کد خبر: ۱۵۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
عقب افتادگی کشوردر توسعه زیرساختی ارتباطات در سالیان گذشته:

عزم دولت سیزدهم برای تقویت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

نماینده مردم شهرستانهای شیراز و رزقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هم دولت و هم مجلس باید در موضوع ارتباطات کمک کنند تا هم از نظر زیرساخت، هم پشتیبانی و هم از نظر قوانین، حوزه تقویت شده ای باشد، اظهار کرد: امید است رویکرد دولت سیزدهم و عزمی که برای تقویت حوزه ارتباطات در دستور کار دارد بتواند ما را از مشکلات و برخی از عقب ماندگی ها که در سال های گذشته ایجاد شده رهایی ببخشد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، در زمانه ای که زندگی بشر بر پایه تکنولوژی و شبکه های اجتماعی استوار شده و وجود شبکه های ارتباطی اینترنتی یکی از مهم ترین مباحث روز به شمار می رود، قطعا اولین مسئله ای که باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد بستری مناسب برای فعالیت در این فضا می باشد.

در این راستا سرمایه گذاری جهت توسعه و بهسازی زیر ساختهای ارتباطات و شبکه های مخابراتی از مهم ترین و اصلی ترین اقداماتی است که باید در دستور کار دولتها قرار گیرد، اما متاسفانه طی سالیان گذشته به خصوص در 8 سال دولت قبل آنچه کمتر از همه مورد توجه دولتمردان قرار گرفت، بحث ایجاد شبکه های ملی اطلاعات و بهسازی، نوسازی زیرساختهایی است که لازمه ماندن در این فضا می باشد.

با نگاهی کوتاه به اتفاقات چند سال اخیر متوجه ضعف های بی شمار این حوزه خواهیم شد، از قطعی و اختلالات اینترنت گرفته تا ضعف در ارتباطات مخابراتی و شبکه انتقال شرکت مخابرات ایران، بدلیل عدم توسعه و سرمایه گذاری در ۱۰ سال اخیر همه از مواردی است که در دولت روحانی نه تنها مورد توجه قرار نگرفت بلکه این چالش ها و معضلات روز به روز افزایش یافت.

ایجاد اختلال و بروز مشکلات برای دانش آموزان در کلاس های آنلاین، ضربه خوردن به فضای کسب و کارهای اینترنتی و به وجود آمدن معضلات بی شمار و تهدید های امنیتی در فضاهای مجازی برای شهروندان از جمله مواردی است که پس از شیوع بیماری کرونا و الزام حضور در شبکه های اجتماعی برای آموزش و کسب و کار بیش از گذشته رخ نمایان کرد و همین مسئله موجب شد تا ضعف شبکه های ارتباطی و بستر اینترنت در کشور بیش از پیش بروز و ظهور کند.

اکنون هم دولت و هم مجلس باید با نگاهی جدی تر به این حوزه ورود کنند. در این راستا ابراهیم عزیزی نائب اول کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با شیرازه، عنوان کرد: یکی از نیازهای ضروری که جامعه امروز ما دارد و باید به سرعت به سمت حل این نیاز حرکت کنیم و مطالبه به حق مردم هم است، موضوع ارتباطات می باشد.

وی با بیان اینکه موضوع مهم ارتباطات و زیرساخت های ارتباطات یک امر صرفاً  تفریحی و سرگرمی نیست و نباید همانند گذشته با این دید به آن نگاه کرد، افزود: امروزه مسئله ارتباطات  به اقتصاد، فرهنگ، تجارت و بازرگانی، مباحث آموزشی و بسیاری از نیازهای امروز جامعه گره خورده، حتی اگر نگاه جامع تری به ارتباطات و زیر ساخت های آن داشته باشیم می‌بینیم که مباحثی مثل حمل و نقل و ترافیک نیز امروزه در این فضا در حال فعالیت است.

عزیزی ادامه داد: همانطور که تذکر داده شد یکی از موضوعات بسیار مهمی که هم در کشور و هم استان پهناور فارس باید در دولت جدید و توسط مجلس دنبال شود توجه به زیرساخت های ارتباطات است که  می بایست تقویت شوند به ویژه در مراکز استانها و کلان شهرهایی مثل شیراز که شرایط ویژه تری دارند.

نماینده مردم شهرستانهای شیراز و رزقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هم دولت و هم مجلس باید در موضوع ارتباطات کمک کنند تا هم از نظر زیرساخت، هم پشتیبانی و هم از نظر قوانین این حوزه حوزه تقویت شده ای باشد، اظهار کرد: امید است رویکرد دولت سیزدهم و عزمی که برای تقویت حوزه ارتباطات در دستور کار دارد بتواند ما را از مشکلات و برخی از عقب ماندگی ها که در سال های گذشته ایجاد شده رهایی ببخشد.

رئیس فراکسیون جنوب کشور در ادامه تصریح کرد:در این راستا جلسات متعددی را با وزیر ارتباطات برگزار کردیم و وی وعده هایی جهت بهبود شرایط داده‌اند و به همین منظور هیئتی را برای استان فارس و شهر شیراز مشخص کرده‌اند تا کسری ها و کمبودهایی که در زمینه فیبرهای نوری، ارتباطات سیار، اینترنت، خطوط تلفن ثابت و تلفن همراه وجود دارد را مورد بررسی قرار دهند .

عزیزی با اشاره به اینکه در این بررسی ها مشخص شده که ۲۲۰ نقطه از شهر شیراز نیازمند توجه ویژه تری می باشد، گفت: نکات مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده و تعهدات دولت به ما این است که تا پایان خرداد سال آینده این نقاط را تقویت کنند و ما نیز امیدواریم اقداماتی که هم در کشور آغاز شده و هم در استان فارس وعده آن داده شده است به زودی عملی گردد تا بتواند در آینده ای نزدیک ما را به سمت یک ارتباطات با زیرساخت قوی هدایت کند.

وی افزود: امید است ما نیز به عنوان یک ابزار و لوازم آموزشی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... از این ظرفیت‌های ارتباطی حداکثر بهره را ببریم.

به عقیده نائب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس، نگاه دولت سیزدهم یک نگاه توسعه‌گرا و همراه با عدالت است و مجلس هم تلاش میکند که قوانین را برای دولت به قوانینی راهگشا و هموار کننده  تبدیل کند.

عزیزی در پایان اظهار کرد: اگرچه همه اینها در کنار هم می تواند آینده خوبی را نوید دهد، اما ما نباید به وعده ها دلخوش باشیم بلکه باید تلاش کنیم و با پیگیری های جدی و اقدامات قاطع تر و با مطالبه گری بیشتر از مسئولان کشوری و استانی این امر را به نتیجه برسانیم تا کمبودها و کسری هایی که در حوزه ارتباطات داریم را جبران کنیم.

 انتهای پیام/س

نظرات بینندگان