کد خبر: ۱۵۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۸ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی «شیرازه»:

سود دنیا و آخرت از آثار دوستی با امام زمان (عج)

جمعه‌های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان(عج) در «پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهد شد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق کارشناس علوم مذهبی و قائم مقام بنیاد مهدی موعود (ع) استان فارس در یادداشتی اختصاصی به تشریح سبک زندگی مهدوی و حدود تولی و تبری، در باورمهدویت پرداخت و نوشت: 

همان گونه که سابقاً و در جمعه های گذشته عرض نمودیم، رضای الهی در گرو رضایت امام زمان عج است. 

در ادامه بحث تولی و تبری خوب است اشاره ای به بخش اندکی از آثار مثبت تولّی (دوستی با امام زمان ع) در زندگی انسان داشته باشیم:

1. امان از آتش جهنّم
در روایتی از رسول گرامی اسلام ص نقل است که می فرمایند: 
«ولایَتي وَ وِلایَتُ أهلُ بَیتِي اَمانٌ مِنَ النَّار ؛ دوستی با من و خاندان من باعث در امان بودن از آتش [دوزخ] است». 

 2. برتر از یک سال عبادت 
رسول اکرم ص می فرمایند: 
«حُبُّ آلِ مُحَمَّدٍ يَوْماً خَيْرٌ مِنْ عِبَادَةِ سَنَةٍ ؛ یک روز دوستی خاندان پیامبر، برتر از عبادت یک سال است». 

3. پاک شدن گناهان 
امام صادق ع می فرمایند: 
«إِنَّ حُبَّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ لَيَحُطُّ الذُّنُوبَ عَنِ الْعِبَادِ كَمَا تَحُطُّ الرِّيحُ الشَّدِيدَةُ الْوَرَقَ عَنِ الشَّجَرِ ؛ به درستی که دوستی ما اهل‌بیت، گناهان بندگان را می ریزد، همان گونه که باد شدید، برگ را از درخت جدا می سازد». 

4. سود دنیا و آخرت 
رسول گرامی اسلام ص می فرمایند: 
«مَنْ اَرادَ التَّوَکَّلُ علي اللّه‌ِ فَلْیُحِبَّ اَهْلَ بَیْتي وَ مَنْ اَرادَ اَنْ یَنْجُو مِنْ عَذابِ الْقَبْرِ فَلْیُحِبَّ اَهْلَ بَیْتي وَ مَنْ اَرادَ الْحِکْمَةَ فَلْیُحِبُّ اَهْلَ بَیْتي وَ مَنْ اَرادَ دُخُولَ الْجَنَّةِ بِغَیْرِ حِسابٍ فَلْیُحِبُّ اَهْلَ بَیْتي فَوَاللّه‌ِ ما اَحَبَّهُمْ اَحَدٌ اِلاّ رَبِحَ فِي الدُّنْیا وَ الآخِرَةِ  ؛ 
هر کس توکل به خدا را می¬خواهد، باید اهل‌بیت مرا دوست بدارد؛ 
و هر کس نجات از عذاب قبر را می خواهد، پس باید اهل بیت مرا دوست بدارد؛
و هر کس که حکمت را می خواهد، باید اهل بیت مرا دوست بدارد؛
و هر کس وارد شدن به بهشت بدون حساب را می خواهد، باید اهل بیت مرا دوست بدارد؛ 
پس به خدا سوگند احدی به آنها مِهر نمی ورزد مگر اینکه در دنیا و آخرت سود می کند». 

5. اجر عظیم
امام صادق ع می فرمایند: 
«مَنْ أَحَبَّنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ حَقَّقَ حُبَّنَا فِي قَلْبِهِ جَرَى یَنَابِیعُ الْحِکْمَةِ عَلَى لِسَانِهِ وَ جُدِّدَ الْإِیمَانُ فِي قَلْبِهِ وَ جُدِّدَ لَهُ عَمَلُ سَبْعِینَ نَبِیّاً وَ سَبْعِینَ صِدِّیقاً وَ سَبْعِینَ شَهِیداً وَ عَمَلُ سَبْعِینَ عَابِداً عَبَدَ اللَّهَ سَبْعِینَ سَنَةً ؛ هر کس ما اه بیت را دوست بدارد و دوستی ما را در دل خود محقق کند، چشمه‌های حکمت بر زبانش جاری می شود و ایمان در قلبش تجدید می شود و ثواب عمل هفتاد پیامبر و هفتاد راستگو و هفتاد شهید و ثواب عمل هفتاد عابد که هفتاد سال عبادت کرده اند، برای او نوشته می شود». 

6. بهره‌مندی از شفاعت 
پیامبر عظیم الشأن اسلام ص می فرمایند: 
«أَلزَموا مَوَدَّتَنا أهلَ البَيتِ، فَإِنَّهُ مَن لَقِيَ اللّه َ يَومَ القِيامَةِ وهُوَ يَوُدُّنا دَخَلَ الجَنَّةَ بِشَفاعَتِنا ؛ پیوسته با دوستی ما اهل بیت همراه باشید. پس بدرستی که هر کس روز قیامت خدا را ملاقات کند درحالی که ما را دوست دارد، با شفاعت ما وارد بهشت می شود».

7. آسانی عبور از پل صراط
همچنین ایشان می فرمایند: 
«أثْبَتُکُمْ عَلَى الصِّرَاطِ أَشَدُّکُمْ حُبّاً لِي وَ لِأَهْلِ بَیْتِي ؛ ثابت قدم ترینِ شما بر پل صراط، کسی است که ثابت ترین دوستی را نسبت به من و خاندان من دارد». 
به خوبی روشن و مشخص است، آ چه به عنوان دوستی و محبّت به اهل‌بیت ع در روایات فوق از آن یاد شده، و اثرات گرانبهای بیان شده برایش ذکر شده است، همان «تَوَلَّی» و یا دوستی لسانی، قلبی و عملی با ائمه ی هدی ع است که از آن به راه فلاح و سعادت حقیقی تعبیر شده است.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان