کد خبر: ۱۵۲۹۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
امام جمعه شیراز:

امور تربیتی در اولویت قرار گیرد/ایران می‌تواند مرکز ارتباطات جهانی باشد

آیت الله دژکام با اشاره به درپیش بودن روز امور تربیتی تاکید کرد که باید امور تربیتی را همواره در اولویت قرار دهیم تا فرزندان آینده ما ادامه دهنده راه شهدا باشند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز گفت: افتخار سومین حرم اهل بیت (ع) این است که برگزاری مراسم شهادت حضرت شاهچراغ (ع) و امام موسی کاظم (ع) را به درستی و به شکل مطلوب برگزار کنیم و باید همه مردم شیراز در روز شهادت امام هفتم، سنگ تمام بگذارند و نمود آن در حرم سوم اهل بیت (ع) مشهود باشد و مجاوران حرم پسر گرانقدر امام هفتم، الگوی کشور باشند.

ویبا یادآوری اینکه حرم شریف امامزاده ابراهیم (ع) در محله لب آب شیراز یکی از مراکز برگزاری این مراسم است، گفت: به دلیل مواجهه و مبارزه حضرت شاهچراغ (ع) از محله کشن تا محل شهادتشان در محل بارگاه مقدس ایشان، امسال در طول این مسیر ۱۲ کیلومتری، شاهد حرکت خودرویی از مسجد «امام حسن مجتبی (ع)» از مطهری جنوبی تا حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و گلباران مسیر خواهیم بود.

امام جمعه شیراز با اشاره به برگزاری رویدادهای جهانی با موضوعات اسلام و پیامبر (ص)، گفت: کنگره جهانی «محمد (ص) در آئینه ادب و هنر» به میزبانی سومین حرم اهل بیت (ع) اقدام موثری بوده و روز مبعث نیز شاهد اختتامیه این کنگره جهانی برگزار خواهیم بود. هنرمندان جهان از سراسر جهان آثار ارسال کرده‌اند.

اهمیت توجه به امور تربیتی برای ساختن آینده بهتر

آیت‌الله دژکام افزود: ۸ اسفند روز «امور تربیتی» است و باید امور تربیتی را همواره در اولویت قرار دهیم تا فرزندان آینده ما ادامه دهنده راه شهدا باشند و نهادهایی مانند بسیج به صورت ویژه در این راستا کار می‌کند و سایر نهادها به بحث سبک زندگی ایرانی-اسلامی باید نگاه ویژه کنند و امیدواریم شاهد همکاری بیشتر حوزه علمیه و آموزش و پرورش فارس در این حوزه باشیم.

او با اشاره به ظرفیت تجارت ایران عنوان کرد: ایران می‌تواند محل ایجاد ارتباطات تجاری و اقتصادی شرق و غرب جهان باشد، لذا بازرگانان ما باید مسیرهای جدید تجاری برای کشور تعریف کنند.

نماینده ولی‌فقیه در فارس ضمن بیان اینکه به گفته مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب باید معنویت مورد توجه ویژه قرار بگیرد و گام اول نیز بیداری است و با بیان اینکه آنانی که در خواب غفلت باشند، نمی‌توانند به معنویت دست پیدا کنند، گفت: پس از بیداری، تفکر نقش مهمی دارد، زیرا با تفکر گام موثری برای بهبود وضعیت خود برداریم و معنویت اسلامی، معنویت بر پایه تفکر است.

او با اشاره به روز مهندس هم گفت: روز مهندس به نام دانشمند بزرگ جهان و اسلام، خواجه نصیرالدین طوسی این روز نامگذاری و قسمتی از کره ماه نیز به نام وی نامگذاری شده است.

امام جمعه شیراز شخصیت علمی خواجه نصیرالدین طوسی را جهانی و مایه افتخار ایرانیان و مسلمانان ارزیابی و اضافه کرد: این افتخار ناشی از میدان داری این دانشمند بزرگ در زمینه مهندسی، اختر فیزیک و ... و توجهش به نظم بوده است.

آیت‌الله دژکام ملاک اقدامات تاثیرگذار خواجه نصیرالدین طوسی و مرحوم فیاض لاهیجی، شاگرد ملاصدرای شیرازی، را توجه به خداشناسی در کنار علم،برشمرد و با تاکید براینکه خداشناسی اهمیت دوچندانی دارد، افزود: فیلسوفان مسلمان همگی به بررسی کار خدا پرداخته‌اند و کار خداشناسی، فرمان خداشناسی است و به بررسی و شناخت فرمان خدای متعال است که علوم فقه، اخلاق و ... همگی بررسی و شناخت فرامین خداست.

نماینده ولی فقیه در فارس ادامه داد: علامه «خفری» در مدرسه منصوریه شیراز تحصیل کرد و یکی از رساله‌های وی در خصوص ستاره شناسی بوده که در آمریکا نیز کتاب آن چاپ شده است، لذا مکتب شیراز تحت تاثیر ملاصدرا برای سال آینده در اولویت قرار دارد.

امام جمعه شیراز همچنین با اشاره به لزوم تدوام راه امثال خواجه نصیرالدین طوسی توسط جوانان کشور، گفت: باید ادامه دهنده راه این بزرگان باشیم، چرا که ادامه این راه، شناختن نظم حاکم در جهان است.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان