کد خبر: ۱۵۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۱ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
عضو کمیته علمی ستاد کرونا :

آزیترومایسین تاثیری در بهبودی مبتلایان به کرونا ندارد

آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک پرمصرف است که به اشکال مختلف قرص ، کپسول و شربت وجود دارد و در اغلب اوقات دیده شده برای بیماران مبتلا به کرونا تجویز می شود؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا می گوید:آزیترومایسین تاثیری در بهبودی مبتلایان به کرونا ندارد.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، اورنگ ایلامی بیان کرد:موضوع تاثیر آزیترومایسین در شصت و یکمین نشست کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران طرح و بررسی و گفته شد که آزیترومایسین آنتی بیوتیک مناسبی است اما در صورت مصرف بیجا و بی‌رویه، باعث مقاومت میکروبی و نیز ایجاد عوارضی نامطلوب می شود.

وی گفت: در آخرین شیوه نامه معاونت درمان وزارت بهداشت، برای بیماران سرپایی و افرادی که دارای علائم خفیف و یا بدون علامت هستند و یا حتی بیمارانی که بستری می شوند، آزیترومایسین هیچ جایگاهی ندارد. مگر در شرایط خاصی عفونت ثانویه باکتریایی که پزشکان در مورد بیماران  آنهم در شرایط خاص، این دارو را تجویز کنند اما  در بهبود شرایط بیماران کووید۱۹ اثری ندارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: آزیترومایسین همچنین با مشکلات قلبی، از جمله طولانی شدن فاصله QT که چرخه الکتریکی قلب را از بین می‌برد، مرتبط است.طولانی شدن فاصله QT می تواند منجر به ریتم نامنظم خطرناک قلب شود که گاهی اوقات می تواند باعث مرگ ناگهانی شود.

 عضو کمیته علمی کشوری کرونا افزود: در می ۲۰۱۲، مطالعه ای در مجله پزشکی نیوانگلند مبنی بر افزایش اندکی در مرگ و میر قلبی عروقی در بیماران تحت درمان با آزیترومایسین در مقایسه با بیمارانی که با آموکسی سیلین، سیپروفلوکساسین یا بدون دارو درمان شده بودند، گزارش شده است.

به گفته وی ، آزیترومایسین یک داروی ضد باکتری ماکرولید است که پزشکان برای درمان انواع عفونت های خفیف تا متوسط ​​تجویز می کنند.  ماده فعال دارو، آزیترومایسین، می تواند عوارض جانبی نادر اما جدی مانند واکنش های آلرژیک شدید یا تهدید کننده زندگی، ضربان قلب نامنظم، اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل و آسیب کبدی ایجاد کند.  عوارض جانبی شایع تر شامل  تهوع یا استفراغ، اسهال وسایر عوارض گوارشی است.

ایلامی سایر عوارض جانبی ممکن مصرف این آنتی بیوتیک  درد شکم ،  خون در مدفوع ،  یبوست ،  اسهال ،  سرگیجه ،  خستگی ،  نفخ شکم ،  سردرد ،  سوء هاضمه ،  بیخوابی ،  از دست دادن حس چشایی یا بویایی ،  حالت تهوع ،  بثورات و خارش ،  وزوز گوش ،  ناراحتی معده ،  التهاب واژن و  استفراغ اعلام کرد.

به گفته وی با توجه به گزارش مطرح شده در کمیته علمی کشوری کرونا در رابطه با مصرف بی‌رویه این دارو از عموم اعضای  جامعه پزشکان و مردم درخواست شده است  که با تجویز و مصرف منطقی و علمی آنتی بیوتیک ها به حفظ سلامت جامعه کمک کنند.

انتهای پسام/م
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان