کد خبر: ۱۵۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰
روایتی از ناگفته های کرونا در آغازین روزهای ورود به ایران:

سلامت یا سیاست؛ اولویت دولتمردان کدام است؟/سرخ شدن چهره نقشه کشور در دومین سالگرد ورود ویروس تاجدار به ایران

این روزها با ورود به دومین سالگرد شیوع بیماری کرونا در کشور و همه گیری آن و علی رغم تمام تلاش های کادر درمان و شهدایی که در این راه تقدیم سلامت کشور شد، شاهد سرخ شدن مجدد چهره نقشه استان فارس و کشور هستیم که با بررسی مختصری دو عامل اصلی بر این اتفاق دلالت دارد یکی سهل انگاری و عدم رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط شهروندان و دیگری بی توجهی مسولینی که گاه سیاست را بر سلامت ترجیح میدهند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، در ایران در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ به‌دنبال فوت دو بیمار با عوارض تنفسی در بیمارستان کامکار قم شایعاتی درباره مرگ این بیماران به علت کرونا ویروس شکل گرفت و در تاریخ ۳۰ بهمن اولین موارد از کرونای جدید در شهر قم از طریق روابط عمومی وزارت بهداشت گزارش شد و اکنون در دومین سالگرد شوم شیوع این ویروس در ایران قرار داریم در حالی که پس از مدتی فروکش کردن کرونا و آرام و قرار گرفتن کادر درمان پس از دو سال تلاش بی وقفه، دیروز و در دومین سالگرد ورود این ویروس منحوس به کشور دوباره نقشه ایران تغییر رنگ داد و تقریبا سراسر کشور به رنگ قرمز کرونایی که معرف بالاترین میزان خطر ابتلا به این بیماری است، درآمده است.

براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگ بندی شهرستان‌های کشور که از ۲۹ بهمن اعمال می‌شود، با گسترش اُمیکرون در سراسر کشور و کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی، تعداد شهرهای قرمز از ۲۴۷ به ۳۳۷ شهر رسید. ۶۴ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۴۷ شهرستان زرد هستند، هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

قطعا نیم بیشتری از این آمار و فراز و فرودهای روزهای کرونایی به سهل انگاری های مردم و بی توجهی مسئولینی بر میگردد که در روزهای نخست ورود این ویروس به کشور، سیاست را بر سلامت مردم ترجیح داده و اجازه نمی دادند ورود کرونا به کشور به مردم اعلام شود.


روایت جهانپور از ورود کرونا به ایران

کیانوش جهانپور، رئیس پیشین مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت چندی پیش در یک گفتگوی زنده آنلاین روایتی متفاوت از روزهای نخست ورود این ویروس به مرزهای این سرزمین را بازگو کرد، روایتی که نشان می دهد در آن روزها سیاسیون سیاست را بر سلامت ترجیح داده و اجازه اعلام رسمی کرونا را نداده بودند فقط به این خاطر که در بازه زمانی انتخابات قرار داشتیم و میترسیدند هراس این بیماری انتخابات را تحت الشعاع خود قرار دهد.

جهانپوردر پاسخ به ابهام اینکه از زمان شناسایی تا اعلام رسمی ورود کرونا به کشور تاخیری یک ماهه وجود داشت، گفت: از زمان تشخیص قطعی دو فردی که دچار کرونا شده بودند تا اعلام آن یک ساعت هم زمان نبرد. ساعت ۱:۱۵ ظهر ۳۰ بهمن‌ماه ما ورود کرونا به کشور را به دلیل ابتلا دو نفر به کرونا اعلام کردیم و ۲۹ بهمن‌ماه به ما اعلام شد که دو مورد مشکوک در قم به کرونا وجود داردکه تست PCR انجام شد.

و پس از اعلام قطعی، این موضوع در ظهر ۳۰ بهمن اعلام شد. پیش از این موارد مشکوکی در تبریز و یزد اعلام شده بود که این موارد قطعی نبود، هرچند که ما از دی‌ماه پس از اعلام اینکه در کشور چین این ویروس آمده، قرارگاه پیشگیری از ویروس را تشکیل داده بودیم.

جهانپوردرخصوص شایعه‌ای که گفته می‌شد امنیتی‌ها علاقه‌ای به اعلام رسمی ورود کرونا به کشور نداشتند، گفت: اتفاقا سیاسیون معتقد بودند نباید این موضوع در آن زمان به خاطر مساله‌ی انتخابات مطرح شود، اما نیروهای امنیتی درخصوص اعلام این مورد مانعی را مطرح نکردند. ما می‌توانستیم شنبه این موضوع را اعلام کنیم، اما همان روز چهارشنبه قضیه مطرح شد.

آری اینها بخشی از صحبت های سخنگوی پیشین وزارت بهداشت بود که نشان می دهد نه تنها بیخیالی و سهل انگاری مردم بلکه بی توجهی مسئولین نیز در افزایش فزاینده این بیماری موثر است. بی توجهی و عدم ثبات در تصمیمات ستاد کرونا مردم را بر این داشته که آنگونه که باید، از این دستورالعمل ها تبعیت نکنند. حتی عده ای هنوز به استفاده از ماسک و رعایت پروتکلها باور ندارند.

از طرفی سازمانهای حمل و نقل مثل اتوبوس و تاکسی رانی که اوایل با صدور دستورالعمل هایی رانندگان ناوگان حمل و نقل ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی میکردند و حتی در برهه ای از زمان از سوار کردن افراد بدون ماسک منع شده بودند اکنون دیگر هیچ توجهی به این مسئله ندارند.


روز گذشته هنگام سوار شدن به یک تاکسی جوانی بدون ماسک نیز سوار شد چند لحظه پس از حرکت خودرو خانمی حدودا 50 ساله که عنوان می کرد ناراحتی قلبی دارد زبان به اعتراض گشود و رو به جوان گفت که چرا ماسک نزه است، از طرفی به راننده اعتراض کرد که شما نباید افراد بدون ماسک را سوار کنید. در این میان عجیب ترین واکنش از سمت راننده و مسافر بدون ماسک رخ داد .

اضرار خانم میانسال بر پیاده کردن جوان باعث برخورد شدید و بی ادبانه مسافر جوان شد و از طرفی راننده نیز خودرو را نگه داشت تا زن میانسال پیاده شود و خیلی خونسرد جواب داد شما که از کرونا می ترسید در منزل بمانید و او را پیاده کرد. من نیز بلافاصله پیاده شدم و با تذکر به راننده که این موضوع قابل پیگیری می باشد از ادامه مسیر با ان تاکسی خودداری کردم.

این تنها یک مورد از هزاران مواردی است که در طول شبانه روز انجام میشود.

در ستادهای ملی و استانی کرونا می شنویم که محدودی تهایی اعلام شده اما هیچ یک از ارگانها، ادارات و یا دستگاههای متولی آن را جدی نگرفته و اجرا نمی کنند.


با چرخی در شهر متوجه می شوید تمام سالن های مجالس در حال برگزاری مراسم عروسی و جشن هایی هستند که مملو از جمعیتی است که هیچ کدام اصول بهداشتی را رعایت نمی کنند.

دور همی های خانوادگی، مسافرتهای غیر ضروری و رفت و آمد هایی بی مورد در سطح شهر از یک سو و شلوغی این روزهای بازار برای خرید شب عید از سوی دیگر موجب شده تا آمار استانی مثل فارس که روزی به صفر رسیده بود الان هر روز رو به افزایش برود.

اعتقاد نداشتن عده ای از شهروندان به تزریق واکس نیز مشکل را صد چندان کرده و باعث شده که تاثیرات واکسیناسیون بر روی بقیه افراد نیز کم اثر تر گردد و با وجود تزریق سه دوز واکسن گاهی در معرض خطر ابتلا قرار میگیرند.

عده ای از مردم نیز با اشتباه ترین تفکر، کرونا را به سیاست و سیاسی بازی های دولت گره زده و عنوان میکنند که کرونایی وجود ندارد و همه اینها بازی های سیاسی دولتهاست و البته شاید در برخی مواقع بتوان حق را به انان داد چرا که دولتمردان در بعضی موارد با تصمیمات اشتباه یا تضاد هایی که در اجرای دستورالعمل ها از خود نشان میدهند موجب این بی اعتمادی و عدم درک وقایع بین آحادئ جامعه میشوند.

 اگر چه مقمام معظم رهبری بارها در سخنان خود بر ایجاد اعتماد و امید آفرینی بین مردم تاکید کرده اند و از مسئولین خواسته اند تا به گونه ای رفتار کنند که مردم دل سرد و بی اعتماد نشوند اما متاسفانه در برخی تصمیم گیری و عملکرد ها به گونه ای عمل میشود که مردم چنان چه شایسته است و ضرورت دارد برخور منطقی از خود بروز نمی دهند. البته این گفته شامل تعداد اندکی از افراد می شود که در جای خود می تواند دردسر ساز باشد.

انتهی پیام/س




برچسب ها: کرونا ، فارس ، ایران ، رنگ بندی
نظرات بینندگان