کد خبر: ۱۵۲۹۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
گزارش شیرازه از تعیین تکلیف کمربندی شیراز:

کمربندی؛ محوری بلاتکلیف با مسئولینی غیر پاسخگو/ جاده ای که به ازای هر دو کیلومتر بلای جان ۱.۲ نفر از شهروندان می‌شود

امروز پس از گذشت سالها، شنیدن جملاتی شبیه «در دست اقدام است»، «اختصاص داده شد»، «در حال پیگیری می باشد» و«هر چه سریع تر تعیین تکلیف گردد» از مسئولین، نه تنها دوای درد این زخم کهنه نیست بلکه می‌بینیم که بلاتکلیفی کمربندی شیراز و رفع اختلافات شهرداری و راه و شهرسازی،این محور را به مسیری خطر آفرین تبدیل کرده که جان بسیاری از همشهریان و هموطنان ما را گرفته و یا سلامتی آنها را در اثر معلولیت های ناشی از تصادف با مخاطره مواجه کرده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، از آنجا که مشکلات و معضلات و خطرات فراوان ناشی از شرایط نامطلوب کمربندی شیراز از جمله مباحثی بود که طی چند سال اخیر توسط شهروندان عنوان و در رسانه ها نیز منتشر شده است، همچنین ایمانیه استاندار فارس در نخستین روزهای انتصاب خود با توجه به اهمیت موضوع تعیین تکلیف کمبرندی را از مهم ترین اقدامات دولت و شهرداری عنوان کرد و خواستار رفع مشکلات و بلاتکلیفی این محور حادثه خیز شد.

بر همین اساس پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نیز بر آن شد تا با دعوت از چند دستگاه متولی در حوزه راه، شهر سازی، انتظامی و شهرداری میزگردی با موضوع بررسی مشکلات کمربندی و آمار تصادفات در این نقطه از شهر و همچنین دیگر موضوعات مرتبط با استان فارس را مورد بحث و گفتگو قرار دهد.

در این میزگرد که در تاریخ 20 آذر ماه سال جاری برگزار شد تعیین تکلیف کمربندی  یکی از مباحث مهم مورد بحث بود که در انتها به شهروندان این وعده را دادیم تا در آینده ای نزدیک مجدد به سراغ شهرداری و دیگر ادارات متولی برویم .

با نگاهی مختصر به رسانه ها و تیترهایی که در خصوص کمربندی انعکاس داده شده متوجه حساسیت موضوع خواهیم شد

تیترهایی از قبیل کمربندی شیراز قتلگاه مردم این شهر است:

ترابی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود کمربندی شیراز را قتلگاه مردم این شهر عنوان کرد و گفت:که این اتفاق تاسف بار ناشی از کم کاری و عدم هماهنگی دستگاه‌های متولی در گذشته بوده است که وزارت راه و شهرسازی باید این کمبودها را جبران و، استانداری فارس هم باید پیگیر رفع مشکلات مردم باشد.

مشخص کردن متولی کمربندی شیراز اولین گام حل مشکلات جاده مرگ است:

سرهنگ عبدالهاشم دهقانی رئیس پلیس راه شمال فارس با بیان اینکه عمده مشکلات ما هم در حوزه کمربندی در بازه مسافتی ۸ کیلومتری از پل امام حسن مجتبی(ع) تا میانرود است، تاکید کرد: نداشتن متولی مشخص برای کمربندی بزرگترین مشکل است چون بستر راه با حوزه راهداری و حریم ها در حوزه شهرداری قرار دارد، پس اولین قدم برای اصلاح مشکلات کمربندی مشخص کردن اداره متولی است.

بیش از ۱۹۰۰ تصادف در هفت ماهه نخست سال در کمربندی شیراز:

دهقانی در ادامه آماری از تعداد فوتی ها و تصادفات کمربندی در سال جاری ارائه داد و گفت: متاسفانه در هفت ماهه نخست امسال بیش از ۱۹۰۰ تصادف در این محور شاهد بودیم که از این تعداد حدود ۲۷ نفر متوفی و ۳۱۶ تصادف جرحی صورت گرفته یعنی در کمربندی به ازای هر  دو کیلومتر 1.2نفر جان باخته داریم که این اتفاق هیچ تناسبی با استاندارد های موجود در جاده های کل کشور ندارد.

ناهمگونی کمربندی موجب اتفاقات خطرناک از جمله تصادف و مرگ عابر پیاده می‌شود

علی یزدانی معاون حمل و‌نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس نیز در میزگرد شیرازه در خصوص مشکلات کمربندی و متولی گری این محور تردد عنوان کرد: کمربندی کار کرد خود را از دست داده چون قرار بوده یک محور برون شهری باشد که به واسطه ساخت و سازهایی که اطراف آن انجام شده کارکرد یک محور برون شهری و جاده ای را از دست داده است.

وی با بیان اینکه در کمربندی تقاطع ترافیک ایجاد شده است، افزود: به طور مثال یک کامیون که عادت به رانندگی با سرعت و در جاده های برون شهری دارد به ناگهان با تقاطعی برخورد می‌کند که عابر پیاده قرار است از آن عبور کند و همین ناهماهنگی و ناهمگونی موجب اتفاقات خطرناک از جمله تصادف و مرگ عابر پیاده می‌شود.

یزدانی ادامه داد: طبیعتاً باید تکلیف این محور مشخص شود یا برون شهری شود که قطعاً دیگر امکان آن وجود ندارد یا درون شهری باشد و واگذار شود به شهرداری تا مانند یک محور درون شهری با آن برخورد گردد.

بنابه گفته معاون حمل و‌نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان فارس، اگر چه تاکنون چندین بار این محور به شهرداری واگذار شده و مقرر گردیده که مانند محور درون شهری با آن برخورد و اداره شود اما در نهایت به این فکر می‌کنند که پس اگر محور درون شهری است با کامیون هایی که از این مسیر عبور می‌کنند چه باید کرد و چه قانونی باید برای آنها اعمال کرد و علی رغم جلسات بسیاری که گرفته شد هنوز این مشکل حل نشده و متولی اصلی که مسئولیت تمام کمال این محور را برعهده بگیرد مشخص نیست. به همین خاطر تمام راه حل ها موقت و در راستای کاهش خطرات انجام می‌شود.

یزدانی ادامه داد: بخشی از کمربندی به شهرداری واگذار شده اما بخش دیگر آن هنوز بلاتکلیف مانده ، کمربندی شمال شهر هم که احداث شده، بخشی از ترافیک آن محور منتقل می‌شود اما همچنان ترافیک سنگین را در کمربندی فعلی داریم و مشکل همچنان باقی است.

وی معتقد است که این مشکل بین بخشی است و قرار بود چندین تقاطع غیر همسطح در این محور احداث شود که به جز یکی دو مورد مابقی اجرا نشد، پس ادارات متولی می بایست هر کدام وظیفه خود را به درستی انجام دهند شاید گوشه ای از مشکلات کمربندی مرتفع گردد.

تفکیک از طریق کند روها، میتواند راه حل مناسب جهت کاهش خطرات کمربندی باشد

مهدی اکبر پور مدیرکل اداره مطالعات حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز هم در ادامه این میزگرد به بیان برخی مطالب در خصوص کمربندی و تعیین تکلیف آن و همچنین راه کارهای جایگزین عنوان کرد و تفکیک از طریق کند روها، را راه حل مناسبی جهت کاهش خطرات کمربندی دانست.

اگر چه پاسخ دو اداره اصلی و متولی این محور(شهرداری و راه و شهرسازی) به مشکلات کمبرندی قانع کننده نبود اما  ما به شهروندان وعده پیگیری دادیم.بر همین اساس در نشست خبری با شهردار شیراز مجدد پیگیر ماجرا شدیم و سید احسان اصنافی از اختصاص ۷۰ میلیارد تومان برای ساماندهی کمربندی جنوبی شیراز خبر داد و گفت: فارغ از اینکه دولت چه تصمیمی برای بهبود وضعیت کمربندی شیراز دارد، با توجه به اینکه یکی از مشکلات کمربندی تداخل ماشین های سبک و سنگین به ویژه در ورودی شهرک ها است، ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع نقاط حادثه خیز در ورودی شهرک ها در نظر گرفته شده است.

از کمربندی فعلی به صورت معبر شهری بدون کمربندی شمال شرق شیراز نمی توان استفاده کرد

اصنافی شهردار شیراز در جلسه هم اندیشی با اصحاب رسانه که با موضوع "نقش رسانه در توسعه کلانشهر شیراز" در روز چهار شنبه 19 آبان ماه برگزار شد با بیان اینکه از کمربندی فعلی به صورت معبر شهری بدون کمربندی شمال شرق شیراز نمی توان استفاده کرد، گفت: بحث تغییر کاربری در حریم کمربندی مطرح شده است که اعتقاد داریم کمربندی فعلی نیازمند مسیر کندرو است، لذا باید فریاد بزنیم تغییر کاربری در حریم کمربندی نباید انجام شود. لذا اعتقاد داریم که با تغییر نام کمربندی شیراز مشکلات آن مرتفع نمی‌شود.

در این خصوص شیرازه به سراغ نمایندگان مجلس نیز رفته و نظر آنان را در راستای رفع مشکلات کمبرندی جویا شده است.

کمربندی جنوب شیراز به شهرداری واگذاری شود/ اقدامات موثر برای ساماندهی به جاده مرگ در شیراز

جعفر قادری نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما با تشریح این موضوع بیان کرد: کمربندی شمال شرق شیراز در قالب بک پروژه سرمایه گذاری با با اعتباراتی بالغ بر بیش از 1200 ملییارد تومان و با مشارکت شرکت ارشین کد، وزارت راه و شهرداری شیراز توسط سازمان برنامه و بودجه طراحی شده است.

کمربندی محوری بلاتکلیف با مسئولینی غیر پاسخگو/جاده ای  که به ازای هر دو کیلومتر جان 1.2نفر از شهروندان میگیرد

قادری در ادامه این موضوع افزود: این طرح که در حال ارزیابی جهت شروع عملیات است، از پل فسا تا دروازه قرآن به عنوان رینگ اول کمربندی شمال شرق ادامه خواهد داشت و در حدود سه سال دیگر کامل خواهد شد.
کمربندی جنوب به شهرداری واگذاری شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص تصریح کرد: در خصوص پروژه کمربندی جنوب نیز جلساتی متعددی با شهرداری و وزارت راه برگزار کردیم که مقرر شد تا این مسیر از حالت کمربندی خارج شده و به عنوان مسیر ارتباطی درون شهری تعریف شود.

وی از اخذ مجوازات لازم جهت رینگ دوم کمربندی جنوب خبر داد و گفت: مسیر سیاخ دارنگون به عنوان رینگ دوم کمربندی توسعه داده می‌شود و مجوزات لازم کمیسیون ماده 23 نیز در دست اقدام است.

ضرب الاجل استاندار فارس به شهرداری و راه و شهرسازی برای رفع مشکلات کمربندی/ شرایط واگذاری کمربندی شیراز به شهرداری طی یک ماه آینده مشخص شود

محمد هادی ایمانیه، استاندار فارس که از ابتدای تصدی جایگاه مدیریت ارشد استان تاکید ویژه‌ای بر ارائه راهکارهای عملیاتی برای کاهش تصادفات جاده ای و پیشگیری از حوادث منجر به مرگ و جراحت داشته ‌است، در تاریخ 16 آبان 1400 جلسه ای جهت بررسی مشکلات کمربندی شیراز برگزار و در این جلسه تاکید کرد: بلاتکلیفی کمربندی شیراز و رفع اختلافات شهرداری و راه و شهرسازی، سالهاست این محور را به مسیری خطر آفرین تبدیل کرده که جان بسیاری همشهریان و هموطنان ما را گرفته و یا سلامتی آنها را در اثر معلولیت های ناشی از تصادف با مخاطره مواجه کرده است.

وی با اشاره به وجود راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت برای رفع مشکلات کمربندی جنوبی و غربی شیراز، عنوان کرد: پیشنهادات کاربردی در قالب یک طرح و با در نظر گرفتن مصوبه دو سال گذشته در شورای ترافیک استان در چند روز آینده جمع بندی شود.
کمربندی محوری بلاتکلیف با مسئولینی غیر پاسخگو/جاده ای  که به ازای هر دو کیلومتر جان 1.2نفر از شهروندان میگیرد
به گفته ایمانیه در مصوبه پیشین شورای ترافیک استان خط کشی، ایمن سازی و ایجاد دوربرگردان ها به عهده اداره کل راهداری و ایجاد کندروها و ساماندهی ورودی و خروجی ها بر عهده شهرداری شیراز بوده است.

به دستور استاندار فارس مقرر شد این مصوبه مجددا مورد بررسی قرار گیرد و تا اوایل هفته آتی(آبان ماه) توسط وی جهت اجرا به شهرداری و راه و شهرسازی ابلاغ شود.

 رئیس شورای عالی ترافیک استان همچنین بیان کرد:  راهکار بلندمدت رهایی از مشکلات کمربندی شیراز این است که این مسیر به شهرداری واگذار شود.

به دستور ایمانیه  مقرر شد کمیته‌ای متشکل از نماینده راه و شهرسازی، شهرداری و دفتر فنی استانداری فارس با در نظر گرفتن مباحث حقوقی شامل تملک ها، برآورد هزینه اجرا و ایمن سازی کل کمربندی نظرات نهایی را  به شورای ترافیک ارائه دهد  و در صورتی که انجام پیش بینی های لازم صورت گرفته باشد بحث واگذاری کمربندی شیراز به شهرداری انجام شود.

استاندار فارس همچنین با بیان اینکه در سفر اخیر ریاست جمهوری به استان فارس اعتباری برای رفع نقاط پر حادثه در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بخشی از این اعتبارات نیز برای رفع مشکلات کمربندی شیراز اختصاص خواهد یافت.

به منظور اطلاع از جدیدترین اقدامات شهرداری در خصوص کمربندی  و اینکه طبق دستور استاندار فارس قرار بود تا پیان آذر ماه متولی گری کمربندی به شهرداری واگذار شود، طبق هماهنگی قبلی با روابط عمومی به سراغ هادی شه‌دوست شیرازی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز رفتیم اما در آخرین لحظات مصاحبه خود را لغو کرده و علی رغم پیگیری از مدیر روابط عمومی شهرداری شیراز هنوز موفق به دریافت پاسخ از این مجموعه نشده ایم.

سخن آخر:

و اما امروز پس از گذشت سالها، شنیدن جملاتی شبیه «در دست اقدام است»،«اختصاص داده شد»،«در حال پیگیری می باشد» و«هر چه سریع تر تعیین تکلیف گردد» از مسئولین، نه تنها دوای درد این زخم کهنه نیست بلکه میبینیم که بلاتکلیفی کمربندی شیراز و رفع اختلافات شهرداری و راه و شهرسازی،این محور را به مسیری خطر آفرین تبدیل کرده که جان بسیاری از همشهریان و هموطنان ما را گرفته و یا سلامتی آنها را در اثر معلولیت های ناشی از تصادف با مخاطره مواجه کرده است. گرچه اقدامات موقتی انجام شده اما حل این مشکل نیازمند دور اندیشی و راهکاری مناسب است بنابراین با نصب سرعت گیر، موانع و... دردی دوا نخواهد شد.

حال این سوال مطرح است که با وجود دانستن مشکلات از سوی مسئولین و اختصاص اندک مبالغی گاه و بیگاه به این محور و نشستن و صحبت کردن در مورد آن آیا می تواند حلال مشکلات و خطرات کمربندی و مرگ و میر شهروندانی باشد که به اجبار میان این محور پر خطر محکوم به زندگی کردن هستند؟

انتهای پیام/س


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
0
شیرازه عزیز
حالا که شما پیگیر موضوع هستید
حد اقل خط کشی کمر بنی انجام شود
چند دور بین بگذارند زن سبزی فروش محله ما برای زنی دیگر تعریف می کرد من عاشق سرعت هستم آنهم در کمربندی