کد خبر: ۱۵۲۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
روزنامه الاخبار لبنان گزارش داد :

چگونه پهپاد حسان حزب الله توانست از رادارهای پیشرفته در طول مرز فلسطین اشغالی عبور کند ؟

قبل از اخراج صهیونیستها از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی ، آنها پیشرفت مستمر در شیوه های رزم و تاکتیکهای جنگ زمینی نیروهای حزب الله را رصد می کردند اما چند سال بعد از پایان اشغالگری صهیونیستها در لبنان ، اتفاقی رخ داد که آنها را متعجب کرد .
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، قبل از اخراج صهیونیستها از جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی ، آنها پیشرفت مستمر در شیوه های رزم و تاکتیکهای جنگ زمینی نیروهای حزب الله را رصد می کردند اما چند سال بعد از پایان اشغالگری صهیونیستها در لبنان ، اتفاقی رخ داد که آنها را متعجب کرد . 
در سال ۲۰۰۴ مقاومت اسلامی لبنان حزب الله اعلام کرد یک هواپیمای بدون سرنشین متعلق به این جنبش به نام مرصاد ۱ به فضای مناطق شمالی اراضی اشغالی نفوذ کرده است . 
دشمن اسرائیلی از آن زمان متوجه شد که حزب الله در حوزه ی هوایی نیز آنها را به چالش می کشد . 
لذا از همین مقطع زمانی شروع به تقویت سیستم های راداری در مرز با لبنان کرد . 
رژیم صهیونیستی به نصب رادارهای پیشرفته و بالون های مخصوص دارای حسگرها و دوربین های قوی از مرز رأس ناقوره تا جولان اشغالی اقدام کرد . 
دشمن به این نیز اکتفا نکرده و در آذر ماه ۹۲ مغز متفکر هوا فضا و مؤسس نیروی هوایی حزب الله لبنان یعنی شهید حاج حسان اللقیس  که خود مسئول اصلی پهپادها بود را در بیروت ترور کرد و به شهادت رساند تا به خیال خود از این طریق حزب الله در حوزه هوا فضا متوقف کند و آسوده خاطر شود .
شهید حسان اللقیس مسئول اصلی ارسال پهپاد مرصاد ۱ در سال ۲۰۰۴ و عملیات ایوب در عمق اراضی اشغالی در سال ۲۰۱۲ بود و پهپاد حسان به اسم ایشان نامگذاری شده است . 

علی رغم اقدامات متنوع اسرائیل برای تأمین امنیت هوایی خود ، در روز جمعه ۲۹ بهمن ماه ، حزب الله توانست به مدت چهل دقیقه تمام این سیستم های پیشرفته را که رژیم صهیونیستی طی ۱۸ سال ساخته و پرداخته بود را جا گذاشته و پهپاد خود را به عمق ۷۰ کیلومتری اراضی اشغالی بفرستد . 

روزنامه الاخبار لبنان به نقل از یک فرمانده ارشد مقاومت اسلامی لبنان اینچنین جزئیات این عملیات را شرح می دهد :
« ساعت ۱۱:۴۰ قبل از ظهر پهپاد حسان از نقطه ای در جنوب لبنان به پرواز درآمد و با وجود تمامی سیستم ها و سامانه های رصد و هشدار ، دشمن صهیونیستی تا ساعت ۱۲:۱۰ دقیقه متوجه حضور پهپاد حزب الله نشد در حالیکه نیم ساعت از  حضورش در فضای اراضی اشغالی می گذشت و ۳۰ کیلومتر به  داخل مرز نفوذ کرده و به منطقه روش بینا  نزدیک شهرک صفد رسیده بود . 
به محض اینکه اعلام شد شئ ناشناخته در آسمان مشاهده شده آژیرهای خطر در شهرکهای شمالی فلسطین اشغالی به صدا در آمدند و کار شناسایی هویت آن آغاز شد ، پس از اینکه صهیونیستها مطمئن شدند که شئ مورد نظر پهپاد است ، سامانه گنبد آهنین موشکی از نوع تامیر به سمت آن شلیک کرد که به خطا رفته و موفق نشد پهپاد را هدف قرار دهد . 
سپس فرماندهی منطقه شمالی جنگنده اف ۱۶ را برای سرنگون کردن پهپاد فرستاد اما به دلیل سرعت بالای این جنگنده در مقابل سرعت کم پهپاد از آن عبور کرده و خلبان موفق نشد پهپاد را در تیررس خود قرار دهد . 
پس از عدم موفقیت جنگنده اف ۱۶ ،  دشمن صهیونیستی هلی کوپترهای آپاچی را مأمور سرنگونی این پهپاد کرد و این هلی کوپترها توانستند پهپاد را بر فراز دریاچه طبریا رهگیری کنند و اینجا بود که پهپاد مسیر خود را تغییر داده و به سمت لبنان بازگشت ، هلی کوپترهای آپاچی چند موشک به سمت پهپاد شلیک کردند و پس از آن پهپاد از رادار پنهان شد و دشمن فکر کرد که پهپاد را هدف قرار داده است ، از همین رو تیم جستجو را برای یافتن و جمع آوری بقایای احتمالی پهپاد ارسال کردند اما پس از ۲ ساعت جستجو به این نتیجه رسیدند که پهپاد مورد نظر ساقط نشده و سالم به لبنان بازگشته است .

عملیات موفقیت آمیز پهپاد حسان به مثابه شکستی بزرگ در پروژه های نظامی و سیستم پدافندی رژیم صهیونیستی بود و برای توضیح بیشتر این حقیقت لازم است که بدانیم این پهپاد از چه سامانه های راداری و پدافندی پیشرفته عبور کرده است :

۱) سامانه های رصد و تشخیص  دقیق ADS که دارای حس گرها و گیرنده های قوی هستند . 

۲) سامانه کشف سیگنال SIGNIT

 ۳) سامانه راداری و کشف ULTRA C1
( از قوی ترین رادارهای پیشرفته صهیونیستهاست که بر قله جبل الشیخ قرار دارد و وظیفه اش شناسایی موشک ها و پهپادهاست ) 

۴) سامانه راداری MMR  گنبد آهنین

۵) بالون های پیشرفته Sky Dew  و مجهز به دوربین و حس گرهای قوی که در سمت شرق شهرک ناصره قرار دارند و مخصوص تشخیص و رصد پهپادهایی ست که در ارتفاع پایین پرواز میکنند . 

رژیم صهیونیستی در مقابل حمله همزمان دهها از این نوع پهپادها چه خواهد کرد ؟ 
اگر در جنگهای احتمالی آینده  پهپادهای حسان به جای دوربین شناسایی ، سلاح حمل کنند ، قطعا رؤیاهای رژیم صهیونیستی تبدیل به کابوس خواهند شد .
نظرات بینندگان