کد خبر: ۱۵۲۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۸ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با شیرازه:

سیاست فعال دولت سیزدهم هژمونی ایران در منطقه را بازسازی میکند

حسین آجرلو گفت: یکی از ایرادات و نقاط ضعف تیم سیاست خارجی در دولت قبل، همین غفلت از کشور های همسایه و بهره برداری از منطقه خودمان بود که به نظر می‌رسد با توجه به کارنامه سیاست خارجی دولت فعلی در چند ماهه ابتدایی و سفر آیت الله رئیسی به آسیای میانه، تاجیکستان و کشور های حوزه خلیج فارس در راستای سیاست همسایگی انجام شده باشد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، هم زمان با سفر سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری ایران اسلامی به قطر و بررسی سیاست خارجی منطقه ای دولت ۱۳، تغییرات مشخصی در این سیاست ها به نسبت دولت گذشته مشاهده می‌گردد. از این رو در مصاحبه ای اختصاصی با حسین آجرلو کارشناس مسائل غرب آسیا و خاورمیانه، به بررسی ابعاد مختلف این‌ سیاست ها پرداخته ایم.


آجرلو با اشاره به سفر اخیر ریاست جمهوری ایران به قطر و با یادآوری شعار های انتخاباتی آیت‌الله رئیسی مبنی بر افزایش ارتباطات سیاسی منطقه ای گفت: یکی از ایرادات و نقاط ضعف تیم سیاست خارجی در دولت قبل، همین غفلت از کشور های همسایه و بهره برداری از منطقه خودمان بود که به نظر می‌رسد با توجه به کارنامه سیاست خارجی دولت فعلی در چند ماهه ابتدایی و سفر آیت الله رئیسی به آسیای میانه، تاجیکستان و کشور های حوزه خلیج فارس در راستای سیاست همسایگی انجام شده باشد.


وی افزود: در ماه گذشته نیز در تهران جلسه ای با حضور سفرای ایران در کشور های همسایه با محوریت تقویت سیاست همسایگی برگزار گردید و در این جلسه بر ادامه و تقویت این راهبرد تاکید شد.



این کارشناس سیاسی منطقه ای با اشاره به وضعیت ناپایدار منطقه خاورمیانه و تهدیدات امنیتی موجود اظهار کرد: ثبات سیاسی در منطقه غرب آسیا تحت تاثیر چالش های مکرر دچار سستی شده است، و رقابت های تشدید شونده ای بین کشور های تاثیر گذار در غرب آسیا همچون ایران، عربستان و ترکیه و در نهایت عنصری به نام رژیم صهیونیستی که با همه کشور های منطقه در تعارض است را شاهد هستیم.


آجرلو با تشریح ساز و کار های پیش رو مبنی بر کاهش تنش در منطقه را به چند راهکار تقسیم کرد و افزود: اولین راه حضور یک قدرت خارجی و ایجاد نظم منطقه ای است که با توجه به وضعیت فعلی و بررسی حضور گذشته کشور های فرامنطقه ای، این امر هرگز امکان پذیر نمی باشد.


وی ادامه داد: راهکار دوم‌ ایجاد ثبات پایدار توسط خود کشور های منطقه است و در طی این روند یکی از کشور ها به یک قدرت برتر و هژمونی تبدیل خواهد شد که با توجه به شرایط فعلی وقوع ثبات از این راه نیز با چالش هایی رو برو خواهد شد.


این کارشناس سیاسی با راه‌ کار اصلی دانستن رسیدن به توازن در جهت ایجاد ثبات پایدار تصریح کرد: این توازن یا با رقابت همه کشور ها محقق، و یا با گفت و گو و همکاری های مشترک صورت خواهد پذیرفت.


آجرلو ادامه داد: هرچقدر گفت و گو های منطقه ای، به خصوص توسط قدرت های بزرگ خاور میانه افزایش پیدا کند شاهد افزایش ثبات و به طبع آن ایجاد یک نظام منظم درون زا خواهیم رفت‌.


وی با اشاره به اهمیت نگاه ایران به عنوان بازیگر اصلی منطقه خاورمیانه  به دیگر کشور ها، و عزم دولت ۱۳ در راستای افزایش همکاری با همسایگان بیان داشت: مذاکرات با عربستان هرچند که تا به این لحظه موفقیت آمیز نبوده است، نشست های مشترک با ترکیه، گفت و گو و سفر رسمی به قطر و... همگی به عنوان اقدامات زمینه ای گفت و گو در جهت کاهش تنش ها پیش بینی می‌شود.


این کارشناس سیاسی با اشاره به اهمیت صادرات و واردات منطقه ای و سیاست اقتصادی دستگاه دیپلماسی کشور اظهار کرد: با توجه به تحریم ظالمانه علیه کشور ما، ارتباط با همسایگان در جهت منافع اقتصادی می تواند یکی از فرصت های مهم در جهت خنثی سازی اثر تحریم ها باشد.


آجرلو با بیان‌اهمین‌سفر های رسمی و امضای تفاهم نامه های مشترک به عنوان یک بستر زمینه ساز افزایش صادرات و واردات تصریح کرد: این اقدامات بستر های مهم اقتصاد برای ما آورده خواهد داشت و دیپلماسی ما را در عرصه بین الملل فعال تر خواهد کرد.


وی با اشاره نظم نوین جهانی و شروع دوران پسا آمریکا، دوران جدید را فاقد یک یا دو ابر قدرت مشخص دانست و افزود: ورود ایران به یک سیاست فعال منطقه ای و تعامل با همه کشور ها می‌تواند ما را به سمت ساختار مستحکم و در زمره ابرقدراتان آینده جهانی جای دهد‌.


این‌کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان با اشاره به یکی از آسیب های احتمالی گفت: ارتباط با کشور های حاضر در منطقه عمیق نبوده و آن‌ نگاه ویژه به همسایگان به عنوان یک اصل حیاتی شناخته نشده است و در همین راستا باید به حل فصل جدی مسائل با کشور هایی نظیر عربستان و ترکیه پرداخت.


انتهای پیام/م
نظرات بینندگان