کد خبر: ۱۵۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

ثبت‌نام ۱۷۷ هزار و ۷۴۱ متقاضی ملی مسکن در فارس

مدیر کل بنیاد مسکن فارس به پیشرفت‌های طرح نهضت ملی مسکن در این استان اشاره و گفت: ۱۷۷ هزار و ۷۴۱ متقاضی نهضت ملی مسکن در فارس و جنوب این استان نام‌نویسی کرده اند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، عطاالله زمانی مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس  در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت: برای شتاب دوچندان طرح نهضت ملی مسکن در سال جدید ۱۴۸ هزار و ۵۵۷ تقاضا در این طرح در محدوده شهر‌های شمال و شرق و غرب استان فارس و زیر مجموعه اداره کل راه و شهرسازی استان و ۲۹ هزار و ۱۸۴ تقاضا در محدوده شهر‌های جنوب استان و در حوزه مسوولیت اداره کل راه و شهرسازی لارستان به ثبت رسیده.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت: استقبال متقاضیان از طرح نهضت ملی مسکن در فارس کم نظیر و قابل توجه است و بسیاری از شاخص‌های اجرای این طرح به ویژه در شهرستان‌های جنوبی استان در سطح کشور مثال زدنی و بی نظیر است.

به گفته وی، طرح نهضت ملی مسکن در برخی از شهر‌ها به زیر سقف رسیده و در برخی شهر‌ها نیز در مرحله فونداسیون و زیرساخت است.

این مقام مسئول اظهار کرد: از جمله این شاخص‌های قابل توجه در طرح نهضت ملی مسکن در فارس، واریز ۲هزار و ۶۱۳ میلیارد و ۱۴۶ میلیون ریال آورده متقاضیان است که پشتوانه قابل اطمینانی برای تداوم کار ساخت مسکن ملی قلمداد می‌شود، بیش از ۴ هزار و ۳۵۰ متقاضی در این طرح هر کدام بیش از ۴۰۰ میلیون ریال واریز وجه آورده کرده اند که در مقایسه با شاخص‌های کشوری کم نظیر است.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با تفکیک مبلغ آورده در شمال و جنوب استان فارس، گفت: مبلغ آورده متقاضیان طرح مسکن ملی در جنوب فارس فراتر از کل استان فارس بطوری که یک هزار و ۷۷۱ میلیارد و ۵۲۱ میلیون ریال از این میزان آورده در شهرستان‌های جنوب فارس به ثبت رسیده است.

زمانی گفت: تا کنون طرح نهضت ملی مسکن در ۸۱ شهر استان فارس کلید خورده و آغاز شده است که از این تعداد ۵۶ شهر در مناطق حوزه مسوولیت راه و شهرسازی فارس و ۲۵ شهر در حوزه مسوولیت راه و شهرسازی لارستان قرار دارند.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس به عزم دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور اشاره و گفت: فارس از جمله استان‌های شاخص ساز در این طرح خواهد بود بازار مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی این روز‌ها چشم انتظار اجرای طرح‌های مختلفی است که از سوی دولت مطرح شده، طرح‌هایی که شاید با اجرایی شدن آن‌ها بتوان نور امید را در بین متقاضیان و مستاجران روشن کرد.

زمانی همچنین نحوه اعطای تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن را هم تشریح کرد و گفت: اعطای تسهیلات در این طرح در شهر‌های بالای یک میلیون نفر ۴۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان، در سایر شهر‌ها ۳۰۰ میلیون تومان و در روستا ۲۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده.

او گفت: نحوه اعطای تسهیلات به صورت مرحله‌ای و متناسب با پیشرفت فیزیکی پروژه به صورت تدریجی است به طوری که در مرحله پی کنی و زیر ساخت ۱۰ درصد، اسکلت و سقف ۴۰ درصد، سفت کاری ۲۵ درصد، نازک کاری ۲۵ درصد پرداخت می‌شود.

مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت: برای همه روستا‌های استان فارس طرح هادی روستایی تهیه شده است و از ابتدا تا کنون در ۱۲۶۴ روستای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی اجرا شده است که ۵۴ درصد از روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان را شامل می‌شود، این شاخص توسعه روستایی از میانگین شاخص کشوری فراتر است.

زمانی همچنین به صدور اسناد اماکن روستایی، صدور اسناد اماکن شهری زیر ۲۵ هزار نفر، واگذاری زمین روستایی و واحد‌های احداث شده مسکن شهری به عنوان دیگر شاخص‌های توسعه در استان فارس اشاره کرد.

وی تاکید کرد: تا کنون ۲۸۹ هزار و ۱۹۱ جلد سند روستایی در استان فارس صادر شده که ۷۱.۲۱ درصد خانوار روستایی این استان را شامل می‌شود، همچنین صدور اسناد مالکیت در شهر‌ها که با همکاری ثبت اسناد و املاک انجام شده ۳۷ هزار و ۸۴۸ جلد سند شهری است که ۲۱.۱۱ درصد خانوار شهری بهره‌مند را شامل شده.

این مقام مسوول عملکرد بنیاد مسکن در حوزه واگذاری زمین روستایی را هم تشریح و گفت: در این حوزه اقدامات موثر برای ایجاد انگیزه ماندگاری روستاییان در مناطق روستایی رقم خورده است بطوریکه با واگذاری ۱۰۴هزار و ۸۵۷ قطعه زمین که ۲۶.۲۷ درصد خانوار روستایی بهره‌مند را شامل می‌شود تاثیر بسزایی در کاهش مهاجرت‌های ناخواسته داشته.

مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس گفت: بنیاد مسکن علاوه بر اجرای طرح‌های مسکن مهر، مسکن اقدام ملی و جهش مسکن و نهضت ملی مسکن که در حوزه مسکن ملی رقم خورده است ازسال ۸۲ تا کنون تعداد ۵۰۳۴ واحد مسکونی شهری نیز به اتمام رسانده که بخش قابل توجهی از این واحد‌های مسکونی به اقشار آسیب پذیر و نیازمند واگذار شده.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان