد بن موسی را در اسفراين و يا مكان ديگر می دانند، می نويسد: اين عقيده بعيد و مخالف با عقيده مشهور است كه محل شهادت و قبر او شيراز است.

تاريخ وفات حضرت شاهچراغ دقيقاً معلوم نيست، ولی برخی تاريخ وفات را حدود ۲۰۳ كه همزمان با شهادت امام هشتم(ع) است ذكر كرده‌اند.

در مورد چگونگی كشف جنازه هم در كتاب شبهای پيشاور آمده است كه در هنگام حفاری محل متوجه جنازه سالمی شدند و تنها مدرك شناسايی ايشان  انگشتری بوده كه در دستش بود. بر اساس پيگيری هايی كه انجام دادند متوجه شدند ايشان همان احمد ابن موسی عليه السلام است و مردم شيراز بسيار با احترام مجدداًايشان را تدفين كردند.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان