کد خبر: ۱۵۲۸۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
شهردار شیراز خبر داد:

اختصاص ۷۰ میلیارد تومان برای ساماندهی کمربندی جنوبی شیراز

اصنافی با اشاره به اختصاص ۷۰ میلیارد تومان برای ساماندهی کمربندی جنوبی شیراز گفت: فارغ از اینکه دولت چه تصمیمی برای بهبود وضعیت کمربندی شیراز دارد، با توجه به اینکه یکی از مشکلات کمربندی تداخل ماشین های سبک و سنگین به ویژه در ورودی شهرک ها است، ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع نقاط حادثه خیز در ورودی شهرک ها در نظر گرفته شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سید احسان اصنافی شهردار شیراز امروز ۴ اسفند در نشست خبری تشریح بودجه ۱۴۰۱ با اصحاب رسانه به ویژگی خاص این بودجه که  افزایش دو و نیم برابری نسبت به بودجه سال جاری است، اشاره کرد و از اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان معادل ۵۲ درصد از بودجه عمرانی برای اجرای پروژه های ویژه خبر داد وافزود: در این بودجه ۲۰ پروژه بالای ۵۰ میلیارد تومان و ۱۹ پروژه بین ۱۰ تا ۵۰ میلیارد تعریف شده است. 

وی با اشاره به اختصاص بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل قطار شهری گفت: تلاش داریم خط دو قطارشهری با ایستگاه های قهرمانان، امیرکبیر و امام حسین (ع) تا هفته دولت مسافرگیری شده و سپس ایستگاه های میانی تکمیل و تقدیم شهروندان شود. 

اصنافی با بیان اینکه برای حفظ و تملک باغات گروه یک قصردشت هزار میلیارد بودجه تعریف شده است، افزود: بازنگری قانون ستاد باغات قصردشت کلید خورده و با ایجاد ظرفیت جدید می توانیم در این حوزه تحول داشته باشیم. تغییر کاربری باغات گروه یک طبق قانون ممنوع است و باغات گروه پنج می تواند برای تملک باغات گروه یک تغییر کاربری پیدا کنند. 

شهردار شیراز با بیان اینکه تلاش داریم تا بهمن ماه سال آتی ۳۰ درصد باقیمانده از پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی را تکمیل و پروژه را به بهره برداری برسانیم، گفت: در این پروژه با افزایش تعداد کارگاه ها از یک به ۶ کارگاه، عملیات اجرایی تونل شهید شیبانی و شهید خادم الصادق و برداشت دیوار سنگی حدفاصل محمودیه تا منصورآباد پیشرفت مناسبی داشته و برای تکمیل آن ۴۴۰ میلیارد تومان بودجه در سال آینده اختصاص یافته است. 

وی از تخصیص۴۳۵ میلیارد تومان برای خرید ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس و مینی بوس)، ۴۰۰ میلیارد برای اجرای تقاطع محور گویم، ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساماندهی و مقاوم سازی ابنیه و معابر محلات هدف، ۲۱۵ میلیارد تومان برای پروژه تملک و احداث بولوار مولوی، ۱۵۰ میلیارد تومان برای تملک و طراحی میدان توپخانه (مجموعه زندیه) با همکاری وزارت راه و شهرسازی و ۱۵۰ میلیارد تومان برای ساماندهی حاشیه رودخانه سلطان آباد خبر داد. 

اصنافی با اشاره به اختصاص ۷۰ میلیارد تومان برای ساماندهی کمربندی جنوبی شیراز گفت: فارغ از اینکه دولت چه تصمیمی برای بهبود وضعیت کمربندی شیراز دارد، با توجه به اینکه یکی از مشکلات کمربندی تداخل ماشین های سبک و سنگین به ویژه در ورودی شهرک ها است، ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع نقاط حادثه خیز در ورودی شهرک ها در نظر گرفته شده است. 

ایجاد دیتا سنتر و هوشمندسازی با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان، اختصاص ۱۲۵ میلیارد تومان برای بهسازی و نوسازی ساختمان های شهرداری، تملک و اجرای تقاطع و مسیر تنگه قره پیری به ایت الله محلاتی برای کاهش بخشی از بار ترافیکی آزادراه شیراز - اصفهان با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان، تدوین بسته های سرمایه گذاری با اعتبار ۷۰ میلیارد تومان و احداث سیستم تصفیه محلی فاضلاب برای ابیاری فضای سبز و باغات قصردشت با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان از دیگر مواردی بود که شهردار شیراز در بودجه ۱۴۰۱ به آنها اشاره کرد. 

شهردار شیراز با دعوت از شهروندان برای پرداخت عوارض گفت: نوسانات و تورم نرخ ملک در میزان عوارض تاثیرگذار است و این میزان در شیراز با توجه به دفترچه قیمت منطقه بندی حدود ۵ تا ۱۰ درصد قیمت واقعی آپارتمان بود که با تدبیر شورا به روز رسانی شد و در سال آتی به میزان ۱۸ درصد عدد واقعی نرخ ملک رسیده است و در برخی از نقاط شهر  میزان عوارض افزایش می یابد. 

وی خاطرنشان کرد: در بودجه اولیه میزان اوراق مشارکت شیراز ۵۰۰ میلیارد تومان بود که با جلسات با وزارت کشور این عدد را به ۹۵۰ میلیارد تومان رسانده ایم. از سویی فروش اوراق توسط شهرداری به دلیل بدهی در بلک لیست بود که با پیگیری انجام شده درصدد هستیم سال آتی فروش اوراق مشارکت امسال را انجام دهیم. 

اصنافی درخصوص بدهی های شهرداری شیراز گفت: ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی، ۹۰۰ میلیارد تومان اوراق سررسید شده، ۷۱۸ میلیارد بدهی به پیمانکاران، ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی و بیمه ای به پیمانکاران است که مجموعا شامل ۴۹۹۵ میلیارد تومان است. همچنین طبق ابلاغیه هفته گذشته به شهرداری ۱۶۵۳ میارد تومان شامل اصل، سود و جریمه دیرکرد تسهیلات پرداخت نشده سال های گذشته است که در حال حسابرسی است و هنوز در دفاتر ثبت نشده است.

وی با اعلام اینکه تا پایان دی ماه بدهی شهرداری ۵۶۰۰ میلبارد تومان بود که بخشی از آن را تسویه کردیم، افزود: طی ماه گذشته بخشی از املاک با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان را آزاد کردیم و برای پیمانکاران جز به تهاتر گذاشتیم، طلب بخشی از پیمانکاران درشت از طریق اوراق مشارکت تسویه شد، ۱۰۰ میلیارد تومان برات کارت توزیع شد و در مجموع طی دوماه گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی، تهاتر، اوراق مشارکت و برات کارت تسویه کردیم. 

شهردار شیراز ادامه داد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی میزان ارزش افزوده از سه درصد به چهار درصد افزایش یافته است و  با توجه به تغییر نحوه تخصیص و قوانین مالیاتی، توانستیم نحوه تخصیص اعتبار به شیراز را تغییر دهیم و درآمد شهرداری در حوزه مالیاتی دو برابر افزایش یافته است. 

وی با اعلام اینکه ۴۲ درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی وصولی هر شهر متعلق به شهرداری ها و برای تامین زیرساخت های ترافیکی، دوربین کنترل سرعت و نظارت است، افزود: از سال ۹۵ تاکنون به صورت میانگین فقط ۶ درصد از میزانی که باید به شهرداری پرداخت میشد به حساب شهرداری واریز شده و درسال گذشته این میزان دو درصد بوده است. برای وصول کامل این عدد پیگیری شده و دولت تمهیداتی برای واریز این عدد به حساب شهرداری دیده است. 

اصنافی درخصوص روند ارائه بودجه ۱۴۰۱ گفت: طبق برنامه زمان بندی مصوب شورای اسلامی شهر شیراز، درانتهای دی ماه بودجه ارائه شد و شورا طی یک ماه بررسی کرد و ۳۰ بهمن نیز بودجه جهت تصویب نهایی برای فرمانداری و استانداری ارسال شده است. 

شهردار شیراز درخصوص بودجه سال جاری گفت: تاکنون بیش از ۷۰ درصد بودجه ۱۴۰۰ محقق شده است و به طور میانگین ۴۵ درصد کل درآمد شهرداری در بهمن و اسفند ماه محقق می شود. 

لازم به ذکر است که بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری شیراز به مبلغ ۱۵ هزار و ۳۸۵ میلیارد تومان در دو بخش درآمد و هزینه و شش محور توجه به محلات محروم به منظور دستیابی به میانگین سرانه خدمات سطح شهر و ایجاد محرک توسعه، توجه ویژه به شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع)، ایمنی و تاب آوری شهر، احیای باغات و توسعه فضای سبز، توسعه پروژه‌های هوشمندسازی، مدیریت هزینه در شهرداری با درنظر گرفتن صرفه‌جویی بودجه هزینه جاری، اهتمام به پرداخت بدهی‌های معوق شهرداری، استفاده از ظرفیت درآمد پایدار و کاهش وابستگی به وام و اوراق تصویب شده است.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان