کد خبر: ۱۵۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
گزارش شیرازه از یک سنت حسنه:

ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری گامی در راستای محرومیت زدایی/بذرافشان؛جلب اعتماد مردم بزرگ ترین سرمایه کمیته امداد

احسان و نیکوکاری یکی از سنت های حسنه و زیبای اسلام بوده که در احادیث و روایات بسیار بر آن تاکید شده است.در کشور ما نیز که یک امت مسلمان و نوع دوست دارد از دیر باز این امر مورد توجه همگان بوده اما ضروری است در چنین شرایط اقتصادی که عده ای در تامین معیشت اولیه خود هم دچار مشکل هستند، با اقدامات مناسب و انتشار مطالب و معرفی خیرین این سنت خداپسندانه را ترویج و گسترش دهیم و قطعا هر یک از ما در جایگاه و حرفه خود می تواند یک مبلغ احسان و نیکوکاری باشد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، ۱۴ اسفند روز احسان و نیکوکاری است روزی که در آن هر سال لب‌ها پر از لبخند و دلها به هم نزدیک می‌شوند و شکوفه‌های مهربانی در قلب‌ها جوانه می‌زند. نسیم رحمت خداوند از هر سو به مشام می‌رسد و جسم و جان ما را می‌نوازد و همه ما را به نیکوکاری فرا می‌خواند.

این روز لب‌ها برای لبخند پر از بهانه اند و بازار محبت گرم است، شاید بتوان با سرمایه احسان و نکوکاری، در این روز، دلی به دست آورد و با دوستی و مهرورزی، بوستان وجود را زینت داد و نهال عشق و خوبی را بار دیگر آبیاری کرد.

اگر چه اهالی این سرزمین سربلند، همیشه و همواره در کار خیر پیش قدم بوده اند و از قدیم الایام تا کنون احسان و نیکوکاری و کمک به محرومان را سرلولحه زندگی خود قرار داده اند اما حضرت امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی و درست در نخستین روزهای شکل گیری حکومتی الهی و مردمی در 14 اسفند ماه 1357دستور تاسیس نهادی را دادند که از طریق آن هم سنت حسنه احسان و نیکوکاری احیا گردد و هم کمک های مردمی منسجم و منظم به دست نیازمندان برسد.

به این ترتیب و به منظور ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری کمیته امداد تشکیل و در کمترین زمان ممکن شعب متعددی در تمام استانها و شهرستانهای سراسر کشور ایجاد شد.

شاید به همین خاطر است که 14 اسفندماه روز احسان و نیکوکاری و ترویج فرهنگ قرض الحسنه نام گذاری شده است.

محمد بذرافشان مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفتگو با شیرازه اشاره کوتاهی به چگونگی تشکیل این نهاد انقلابی کرد و گفت: حضرت امام خمینی (ره)با دارا بودن ادبیاتی انقلابی و با نگاهی ژرف به آیات قرآن که در خصوص محرومین، مستضعفان، ایتام و مساکین سخن گفته است، در 14 اسفند 1357 یعنی کمتر از یک ماه پس از پیروزی انقلاب، نهادی را تاسیس کردند به نام کمیته امداد تا یاری رسان محرومین باشد.

وی با بیان اینکه بر تارک این نهاد مقدس آیه زیبای«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً»،هک شده است، افزود: اندیشه ناب امام که برگرفته از این آیات بود باعث شده که امروز در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی و حتی بصیرت افزایی شاهد باشیم این نهاد مقدس منشاء خیر و احسان است.

بذرافشان با اشار به اینکه شاید مهم‌ترین کارکرد این نهاد انقلابی، خارج از اینکه مشکلات و معضلات مردم نیازمند کشور را برطرف می‌کند، ترویج فرهنگ خیر و احسان  باشد، اظهار کرد: همواره در دوران گذشته مردم متدین ایران اسلامی این فرهنگ احسان را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، اما با رشد و نمو نهاد مقدس کمیته امداد، جایگاه احسان و نیکوکاری بهتر و بیشتر شد.

مدیر کل کمیته امداد فارس با بیان اینکه انسجام اجتماعی یکی دیگر از کارکردهای این نهاد مقدس است که در پرتو همین فرهنگ نیکوکاری تجلی می یابد، عنوان کرد: انصافاً کمیته امداد توانسته در سر فصل های مختلف همچون حمایت از نخبگان، دانشجویان، دانش آموزان حرفی برای گفتن داشته باشد،به گونه‌ای که امروز برخی از نمایندگان استان فارس از جامعه تحت پوشش کمیته امداد به جایگاه بلندی رسیده اند؛ همچنین در حوزه های مدیریتی، کرسی های دانشگاه، نظامی و انتظامی و بسیاری از پست های مدیریتی دیگر از بین خانواده های تحت حمایت کمیته امداد رشد و نمو پیدا کرده‌اند.

بذرافشان در ادامه اشاره مختصری به برخی اقدامات این نهاد در فارس کرد و از افتتاح ۱۷۵۲ واحد منزل مسکونی مددجویان کمیته امداد در روز شنبه ۱۴ اسفند ماه همزمان با سالروز تاسیس این نهاد مقدس خبر داد و گفت: این افتتاحیه با حضور رئیس جمهور به صورت ویدیو کنفرانس صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بیش از ۸ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور در این روز افتتاح خواهد شد،عنوان کرد: سهم استان فارس از این عدد سهم بی بدیل و بی نظیری نسبت به دیگر استان های کشور است.

 مدیرکل کمیته امداد فارس همچنین با بیان اینکه بیش از ۵۰ هزار خانوار در سراسر کشور به خودکفایی می رسند، اظهار کرد: از این تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار از کمیته امداد فارس هستند و این نشان می دهد که فارس در دو بعد اشتغال و مسکن به عنوان دو بال توانمندسازی توانسته موفق عمل کند.

بذرافشان با بیان اینکه در اعتبارات ۱۴۰۰ کمیته امداد فارس توانسته زمینه‌ساز بیش از ۲۲ هزار فرصت اشتغال با اعتباری بالغ بر ۸۲۶ میلیارد تومان باشد، افزود: بخشی را بانکها پرداخت کرده اند و تا پایان سال مابقی پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه جهیزیه نزدیک به ۵ هزار سری جهیزیه که همگی از تولیدات داخل بودند تهیه شده و در اختیار نوعروسان قرار گرفته، یعنی در سال ۱۴۰۰ برای نزدیک به ۵۰۰۰ زوج جوان موقعیت ازدواج فراهم شده است، همچنین ۱۰۹۰ سری تبلت جدید در حال توزیع بین دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد می باشد و این تبلتها برای کسانی است که  شرایط حادتری دارند مثلاً دو تا سه بچه در یک خانواده و با یک  گوشی به تحصیل مشغول هستند.

 به گفته بذرافشان در حوزه‌های درمانی هم کارهای بسیار خوبی در سال انجام می گیرد، همچنین در سال ۱۴۰۱ قرار است ۵۰۰ هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد امام خمینی کشور ایجاد شود که با توجه به سنوات گذشته و سال جاری سهم بسیار خوبی برای استان فارس در حوزه اشتغال در نظر گرفته شده کی می تواند در زمینه درآمدزایی موثر و مفید باشد.

مدیرکل کمیته امداد فارس در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در آستانه هفته احسان و نیکوکاری و ترویج فرهنگ قرض الحسنه قرار داریم چه خاطره، عملکرد و یا اتفاقی به خاطر دارید که باعث شده شما با انگیزه بیشتری در این زمینه گام بردارید، گفت: شاید یکی از خاطرات و اتفاقاتی که در ایام مدیریتی بنده باعث شد و کمک کرد که با گام های محکم تر و اراده بیشتری در این حوزه فعالیت کنم، شرایط سختی بود که در دوران تحصیل و نوجوانی پشت سر گذاشته ام و قطعا یکی از مهمترین دلایلی که باعث شد توجه بنده به نخبگان، دانش آموزان و دانشجویان جلب شود و موجب گردد در این مسیر با اراده بیشتری جلو برویم تجربه تلخی است که در دوره تحصیل داشته ام.

وی ادامه داد: به دلیل عدم امکانات و مشکلات فراوانی که پیش روی من قرار داشت شرایط گذار تحصیلی ما شرایط عادی و راحتی نبود و همین موجب گردید که علیرغم اینکه از یک خانواده روستا زاده و کارگر بودم با اراده قوی تری به تحصیل ادامه دهم به گونه‌ای که از اول راهنمایی به بعد در روستاهای دیگر به تحصیل مشغول شدم .

بذرافشان در ادامه اضافه کرد: نکته مهمی که در مسیر گام برداشتن در راستای کمک به مددجویان کمیته امداد و فعالیت های این نهاد انگیزه صد چندانی به من داد، این است که تجربه گذشته پر مشقت خود را فراموش نکردم و درد فقر و نداری و محرومیت را لمس کرده ام  و دومین موردی که باعث انگیزه بیشتر در راستای حمایت از این قشر ضعیف شده، حضور میدانی در منازل و مناطق محرومان است یعنی در سفرهای شهرستانی به روستاها و مناطق محروم دیدن وضعیت این خانواده ها باعث شده که با انگیزه بیشتری برای حمایت از آنها فعالیت کنم،چنانچه رکورد بیشترین سفرهای شهرستانی و مراجعات میز خدمت در بین کمیته های امداد کشور متعلق به استان فارس است و همین امر موجب شناسایی بهتر و بیشتر افراد نیازمند می گردد.

وی با ذکر خاطره‌ای از دانشجویی که در یکی از روستاهای شهرستان مرودشت در رشته پزشکی با رتبه بسیار خوبی قبول شده بود عنوان کرد: وقتی در منزل این دانشجو حضور پیدا کرده‌ و شرایط زندگی، مسکن و مکان و محل زندگی آنها را دیدیم که واقعاً در شرایط نامطلوب و غیر استاندارد و فرسوده زندگی می‌کردند بسیار خوشحال شدم که این دختر دانشجو با تلاش و پشتکار موفق شده بود با بهترین رتبه در پزشکی قبول شود و همین اتفاقات نیز باعث می شود که با انگیزه دو چندانی در راستای کمک به نخبگان و دانش آموزان دانشجویان مددجو فعالیت و حمایت کنیم.

وی در راستای ترویج هر چه بیشتر فرهنگ نیکوکاری عنوان کرد: مهمترین سرمایه کمیته امداد اعتماد مردم است اگر این سرمایه را حفظ کنیم و افزایش دهیم و مردم را بیشتر در کار خیر و احسان و نیکوکاری سهیم کنیم این امر باعث ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری می‌شود.

مدیر کل کمیته امداد فارس در پایان تصریح کرد: برای جلب اعتماد نیز باید شفاف سازی کنیم و با اقدامات موثر مردم را از روند کار مطلع کنیم تا خیرین به این سو جلب شده و با حمایت های خود کمیته امداد و مددجویان را یاری کنند.

در ادامه این گزارش به سراغ یکی از خیرینی رفتیم که علیرغم سنگ اندازی ها و کارشکنی هایی که برخی ادارات در مسیر کارآفرینی و اشتغالزایی برای تعدادی از روستاییان داشته اند، همچنان محکم و با انگیزه گام برداشته و توانسته برای بیش از ۵۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم ایجاد کند.

 علیرضا بهارلو که خود دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه معتبری در خارج از کشور است اشاره‌ای به روند فعالیت خود و موانعی که سد راهش بود کرده و می‌گوید: حدود ده سال پیش به دلیل اینکه خود از اهالی شهرستان داراب بودم با دیدن شرایط نامناسب و بیکاری جوانان و اهالی روستای دوبران یا دبیران که اکنون تقریباً تبدیل به شهر شده است تصمیم گرفتم که مجموعه زمین ۸۰۰ هکتاری خود را تبدیل به یک باغ زیتون کنم تا مانع مهاجرت اهالی منطقه به شهر و یا کشیده شدن به سمت آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری گردد در همین راستا علی رغم مشکلات زیادی که سد راه من قرار گرفت و کارشکنی هایی که سازمان جهاد کشاورزی داشت توانستم این باغ را راه اندازی کرده و اکنون برای پانصد نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد شده است .

وی افزود: با این که محل سکونت من و خانواده ام در این شهرستان نیست اما بنا به اینکه زادگاهم بود تصمیم گرفتم نیات خیرخواهانه و سرمایه خود را در راستای ایجاد اشتغال برای مردم شهرستان خودم به کارگیری کنم و اکنون من و همسرم هر دو علی رغم دارا بودن تحصیلات تخصصی در این حوزه فعالیت داریم.

بهارلو درخصوص احساسش درباره نیت خیرخواهانه و احسان و نیکوکاری و کمک به مردمی که نیازمند تأمین معیشت بودند عنوان کرد: قطعاً برکات زیادی را در زندگی خود شاهد بودم و یک احساس خوشایند همواره در زندگی و وجود من شکل گرفته که باعث می شود با توان بیشتری مشکلات را پشت سر گذاشته تا بتوانم با توسعه و گسترش این مجموعه تعداد بیشتری از جوانان جویای کار و افراد سرپرست خانواده و نیازمندان را به کارگیری کنم تا به این ترتیب هم به اشتغال‌زایی شهرستان و استان کمکی کرده باشم و هم دست نیازمندانی را که دستشان از همه جا کوتاه  است را بگیرم و همین امر موجب خوشحالی و رضایت قلبی من میشود.

این خیر اشتغال زا در ادامه اظهار کرد: من و دیگر کارآفرینان و خیرینی که در حوزه‌های مختلف ساخت و ساز مسکن درمان مدرسه شهرسازی و همه حوزه ها به کار خیر مشغول هستیم هیچ  چشم‌داشتی به دولت نداشته کمک مالی را طلب نمی‌کنیم اما این تقاضا را دارم که به جای سنگ اندازی و کارشکنی در کنار خیرین قرار گیرند تا هم شاهد کاهش فقر و محرومیت در جامعه و استان باشیم  وهم با نیات خیرخواهانه و احسان و نیکوکاری این فرهنگ زیبا را در جامعه بسط و گسترش دهیم .

سخن آخر:
احسان و نیکوکاری یکی از سنت های حسنه و زیبای اسلام است که در احادیث و روایات بسیار بر آن تاکید شده است.در کشور ما نیز که یک امت مسلمان و نوع دوست دارد از دیر باز این امر مورد توجه همگان بوده اما ضروری است در چنین شرایط اقتصادی که عده ای در تامین معیشت اولیه خود هم دچار مشکل هستند، با اقدامات مناسب و انتشار مطالب و معرفی خیرین این سنت خداپسندانه را ترویج و گسترش دهیم و قطعا هر یک از ما در جایگاه و حرفه خود می تواند یک مبلغ احسان و نیکوکاری باشد.

انتهای پیام/س



نظرات بینندگان